Annons:
Etikettallmänt
Läst 6723 ggr
ElLobo
7/1/15, 12:30 AM

Nytt i verktygslådan, kv 3 2015

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Tidigare delar:

Annons:
Banjoman
7/7/15, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Åter från ett par veckors semester i Sverige hoppas jag snart äntligen få lite byggtid igen, efter en vår med blott alltför litet av den varan. Under tiden kan jag åtminstone rapportera om ett par nyheter i verktygslådan … t.ex. ett skinnförkläde – en 50-årspresent som jag tänker kommer bli ett utmärkt förskinn vid diverse varmare och/eller eldigare arbeten …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
7/7/15, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

… samt något jag letat efter länge, och äntligen fann på Konstnärernas centralköp vid Mosebacke i Stockholm, nämligen en Gedess stiftvässare för fixpennor! 🥳

Min far, som var tecknare och konstnär i hela sitt liv, hade en sådan, gissningsvis köpt i slutet av 40- eller början av 50-talet, så jag vet sedan barnsben att inget bättre gives om man vill vässa fixpennor, liksom jag också vet att fixpennor är alldeles fantastiskt bra blyertspennor … 🤓

Konstnärernas centralköp är därtill en mycket trevlig butik, som varmt rekommenderas för den som befinner sig i Stockholm och behöver konstnärsmaterial! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

JaGa
7/7/15, 9:54 PM
#3

Grattis på 50-årsdagen…🎂

Fina inköp och tack för tipset om Konstnärens centralköp. Trevligt med sådanna butiker…🙂

robban64
7/9/15, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Renoveringskit till AB'n Nål och munstycke till den gamla trotjänaren.

petzon
7/9/15, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mitt 0,7 mm lödtenn är nästan slut, bara någon meter kvar på spolen så jag beställde nytt från Elfa, undrar om denna spole kommer att räcka lika länge som den föregående, den köpte jag omkring 1990

petzon
7/9/15, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hade ett presentkort på Clas våt om fötterna som brände i fickan, tog mig därför en tur in i Norrköpingsbutiken och snubblade över detta fynd, prisnedsatt från 2200:- till 900:-Slog till direkt och åkte hem och slängde min gamla hylsnyckelsats som var utsliten sedan länge.

Annons:
Dioramabyggare
7/9/15, 5:31 PM
#7

#6: en 92-delars Kamasa-sats för bara 900 kronor 😮… jättegrattis till fyndet!

chrk
7/10/15, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ett gäng penslar samt Humbrol Thinner och Liquid Poly från den lokala konstnärbutiken här i Boden (Gilla Kreativ). De har också en leksaksbutik och de har nyligen tagit hem Airfix 1/24 Typhoon till ett bra pris åt mig. Jag är glad att de finns så att man slipper beställa Humbrols färger på nätet. Om Liquid polys kork ser underlig ut är det därför att jag slaktar dem för att få bort det krångliga barnsäkra sättet att öppna den. Annars får man ta i så att man riskerar att spilla ut alltihopa.

Christer

ElLobo
7/16/15, 12:15 AM
#9

  . starhawk . 2015-07-15 17:42

Fick en lapp om ett paket  på posten rusade glatt dit i tron att det var grejorna från Hannants så var inte fallet det var grejorna från Lunds tågshop men dom är ju rätt kul att få dom också grejen längst fram är Taimyas Design knife med massor av extra blad och en behållare för dom uttjänta bladen

Banjoman
7/25/15, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tittade inom modellaffären efter jobbet i går eftermiddag, och köpte några Vallejo Model Color metallicfärger – bronze, gunmetal blue samt natural steel … varför kommer under kvällen varda uppenbart! 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

sponny
7/26/15, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lidl hade några fina erbjudanden i veckan. Ett paket med 99 verktyg till min Dremel: 49,90:- Precisionsknivsats i 8 delar: 59,90:-

sponny
7/30/15, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Blev ett besök på Biltema idag. Behöver få tag på en ny koppling till kompressorn men det känns som om man tagit första steget bort från att bara penselmåla modellerna.

Banjoman
8/8/15, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Var i dag på posten och hämtade ut ett paket från Amazon, med däri denna ganska enkla (jag tänkte jag skulle testa med budgetvarianten, för att se om det känns lönt att satsa mer stålar på en mer kapabel pryttel) men dock miniatyrvideokamera …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
8/8/15, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

… en Veho VCC-003 Muvi, för att vara noga.

Det återstår att se hur pass väl det fungerar, men tanken är alltså att experimentera lite med POV-filmning från Eilean Mòr … 🤓

Kameran är utan problem så liten att den går in i styrhytten, också, så en av de saker jag planerar att testa är att filma "vad skepparn ser" … vi får se hur det går! 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

stickanw
8/9/15, 11:40 AM
#15

#14

Spännande ide och om man tänker lite vidare så kommer iden med att sända bilderna till en mottagare som du kan titta i och se hur och var du kör och manövrerar båten från styrhytten

[Roftic]
8/9/15, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Alla saker jag köpt under sommaren som hamnar i facket Verktygslådan. Italeri penslar, Liquitex Modelling Paste, Micro Sol/Set, Vallejo Wash och Pigment + oljefärger:

Banjoman
8/10/15, 4:12 PM
#17

#15 Jo, sådana pryttlar finns ju också att införskaffa – men då handlar det om lite mer kosing än vad jag var beredd att lägga i det här "testa och se vad jag tycker"-skedet … Så vi får som sagt var se vad jag tycker efter att ha testat ute på vattnet någon helg framöver, om/när ledig tid och passlig väderlek väljer att sammanfalla … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

mangemani4
8/13/15, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

ska bli intressant att testa:). en flaska med vallejos white wash var också med i beställningen men som ej kom med i bild.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Banjoman
8/25/15, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

I dag damp en försändelse med en laddning sugru i olika färger – hörlurarna mitt i bilden är mitt första sugruprojekt; som synes har sladdskydden i gummi börjat gå sönder, så jag hoppas kunna förlänga livet på dem genom att tillverka nya av Sugru … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
8/27/15, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har jag också hunnit testa mitt nyinköpta Sugru, och har bland annat kunnat konstatera följande:

  • Det är inte helt enkelt att forma. Det är fullt knåd- och formbart i sig, men lite för mjukt och samtidigt segt för att vara lätt att ge en exakt form. Det är med andra ord svårt att skulptera i Sugru med stor precision, men det går säkert att lära sig.
  • När det väl har härdat ordentligt blir det till ett jättehärligt silikongummi, men det tar tid på sig för att härda! I intruktionerna står det 24 timmar, och de skojar inte! Till yttermera visso är det under tiden det härdar inte segt alls, utan tvärtom smuligt och lättsönderbrutet under den stelnade ytan. Med andra ord: rör inte grejorna under härdningen!
  • Det fäster, som kunde tänka sig, inte i gladpack, så det kan man med fördel använda som mellanskikt i formgivningsarbetet eller för att kavla.
  • Det står att det i princip skall gå att bearbeta med bara fingrarna, men jag kommer nog köra med handskar i görligaste mån, om inte annat så för att slippa få färgade fingertoppar och Sugru under naglarna. Inga problem att få bort'at med tvål och vatten, men ändå.
  • Varje förpackning innehåller fem gram, vilket låter lite men är ganska mycket, och när man väl öppnat en förpackning har man en halvtimme på sig att göra något vettigt av innehållet; eventuellt överskott är det bara att kasta, så det riskerar att bli en smula oekonomiskt.

Nedanstående bild föreställer just en bit överbliven vit Sugru, som jag kavlade ut efter att ha använt en mindre mängd för hörlursreparation. Som synes kan man skära den härdade sugrun med kniv utan problem, liksom den är ordentligt flexibel.

Sammanfattningsvis: detta gillar jag! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
8/27/15, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I går var jag inom mitt lokala apotek och beställde nitrilhandskar, och i dag hade de fått hem dem: en ask om 200 blev det. Jag tog de vita, men skall nog skaffa hem en ask blå av samma fabrikat också, ity de senare är godkända för outspädda kemikalier också.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Denna kommentar har tagits bort.
Banjoman
8/28/15, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

För den händelse det kan vara av intresse för någon, se här en ytterligare sugru-rapport:

Efter ett första försök att reparerar mina hörlurar som jag inte blev riktigt nöjd med (ity jag hade såväl gjort dem för blaffiga som låtit sugrun härda lite snett) passade jag i dag på när jag ändå skulle göra ett par färgpluppar till två likadana, svarta pennskrin, vilka jag gärna vill kunna skilja åt med blott ett snabbt ögonkast, och gjorde om även hörlursreparationen.

Den här gången såg jag således till att spänna upp hörlurssladdarna i sträck, så att sugrun skall härda helt rakt.

Inga priser delas ut till den som kan gissa vilken hörlur som är till höger öra, och vilken som skall sitta i vänster? 😎

I alla fall börjar jag bli lite mer kompis med sugrun nu. Framförallt skulle jag säga att det är bättre att bygga upp den form man vill ha med lite Sugru i taget, och att därvidlag alltid ta till i underkant.

Av det som blev över gjorde jag sedan en liten tvåfärgad boll … 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

felle-j
8/29/15, 9:53 AM
#24

Har läst om Sugru tidigare men aldrig provat det. Kul att se hur det fungerar! Verkar vara väldigt användbart.

petzon
8/30/15, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Var inne på Biltema idag och slog då till på deras kit med hylsmejslar från 3,0 till 5,5 mm. 129 spänn för kittet tycker jag var prisvärt. Kvaliteten på verktygen är inte i topp; hylsans sexkant är inte koncentrisk mot ytterkant på alla mejslar och det är en del grader och skägg på skaften, men verkar helt OK att använda

petzon
8/30/15, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Köpte även ett kit med små insexmejslar 0,7-3 mm, samma pris och kvalitet som ovanstående

mangemani4
8/30/15, 8:48 PM
#27

#19 måste vara trött, men den första sekunden reagerade jag på de kondom liknande förpackningarna och helt enkelt trodde det var kondomer som hade köpts:D

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
felle-j
8/30/15, 11:08 PM
#28

#27 Trodde samma sak haha. 😃

Banjoman
8/31/15, 10:05 AM
#29

#27 & #28 Jag förstår inte vad ni menar … 😇 Med andra ord: 😂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
8/31/15, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#27-29 kanske går att bygga kondomer av Sugru?🤔

Idag fick jag hem min leverans av gummi. Riktigt snabb leverans, gick från England i torsdags

Banjoman
8/31/15, 8:50 PM
#31

#30 Nej.

Redan efter den begränsade erfarenhet jag har av Sugru kan jag med hundraprocentig säkerhet och total emfas säga att det kan man inte!

I formgivningsstadiet är det för kletigt (bort tanken!) och sedan det härdat är det … hmm … fel

Hittade du det inte i butik i Sverige, eller, eftersom du beställt från England? Eller var det bara helt enkelt bekvämare att få det hem till ditt (antar jag) numera snäppet lyckligare hem?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
8/31/15, 8:55 PM
#32

#31 Större utbud av färger och förpackningsstorlekar till något lägre pris gjorde att jag köpte från England.

Banjoman
8/31/15, 10:08 PM
#33

#32 Man fattar, man förstår! ☝️ Ett skäl så gott som något … 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
9/28/15, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

En förpackning silvergrå Milliput samt en ask med Italeris lastbilsdäck i 1:24 … de senare borde nog kunna göra sig som fendertar, nämligen! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
petzon
9/28/15, 9:32 PM
#35

#34 vad är det för mått på däcken, kan de funka som personbilsdäck i 1:16?

Banjoman
9/28/15, 10:28 PM
#36

#35 De är (+/-) 43 mm i diameter, knappt 12 mm över bredaste punkten, har en sidohöjd på 9,5 mm samt skulle ta en 24 mm fälg.

I fullskala motsvarande 1:16 skulle detta, om jag tänker (och räknar) rätt, ge ett däck med dimensionerna 192/80 15, eller med andra ord ett däck som, bortsett från höjd/bredd-förhållandet, ligger väldigt nära det mycket vanligt förekommande 195/65 15 … Med andra ord skulle det inte bli så tokigt! För optimal storlekkorrelans borde sidohöjden vara 7,8 mm i stället för 9,5 (och bredden 12,18), men det vet jag inte om man precis reagerar på annat än vid en mycket närsynt inspektion?! 🤓

Man skulle dock, vid dylik, närsynt inspektion, också löpa risken att inspektorn läser den på däcket präglade texten 280/45 respektive R20, och börjar räkna på'at … 😮 Men rent visuellt tror jag som sagt var att de skulle passa riktigt bra! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

wooderson
9/30/15, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Fick hem denna idag (tack Banjoman för upplysningar på detta område)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

robban64
9/30/15, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nu finns det ingen återvändo. Hataka Israeli AF Paint set. Nu ska C-130 Hercules 1/48 byggas. Israeliska dekaler är ju redan införskaffade. Har aldrig testat Hataka så det ska bli kul. Är lite svag för kompletta färgset,praktiskt. Något jag heller aldrig testat är Miliput så det är hög tid. Primer känns som ett bekymmer när man målar akryl. Så det bliräven en test av AK Interactive's surface primer.

Banjoman
9/30/15, 10:26 PM
#39

#37 Väl bekomme! Det är säkert, som med så mycket annat, så att de måttliga doser som normalt modellmålande innebär inte i brådrasket geggar igen alveolerna, men för egen del tar jag mycket hellre det säkre före det osäkra när det gäller min hälsa på lång sikt – om jag skall hinna bygga åtminstone en tredjedel av alla de båtar och fartyg jag har på min önskelista måste jag ju få leva och ha hälsan till åtminstone 120 … 🤪 När det se'n är barnalungor inblandade blir man ju gärna lite extra försiktig, också, tänker jag … och so minskar du ju kraftigt risken att få frågan varför dammet ovanpå köksskåpen drar åt Olive Drab … 😉

#38 Som jag tror har framgått av tidigare inlägg älskar jag Milliput! 🤓 Det är väldigt tacksamt att jobba med på alla sätt och vis. OK, fyra timmar är en lång härdningstid, men i gengäld har man minst en halvtimmes bearbetningstid på sig för att få'at på plats och som man vill ha det. Ett kanske inte så hett men desto mera blött tips: vatten! Milliput älskar vatten! Det fäster mycket bättre i underlaget om man först väter det, och med en blöt fingertopp kan man få det så slätt att man knappt behöver slipa eller efterarbeta alls! Det är extremt formstabilt, och kan i härdat skick slipas, karvas, borras, svarvas … och så är det drygt! Det behövs förvånansvärt små mängder för att fylla sprickor och håligheter, och om man smetar ut ett tunt, tunt skikt och sedan bearbetar flitigt med blött finger kan man mycket effektivt förbättra en skrovlig eller gropig yta.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

robban64
10/2/15, 5:35 AM
#40

#39 Tack för tipsen,ska bli kul att prova. Skönt med saker som är vattenlösliga. Försöker mer och mer övergå till prylar som inte är beroende av lösningsmedel…..men lim blir nog svårt. I valet mellan Tamiya Extra Thin och trälim så väljer jag även i fortsättningen Tamiya…..

Banjoman
10/2/15, 6:43 AM
#41

#40 Väl bekomme! 🙂 För all tydlighets skull bör jag nog klargöra att jag inte alls menade att påstå att Miliput är vattenlösligt, för det är det inte – det lär tvärtom skola härda t.o.m. under vatten! Det jag försökte säga var att det är mycket lättare att hantera, få att fästa och framförallt få en helt slät yta på med hjälp av vatten.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
wooderson
10/2/15, 1:09 PM
#42

#40 nu måste ju inte alternativet vara just trälim, du kan ju prova detta http://www.mamoco.se/tamiya-limonene-cement-extra-thin.html det använder jag när jag pysslar med barnen, funkar faktiskt riktigt bra

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

robban64
10/2/15, 3:01 PM
#43

#41 Det var just förmågan att kunna släta ut fogen med vatten jag var ute efter.Det finns ju roligare saker att göra än att slipa,ha,ha. Gillar förövrigt Vallejos "vattenlösliga" spackel. Helt värdelöst på stora glipor men på figurerna jag byggde till mitt diorama var det outstanding. #42 Jag har Tamiya Citron lim men tycker det är sämre än den vanliga flaskan med gröna korken.Inte riktigt samma bett i limmet,torkar helt enkelt långsammare. Men det luktar gott och friskt.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: