Annons:
Etikettallmänt
Läst 6141 ggr
ElLobo
2015-01-01 09:04

Nytt i verktygslådan, kv 1 2015

Nytt år, nytt kvartal, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Annons:
Filbrännan96
2015-01-03 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vet inte hur det här funkar men värt att pröva till dioraman iaf…

"It´s all about the details"! Cool

Banjoman
2015-01-21 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Efter att under ganska lång tid varit mindre och mindre nöjd med min lödkolv (med vilken jag alltför sällan tyckt mig lyckas pricka Guldlock-temperatur – inte för varm och inte för kall) blev det i dag äntligen dags för ett besök i en välsorterad järnhandel i och för inköp av en 80 W lödstation med ställbar temperatur och utbytbara spetsar … 😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-01-21 22:11
#3

#2 Gratulerar, en lödstation är ett måste i varje lyckligt hem. Den lyfter lödkonsten till en ny nivå jämfört med en vanlig kolv. Kombinationen av hög effekt och liten spets är fantastiks att jobba med och att kunna byta spetsstorlek mellan olika jobb är verkligen trevlig. Gratulerar även till att ha hittat en järnhandel som har Weller lödstationer i sortimentet, det lär man inte hitta i speciellt många Svenska järnhandlar då flertalet numera är "kastrullbodar"

Banjoman
2015-01-21 22:29
#4

#3 Tack skall du ha! Ett lyckligt hem vill man ju bo i … 😎

Och jo: det är verkligen trevligt att ha tillgång till en välsorterad järnhandel – den jag frekventerar är primärt inriktad på maskiner m.m. för yrkesbyggsvängen, men har rätt mycket handverktyg och järnvaror också. Noga sett för de bara just den här modellen ur Wellers sortiment, också, men eftersom det var den jag ville ha så gör det ju ingenting … 🙂

Tools-kedjan i Sverige verkar faktiskt saluföra Weller-utrustning, men om det är något man hittar i samtliga deras butiker eller bara i deras nätkatalog vet jag förstås inte; jag är dock ganska säker på att jag sett Weller-grejor i butik hos Tools Lund (f.d. Eksandhs, min barn- och ungdoms järnaffär 🤤) – ett utflyktsmål värt en i alla fall kortare omväg om man befinner sig i sydvästra Skåne nå'n gång! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-02-02 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Efter ett besök hos MCM Skyshops i lördags samt en vända inom modellbutiken i dag har jag införskaffat en flaska blank RC Premium klarlack, en ny ask standard-Milliput (det som fanns kvar av den gamla började bli lite svårknådat) samt ett helt batteri Vallejo Model Color för kommande gubbmåleri …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Roftic]
2015-02-02 19:47
#6

Ett batteri med färger?! Snarare kompani! (;

Annons:
Banjoman
2015-02-02 19:51
#7

Kompani … giiiiv … AKT!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-02-02 20:03
#8

#5 "För mycket av det goda kan vara underbart"

Banjoman
2015-02-02 20:27
#9

#8 "Please, Sir, can I have some more?"

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

mike gbg
2015-02-02 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En ny bandsåg även om den inte är helt ny

Filbrännan96
2015-02-03 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En hel del nytt…. 😃

"It´s all about the details"! Cool

petzon
2015-02-05 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Riktigt tunn maskeringstejp och en packe knivblad dök upp tillsammans med färgerna till Färjan 4 idag

Banjoman
2015-02-05 22:31
#13

#12 Som du säkert vet (eftersom jag talat mig så varm för den) är den här maskeringstejpen i mitt tycke riktigt jämrans dunderbra! Hoppas att även du blir nöjd!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
steffe1975
2015-02-06 07:55
#14

Var köper man den?

Banjoman
2015-02-06 08:21
#15

Såväl petzon som jag har köpt den hos Airbrush Services Almere (http://www.airbrush-services-almere.nl/shopasa/contents/nl/search.php?searchphrase=washi%20) i Almere, strax utanför Amsterdam.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-02-13 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

På väg hem från jobbet blev det en sväng inom modellaffären, där jag slog till på en flaska grå Vallejo-grundfärg, en mörkgrå Model Air, blank och halvmatt Vallejo Game Air-klarlack, ett par riktigt små mårdhårspenslar samt ett par ark ark för dekalutskrift – jag skall i alla fall försöka, tänkte jag, att den vägen tillverka en etikett till Eilean Mòr-skepparens ölflaska – och passande dekalfixeringslack.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2015-02-14 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ja igår ~kl 19 ringde det på dörren, det var en låda till mig, den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-14 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Vad var det då i lådan? ja efter en del uppackande och ihopskruvande resulterade det i den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-14 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En bandsåg har stått på önskelistan rätt länge så nu var det dags. Tyvärr är Posten Nord inte så varsamma med sitt gods så det var lite transportskador också, här är kåpan till fläkten, alla fem delarna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-14 15:55
#20

En annan del som var trasig var vinkelanslaget men där gick det bra att limma ihop det med Gator, frontlinjalens fäste var ockå bockad i änden men den klämde jag rak i skruvstycket. Kåpan är det lite värre med eftersom det är frågan om en seg plast som därmed knappast går att limma, den är för övrigt deformerad så att delarna inte riktigt passar ihop heller

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Roftic]
2015-02-14 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Fredagens besök hos Alfa hobbyni stan' resulterade i några grejjor, pipetter är från Panduro o trälådan e från Ikea.

Banjoman
2015-02-18 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

I dag trillade ett paket in från Romex med däri ett halvt alfabete i form av olika spetsar till lödkolven på min nyligen införskaffade lödstation, jämte två extra spetshållare för snabbare byten, samt en vakuumtennsug av (hoppas jag i alla fall) anständig kvalisort.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-02-18 19:23
#23

Tennsug är ett ganska brutalt verktyg, är man inte försiktig vid elektroniklödning så kan man slita loss kopparbanor från kretskort, jag föredrar att använda avlödningsfläta då har jag mycket mer kontroll, men jag har en tennsug som kommer till användning då och då.

Banjoman
2015-02-18 20:05
#24

#23 Jag förstår vad du menar, och en avlödningsfläta står på shoppinglistan; för den slags lödning jag mest ägnar mig åt kommer dock en tennsug till god användning mellan varven.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2015-02-18 20:15
#25

En skärmatta i A4-format, köpt i ortens pysselbutik.

En burk Revell EMAIL COLOUR 731/Klar röd, köpt i ortens leksaksbutik.

🙂👍

Janne Nilsson
2015-02-21 20:17
#26

Fick hem ett nytt och oprövat verktyg från Ebay.
http://www.ebay.com/itm/RB-Productions-Pick-up-Pencil-for-handling-very-small-parts-/400677760445?pt=AU_Toys_Hobbies_Model_Kits&hash=item5d4a416dbd

Det kommer som en ovässad penna som man får vässa. Spetsen blir lite klibbig och man kan plocka upp små detaljer med den. Jag har tänkt att använda den främst till fotoets. Jag antar att klibbigheten försvinner och man får vässa den igen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
2015-02-21 20:30
#27

En praktisk liten ficklampa jag hittade i Biltemavaruhuset (bilden "lånade" jag från deras hemsida) i Borlänge när jag var på "inköpsrunda" idag, tillsammans med ElLobo. Ficklampan är ju egentligen inget "renodlat" modellbyggeverktyg, men det fungerar ju ändå bra till att leta efter tappade byggsatsdelar, innan "mattmonstret hinner äta upp" de .😉

Ficklampa 9 V LED

Den kan lysa med antingen två, eller sex, lysdioder, och när batteriet är slut så är det enkelt att ta bort lamphuset (det svarta) och sätta direkt på ett nytt batteri.

Annons:
Banjoman
2015-02-21 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Som nyss nämndes i annat inlägg hade jag i dag ärende till Mechelen och passade då på att ta mig ytterligare några kilometer, till Sint-Katelijne-Waver och den därstädes belägna butiken Artobi, som jag redan kände till från nätet men aldrig tidigare besökt. Det kunde jag gott gjort, för det visade sig vara ett riktigt trevligt ställe!

Det är närmare bestämt en konstnärs- och hobbymaterialbutik, med särskild inrikting på airbrush och ett både brett och högkvalitativt utbud av allt som här AB-svängen till! De för också ett begränsat antal plastmodeller, samt en hel del modellmaterial och verktyg av skilda slag, inklusive ett fullsortiment av de här på forumet nyligen diskuterade förvaringsmodluerna från Hobbyzone.

PÅ AB-sidan märktes i stort sett kompletta modellprogram från Iwata samt H&S, och därtill ett gott urval av bl.a. Badger, Richpen m.fl. märken. Kompressorer hade de också ett imponerande utbud av, bl.a. Iwata, Eurotec och Sparmax. Alltsammans till normala priser.

Nu var det ju i dagsläget inget i den vägen jag kunde motivera inköp av (😭), men det är mycket trevligt att veta att det finns en specialbutik på rimligt avstånd, den dag jag behöver reservdelar till eller service på mina grejor! Eller vill köpa något ytterligare, och därvid först få ta och titta på pryttlarna.

Helt tomhänt for jag dock inte därifrån: jag köpte dels lite tunna (0.5 mm) styrenlister, dels en uppsättning rengöringsborstar från H&S, samt till sist ett par 1 mm Proxxon-frässtål till Dremeln.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Tarmvred
2015-02-21 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Även jag har fått upp ögonen för hobbyzone och fick lagom till helgen hem ett par färghyllor. Skönt att få ut det mesta ur skokartongerna de förut  huserade i :)

starhawk
2015-02-22 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Samtidigt som jag beställde Bandsågen i #18-19 så beställde jag lite annat joks men det kom i en separat sändning. I paketet fanns det två mindre paket, här är en del av innehållet i det första paketet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-22 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Dremels skruvstycke på kulled, har visserligen redan ett på kulled men det här har betydligt bättre gripvidd och man kan sätta fästet utanför backarna dessutom har det en knapp som kopplar loss backen så man kan flytta den lättare än att skruva, skruven är för övrigt för kort och endast avsedd för finjusteringen vid fastspänningen. Men skälet till att jag beställde det här skruvstycket är egentligen det här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-22 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Vad är det då? Jo ett fäste som är gjort för Dremels borrmaskiner, även den sladdlösa som inte funkar i vissa andra applikationer passar här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-22 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Den andra lådan innehöll en väska, en stor väska

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-22 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Och här är en del av innehållet, en handhållen elektrisk lövsåg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2015-02-22 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Det finns även med ett bord där man kan montera lövsågen och därmed får man en praktisk kontursåg, lägg märke till den lilla foten som liknar en symaskinsfot, den håller arbetsstycket stilla så att det inte hoppar upp och ner som det ofta gör på en vanlig kontursåg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-22 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Men allt är inte bra den har Engelsk stickpropp, så nu är en sändning från Clas blöt om fötterna på väg in med svenska stickproppar så jag kan byta ut den (stickproppen alltså!)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
2015-02-22 16:42
#37

#36 du kan köpa en till stickpropp en sån som man sticker i den engelska och sen i svenska uttag. Det finns på ebay eller clasolson resestickproop

Rone
2015-02-22 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Från Chronos i England kom i fredags en ny chuck till min lilla Emco unimat 3 svarv, den gamla var sliten så det var tvunget trots ogynnsam växlingskurs. Även en HSS klinga för kapning i metall införskaffades, den ska främst användas till kapning av diverse rör och stänger i liten skala.

Rone
2015-02-22 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Första uppdraget för den nya chucken blev att tillverka en spindel för kapklingan. Även egentillverkade verktyg får väl platsa här?

Rone
2015-02-22 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Klingan monterad!

Rone
2015-02-22 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Sedan tillverkade jag en kapställning som passar i tvärsliden.

Annons:
starhawk
2015-02-22 16:58
#42

#37: En reseadapter är väl snarast gjord för att man skall kunna använda en svensk kontakt i utlandet, inte tvärtom, på min reseadapter finns bara en svensk hona och en massa utländska hanar. Dessutom är det väl lite overkill att köpa en adapter när det bara är att skruva av den engelska stickkontakten och skruva på en svensk stickkontakt, det gjorde jag på min engelska äggkokare och det gick så bra så.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2015-02-22 17:18
#43

#42 Reseadaptrar finns naturligtvis att få i bägge riktningarna – även britter beger sig stundom ut på kontinentala äventyr … 😉 Men jag håller helt och hållet med dig: med tanke på hur enkelt det är att byta kontaktdon på sladden finns det ingen större anledning att hålla på och krångla med en adapter, och särskilt inte på vad som trots allt är ett i allra högsta grad flytt- och medtagbart verktyg – för nog kan man ge sig sjutton på att man i så fall glömmer adaptern hemma just den där gången då man vill använda verktyget på annat ställe … 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2015-02-22 17:23
#44

#39, #40, #41: såååå vackert😍KärKärKärKärKär Kär!

Banjoman
2015-02-22 17:26
#45

#39–#41 Inte bara yttermera stiligt och snyggt utan också mycket, mycket imponerande! 👍😍

Å, den som blott hade plats för en schysst metallsvarv … 😭🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2015-02-22 21:22
#46

#44, #45  Tackar för vänligheten!🙂

#45 En sån här liten svarvrackare har du nog plats med, tror nog inte den är mycket större än din lilla träsvarv. De här gamla Emcosvarvarna är väldigt välgjorda för sin storlek med bädd av järn som gör de väldigt vridstyva och precisa. Nackdelarna är väl att längdmatningen är remdriven, och ibland att den är just liten.

Men så finns det ju större och finare svarvar förstås, Proxxon pd250 eller rentav pd400……🤤suck!

starhawk
2015-02-23 18:30
#47

Har både plats för och råd med en svarv, och skulle gärna vilja ha en men, men ,men jag skall ju ha den till något också, och där faller det, kan därmed inte motivera mig att skaffa en

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
2015-02-23 19:58
#48

#47, börja bygg ångmaskiner, då kommer du snart att upptäcka att du behöver fräs också……….

Annons:
Janne Nilsson
2015-02-23 20:05
#49

Mitt tips är att du byter hela sladdstället och får en gjuten kontakt. De kostar inte många kronor.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ElLobo
2015-02-24 16:06
#50

Fortsättning i del 2.

Upp till toppen
Annons: