#46 för mycket av det goda kan vara underbart
Har sökt efter icke permanent spray-lim (3M Spraymount) men så hittade jag denna hos Slöjd-detaljer med följande egenskaper:
"Ger lätt vidhäftning för tillfälliga monteringar som kan tas bort och sättas tillbaka igen. Limmet överförs inte till andra material. Lämpligt till schabloner, collage, posters, bilder m.m. Täckningsförmåga ca 9,6 m2. Sprayflaska om 400 ml" Pris 279 kr.
Tror det blir perfekt när jag behöver fästa ritningschabloner på träflak osv.
/Dan
#3 Låt gärna veta vad du tycker om'at efter att ha använt det – jag har själv gått och funderat på ReMount-varianten, men har varit rädd att den skall sitta lite för löst, och flytta sig t.ex. i bandsågen …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#4 Absolut, återkommer när jag har provat den. Skall dock ej använda den vid bandsågerier utan skär med skalpell/hobbykniv.
/Dan
#5 Skalpellskärning innebär också en hel del kraft mot arbetsstycket (vet jag av erfarenhet), så även den tekniken borde kunna ge goda indikationer på hur stabil vidhäftning det här spraylimmet ger … 🤔
Nu är jag återkommen från min nyligen timade Sverigesemester, och har förstås, som som seden bjuder, några souvenirer med mig hem från resan. Av någon outgrundlig anledning tenderar dessa dock oftast att passa bättre i verktygslådan än i vitrinskåpet …😇
Först ut är ett exempel på återvinning: tre stycken halvliters plastburkar av en alldeles förträfflig kvalitet i vilka det från början funnits vaniljglass av Olof Viktors synnerligen smaskiga tillverkning … 🤤 Precis vad jag skall ha i dem vet jag ännu inte, men förvaringsbehov brukar sällan låta vänta på sig! 😎
Utöver återvinning blev det också en del mer konventionella inköp. I samband med ett besök hos föräldrarna i Lund blev det t.ex. tid att titta inom hos Tools Lund (f.d. Eksandhs, min barn- och ungdoms järnaffär) där jag bl.a. fyllde på förrådet av partikelfilter till min andningsmask …
… och dessutom föll närmast handlöst för tre fasta nycklar (4, 5 respektive 5,5 mm) av Bahcos tillverkning – som framgår av bilden betydligt mindre och smäckrare än de motsvarande nycklar jag redan hade av det franska fabrikatet Facom.
Ett besök hos ML Borstteknik i Onslunda på Österlen (rekommenderas f.ör övrigt å det varmaste!) ledde i sin tur till inköp av trenne borstar: en bänkborste i ljust tagel, en maskinrensborste i svart tagelblandning samt en tvåradig, ganska mjuk mässingsborste.
Efter två veckor i Skåne gick färden sedan vidare till Stockholm, en stad som utöver mycket annat intressant förstås också ger möjlighet att besöka Wentzels på Regeringsgatan, där jag denna gång nöjde mig med ett paket 0,4 mm mässingstråd (0,2 och 0,33 mm var dessvärre för ögonblicket slut). Inte så att det inte fanns något annat av intresse i butiken, men jag ville spara så mycket som möjligt av hobbykassan till nästa butik …
… dvs. Eskader på Grevgatan, där jag å andra sidan shoppade loss mera ordentligt! 😃
Först på inköpslistan stod mer handslagen riggtråd. Givet vad den kostar ville jag gärna titta närmare på de klenare dimensionerna innan jag slog till, men eftersom inspektionen i fråga utföll till storartad belåtenhet blev det också köpa av. Ytterligare köpbefrämjande var (den mycket trevlige) expeditens delgivande av det (i alla avseenden) tråkiga beskedet att mannen som tillverkade det här tågvirket åt Eskader gick bort i fjol, och att deras lager alltså inte kommer fyllas på. 😕
Således köpte jag allt de hade kvar av 0,8 och 1,1 mm-dimensionerna (4,8 respektive 1 meter), och dessutom 1,5 meter 2,0 mm-tågvirke. Det blev som man kan förstå inte billigt, men jag misstänker nog för min del att snöret kommer ta slut långt tidigare än jag (mot all förmodan) alls kommer börja ångra inköpet.
Därtill köpte jag en 20 mm vantskruv till förstaget på Eilean Mòr, några påsar 5, 6 samt 7 mm enkla och dubbla träblock, två burkar grundfiller, en bit kopparkedja samt fyra nålfilar (rund, flat, fyrkantig och trekantig) – jag har nämligen konstaterat att nålfilar med vilka man filat vitmetall blott föga lämpar sig att sedan fila trä med; vitmetallresterna ger nämligen, hur man än försökt göra ren filarna, så fula fläckar! 😮Ergo får det bli en uppsättning filar med vilka jag bara kommer bearbeta trä och därmed jämförbara material.
Till sist bar det sig under mitt besök hos Eskader inte bättre än att mitt paraply, som jag ställt till avrinning precis innanför dörren, försvann under det att jag tittade på tågvirke och andra godsaker framme vid disken längst in i butiken! 😮
Tack och lov hade jag och expediten tittat igenom några av mina gamla postorderbeställningar (för att kolla vilka block jag tidigare köpt den vägen), och han visste således vem jag var; framåt eftermiddagen fick jag således ett e-brev från honom med det glada beskedet att en annan kund kommit in med mitt paraply, som han tagit med sig från Eskader i tron att det var hans eget, kvarglömt under ett besök samma morgon. När denne kund sedan kom hem och fann sitt eget paraply i hallen skyndade han tillbaka till Eskader med mitt, och återställde därmed inte blott min ägandes egendom men också min tro på mänskligheten i allmänhet och den modellbyggande delen därav i synnerhet! 🥳👍
Denna incident hade dessutom det goda med sig att jag (stackars mig! 😇) blev tvungen att besöka Eskader en gång till nästa dag, vilket passade extra utmärkt givet att jag dagen innan alldeles glömt att jag hade tänkt be att få titta på deras Rubis-pincetter också. Denna lakun åtgärdades således, och som synes nedan blev det några pincetter också! I synnerhet de bägge spetsiga behövde jag nya av, ity mina gamla börjat bli lite väl oprecisa i greppet efter ett antal års flitig användning.
/Mattias

#12 en riktig solskenshistoria trots regnet
På väg hem från dagens utflykt var omvägen inte alltför stor förbi Albatros Modelbouw utanför Mechelen, så jag passade på att fylla på lagret av mellanklena mässingstrådsdimensioner med sammanlagt 20 meter, lika fördelade mellan 0,5, 0,8, 1,0, 1,2 och 1,5 mm tråd … spagetti för modellbyggare, typ! 😉
Bra liknelse där med spaghetti!! Hahaa 😂😉
#15: hur länge ska den kokas innan den blir mjuk? (Jag kunnde inte låta bli😉)
#17 värm den med gasolen till körsbärsröd färg och låt svalna så blir den mjuk.
#20 Gratulerar!!! 👍Vad roligt för dig – en bra kompressor är guld värd (i det här fallet i form av ett flertal tusenlappar, skulle jag tordas påstå)! 🥳
Törs man därtill anta att du på grund av detta kommer titta på en AB inom en inte alltför avlägsen framtid?
Helgens besök i Göteborg medförde som vanligt ett besök i konstnärshandeln Inex och jag kom hem med både planerade och oplanerade inköp: En ny skärmatta (Oplanerat, men tämligen nödvändigt. Dessutom till ett riktigt bra pris 110 pix för en A3) Millimeterpapper i både A3 och A4 (oplanerat) och ett helt gäng nylonpenslar (planerat) samt en 6H blyertspenna (planerat)
#21 Ja en AB är nog på gång att införskaffas så snart jag har budget och nytta av en dylik (vilket antagligen inte är så långt bort) .
I första hand kommer denna användas till att ge lite luft i samband med inkörning av ångmaskin 😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Med en viss AB-erfarenhet i ryggen, vunnen under det senaste årets Eilean Mòr-bygge, har jag blivit alltmer sugen på att komplettera med en verklig finlirare.
Efter att således ha räknat nöjeskassan noga efter semesterns diverse utsvävningar (t.ex. i Eskaders riggtrådslåda 😇) fann jag däri till min förtjusning just såpass att jag kunde följa upp mitt eget tips från tidigare i sommar, och slå till på en rabatterad (30%! 👍) Iwata Custom Micron CM-B Red Box Edition från Almere Airbrush Services, vilken ramlade in i dag (vissa dagar är det roligare än andra att komma hem från jobbet …) 😃
Om jag tolkar ASA:s webbplats rätt var det dessutom förmodligen deras sista ex. till det nedsatta priset, ity CM-B-modellen inte längre listas … 🥵
/Mattias

😡 jag hade haft den här: http://modellbyggsatser.com/index.php?route=product/product&path=90_92&product_id=323 om allt varit bra med det här företaget! 😭

#26 Filarna såg intressanta ut. Rapportera gärna hur de är. #24 Kul! Svårt att undvika ett sånt köp. I min mening är just CM-B kanske den bästa Micronen för oss modellbyggare. Det enda jag skulle ändra om jag fick komponera den själv, vore att få den med 0.23 munstycket istället. Misströsta inte om du känner att den inte gör som du vill. Oftast beror det på att man inte förtunnat tillräckligt.
#28 Tack skall du ha! Och jo: givet att jag ändå gått i sådana funderingar ett tag kändes som mer än läge att så till när priset var så lågt som det var. Jag har f.ö. konsterat att de flesta återförsäljare som för Iwata nu rear de utgående Custom Micron-modellerna, men jag tror ännu inte att jag hittat någon med vare sig så lågt utgångspris (350 €) eller så stor (30 %) rabatt, så det känns onekligen som kanske inteett fynd med i alla fall en god affär … 🙂
Vad gäller nålstorlek så funderade jag fram och åter, men dels fanns CM-B inte att få med 0,23-nål till nedsatt pris, dels är det som jag sade i #24 så att det jag primärt vill ha den här AB:n till är just finlir – för lite grövre jobb är jag övertygad om att min H&S Infinity kommer fortsätta vara kattens pyjamas. I den mån det skulle kompromissas valda jag alltså att täcka upp bäst nedåt, så att säga.
En fråga, förresten, till dig (och alla andra med för den delen) som har erfarenhet av detta slags rackare med iskruvat munstycke: jag har noterat att det verkar ligga ett tunt skikt av nå'n sorts gängtätningspasta i munstyckesgängorna. Instruktionsboken är dock dessvärre inte särskilt instruktiv på just den punkten, och jag undrar alltså om detta är något man bör vinnlägga sig om att lägga dit igen efter varje grundlig rengöringsomgång? Och om så är fallet, finns det då någon produkt som särskilt kan rekommenderas?
/Mattias
Idag har det blivit lite (läs: inget) byggt, men desto mer shoppat – inte bara i modellbyggarsyften, bör kanske tilläggas, men när man ändå är ute och åker från butik till butik kan man ju klämma in ett och annat hobbyrelaterat ärende också … 😇
Första sådana inköp blev en ny Tertial skrivbordslampa från IKEA (den till vänster i bild för att vara noga). Det bar sig nämligen inte bättre här i veckan som gick, än att jag när jag skulle svarva trärullen till toapappershållaren på Eilean Mòr så råkade jag ställa svarvstålsstödet i ett så olyckligt läge att det blockerade chucken! 😮 När jag försökte starta svarven gick det med andra ord säkringar till både höger och vänster, men innan de hann lösa ut hade min lupplampa redan mött sitt öde i elektriska stolen: lysröret hade brunnit av, och kretskortet såg inte heller fräscht ut längre, så den var det bara att kassera. 😭
Nu har jag inte använt förstoringsglasfunktionen i lampan på bra länge – den funkar nämligen inte så bra längre, sedan jag börjat bli ålderssynt, och även innan dess var jag blott begränsat förtjust – det var lite för kinkigt med betraktningsavstånden, och dessutom blev det ofta besvärligt att ha lampan mellan sig själv och arbetsstycket.
Däremot gav den ett trevligt, kallvitt ljus, så sedan jag varit på IKEA tittade jag också inom Brico (en belgisk gör-det-själv-kedja) och köpte upp mig på ett lagom antal sparlampor från deras husmärke, med hög färgtemperatur (4000 K) och ganska högt lumental (799 för att vara exakt) – som framgår av bilden ger det ett riktigt bra och behagligt arbetsljus! 🙂
Från Brico gick färden sedan till Huizingen och MCM Skyshops, där jag tjackade upp mig på Vallejo RC Premium-färger i några av de nyanser jag använder mest, och som börjat vara på upphällningen; ett par flaskor av deras AB-rengöring blev det också.
Slutligen tittade jag också inom Au 16e éscadron, där jag till min förtjusning upptäckte att de fyllt på i stället med metaller från Albion Metals, och raskt köpte på mig 0,2 och 0,3 mm mässingsträd, jämte två satser mässingsrör som passar i varandra.
Är det någon speciell skillnad på Vallejo Premium-produkter och de vanliga?
"It´s all about the details"! 
#33 Jajamänsan!
Eftersom samma fråga ställts i en tidigare verktygstråd tar jag mig friheten att svara här genom att helt sonika citera mig själv … 😎
"RC Premium är Vallejos specialfärg för i första hand RC-bilsvängen. För att citera deras webbplats: 'AV PREMIUM is a safe water-based, non toxic and highly versatile airbrush ready paint, suitable for all surfaces, but especially formulated for superior adhesion to metals, fibreglass, polyethylene, clear Lexan polycarbonate, slot car and RC bodies, and all tuning and automotive applications.'
Det är ingen färg jag direkt skulle rekommendera för plastmodellbygge – paletten är ganska begränsad och saknar i stort sett helt de militära nyanserna som annars dominerar Vallejos sortiment, och det är också en färg som ger lite tjockare lager än vad jag fått uppfattningen att plastmodellbyggare brukar vilja ha. Däremot har jag varit jättenöjd med den till Eilean Mòr: lättblåst direkt ur flaskan (OK, jag kör mest med 0,6-nål, men ändå), jättefina pigment, mycket god täckningsgrad och helt fri från stygga lösningsmedel."
Jag skulle möjligen kunna tänka mig att vissa av deras metallicfärger vore av visst intresse för de som bygger t.ex. bilar i 1:24, men misstänker därvidlag att Createx eller Wickeds motivlacksfärger vore ännu mer spännande därvidlag.
/Mattias

@ #29 Jo, det är något kletigt på munstyckena original. Jag vet inte om det är något fet eller vax. Själv brukar jag köra med vax. Vill bara påpeka att en av tankarna med micronens avskruvbara "huvud" är att man ska kunna göra rent utan att demontera munstycket. Du kommer åt till 99%. Firmor och Iwata själva brukar rekommendera att inte ta loss munstycket ur huvudet om man inte stöter på problem. Ett ganska bra råd i min mening. Dels så är de ganska lätta att knäcka, men dessutom riskerar man att försämra sprutegenskaperna efter ett tag. Munstycket är matchat mot nålkåpan för att ligga i perfekt höjd. Skruvar man i och ur en massa gånger, så är det inte säkert att dem matchningen är så perfekt längre.
#35 Man fattar, man förstår! Varmt tack för ditt hjälpsamma svar!
Och jo, jag hade noterat att rengöringsinstrukserna för Iwatan är mindre inriktade på daglig demontering av hela sprutan än motsvarande handledning för min H&S. Jag var till och med lite lätt förvåad över att Iwata anbefaller såpass, i alla fall relativt sett, spartansk daglig rengöring! Jag antar icke desto mindre att man efter varje avslutad målningsomgång bör demontera hela huvudet (dvs. med munstycket alltjämt iskrivat) och göra rent inuti bakifrån? Eller?
Än en gång tack för dina goda råd! 🙂
/Mattias

Jag gör precis som du säger, alltså monterar ur huvudet, tar av nålkåpa och munstyckeskåpa, men lämna munstycket på plats. Detta efter att ha gjort min vanliga cykel av flush/backflush o.s.v. Oftast ser grejerna helt OK ut redan, men det kan ju vara bra att försiktigt borsta ur kanalen blom munstycket, och se till att få bort eventuell intorkad färg på munstyckeskåpan. Munstycket i sig skälv brukar vara helt rent när jag kommer dit.
#37 Låter bra! Stort tack än en gång för benäget bistånd! 🙂
#28 Ja, jag återkommer med lite fakta om dem framöver.🙂
Blev tvungen att skicka efter en ny 2 x-lins till min kepslupp – den gamla hade jag lyckats knäcka fästet på för ganska länge sedan, men också lyckats limma ihop flera gånger (lagningen höll ju inte för någon mera påtaglig påverkan); när den nyligen gick itu igen bar det sig dessvärre inte bättre än att jag lyckades få lim på linsen, och därmed fick det vara bra med lagningsförsöken … 😟
Den här Eschenbach-luppen är väldigt bra, såväl vad gäller optisk kvalitet som komfort vid användandet, men linsfästena är på tok för klena, så nå'n gång när det blir pengar över (Ha! As if!🤪) vill jag nog ändå bra gärna ha en så'n här i stället … 😍