Val av airbrush samt kompressor
Hej!
Ny medlem här, hälsar på alla och söker lite tips.
Har under många år byggt modeller, främst pansar och flyg.Har dock endast använt mig av pensel och har nu rätt så länge känt att jag vill ha en airbrush.
Har kikat runt lite och det finns rätt så mycket att välja på, men har som nästan ställt in mig på en spruta och kompressor från biltema..
Jo jag vet, det tar nästan emot att säga det högt men, jag tänkte att det duger att lära sig på iaf
Det är denna kompressor och spruta som jag var intresserad av:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6/
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Air-Brush-fargspruta/
ev så tänktye jag köpa denna kompressor:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-20-25/
Vad säger ni som har mera erfarenhet av airbrush, duger detta till en början?
Det skulle vara jätte uppskattat med lite tips och råd ang detta.
Mvh // Ernst
Det finns för- och nackdelar med allt, så även airbrush/kompressorer.
Kortfattat om kompressorerna du hänvisar till: De har prestanda/kapacitet så det räcker och blir över. Du bör ha i åtanke att de bullrar och vibrerar en hel del. Bor du i lägenhet, så är det definitivt något du bör tänke på.

Välkommen hit!
Ljudnivån på kompressorn är inte att förringa! Tittar man på priset, så behöver man inte lägga till mycket för att få så mycket mer (tystare modell).
Frågan om olika kompressorer och airbrush har det diskuterats en hel del i lite olika trådar, vill du få lite bra tips och råd så titta igenom vad som redan skrivits i trådarna som ligger under inläggsgruppen Airbrush och färg eller artikelgruppen med samma namn. Ta dig tid och läs igenom och fråga vidare så skall vi hjälpa dig så gott vi kan.
P.s. Aktivera gärna din sajt!
Stefan - Modellbyggare

Tack för svaren! :)
Jo jag vet att dom låter rätt så mycket. Jo, jag bor i en lägenhet, har tänkt som så att om jag köper en kompompressor som låter mycket så ska jag bygga en "box" till den och ljudisolera den. Jag har letat efter en liknande kompressor fast av tystare modell men hittar ingen i liknande prisklass?
Sedan hade jag en fundering på själva sprutan..
Både jula och biltema har modeller som ser väldig lika ut, är det samma spruta?
Och är det nån som har prövat dom?
Duger dom till att utföra per-post shading? och andra saker där fina linjer krävs?
Som sagt så tar det verkligen emot att köpa sprutan från jula/biltema, men jag tänkt6e att jag ska iaf lära mig lite grunder och se om man duger till det innan jag köper en dyrare modell.
MVH // Ernst
#3 Hmm, tanken att bygga in kompressorn i en ljudisolerad låda fungerar kanske. Tror dock att det blir rätt svårt att få en hyfsad ljudnivå + att du även "bygger in" en hel del värme vilket inte är speciellt positivt. Det är inte bara ljudnivån som är besvärlig utan även vibrationerna. Tänk dig en hemmabioanläggning, så förstår du vad jag menar. Vill inte vara negativ på något sätt, jag skriver det i all välmening. Det kan bli en obehaglig överraskning - speciellt för dina grannar.
En bra och "lägenhetsvänlig" kompressor kostar c:a 3.000-4.000 SEK. Mycket pengar, absolut. Men är man relativt säker på att airbrushing kommer att bli något varaktigt så skulle jag definitvt råda dig till att investera i en "riktig airbrushkompressor".
/Stefan

Skulle nog vilja följa ovanstående! Att bygga en dämpning till kompressorn för att kunna köra obehindrat i en lägenhet, visst går det, men till priset av vad? Kan nämna att en annan började med luft på burk (dyrt) och innerslang till ett bilhjul (som alltid tog slut innan man var färdig)
Var gäller valet av airbrush så är det en stor kvalitets skillnad mellan lite större fabrikat och Jula/Biltema. Det är inte riktigt rättvist att jämföra budget mot kvalité! En budgetspruta ger dig funktionen, men inte den precision som du kan åstadkomma med en bättre och framförallt finns det reservdelar? Det blir lite som att jämföra mellan en Trabant och en BMW, visst båda har fyra hjul, en motor, förarstolar osv.
Poängen med mitt resonemang är att döm inte alla airbrush efter försök med en Jula/Biltema! Utan låt det ge dig inspiration och motivation att fortsätta prova och testa till dess att Du har funnit Den som Du gillar bäst!
Vänliga hälsningar
Stefan - Modellbyggare

I min mening så kan man få hyffsade resultat med Jula-sprutan. Den är inte bra, men den fungerar. Och grundkonstruktionen är sund. Men precis som nämns av Stefanarna, så är det kanske inte alltid så vist att skaffa en utrustning "att börja med". Oftast blir det lite pengar i sjön, då man snart märker att det är svårt och irriterande att använda billiga grejer.
Ofta på (amerikanska) modell och airbrushsidor så pratas det om att proffsen minsann klarar sig på gamla sletna och skavda grejer som knappt kostar någonting. Eller just billiga varianter från mer eller mindre okända märken. Och jo, det är oftast sant. Saken är att de just är proffs, och de har redan lärt sig alla trix och potentiella problem. För nybörjare är det däremot mycket enklare att börja med något rejält, som inte krånglar så ofta, och när det väl gör det, så finns det en logik i det hela.
Vi har ju alla lite olika ekonomiska förutsättningar, men just när det gäller de här sakerna, så skulle jag nog vilja säga att det är värt att spara ihop en slant extra, och få ordentliga grejer direkt. Sannolikheten för att du ska fortsätta att använda dem är betydligt högre.

Ett litet tillägg. Skall du spara in på något, så gör det på airbrushen. Och det säger jag trots att jag handlar med dem själv. Anledningen är att kombinationen bra kompressor och dålig airbrush är bättre än bra airbrush och dålig kompressor. En grundförutsättning för bra resultat är ren och pulsfri luft. Och luft som man kan använda när som helst. Få saker är så irriterande som att få slut på luft, eller inte kunna starta kompressorn när du vill. Ofta gör det att man skjuter jobben framför sig, och inget vettigt blir gjort.
Instämmer i Denstores kommentar #7. En bra & tyst kompressor uppskattas av såväl total nybörjare som proffs. De brukar dessutom ha en hyggligt lång livslängd, så utslaget per år brukar kostnaden var rätt human.

Instämmer också. Har precis bytt från en Julakompressor till en Sil-Air 15D och nu går det att spruta med Julasprutan och kompressorn står dessutom kvar där man ställer den
Magnus, hoppas att jag kan avsätta medel till en Grex till Open.
Bjarne

#9 Kul! Vilken modell är du intresserad av? Mest så att jag vet vad jag skall ha hemma till dess.

Lite filosoferande: Om man köper en riktigt dyr fin kompressor och sen upptäcker att spayande inte är "ens grej" så känns det väl lite väl surt, om man å andra sidan köper en alltför billig så kanske det inte fungerar och då har man kastat pengarna i sjön och inte lärt sig det där med sprayande i vilket fall. Att hitta en kompressor som funkar men ändå inte svider i plånboken om man inte blir spray-freak kan vara lite knepigt. Att köpa en riktigt bra kompressor och sen bli spray-freak är ju helt okey, men så är inte alltid fallet. Samma sak med sprutan
Tänkt av en icke-spray-freak som en gång i tiden tänkte investera i en riktigt dyr kompressor och spruta, dock kom jag aldrig till skott med kompressorn vilket var bra med tanke på att jag under tiden fann att jag inte är ett spray-freak.
P.S. "Spray-freak" här ovan är istället för att behöva skriva "en person som gillar att spray-måla" varje gång
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Fast poängen är kanske att man (kanske även du) oftast hade blivit nöjdare och sett airbrushningen som mindre motigt om man har en bra kompressor. Och om man nu skulle känna att airbrushning verkligen inte är ens grej, så har de fina kompressorerna mycket bättre andrahandsvärde.
T.ex. en H&S 16A är nog ett relativt säkert köp. Fungerar bra, låter inte så mycket, och kostar inte en förmögenhet. Visst, en kompressor av kylskåpstyp är kanske att föredra, men de kostar rätt mycket.

#12: Nja, kompressorn fungerar bra, man kan bara inte räkna med att den har alltför lång livslängd och den är ju knappast tyst och så kutar den omkring när den står på golvet, det motiga ur min synpunkt är snarast att behöva rengöra sprutan, det är därför jag endast kommer att använda min "självrengörande" spruta dom få gånger det blir aktuellt. Men jag har den inställningen i sprutsammanhang att jag endast använder sprutan när det är absolut nödvändigt eller när det är ett stort objekt att måla, och primern har fel färg, i övrigt älskar jag mina penslar.
Risken att göra ett felköp finns alltid, speciellt smärtsamt kan det bli när lite större summor är på tapeten. Alltid enkelt att vara efterklok.
Men, som jag ser det så handlar frågan egentligen om: "Kommer jag att uppskatta airbrushing och se det som ett positivt och utvecklande tillskott i mitt modellbyggande - eller kommer det enbart att vara en dyrköpt lärodom att airbrushing inte är min grej?".
Vet man med sig att airbrushing kommer att bli något varaktigt - ja, då är jag av uppfattningen att en riktigt bra kompressor är värd varenda krona. Om man kunde göra ett "live-test" med en av de kompressor som nämns i #0 och en dedikerad "riktig" airbrushkompressor, så är jag övertygad om att var & en skulle inse skillnaden. Den är markant.
Nu vet jag att en airbrushkurs kostar en del, men frågan är om inte det är en väldigt vettig inkörsport för den absolute nybörjaren?
I mitten på oktober så köpte jag en ny vinterjacka. Jag hade den gångna vintern i åtanke, så valet föll på en riktigt varm jacka. Alternativet hos "Lågprisladan" var kanske lika snygg, men framförallt kostade den bara en bråkdel. Jo, jackan jag köpte gjorde ett stort hål i plånboken. Men, inte enda gång de senaste 2 månaderna har jag tänkt på prislappen utan istället glatt mig över den värmande känslan av att inte frysa.

Airbrushkurser är jag lite tveksam till. Det är oftast väldigt dyra timmar, och de första går åt till extremt basala saker, enligt vad jag har hört. Jag tror nog att de pengarna hellre skall investeras i bra utrustning. Sen, om man verkligen gillar att airbrusha, då kan nog någon av de mer avancerade kurserna vara en idé. Men man skall tänka på att vad vi sysslar med, och vad man undervisar på airbrushkurserna har ganska få beröringspunkter.
Däremot kan nog en hyffsad bok om airbrushning vara en idé, men den mesta informationen finns iofs på nätet.
Själv tycker jag att bäste dräng är,? ja jag har själv enligt detta forum köpt den så föraktade "domedags" clas olsson kompresson å till det en Jula spruta, mer eller mindre skräp enligt de flesta, men jag är nöjd, har för övrigt ingen tanke på att ställa ut så va fa… , det är väl ändå så bara man har kul och tycker själv det ser bra ut, sen är det enligt min mening totalt ointressant vad andra tycker, eller? 
För säkerhet skull bör jag kanske nämna att, nej den hoppar inte omkring och slå sönder mitt bohag!!!Brummar heller ej så mycket,Clas ohlson kompresorn alltså!!
#15 Jo, det är sant. Det vore ju möjligen intressant om det fanns en kurs som som var inriktad på modellbygge. Hade man där, som absolut novis, haft möjlighet att få testa olika airbrush och se & höra olika kompressorer så hade det nog kunnat vara matnyttigt. Sannolikt är efterfrågan för liten för en så´n kurs. Som ren kuriosa, så hade vårt företag den här tjejen som montergranne på en mässa för drygt två år se´n.
Minst sagt intressant att se henne jobba med airbrushing. Även om det var samma verktyg, så kändes det som en hel annan värld än det vi sysslar med.
#16 Mina inlägg ska inte uppfattas som kritk av utrustning. Var & en köper exakt den utrustning och verktyg som man själv vill. Jag intresserar mig helt & hållet för vad jag själv har - inte vad andra har. Upprinnelsen till mina kommentarer är baserat på de frågor som Ernst ställde i #0. Inget annat. Vill någon köpa en av de två kompressorerna, så har jag inga som helst invändningar mot det. Varför skulle jag? Däremot tycker jag att det finns fog för att nämna buller/vibrationsnivån på dessa två samt att påpeka hur grannar i ett hyreshus möjligen reagerar. Jag vet, många ställer sig frågan;"Varför ska jag behöva köpa en svindyr kompressor bara för att du säger att den är bättre?" Svaret är att du inte alls behöver lyda mitt råd - men, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. Sedan har alla rätt att ha en åsikt.
/Stefan
#18 det var aldrig min mening att kritisera dig, något sådant var aldrig min tanke, leden om jag sårar dig men jag menar bara att man måste inte alltid vara bäst; bara man ha kul!! inget annat ber om ursäkt ifall du känner dig träffad Hayabusa
#19 Nej, nej…jag är varken träffad eller sårad. Inte alls. Det enda jag försöker säga är;
Är en "riktig" airbrushkompressor dyr? Svar: Ja
Är den tystare än en "Byggvarhus-kompressor"? Svar: Ja, stor skillnad
Har man en gång vant sig vid en kompressor som är tyst & behaglig - ja, då vill man inte vara utan den.

#16-17: Jo, jag har också "domedagskompressorn" i mitt fall kompletterad med en tryckregulator och fuktavskiljare med den driver jag en Badger 250 spruta som har den tilltalande egenskapen att vara praktiskt taget självrengörande, fungerar utmärkt tycker jag, trots detta blir det inte mycket sprutande för min del, utom med primer-burkarna förståss
Svar självklart att dyrt är bäst !! kan bara hålla med!! men det gäller att ha råd likasom! lägga sig på nivån där alla är nöjda, den privata regeringen och så vidare
Jag har haft denna kompressor i några år nu. Har aldrig haft några som helst problem med den. Håller jämnt lufttryck hela tiden.
Vad det gäller ljudnivån så har jag som enda jämförelse min lilla"garage"-kompressor ; otrolig skillnad, kan ej jämföras!
Hur högt/lågt dom ännu dyrare kompressorerna låter i jämförelse med den jag har , vet jag förstås inte,, men jag är i.a.f 100% säker på att jag ej stör grannarna! ( NEJ! jag bor inte i villa,,
)
Köpte den på Hobbex kostar idag 1295:-
//Pentti

#23: Det där är samma som Clas Ohlsons "domedagskompressor" fast när jag köpte min hade den mindre fötter, ingen tryckregulator och fuktavskiljare, annars är det i stort samma pjäs. Jag har haft min i ett par år nu och den funkar fint, hade en lätt tendens att puffa, men det försvann när jag försåg den med tryckregulator och fuktavskiljare, bra att dom försett den med dom båda som standard numera. Undrar om dom där fötterna får den att stå still? min vandrar omkring på ett plant golv (man får reda på åt vilket håll golvet lutar
)

Nix det är den jag har dock inte av Cotechs fabrikat men Clas hade en som såg precis ut som den på bilden i inlägg #23, har dom slutat med den? Blev lurad av likheten i utseende, men en kolvkompressor är ju strået vassare än en membran har jag förstått. Har dock en kolvkompressorpump i gömmorna nånstans, den är främst avsedd för madrasser och går på 12 volt men den drar så mycket ström under pauserna i sprayandet att säkringen går, det är en automatsäkring så det är bara att trycka in den igen men det är irriterande, därför blev jag glad åt den här som forsätter att gå under pauserna utan att nån säkring går
Det finns för- & nackdelar med allt. Ofta blir det plånboken som får styra vilket val man gör. Man får helt enkelt sätta en gräns för vad man är beredd att betala/kan betala och därefter välja det som verkar bäst utifrån de förutsättningarna.
En kompressor som t ex Sil-Air 15/HTC 20A osv. kostar kanske 3-4 ggr mer än en billigare variant från exemeplvis Clas Ohlson eller Jula. Varför, kan man ju undra? Jo, rent tekniskt så finns det en anledning till denna prisskillnad. Faktiskt. I slutändan är det sedan upp till var & en att avgöra om man är beredd att betala för skillnaden.
Har köpt Cotech med tank på CO. 75 dB acceptabelt.
6 liter tank 8 bar. Verkar helt OK. Tryckregulator
ingår. Man måste byta snabbkopplingen mot en vanlig 1/4 tums dubbelnippel för att sprutan skall passa. Kompr 1499:-.

Airbrush Mini-Compressor mod1el AS186 air tank portable
Den har jag, den är kanon. Lagomtyst för att fungera i lägenhet och liten och smidig med en tank och automatisk av och på av kompressorn.
Sen köpte jag en billig kina-airbrush från ebay.
Grejerna har fungerat fint i ett år nu och med dagens priser så är kompressorn 1 213kr och airbrushen 170kr, vill minnas att jag fick tag på airbrushen för 98kr för ett år sedan så den har gått upp lite men kompressorn va samma pris då.
Jag har en evolution och en Wherther international
och har haft dem i många år inga problem med dem.

Tack för alla tips och intressanta inlägg:)
Jag har iaf köpt en kompressor, denna: http://www.jula.se/luftkompressor-6-l-138786
och kör för stunden med en jula spruta, kan som relativ nybörjare på airbrush säga att denna kombo fungerar kanon, visst kompressorn är inte tyst som ett kylskåp men ljudnivån är tyst nog att inte störa grannarna (bor i lägenhet) efter nån veckas både kväll och natt målande..
Sambon stör sig inte heller på den när hon ska sova 10 meter bort(2 stängda dörrar mellan)
Dock har jag ställt kompressorn på en filt för att absorbera vibrationer samt byggt en simpel box till den i MDF, visst hade det varit nice med en helt tyst kompressor men denna har prestanda att driva annat också, en tystare får inhandlas i framtiden..jag är helt nöjd med denna tills vidare.
Vad sprutan beträffar så fungerar den utmärkt till en början, den har då sprtutat utan problem dom senaste 2 modellerna som jag byggt med den, det jag har märkt är dock att den inte riktigt vill spruta ut metall färger, aluminium, steel, silver osv..kan säkert ha något att göra med handhavandet..
Vanliga färger av diverse tillvärkare och bas fungerar fint iaf:)
Kommer att lägga upp en liten tråd om mitt draken bygge som har målats med denna spruta och kopressor:)
Kommer dock att köpa mig en bättre spruta ganska snart, då jag önskar mer precision bla..
Mvh //

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lycka till med kompressorn!
Stefan - Modellbyggare