Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3407 ggr
bommen99
2016-03-12 08:30

Ny medlem

Hej

Verkar "hagla" in nya medlemmar i detta forum och således "hagla" jag också in som ny medlem. Mitt intresse är uteslutande trämodeller, men inga segel eller krigsfartyg. Jag bor i Thailand sedan några år och har tidigare här sysslat med båtar i skala 1:1. Numera, på ålderns höst, tycker jag att modeller är mer hanterbara och betydligt billigare.

Jag har byggt ett antal träbåtar och håller nu på med RMS Titanic från BB i skala 1:144 (tror jag, blir ca 1,90 lång). Instruktioner i BB ritningar är det ju klent med, bara bilder. Har några frågor ang plankningen.  

Enl ritningen plankar man som vanligt, nerifrån och upp, men skall man lägga de tunna "hyttdelarna" ovanpå plankningen? Via bilder på nätet kan jag ana att sidan inte blir helt slät, "hyttområdena verkar sticka ut. Är det så?

Jag söker också modellbyggen i trä av lastfartyg från 50-60 -talet, helst i storlek ca 80cm - 1. 5 m. Tips?

//bommen99

Annons:
Orso
2016-03-12 09:33
#1

Här är en bild på systerfartyget Olympic

http://i.imgur.com/ob96i.jpg?1

bommen99
2016-03-12 11:59
#2

Hej o tack för svar. Hittade, via detta forum, en bra sida där det finns fler bilder. Dessutom verkar de flesta bilderna vara högupplösande, i alla fall så pass bra att man ser detaljer och det verkar så att hela skrovsidorna har "reliefer" 

//bommen99

DIOWORK
2016-03-12 15:17
#3

Kul med nya medlemmar, välkommen!

JaGa
2016-03-12 15:38
#4

Välkommen till forumet… :-)

Banjoman
2016-03-12 16:39
#5

Hej bommen99, och välkommen till båtbyggarhörnan på forumet!

Det finns en hel del information om Titanic-modellbygge på den här adressen: http://titanic-model.com

Lägg gärna upp en liten byggtråd med bilder – det är alltid lika kul att följa andras byggen!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2016-03-13 11:28
#6

Hej och välkommen Bommen!

Trevligt med förstärkning i träfalangen :-) (även om jag själv bygger liter av varje) 

Apropå byggsatsefterlysningen, så har Eskader en hel del fina civila fartygsbyggsatser(i ditt fall blir det nog både enklare och billigare att köpa direkt av tillverkaren Blujacket Shipcrafters i USA) . De har bland annat civila Libertyskepp och T2 Tankers. 

och apropå din plankingsfråga, det är inte så att du vid partierna med de tunna hyttdelarna ska använda  marginellt tunnare trälister under, jämfört med nedre delen av skrovet? Jag har ingen direkt kunskap om det är så, men om det är dåligt med instruktioner så kan det ju vara svårt att upptäcka ett skifte av tjocklek på listerna bara efter ritning? Bara en tanke, har inga belägg för att jag har rätt!

Annons:
bommen99
2016-03-13 12:37
#7

Tack Banjoman för info, Jag såg länken i ngn annan tråd och de har bra bilder som tål att förstoras.

Tack också MarkusN, jag skall kolla dina tips. Jag får ju alltid importera saker hit, undantag Titanic då jag var i Sverige o tillverkade i princip en väska av byggsatsen o tog den som bagage. 

Kollade förresten ditt förslag med tunnare list, men det skall vara olika nivåer efter skrovsidan, typ "relief"

Bordläggning/plankning. Läste i en tråd som var för några år sedan där det tipsades om detta ämne. Vad man glömde (enligt mitt tycke) var att man alltid skall slipa bordläggning (och golv) på tvären. Annars får man halvrunda plankor då man försöker slipa ner kanterna som kan stå upp.

I övrigt hat jag bordlagt båtar här i Thailand,  Hardwood är ju ett jäkla material att böja, men med gasollåga och tvingar går det ganska bra, men svettigt!

OK tack för tipse

//håkan

Upp till toppen
Annons: