Gladan
Eftersom Oseberg är nästan klar är det dags att dra igång nästa bygge: Gladan kom med posten idag. Traditionsenligt börjar jag med en bild av boxarten. Frågan är om detta inte är årtes fulaste boxart. En standardlåda med en liten bild av Gladan på mitten och bilden upp och ner. Visserligen är det limited edition, men nog kan man väl kosta på sig at sätta bilden åt rätt håll.
När man öppnar lådan ser det ut såhär. Flera små askar med helt sjukt mycket delar. Börjar fundera på om jag tagit mig vatten över huvudet. Ovanligt mycket delar är i mässing för att vara en BB-byggsats. Men det är också en hel del plastdelar som jag skall byta ut. Jag bygger en träbåt och inte en plastbåt
.
Som vanligt i BB:s byggsatser så är både vike och riggtråd lurviga. Riggtråden skall bytas ut mot bättre, det mesta virket går nog att slipa till, men det är kvist i nåra av råna. Skall kolla om dessa skall målas eller betsas. Om de skall målas så kan jag spackla annars får det bli reklamation.
När jag ändå håller på och gnäller så kan jag även konstatera att bygganvisning och ritning håller sedvanlig BB-kvalitet, d.v.s det krävs en en del kreativitet för att lisa ut hur det skall byggas ihop.
Något som förvånar mig är att det inte inte är med något virke till däcksbeklädnad, skall så inte heller vara enligt stycklistan, men ritningen visar ett plankdäck. Bilder på orignalet på nätet visar ett traditionellt nåtat däck. Nåja, det är väl bara att köpa brädor och klä däcket. jag ser ialla fall inte ut att vara sysslolös de närmaste måndaerna, det lär nog ta minst 300 timmar att knåpa ihop denna hög med pinnar och tråd till en modell

Ska bli mycket trevligt att följa! Blir säkert lika fin som vikingaskeppet!
SKREV OBELIX
Ja "gnäll" på du, fler borde göra det. Då kanske BB- boats o en del andra byggsatstillverkare höjde kvalite´n på sina pinaler.
Bygget har kommit igång, spanten resta och det falska däcket på plats. Tur att man har gott om limklämmor.
Har räknat på att klä däcket med valnötslist, drygt 650 spänn skulle det går på, får nog bli lind som betsas då sparar jag minst 500:-
Börjar få lite koll på alla delar, det är en hel del att hålla reda på.
Några däcksbyggnader börjar också ta form. Får spackla med PP för att fixa till passformen. Funderar på om BB har aktier i PP, passformen är som en Airfix från tidigt sjuttiotal
. En träklots som skall vara tak till en annan däcksbyggnad saknades, det blev till att ta fram bandsågen och en björkplanka.
Genuint skeppsbyggeri det där! Fantastiskt fint fartyg är hon, Gladan. Har sett henne i verkligheten bl.a i samband med "Tall Ships Race" i Stockholm.
Har roat mig med att reklamera till BB, en bom är spräckckt p.g.a. kvist, då den skall betsas och klarlackas går det inte att rädda med spackel.
En lejdarstolpe var oborrad och två laserskurna galler var bara skurna genom första plywoodlageret. Försökte rädda dem med borr, kniv och fil men det blev bara flisor.
Passade på att påtala mitt övriga missnöje för Billing Boats med plywoods som splittras bara man tittar på den. Gäller sepciellt små laserskurna delar. Gissar att limmet kokar sönder av värmen från lasern. Likaså påtalade jag deras håriga riggtråd.
Hoppas få nya delar snart så bygget inte stannar upp
Jag hoppas att du får bättre gensvar än jag fick när jag frågade BB om hur jag skulle göra med linjerna som är alldeles för tjocka o som inte går att bleka bort på seglen till Cutty Sark. Jag fick inget svar alls.
Så´na segel kan man ju inte sätta. det skulle se groteskt ut.
Bild: Så det kan förstås vad jag menar.

JAg har ju tittat Billing Boats modeller sen jag var liten grabb och alltid imponerats av hur fina dom är- dock har jag aldrig byggt nån av dom. Däremot köpt en del utrustningsdelar till mina båtar. Jag trodde dom var "top of the line" när det gällde modellbåtar. Dom där seglen går ju inte att använda, och en spräckt bom med kvistar är under all värdighet för vilken tillverkare som helst. Hur kan dom överleva med sån kvalitet på sina modeller då?
Har dom varit bättre förr och lever på gamla meriter eller?
UNDRADE OBELIXEN
Zander, Uselt av BB att inte svara, men jag vet at du inte är ensam om att nte få svar av BB. Läste här på forumet för en tid swedan att någon kontaktade dem angående den lurviga riggtråden. Inte heller där något svar. Cutty sark är inte deras enda modell med så dåliga segel, Min fars Lilla Dan har lika fula segel, min far satte dem, skämmer hela modellen. Enda chansen är att använda de randiga seglen som mall när man syr nya i neutral väv. Jag tycker dessutom att BB:s väv är för grov, grovleken skulle i fullkala svara mot säckväv. Som tur är har Gladan neutral segelduk med en separat segelritning
Obelix, BB är definitiv ingen toppklass, snarast budgetutförande. Den stora fördelen med BB är det stora urvalet modeller med skadinavisk förebild såsom Wasa, Gladan, Oseberg, Lilla dan m fl.BB:s tillbehör lämnar också en del övrigt att önska, sortimentet är dock ganska omfattane och lgerförs av många hobbyhandlare. I Norrköping har både Hobbyhörnan och Lekhuset ialla fall en del BB:s tillbehör hemma.
Gladan är min tredje fartygsmodell, den första var Corel's sloup och det är verkligen jättestor skillnad på kvaliteten i Corel's byggsasts jämfört med BB.
Min pappa har byggt några BB så jag har följt deras byggsatser genom åren och jag ser ingen större skillnad i kvaliteten, med möjligt undantag för spaltningsproblemet på plywooden som jag tror beror på att limmet kokar sönder vid laserskärningen. Förr var plywooden bara tryckt och man fick såga ut själv, utan laser inget sönderkokt lim.
Bygger man BB så får man räkna med en del extrapengar och extraarbete för at få till en hyfsad modell. Jag räknar rutinmässigt md en extra tusing för extramaerial för att få till en acceptabel modell. Men om alternativet är att scratcha för at bygga en viss modell så är BB inget dåliigt val att utgå från. Även om man måste göra om en hel del som jag gjorde på Oseberg så är det ju enklare än att scratcha.
Nä, nu får det vara slutgnällt för ikväll.
Skall du köpa tillbehör så kika på vad Mamoli, Corel m.fl har. Där är det med något enstaka undnatag inga plastdetaljer.
Det aboslut sämsta med BB är riggtråden som ärså hårig att den bättra passar att sticka raggsockor av än att rigga båtmodeller. Trådens luvrighet syns till och med på boxarten på en del BB-modeller.
Nu är skrovet bordlagt, spacklat, grundat och spacklat igen. Återstår en slipning innan det är dags att måla. Skall dock måla skrovet rätt, i färgangivelsen till modellen är bottenfärgen röd d.v.s. såsom Falken är målad, Gladan är blåmålad i botten. Även huvudmasternas färgangivelse är fel, de skall vara gulvita och inte vita såsom det står i målningsangivningen. Råna är skall enligt målningsanvisning betasas mahognybruna, men de bider jag har sett viar en betyldiugt ljusare kulör, ser ut att vara furu eller gran i masterna. Så jag betsar med Syrabetston, smanna som årorna på Oseberg.
Har inte hört något från BB angående min reklamation. Väntar också ivrigt på paketet från england med däcksbeklädnaden. Men den som väntar på något gott blir ofta trött….
har byggt blue nose och america av BB fabrikat, sedan har jag byggt flying fish, amphion, tonnant wasa och nu håller jag på med hms victory samtliga av fabr. corel kvalitetsskillnaden är mycket stor.
Vilket vackert skrov. Snygga linjer!
#Poncar, skrovlinjerna är verkligen svepande. jag behövde bara basa aktern på de första listerna, sedan var det bara att mjukt böja listerna på plats.
Fortfarande inget svar från BB angående den reklamation jag gjorde per mail för tre veckor sedan. Skickade en påminnelse för två veckor sedan.
Har skrivit till BB:s VD ikväll och påtalat hur dåligt BB hantera sina kunder. Får se om det hjälper.
Det är så mycket målningsarbete på alla möjliga smådetaljer att det känns som att man inte kommer framåt trots att jag bygger varje kväll. Så sakterliga börjar jag montera ihop alla smådelarna såsom denna ratt. Pilligt som tusan att måla. I orginal är ratten klarlackad med mässingsringar. I modell är den gjuten i mässing. Efter att ha pustat bot delningsgraderna från gjutningen målade jag hela ratten med ljusbrun fäg i fyra lager, därefter polerade jag bort fägen från mässingsringarna med filttrissa i Dremeln. Därefter klarlack.

Åror tror jag skulle bli alldeles utmärkt som extra tillbehör. 
Snyggt bygge också.
Brevet till VD:n tog skruv. Nya delar skulle skickas direkt. Fick även svar på att den lurviga tråden skulle vaxas för att bli slätare och att däckets plankning skulle ritas dit. Varför man inte skriver något om det i bygganvisningen kan man ju fundera på. Dessutom visar översiktsbilden på ver de laserskurna plyfaflaken plankmönster som inte finns i verkligheten.

Började bygga BB´s modeller redan på 70-talet. Den dåliga kvaliteten och felaktigheterna hade det goda med sig att jag gjorde om så mycket att jag lärde mig bygga helt från scratch till slut!
Jag tycker att du har lyckats bra med skrovet. 
#19 På Oseberg tillverkade jag nästan hälften av delarna från scratch. På Gladan verkar det mesta gå at använda, men jag lägger till mer detaljer. Åror till livbåtarna är utkarvade ur lindlist och betsade.
Skrovet består av en hel del spackel, men det syns ju inte när det är färdigmålat. Första lagret bottenfärg på skrovaet målat ikävll. Blandade Humbrol 25 med cirkus 5% vitt. Skall klarlacka med satin cote för at få halvblank glans. Vet av erfarenhet från Sloup att Humbrol 25 har en dtendens att mörkna när den lackas med Humbrol satin cote.

Mycket imponerande bygge! För mig är detta grekiska men väldigt imponerande!! Speciellt skrovet är en riktig haktappare! Keep it up!
Mvh HAMpus
Fantastiskt detaljarbete! Det är de små, små detajerna som gör'et
Ett imponerande bygge, helt klart…
Äntligen börjar det bli synbart resultat av byggtimmarna. Det första "däckshuset" är klart. Tyckte att det tagit lång tid så jag roade mig med att räkna hur många delar det består av och blev överraskad när jag kom fram till att det var drygt 100 st. Taket är klätt med 3*0,6 mm mahognylist. Genom att kapa bitarna ur flera lister, blanda runt, vända några upp och ner och några fram och bak blev det en härligt livfull yta vilket dock inte syns så bra på fotot. Byggsatsens orginalventilator av plast är utbytt mot en i vitmetall som kompletterats med tå "handtag" av mässingstråd enligt bilder på fullkslaskeppet. Ytterligare ett däckshus är under byggnad och bör bli klart innan veckan är slut.
Byggsatsens mastringar är formsprutade av någon mycket mjuk men spröd, nästan gummiliknande plast. Apfula tycker jag så jag har påbörjat tillverkningen av nya i mässing. Lödde ihop två rör och sågar loss ringar med tunn kapskiva i dremeln. Återstår att kapa 19 till. Lär bränna fingertopparna fler gånger. Mässing leder värme bra
.
#26 Modellbyggare in i benmärgen !
en mycket smart och bra lösning.
Ser fram i mot flera fina bilder på denna båt .

#26: Hur kan en plast vara både spröd och gummiliknande? Låter lite motsägelsefullt tycker jag. Håller med om att dom var apfula, har dom ingen estet på den där firman?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hej!
Är ny på detta forum, är även ny som modellbyggare. En Gladan kommer jag att få som julklapp av min gulliga fru. Det kommer att bli mitt första modellbygge. Får se om jag klarar av det eller om det blir skit av det hela.
Men fint att bilder på ett bygge från en erfaren modellbyggare.
#28 det kan låta motsägelsefullt, men BB har lyckatas. BB har lite etsat, men en hel del plast.
#29 Vilken gullig fru du har som ger dig en sådan julklapp. Gladan är inte så svårbyggd, men den är rejält arbetskrävande, räkna med minst 300 timmar och titta mycket på de bilder av Gladan som finns på nätet så kan du rätta de värsta missarna i byggsatsen. Hör av dig om du stöter på några problem så kanske jag kan ge dig en ledtråd från mitt bygge, jag har kommit ungefär halvvägs så jag lär nog ligga före i bygget hela tien.
Tack för det Petzon, jag kommer säkert att behöva dina råd.
Lim och färg, vad använder du?

Kanonfint! Måste komma igång på allvar med min "lilla" Kanalbåt.
Jag tror inte Starhawk menade ets-set, utan estetik, smak för känsla och harmoni vad det gäller detaljer.
Jag tänkte på när du kapar mässingsrören med dremeln, har du provat en rörkapare? Sån där som har en skarpslipad trissa som man pressar mot röret och snurrar samtidigt.
SKREV OBELIX
#25. Det blir ju hur bra som helst. Fin glans i däcket o fina svarta linjer mellan brädorna. Rodret….. kalas. Grattis.
#29. Klart att du klarar av det o skulle du göra misstag så går det att rätta till. Det är ju trä.
#31 Lim är mestadels vitlim Alpahaic resin, snabbtorkande (för att vara viltim) och blir ganska hårt = slipbart när det torkat. En del CA-lim för detaljerna och då främst ZAP grön (medel) och lite ZAP rosa (tunnt), några droppar super epoxy på några delar som har för dålig passform för CA. Färgen är genomgående Humbrol satin samt i några fall matt som lackas med halvblank lack när rätt kulör inte finns som satin.
#32 Nu ser jag att det inte stod sts utan estet. Så tokigt det kan bli. De duktiga formgivarna i Danmark jobbar inte hos BB utan hos Georg Jensen.
Rörkap funkar inte då jag skall ha för tunna skivor runt 1 mm.
Glansen i däcket tackar jag Obelix för. Det är hans lack i många tunan lager. 5-6 lager. De svarta linjkerna är gjorda på enklast möjliga sätt Tuschpenna på listernas kanter innan limning.
#33 Håller med fördelen med trä är att om man gör fel elelr om något går sönder så kan man spackla med palstic padding om det skall målas annars tillverkar man lätt nya delar av trä och plyfa.
Det där blir snyggt som tusan och ja, det tar sin tid o kräver sin man.

Det bir kanonfint! Övriga kommentarer är överflödiga.
Originalet, är det byggt i plåt eller trä?
SKREV OBELIX
@Oblelix Orginalet är i plåt
Har nu börjat med riggen. Just nu håller jag på med "repstegarna" har nog ett finare nautiskt namn, men ni vet vad jag menar. Första gången jag gör repstegar så jag fick utveckla min egen metod för tillverkning. Bygganvisningen gav inga ledtrådar till hur de skulle tillverkas.
Tog en kopia av ritningen och nålade upp densamma på en bit tät frigolit. Spände upp de långsgående trådarna med nålar och därefter var det bara att börja knyta de tvärgående repen. Satte en knappnål i varje skärning och säkrade med en minimal droppe rosa ZAP när jag var klar.
Eftersom ritningen är en rak sidovy av hela båten blev det naturligtvis ett perspektivfel som gjorde att tvärrepen inte räckte hela vägen ner. Kompletterade med några extra tvärrep när repstegen var på plats i masten. Således har min repstege några tvärrep för mycklet jämfört med orginalet, mne det tycker jag inte stör helhetsintrycket. Att knyta varje repstege tar drygt två timmar och det skall totalt göras fyra styck.
Det är mycket trevligt att följa ditt bygge! Blir mycket snyggt
Ang riggning. Ett tips jag snappat upp på olika forum och även i någon bok om skeppsbygge är att inte använda snabblim typ ZAP för att säkra knutar mm. Limmet kan med tiden bli väldigt skört och riggen brister. Allmänt rekommenderas utspätt (med vatten) vanligt vitlim typ Casco.
Din Gladan blir sagolikt vacker. Vilket fantastiskt detaljarbete du lägger ner! 

#39: Jo det där med perpektivet är ett problem. Har själv samma funderingar runt mitt scratchbygge av St Chamonden, men där finns det i alla fall flera perpektiv att utgå ifrån men ibland är det skymt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Snyggt bygge Petzon!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#39.
Snyggt jobbat.
De e synd att "diagonal"-måtten inte finns med på ritningarna. Men som du sa: ett par extra tvärrep förstör ju inte helheten.
Själv hade jag problem när stegarna på cutty sark skulle knytas så jag byggde en rigg- jigg. På köpet fick jag också rätt på förhållandet mastlutning/stegar.
Men eftersom du nog e färdig med stegarna vid det här laget har du kanske ingen nytta av detta, men kanske till nästa bygge.
#44: Precis. Kommer ihåg när jag byggde Danmark och Passat i trä att en jigg kunde man inte klara sig utan! I mitt fall kunde jag återanvända den på alla master utom mesan vilket underlättade.
#40 Som vanligt finns det månag olika skolor om vad som är bäst. De tips jag hört har varit snabblim, men nu har jag proivat uttunnat vitlim och det fungerar bättre. Största fördelen är att det inte lämnar någon glansig rest. Åldringsbeständigheten är jag inte så oroad av, har Googlat lite på åldringsegenskaperna och de skall vara rätt OK.
#39 Jiggen var riktigt fiffig, men hur bär du dig åt för att få rätt avstånd mellan tvärrepen? Ögonmått?
Jag funderade på att rita upp stegarna med perspektivförskjutning, men tyckte det var för mycket jobb.
#46.
Tvärrepens avstånd från varandra ska va lika från topp till tå s.a.s.
Vertikalrepens längd delat med antalet tvärrep ger måttet på avståndet. En plastbit med det måttet använde jag som tolk.
#47 OK, är bara fundersam på hur man bär sig åt för att knyta och tolka med bara två händer, men det kanske ger sig när man försöker.