Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 87 ggr
bommen99
2026-05-11 05:59
0

Hint om hur man målar vissa saker

Hej, bommen 99 på banan…. Nja, inga båtbyggen numera. Jag håller i en pesel och försöker måla tavlor. Det är på min "bucket list"

I o för sig lägger jag till lite träkonstruktioner, målar inte en lada t.ex. utan bygger den i trä. Blir en extra dimension.

Nu till min fråga. Hur blandar men till rost, exempelvis på en gammal bil, vilka färger anv man?

//Håkan alias bommen 99

Mals Way
2026-06-03 15:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#0:
En bra ide är att faktiskt titta på hur rost verkligen ser ut,
Många olika färger, allt från brunt, rött, orange, gult, i toner så ett rejält spann.

Har här använt mig av flertal tekniker, färg, olje färger och pigment.

en stålvögg, pirra samt en stolpe med lampa, tunnor, allt är scratchat, utom hjulen.

bommen99
2026-06-08 06:28
0

#1: Oj, sent svar sorry. Ser ju bra ut och det är ju många färger man kan anv. Så bara att testa olika varianter. Skall ju målas på canvas duk

Tack för tippset

Mals Way
2026-06-08 09:04
0

Aha….jag förstår.

Googla på det/dem föremålen du vill måla, se hur rosten verkligen ser ut i färger.
Du kommer bli överraskad hur mkt variationer det är. eller rent av ta en promenad och fotografera rost..

Mals Way
2026-06-13 23:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jappo. en liten uppdatering, nog en av de sista inläggen här för mig då det inte händer så mkt alls eller respons alls då det verkar rätt dött här vilket är synd

Vart klart med bordet och lite annat.