Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 7650 ggr
pelleb
0

H.M.S RENOWN

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har man kastat sig ut i trä-träsket för första gången på ca 25 år Glad Köpte en lätt påbörjad Billing Boats från en kompis.  Det är väl en av deras "nybörjar modeller" skulle jag tro. Skrovet byggs av två halvor som senare limmas ihop

pelleb
0

Halvspanten och däcket av plywood var redan pålimmat så jag började glatt med bordläggningen. Det gick väl hyfsat men det blir lite slipa och spackla. Som tur var kollade jag hur det såg ut när halvorna skulle passas ihop innan det sista av bordläggningen var på plats. Skevt utav bara he--eteObestämd Fram med dom stora klämmornaGlad

pelleb
0

Det blev bra när väl limmet hade torkat men det resulterade i en liten glipa i däcket, men det skall ändå kläs med plank så det kan jag leva med. Passade också på att få på lite färg för att få en uppfattning om hur jag lyckades med bordläggningen. Nåja, jag har gott om sandpapper Skrattande Får skylla på att det har blivit mycket plast dom sista åren

pelleb
0

bild på andra sidan av skrovet

pelleb
0

Under tiden skrovet ligger och torkar så har jag börjat pilla lite med det aktra kajutan. Limma dit små fönsterramar utan att få limmet att krypa ut är lite knöligt men det går bra än så länge. Har också börjat med div. lister till dörrar och dylikt.

Fortsättning följer

PeO

ROBBAN68
0

Vilken fin båt! Ska bli kul att följa det här bygget. Jag ska snart kasta undan duken på köksbordet och fortsätta med min båtmodell.

SKREV OBELIX

WilcoX
0

Det där ser ut att vara ett roligt bygge.

Ser verkligen fram att se den klar Glad

Får kanske ta och svänga förbi och ta ett titt på dom senaste byggena live Glad

ROBBAN68
0

Efter att jag tittat i din tråd, och läst vad du skrivit om båten så väcktes en fundering- inte om ditt byggande på något sätt, men däremot mot tillverkaren Billing Boats. Varför i hela friden har dom valt att göra skrovet i två halvor som sen ska limmas ihop?

Alla som har lite praktiskt kunnande vet ju att trä är ett levande material, och att klä en spantruta med bordläggning ger ju stora spänningar i själva stommen så dom blir nästan omöjliga att få ihop- som du beskriver.

Det vore ju mycket lättare att ha ett helt skrov med "riktiga" spant och sätta dit ett spant växelvis på varje sida- då tar ju krafterna ut varandra så att säga.

Ser du nåt byggtekniskt skäl till denna enligt mej försvårande byggteknik från B.B. ?

UNDRADE OBELIX

pelleb
0

#7 Har ingen aning om varför dom har gjort på detta sätt. Eftersom det är en "instegsmodell" så kanske dom tycker att det ska vara enklare att göra så här.

Har byggt några av deras andra modeller bl.a. BOHUSLÄN och på dom har det varit "kölstock" och hela spant och jag tycker det är lättare att kontrollera att det inte vrider sig när man sätter på bordläggningen.

Hade jag tänkt till lite innan jag började så hade jag limmat ihop dom två halvorna innan jag började med bordläggningen, man lär så länge man lever Skrattande

Håller på med dom sista plankorna i botten, mycket slipande och provpassande blir detGlad men det går framåt i alla fall.

Tänkte försöka få klart den här innan jag börjar på den den andra jag köpte av min kompis, mastsektionen av VICTORY i 1/98 från Corel (jag är jäkligt sugen på att dar igång den).

Det är en viss skillnad om man jämför B.B och Corel både när det gäller materialval och ritningar Skrattande

Fortsättning följer…..

PeO

petzon
0

#7 håller helt med om skillnaden mellan Corel och BB. Min första träbåt var en Corelbyggsats och min andra träbåt är Oseberg från BB. Blir klart irriterad på BB:s utförande. Virket är dåligt, passformen på laserskuret är inget vidare. Gillar heller BB.s utförande på bl.a åror som sätts ihop av flera delar i olika träslag. Det kan aldrig bli snyggt. Dessutom årblad av plywood. Corels åror fick man tälja och fila ut ur en listbit. Hela åran i ett stycke. Lite mer jobb, men betydligt snyggare.Riggtråden är också mycket bättre på Corel. Dessutom var det ingen plast i min Corelbyggsats.

ROBBAN68
0

Pelleb,

Precis, det var min första tanke när jag såg din första bild- limma ihop dom två "mittendelarna" så man får ett skrov att jobba med! Måste vara så mycket enklare på alla sätt!

Men i övrigt har jag inga erfarenheter av B.B. Jo, jag har köpt lite utrustningsdelar till tidigare båtar jag byggt. la av med det för det var roligare att tillverka själv- och billigare.

Jag fick en Airfix, Viktory när jag fyllde 30, byggde den och målade enligt ritningen, blev skitsne när jag kollade bilder på nätet sen- inte det var inte mycket som stämde med verkligheten där inte! Men jag har den kvar på hyllan. den är rätt charmig ändå, och det var kul att bygga den.

PS Kanske skulle starta en tråd på olika tips till oss som bygger fartygsmodeller. Hur man bygger detaljer och vad man kan använda till olika saker för hålla kostnaderna nere. DS

SKREV OBELIX

ROBBAN68
0

En länk till en sida som säkert kan ge inspiration!

http://www.modelboatmayhem.co.uk/Shows.htm

Titta och njut på tusentals bilder av fina modellbåtar!

OBELIXEN (igen)

pelleb
0

#10 En tråd låter som en bra idè, det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan använda när det gäller modellbygge. Jag har bl.a. använt korsstygnsramar och golfbollar till min "lilla" Bismark som jag pular med till och från.

PeO

ROBBAN68
0

Ja, det finns massor av tips!

Jag byggde en bogserbåt en gång, och den skulle ju ha en stor winch på akterdäck- och det blev en gammal fiskerulle, en sån med trumma som snurrar upp linan! Den sänktes ner halvvägs i däcket och målades i rätt färger och såg väldigt "riktig" ut.

Hemligheten är att man ska lura betraktaren till att tro att det han eller hon ser är helt överensstämmande med originalet.

Då ska jag starta en tråd- får göra det i morgon, då jag har lite att göra på www.terrangbil.net innan det är läggdags!

SKREV OBELIX

pelleb
0

Nästan färdig med skrovet Glad Nu är det bara lite finputsning kvar att göra sen blir det dags för lite färg.

pelleb
0

Lite slarv i fören resulterar i lite mer slipjobb än nödvändigt Rynkar på näsan Det skulle ha lönat sig att lägga lite mer tid när man la bordläggningen. Eftersom det är den första träbåten på ca 20år så får det bli testobjektet innan jag sätter tänderna i Victory och Amphion.

pelleb
0

Hur som helst är jag nöjd med resultatet så här långt Skrattande Man har inte glömt bort allting från förr…tror jagGlad  Dags att slipa andra sidan på skrovet.

PeO

Proosen
0

För att bringa lite klarhet i BB's sätt att göra skrovet i två halvor (något jag inte hade några problem med) är att man ska nagla fast mittbiten (kölen) ordentligt mot ett plant underlag och sedan lägga spanten och borden. Om man gjort detta ordentligt har man två spikraka halvor som är mycket lätta att limma samman.

Byggde fiskebåten Norden i samma serie som HMS Renown, fast jag karvade bort en massa material inombords för att radiostyra mitt lilla skepp.

Ser fint ut annars PeO, många projekt hemma hos dig liksom hos mig.

Niclas