Tamiya 1/35 Matilda Mk.III/IV
Fin byggsats, helt klart. Har du bestämt vilket kamouflage det ska bli..?
/Stefan

Skön vagn, vill också bygge en sån här men just nu är det för många fåglar som pockar på uppmärksamhet så den får vänta
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 Jo, har också hört att Bronco-banden ska vara bra. Bilden på Bronco-kartongen ser lovande ut. Caunter-kamouflaget är ju helt klart coolast…
/Stefan
Hej alla!
Jag har en fråga som någon kanske kan besvara! Avgasrören på Matildan tycks vara överdragna med någon form av textil, kan det vara asbest. Tamiya skickar med ett referens ark med bilder till Matilda och färgen förefaller vara ljust vit/grå.
Eftersom jag var hemma idag för vård av sjukt barn så har jag i princip fått vagnen monterad. Vagnen är lite pillig i jämnförelse med JSU-152 men Tamiyas fantastiska kvalite.
Roger

Det verkar som länken inte riktigt vill visa bilden, men använd i så fall den här länken och klicka på följande minibild, så förstoras den upp.

Klart fränt! Detta bygge är redan min personliga favorit just nu och då har du inte ens öppnat lådan ser det ut som! 
Är klart dålig på brittiskt kammo. Men fräna varianter är ju de där "musse pigg" fläckarna och den sjuka ljusblå banden. Sen nån rosa tank vore ju fränt också (reservationer för helt historisk inkorrekthet)!
Jag har också en kartong av de fina brittiska miniartgubbsen, mycket fina!
Trevligt! Ser fram emot ditt Matildabygge Roger!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hej,
Jag är Ny medlem här och fastnade för tråden om Matildabygget av "Ikv 91".
Jag vill gärna kommentera och hoppas inte att mitt inlägg uppfattats som "storebrorsaktigt" eller påfluget. När det gäller brittiskt kamoflage brukar jag hjälpa folk med att styra in dem på denna siten där verkliga experter har sammanställt en guide över brittiskt kamouflage:
http://www.mafva.net/other%20pages/Starmer%20camo.htm
En av dem som uträtt det brittiska kamouflaget under WWII heter Mike Starmer som är mycket kunnig. De färgblandningar han anger är med Revell och Humbrolfärger. Du är välkommen att kontakta mig om du vill ha blandningar med Tamiya eller Vallejo färger.
Mickey Mouse kammot som "johannespanzer" beskriver användes inte på Matilda. Likaså var det på ökenvarianten inte ljusblå band utan något som kallades "Silver Grey". En liten varning när det gäller kammot som användes hemma i Storbritanninen (alltså vagnen med namnet "Filibuster"). Den vagnen är känd och finns på bilder här och var. Men den var inte två-tons kammo utan troligen var den enfärgad i något som kallades Khaki Green G3. Blandning för den hittar du på siten som jag lämnade länken till ovan.
Miniart figgarna är helt superba, men de som följer med i Matildakartongen är inte helt fel heller.
Vidare så vill jag bara påpeka att australiska Matildor nästan alltid hade s k "spudded tracks" och inte de tidiga som finns med i satsen. Bronco har även "spudded tracks" om du skulle vilja ha sådana för dessa "tracks" fanns även på vagnar i hemlandet.
Mvh Tor
#10 Hej Tor,
välkommen hit! Nu blir det en lite trådkapning här, men…det berör Matilda-vagnen i allra högsta grad. Även jag har denna byggsats, dvs Tamiyas #35300, i bygghögen och så småningom ska den påbörjas. Efter att ha läst diverse artiklar på nätet och i tidningar, så är jag övertygad om att de färger som Tamiya föreslår till Caunter-kamouflaget inte stämmer. Vad tror du om det?
Intressant info om "Filibuster", det är väl närmast den version jag tänkt bygga. Visst, Caunter är coolt men man lär väl få se ett antal Matildavagnar med just den färgsättningen…
/Stefan

#10 Tor - tackar för infon!
Personligen tycker jag det bästa med sådana här trådar är att man kan samla ihop en hel del info och det där var ju klart spännande! Har läst in mig hyfsat på tyska stridsvagnar och härnäst är de brittiska, fast i min byggtakt, ingen start förrän 2021… 
Själv "kör jag" vallejo, så jag slänger gärna iväg ett pm till dig!
Tack för välkomnandet!
Caunter-färgerna i Tamiyas instruktioner skulle jag säga är nästan rätt. Silver Grey som jag skrev om är en färg som beskrivs så här på MAFVA:s hemsida:
Silver Grey No. 28
Mix: Humbrol 74 + 145 in ratio 5:2, or 74 + 34 + touch 27 approx.
WEM ARB08 is very good match.
In Use: Caunter scheme in M.E. and as disruptive colour for a period.
Description: Neither silver nor grey but a medium yellow-green, fades to blue-grey in extreme.
Grundfärgen nertill på vagnen var i "Light Stone No 61". Citerar MAFVA igen:
Light Stone No 61 a.k.a. “desert yellow”.
Mix: 74 + 26 in ratio 8:1 OR Revell 16 + 1 ratio 2:1 approx. colour.
In use: 1939 – 43 as basic shade in Middle East .
Description: Medium toned yellow sand colour.
Den grönaktiga färgen var ofta "Slate No 34" som det står så här om:
Slate No.34 a.k.a. dark slate.
Mix: 32 + 81 + 117 in ratio 4:2:1 or 111 + touch 102 as fair alternative. Fades back to grey about 111.
In use: 1940 – 42 Middle East as dark shade in Caunter scheme and then a disruptive colour over Light Stone No.61.
Description: A darkish dull grey-green.
Ja, detta kan man utveckla hur mycket som helst
Det hjärtat är fullt av kan man prata om hur länge som helst.
Mvh Tor
PS1 De Matilda som var i Sudan hade en spännande färgsättning med Light Purple brown över Light Stone…
PS2 WEM är ett färgfabrikat om någon undrar.
Tack för upplysningarna om Matildans färgschema och färger! Lär nog komma till användning till Matildan jag har i högen!
Hej igen,
Snälla, använd inte Tamiya XF-23 i Caunterkammo. Det kommer bara att se tokigt ut. Och inte heller XF-59 och framförallt inte XF10.
För grundfärgen "Light Stone" blanda XF2+XF59+XF3 i förhållandet 7:2:2. För "Silver Grey" (det du tänkte måla ljusblått) blanda XF56+XF51 i förhållandet 2:3. Istället för XF10 förseslår jag "Slate" Tamiya XF65+XF26 i förhållandet 4:1, blir lite mörk, lägg till Buff eller Sky. Man kan också få fram "Slate" med XF24+XF4 i lika delar. Även denna blir lite mörkt och bör dämpas lite med ljusgrå eller vit. Det som Tamiya vill ha XF10 till är förmodligen den "fadade" Khaki Green G3 som blev brunare när den exponerades i den starka solen i Nordafrika.
Ta inte detta som en "lag" utan bara en guidning baserad på de senaste rönen för kammo till brittiska vagnar. Du gör så klart som du vill men du kommer nog att bli mer nöjd i slutänden med ovanstående blandningar.
Mvh Tor
PS Att det blir så här med de färger Tamiya förelår beror på att Tamiyafolket besöker museer runt i världen. Jag tror att bl a Matildan som finns på Imperial War Museum har just de färger som Tamiya föreslår. Men ett är säkert; lita aldrig på musee-vagnar för de har ofta målats av folk som inte har den blekaste.

#10: Det där var ett riktigt "Ädel-länktips"! Där fanns det mycket godis….
#16 Precis så är det. I byggsatsen följer det med ett A4-blad med foto på en Matilda. Det står att läsa; "Courtesy of Jaques Littlefield and the Military Vehicle Technology Foundation" "Courtesy of the Tank Museum, Bovington". På bilderna ser man att vagnen är målad i en klart ljusblå kulör. Tror personligen inte heller att det är rätt kulör för "Silver Grey".
Men, det är som du skriver - många musee-objekt blir ommålade i kulörer som inte alls stämmer med den verkliga förebilden. Trist nog så blir denna villfarelse en sanning med tiden.
Mitt eget Matildabygge blir nog "Filibuster" i Kahki Green G3. Funderar på att mixa Vallejo Model Colour enligt följande:
70872 : 7 70890 : 12 70833 : 5
Vad tror du om det?
Tack för informationen, Tor!
/Stefan
#16 Hej Tor!
Jag följer gärna ditt förslag på färg. Jag har inte byggt någon brittisk strv på länge och aldrig en med cauntercamo så jag är tacksam för förslag på färger.
Känns som om jag måste blanda och testa ikväll.
Roger
Hej,
Svar till "Hayabusa" kommer här:
Jag har en blandning i Vallejo på Khaki Green G3. Vill dock påpeka att jag använder inte Vallejo själv. Jag har en kollega som byggt en BEF Matilda och målat med Vallejo. Blandningen kommer här:
889 (USA Olive Drab)
921 (English Uniform)
837 (Pale Sand)
Blandas 2,5-3:1:1
G3 var en Olive Drab liknande kulör, men aningens brunare.
Hoppas detta kan hjälpa dig!?
Svar till "Wildesau":
Jo, Italeri kör med Modelmaster. Jag använder inte själv Modelmaster så jag vet inte riktigt hur dessa kulörer ser ut. Men det kan bli rätt bara man undviker "ljusblå" :-)
Mvh Tor
#15 Jag ser med spänning fram emot fortsättningen. Caunterkamot kommer nog göra att Matildan blir en snygg liten färgklick i finhyllan.
Du verkar ju få riktig experthjälp med färgen också
. Det är ju aldrig fel.
Den ser också riktigt kul ut att vädra tycker jag. De där hålen på sidorna riktigt skriker efter att matas med rejäla skopor med lera
. Har du bestämt för vilken miljö och klimat den har rullat runt i förresten?
/J
Hej!
En uppdatering av bygget.
Jag har målat två av tre färger i caunter kamouflaget och väntar på färg för att kunna lägga på den sista färgen (slate). Det går åt några dm maskeringstejp till denna vagn och när jag har fått på den sista färgen tror jag att jag måste göra flera små justeringar med spruta och pensel för att få det rätt.
Banden från Bronco är mycket trevliga. Enligt instruktionen skulle man sätta ihop 71st/band. När jag provpassade så fick jag korta ner till 68stband. Kvar i satsen blir då ca 30st reservplattor att montera på vagnen enligt smak och tycke. Det finns bilder på nätet som visar vagnar med ett stort antal extraplattor på vagnen.
Min uppfattning om denna byggsats är mycket positiv och jag rekommendera att testa denna lite annorlunda vagn.
#22 Matilda liknar inget annat jag har byggt. Det blir öken så det får bli ökensand som ramlar ut ur bandaggregatet.
#16 Tor du hade rätt! XF23 blir tokigt vilket syns på bilden. Nu väntar på paket med färg.
Roger

Riktigt snygg den vagnen,gillar camot.

Ser riktigt bra ut, nu blir jag sugen på att skaffa en själv. Fast min ska bli en ryss.
HaDe
Bjarne
Ser fint ut.
/Stefan
Coolers Roger
Jag gillar´t…
/J
Roger!
Innan det är försent, vill jag bara komma med en kommentar.
Den blandning du (och andra) fick av mig på Silver Grey är inte rätt. Om jag ska skylla ifrån mig (och det ska man ju inte) så kommer den uppgiften från från Websidan Missing Lynx. XF 51 är i Tamiyas sortiment Khaki Drab, så det måste ha blivit fel på en siffra. Vad synd att du inte kontaktade mig innan med något foto på färgprovet, så hade jag sett det direkt.
Jag försäkrar att jag inte har vilsefört dig med flit. Jag ber om ursäkt för detta!
7 delar XF21 + 1 del XF19 +1 del XF4 blir Silver Grey. Denna blandning är testad av en god vän till mig. Var försiktig med XF 4 annars kan det slå över.
Djupt ångerfull och med hopp om att bli förlåten!
Mvh Tor
Det är lugnt Tor! Det blir bara lustigt att jag måste beställa mer färg för tredje gången på två veckor.
Funderar på att sätta ihop en Brengun carrier och måla i caunter camo.
Kan jag använda samma färger som till Matildan?
Roger

Hej Roger.
Jag heter Mats är Tors tidigare omnämnda kompis (med BEF Matildan).
Efter den senaste utbytet av färginfo kanske Tor håller sig lite i bakgrunden, han tycker inte att det är särskilt roligt. Normalt är han en god och trygg källa till info om brittiska fordonsfärger under WW2.
Jag såg din fråga om Bren Carriern, det går bra att använda Caunterfärgerna på den. Bren Carrierna som levererades till Nordafrika var enfärgsmålade vid leverans. Antingen Light Stone eller Portland Stone. Färgschemat för Bren Carriern är samma som för Universal Carriern, om du inte vet hur den såg ut kan jag rekomendera Mike Starmers enkla men innehållsrika böcker i ämnet. (Googla på Mike Starmer).
Lite nyfiket undrar jag bara vilken modell du tänker använda.
Lycka till
Mats
Carrier!
Är det verkligen en Brengun carrier?
Om det rör sej om Tamiyas modell så är det en Universal Carrier Mk II och denna går inte att göra i Caunter, du måste då bygga om den till en Mk I.
Mats är påläst om Carriers samt vad som finns i modell fn.
Öken-Erik
Hej!
#31,32 Det är Tamiyas 35175 Universal carrier jag har liggande. Tidigare har jag byggt deras 35089 och där påminner jag mig om att den kunde målas i caunter.Om inte MkII stämmer med Caunter så får den ligga.
Hobby search har lagt upp "Tilly" på sin sida och där anges färgerna enligt MAFVA med förslag på blandning med Tamiyas färger.
http://www.1999.co.jp/eng/image/10108325a/20/1
Roger

Hej Roger.
Tamiyas UC skulle jag inte rekommendera att bygga rakt ur lådan, det är dels en gammal modell, med allt det innebär, dessutom är den behäftad med en hel del rena felaktigheter.
Precis som Erik nämner användes inte UC Mkll i öknen, endast Mkl, sorry ingen Caunter här inte. Om du vill bygga en Mkl kan du bygga om Tamiyas model med hjälp av ombyggnadssats från Resicast. http://www.resicast.com/pages/projet_2008pag.html
Det handlar om ett kit i Resin så priset blir därefter, jag tycker att han gör suveräna gjutningar och trivs bra med hans satser. Vill du ge dig på en Bren Carrier har Resicast presis släppt en helt i resin. Har tittat på den och tycker att den ser bra ut.
Bren Carriern användes i Nordafrika både som Mkl och Mkll, inga problem där. Den började tillverkas 1937 och följde med BEF till Frankrike. När den så småningom skeppades till soligare nejder fabriksmålades den i Light Stone eller Portland Stone. Detta innebär att båda färgvalen är OK till Cauntercammo. Vet dock inte hur valet av färg gjordes.
Var så god, hoppas att du har glädje av detta inlägg.
Vad du gör är ditt eget val, själv tycker att Carrier i alla dess former är skitkul.
Ha de´
Mats
Hej igen,
Min frånvaro och brist på svar/kommentarer beror på för mycket arbete de senaste dagarna. Men jag ser (och har hört) att det har täckts upp för mig.
Intressant sida, Hobby Search och den där lilla Tillyn är väldigt fin. Äntligen verkar en tillverkare (i detta fallet Tamiya) ha tagit åt sig av den nya forskning som har gjorts på brittiska färger under ww II. Trevligt! Det enda jag tycker verkar tveksamt är märknings alt. A som anger Dark Green G4 från Normandie. Det kan röra sig om en renoverad vagn som finns kvar idag. Den borde vara i SCC 15 (brittiska Olive Drab) istället. Men man kan aldrig vara helt säker.
Mvh Tor

Väldans fin! Den här tråde blir bara bättre och bättre!
That´s more like it… Tjusig Matilda! Man blir inspirerad att ladda sprutan själv!
Lycka till med resten!
Mvh Tor
Jag hoppas att ni inte blir alltför "trötta" på oss anglofiler från Malmö!
Vi tar det här med britiskt pansar o uniformer på största alvar och delar gärna med oss.
Öken-Erik :-)

Dessert-Erik skrev: Vi tar det här med britiskt pansar o uniformer på största alvar och delar gärna med oss.
Jaså, det har jag aldrig märkt något av… 
#36 Ser bra ut Roger!
DEN typen av bilder, Hayabusa; brukar vi anglofiler bara bemöta med tystnad…
Öken-Erik :-)

Sant Erik. Man blir förstummad av byggsug… 
#44 Mmm…Erik, av medkänsla begränsade jag antalet bilder
.
/Stefan
På tal om krigsbytefordon(vad heter det på svenska egentligen?) så hittade jag nyligen denna sida: http://beute.narod.ru/Beutepanzer/main.htm
Den är full av allierade tanks och fordon i tysk märkning.
Här finns också fler brittiska prylar om nån är intresserad. Öken-Erik gör nog bäst att inte klicka på denna länk
.
http://beute.narod.ru/Beutepanzer/uk/uk.htm
/Jesper
Hej alla!
Några frågor till er (anglofiler med fler) som vet.
-Var sitter tanklocken på en Matilda?
-Vilken färg använder man till "flimmsies"?
En liten varning!
Jag tyckte att det var dags att vädra Broncobanden.När jag skulle pensla ut pigment med Mig pigments thinner så reagerade plasten i banden och blev mjuka.
Roger

Been there, done that!
Av någon anledning trillade mina Bronco Cometband sönder under slutvädringen, natten innan C4 för ett par år sedan. Jag undrar om de använder någon speciell plast till just banden.