Rost och lera?
Jag är nybörjare och Ny medlem här, hej hej. Jag undrar om någon har försökt använda riktig rost på en pansarmodell. Jag tänkte prova att lägga en spik eller liknande i vatten med något surt i för att få den att rosta och sedan skrapa loss pulvret. Frågan är hur man sedan ska applicera detta på modellen. Någon som försökt?
Sedan undrar jag om någon har ett bra recept på lera (och säg inte jord och vatten ;) ) som håller att klarlacka utan att den löser upp sig.
Lägger med en bild på mitt första bygge som folk gärna får kommentera. Jag använder Tigern som övningsobjekt för olika målningstekniker, därför är den kladdig på sina ställen …

Hej!
Jag nyttjar mig produktions prylar.
Ladda ner deras produktblad http://www.migproductions.com/minisite/download/pigment%20guide%201.pdf
Sidan två!
Jag har inte testat att lacka men gissar att det fungerar.
Jag testa på en IS 2 bilderna finns här
Roger
Tack Roger! Mycket bra tips där!
Fint exempel på bra vädring!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ditt övnings-ex ser bra ut tycker jag.
Jag själv som oxå är nybörjare målade en modell och använde sedan krita (brun) som jag filade mot ett sandpapper.På så vis fick jag pulver att strö ut på en klarlackad (Matt) kaross.
Det är tipset jag kan bidra med, du får säkert fler!
Pentti.

Tackar. Det rödaktiga på tornets ovansida ovan är just riven torrpastell som skulle torrborstas in, men som råkade få en skvätt vatten i sig. Det blev rätt schysst, tycker jag. Däremot har jag inte provat att "limma" fast pulver i klarlack - för jag antar att det är så du menar Pentti?

Mig produkter kan jag rekommendera + div, washer av t,ex, oljefärg som man kan blanda i vilken färg o nyans man vill…
En annan sak man kan göra riktig rost av, som går ganska snabbt är stålull. Glöm inte att tvätta ur den först bara, det är ju någon slags tvål på den.

Såg bra ut det där,bra tips.
#6 stämmer, det går även att lägga pulvret först och sedan "airbrusha" på lacken försiktigt.
Pentti.

Funderar på att skaffa en airbrush, men det kommer att bli en dyr historia eftersom jag vill ha kvalitet. Jag vet från byggbranchen hur stor skillnad det gör för ett jobb om man har bra maskiner (och hur arg man blir på dåliga …) och hur mycket roligare det blir att jobba.