Etikettairbrush-och-färg
Läst 12628 ggr
denstore
2008-12-01, 20:03

Några enkla råd för bättre resultat med akryler

Jag har under en tid exprimenterat med lite olika tekniker, och försökt uppnå önskade resultat, med någorlunda konstant resultat.

Fyra saker man inte ska göra:

- Blanda inte direkt i airbrushens färgkopp.

Jag vet att många gör så, men jag anser att det är att be om problem. Densiteten hos färg och förtunning är helt enkelt olika, så färgen kommer att hamna längst ner, och om man sedan försöker röra runt lite, så blir det ändå bara att man rör runt lite inom skiktet. Många problem med igensatta sprutor tror jag härstammar i detta.

- Testa aldrig nya "recept" på något som du verkligen vill ska lyckas.

Vi har väl alla stått mitt i natten och insett att vi inte har förtunning till den färgen vi vill använda. Men lägg om möjligt hellre ner projektet till dagen efter, än att chansa på att fönsterputsen faktiskt går att använda som förtunnare. Fråga inte hur jag vet detta…

- Lita inte på att färgen är torr bara för att den känns torr på ytan.

Enligt vad jag har fått höra, så är det så att olika färgtyper torkar på olika sätt. T.ex. så torkar de flesta akryler uppifrån och ner. Det är därför vi upplever dem som svårpenslade. De löser helt enkelt upp det övre lagret, och vi kommer åt den icke härdade färgen under. Enamelfärger fungerar inte på detta sättet, och därför är de lättare att pensla med. De torkar lika fort inne vid godset, som vid ytan, vilket gör att man i stort sett kan måla när det känns torrt.

- När du vill att färgen inte ska torka så fort, spä den inte med mer förtunning.

Ofta hör jag att folk tycker deras akryler torkar för fort, och ibland upplever jag själv att det är som att färgen torka på vägen mellan modellen och sprutan. Lockas då inte att pytsa i mer förtunning. Det är inte alls säkert att det torkar långsammare för det. Jag misstänker t.o.m. att det ofta är tvärt om. Tänk själva, vad är det som egentligen händer när något torkar? Jo, det avdunstar. Är det då vettigt att spä på med mer alkoholbaserat i det ni vill ska torka långsamt? Troligtvis inte. Köp istället en retarder, så blir skillnaden dramatisk. Ibland så dramatiskt, att man tror att det aldrig ska torka….

Tre saker man bör göra:

-Tvätta hela modellen.

Den kan se ren ut, men den är det inte, jag lovar. Dels på grund av att de flesta bolagen har någon form av släppmedel som de sprutar sina formar med vid gjutningen, och dels för att man har suttit och pillat på modellen i ett antal timmar. Likadant så har allt det där dammet som bildades när man spacklade och slipade faktiskt inte försvunnit medels magi, utan finns faktiskt kvar lite här och där. Det synns inte nu, men du ser det garanterat när det har ett lagom lager olive drab över.

- Grunda gärna.

Om man vet med sig att man har slipat mycket, eller om man använder färger som är lite åt det känsliga hållet, så kan det vara guld värt att lägga ett lager grundfärg under. Den döljer repor, sväljer en del damm, och gör att akrylen fastnar bättre. Ofta behöver man inte lägga mer än ett lager färg om man har grundat. Dock så lägger jag oftast hellre tre fyra lager akryl, än att lägga grund om jag vet att jag ska måla med flera färger i alla fall. Primer har i min mening en förmåga att äta upp en hel del av de där detaljerna man har betalat för.

- Efterpolering fungerar ofta bättre än vad man tror.

Flera gånger har jag konstaterat att jag har fått en alldeles för matt yta, vilket jag tror beror på att man har lagt på en aning för torrt. I vissa fall kan det faktiskt fungera riktigt bra med att lätt polera ytan med en polerduk eller en bit gammal söndertvättad t-shirt. Kanske man inte får en helt perfekt yta, och det kan upplevas som lite flammigt, men lägg på ett lager Klear eller liknande, och det ser helt jämt ut igen.

Några råd för att måla tunna linjer:

- Avståndet ofta mer avgörande än airbrushen. Många här på forumet vet att jag är lite av en airbrushfetishist. Nu till den stora hemligheten. Man kan faktiskt göra hyffsat tunna linjer med de flesta sprutor. Vissa är dock enklare, och andra svårare. Det stora tricket är avståndet. Tänk själva hur det hela fungerar. Från det att färgen lämnar munstycket, så sprids den i en konform. Tänk hagelgevär. Om man står med mynningen direkt intill väggen, och trycker av, då blir hålet litet. Står man på 20 meters håll, så blir spridningen större. Självklart är det så att vissa airbrushar sprider mer eller mindre, men grundprincipen är i alla fall att desto närmare man är, desto mindre blir strecket.

-Problemet är att när man kommer nära, så vill gärna färgen blåsa omkring. Dock så är detta anledningen till att vi ska sänka lufttrycket när vi ska måla tunna linjer. Som bonus får vi också mindre overspray, alltså färgstänk som ligger utanför den normala färgbilden.

-Ska man ha lågt lufttryck, så behöver man ofta spä ut färgen. Detta är en av de huvudsakliga anledningarna till att spä ut färgen riktigt tunt. Man vill helt enkelt ha den så absolut lättflytande som möjligt, för att kunna dra ner trycket. Tänk dock på att få färger klarar av att tunnas mer än runt 50/50. Tunnar man ut mer än så, så riskerar man att lösa upp bindemedlet i färgen så mycket att pigmenten fäster dåligt. Skuggar man panellinjer kanske detta inte gör så mycket, men det är trist när washen löser färgen trots att man har låtit den torka i en vecka.

Några råd för att få fin yta: 

För att få en fin och jämn yta, så är det viktigt att färgen läggs på våt. Annars riskerar man att få apelsinskalseffekt. Så återigen, ska man spruta akryl, så kommer en retarder till bra användning. Med en retarder, så kan man spruta på lite längre håll, och "mista" på färgen. Se också till att ställa upp lufttrycket, då man ofta får en bättre atomisering, alltså finfördelning på låg nivå, av färgen vid högt tryck. Tänk dock på att man får större mängder overspray, och alltså bör maskera allt som inte ska målas. Detta innefattar badrumsattiraljer, om man som jag gärna sprutar i badrummet. Airbrushar i badrummet? Är han inte klok? Det finns dock en poäng här. När man sprutmålar saker, så riskerar man ju alltid att få damm i färgen. Ett sätt att minimera detta är att "vattna" golvet. Ska jag ha en riktigt fin yta, så gör jag helt enkelt så att jag tvättar modellen i badkaret, och låter den torka på plats. Sen inleder jag med att väta ner hela golvet, så att det kan binda upp eventuellt damm i luften. Overkill? Kanske, men det brukar bli bra resultat.Glad

StefanW
2008-12-01, 20:08
#1

Inlägget är borttaget

ElLobo
2008-12-01, 21:42
#2

Inlägget är borttaget

denstore
2008-12-01, 21:46
#3

Inlägget är borttaget

StefanW
2008-12-01, 21:46
#4

Inlägget är borttaget

ElLobo
2008-12-01, 21:57
#5

Inlägget är borttaget

denstore
2008-12-02, 00:14
#6

Inlägget är borttaget

TommiN
2008-12-02, 00:32
#7

Kanon tips Denstore.

denstore
2008-12-02, 00:38
#8

Tack Tommi!

Azgaron
2008-12-02, 00:40
#9

Instämmer med Tommi!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Greenhorn
2008-12-02, 00:45
#10

Har Tamiya någon retarder till sina akrylfärger? Om inte, finns det nåt annat märke som passar ihop med dessa färger?

I love the smell of resin in the morning
denstore
2008-12-02, 00:50
#11

Dels så tror jag att Tamiyas egna thinner innehåller en skvätt retarder, och dels s tror jag att du kan använda nästan vilken som helst. Jag knallade ner till konstaffären och köpte en flytande. Det finns både i tub och på flaska.

Vallejos så kallade thinner känns mer eller mindre som snor, och jag misstänker att det är massa retarder i den. Kan dock pröva runt lite de närmaste dagarna om det är till glädje för någon.

[
2008-12-02, 00:51
#12

Mycke bra info Skrattande

Tackar så mycke

Henke

Greenhorn
2008-12-02, 00:59
#13

Glömde förresten tacka förut för en suverän artikel! Kanonbra skrivet!

Jag har Vallejos retarder på miniflaska, men innehållet har samma konstistens som marmelad. Funkar jättebra att blanda med Vallejos färger när man penselmålar, men totalt omöjligt att lösa till mer tunnflytande i en airbrush. Jag ska ta mig en titt hos Panduro nästa gång jag är i stan och se om dom har någon mer vattnig retarder som går att mixa med Tamiya.

Dyker du upp på någon byggträff i framtiden så tror jag alla här håller med om att vi gärna vill se dig ha någon form av förevisning eller workshop under träffen.

I love the smell of resin in the morning
denstore
2008-12-02, 01:06
#14

Marmelad? Det är ju ganska rejält! Min är lite tunnare. Mer som….en dålig förkylning…

Jovars, om det hade blivit någon träff, och jag kan transportera mig, så skulle vi väl kunna ordna något i målningsväg. Men bara som en varning - inget badrumsmålande. Man ska nämligen helst inte ha några kläder på sig heller.

Tyg = damm….. Skrattande

Tack för allt smicker!

Exelon
2008-12-02, 02:54
#15

Riktigt mattnyttig artikel Denstore! Helst delen med "tunna" linjer.

Sven-Erik
2008-12-02, 08:29
#16

Mycket bra artikel! Resultatet av många års experimenterande serveras nu här på en räkmacka! Glad

StefanW
2008-12-02, 09:04
#17

#16 Kan det bli bättre? Skulle vara med en kall öl till räkmackan! Flört

Tackar för artikeln!

Stefan - Modellbyggare
ElLobo
2008-12-02, 09:06
#18

Mycket bra artikel! Den här blir till stor nytta! Tack!

GeeKen
2008-12-02, 09:11
#19

Tusen tack!

Sidan är bokmärkt och inlagd bland mina favoriter!

/ GeeKen

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus
Tails
2008-12-02, 10:22
#20

Tackar och ska leta upp närmsta skrivare!

WildeSau
2008-12-02, 10:36
#21

Bra och utförligt beskrivet!

Tackar!

G
2008-12-02, 11:01
#22

 Bra och infotät artikel   Tack !!!!!!

[
2008-12-03, 20:57
#23

Mycke lärorik tråd du skrivit
Tackar och bockar Glad

denstore
2008-12-03, 21:44
#24

Tack alla. Jag har funderat lite, och kommit fram till att det finns mer att tillägga i ämnet. Dock så kanske jag totar ihop lite mer, innan jag utökar. Om ni har något ni vill tillföra, eller kanske har funderingar om, så bara hojta till, så kan vi nog få ihop något.

[
2008-12-03, 21:47
#25

Skäms att man inte ha börjat att använda min Airbrusch än.
Men är lite osäker på de där me blandning av färg.
Har börjat köpa på mig me Tamiyas Akrylfärg och sen deras Thinner..

Henke

[
2008-12-03, 22:22
#26

Jo men du övar ju för fullt nu.
Fast utan färg då förståss Flört

Jag har Tintinfrisyr än efter allt blåsande i söndags Flört

[
2008-12-03, 22:23
#27

Oskyldig

[
2008-12-03, 22:37
#28

Skrattande

Azgaron
2008-12-03, 23:08
#29

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
starhawk
2008-12-04, 08:37
#30

#25: Jag antar att jag borde skämmas också för att jag inte testat min än, han på Hobbybokhandeln som sålde den till mig försökte visst få mig att skämmas, men jag struntar i det, den kommer att testas när jag känner för det, inte förr, få se om jag vinner den där boken om sprayning på Tradera, kommer nog att läsa den först

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus
johannespanzer
2008-12-04, 19:11
#31

Jag har läst och snappat åt mig, superartikel! :D

[
2008-12-05, 00:11
#32

#30 Ska testa nu imorgon kväll tänkte ja lite.
Blir en byggkväll på Öland.
Då ja känner 2 som kan de där me Airbrusch då är de lättare oxå att få hjälp och tips.
Det är just grejen att blanda färg som ja är lite okunig i..
Men man får väll öva sig på det framöver.

Henke

denstore
2008-12-05, 00:25
#33

Med den sprutan du har, så är det bara att blanda 50/50, och spruta med ganska lågt tryck. Ingen panik. Glad

starhawk
2008-12-05, 08:26
#34

#30 forts, vann boken! nu gäller det bara att få hem den så man kan läsa, fast karamellfärgen står ju i skåpet, man skulle kanske … Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus
StefanW
2008-12-05, 08:42
#35

#34 …inget att tveka på! Fyll på och blås! Skrattande

Stefan - Modellbyggare
[
2008-12-05, 09:33
#36

Okej!
Då gör ja så ikväll på bygget så dom andra kan få lite av färgen när ja sätter igång hehe Oskyldig

widen76
2008-12-07, 00:26
#37

Mycket trevlig artikel och finfina tips! Tamiyas thinner har retarder i sig och fungerar bra till Gunze och Vallejo Air. Och Tamiyas egna färger förstås… Glad

theswed
2008-12-11, 19:51
#38

airbrush målar Ja tack bra tips tack

men undrar lite ska nu för första gången måla med en annan färg än vallejo som jag använt hur gör man på bästa sätt när man blandar färgen ??  eller hur gör ni ??   har förut blandat i koppen  ….Skäms Glad

Exelon
2008-12-11, 20:57
#39

Bruka blanda i tomma värmeljus behållare. Och eftersom sambon älskar att ha ljuslyktor överallt, så kommer flera än vad jag hinner göra av med!Glad

starhawk
2008-12-11, 21:10
#40

#34 forts Nu har boken kommit tja det var väl snarare ett häfte i storlek som en tidning, men rätt tjock verkar vara väl illustrerad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus
theswed
2008-12-11, 21:19
#41

#39 aha det var ju en bra ide men vad anväder du att ta ur färgen med ur burken eller häller du ??

Exelon
2008-12-11, 21:32
#42

Ja jag böjer ihop den och häller i, den är ju formbar så det är bara att klämma till den efter eget önskemål.

starhawk
2008-12-11, 21:38
#43

#42: Jag tror theswed menar från färgburken till f.d. värmeljuset, det blir väl till att hälla, men man får torka av gängorna efteråt, eller har du nån bättre metod?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus
denstore
2008-12-11, 22:13
#44

Plastpipetter är väl det bästa, i min mening.

theswed
2008-12-11, 22:38
#45

Jo jag menar i från färgburken :)      jag har plastpipetter  så man får väll prova sig fram … :)

Exelon
2008-12-11, 22:51
#46

Jo jag använder pipetter, det är väl enklast.

#43 beror väl på vad man har för färg, humbrol färg måste man ju torka för att få igen locket riktigt, dom andra är väl bara att använda nyporna och skruva upp iaf Tamiya och modelmaster.

Hayabusa
2008-12-11, 23:05
#47

Hej på er. Är ny på detta forum, men har följt det på avstånd ett tag. Dags att bli medlem. Intressant läsning om akrylfärg och airbrush. Använder i stort sett enbart akrylfärg från Tamiya eller Gunze. De praktiska fördelarna är enorma, jämfört med enamelfärger. Har sett att en del undrar över det här med förtunning. Själv använder jag förtunning från såväl Tamiya som Gunze, det funkar bra att blanda fabrikat kors & tvärs. Ingen större skillnad på deras respektive förtunning, verkar det som. Basen är högst troligt Isopropanol och destillerat vatten. Har t om provat att blanda Tamiya akrylfärg med Gunze akrylfärg! Hur det fungerade? Utan problem, faktiskt. Fast, ska man vara på den säkra sidan så är det väl ändå att rekommendera att man håller sig till att blanda inom resp. fabrikat. Men, som sagt - min erfarenhet är att det funkar. Hur mycket ska man förtunna? Tja, det gäller att prova sig fram men en konsistens som påminner om standard mjölk är bra. Själv fyller jag en kanyl(med nål) med förtunning och duttar i lite efterhand. Min airbrush är inte toppmatad utan har en glasbehållare med sifon, så jag blandar färg med förtunning i glasbehållaren. Rätt praktisk. En fördel med denna konstruktion, tycker jag, är att man under arbetets gång kan bryta färgen man använder. För att t ex göra ljusare alt. mörkare skuggningar av samma kulör. Fast toppmatat med kopp har absolut sina fördelar.

En skillnad mellan Tamiyas och Gunzes akrylfärger är att Gunze har flera halvmatta/halvblanka kulörer medans Tamiyas är enbart blanka eller helmatta. Personligen, tycker jag att Tamiyas färger är något lättare att få en fin yta med. Kanske beror det på just skillnaden mellan helmatt och halvmatt? Tror det, faktiskt. Det är en stor skillnad att sprutmåla t ex en helblank färg jämfört med en matt färg. Mycket svårare med blank färg, tycker jag.

Som rengöring annvänder jag Ajax fönsterputs. Efter varje session med färgsprutan så sprutar jag en rejäl dos Ajax genom sprutan. Funkar perfekt och jag har hitintills inte behövt ta isär sprutan för regöring.

[
2008-12-11, 23:12
#48

Hejsan välkommen hit och mycke bra info de du skrev oxå.

Henke

Sven-Erik
2008-12-11, 23:37
#49

#47. Välkommen Hayabusa! Kul med en ny medlem! Bra tips det där med Ajax, ska testa det nästa gång.

denstore
2008-12-11, 23:50
#50

The more the merrier! Välkommen!

Hayabusa
2008-12-12, 00:20
#51

Tack för det! Jo, det här med Ajax som rengöring är otroligt effektivt. Det löser upp akrylfärg mycket bra, t om ordentligt intorkad färg. Jag vet att det finns de som använder Ajax som förtunning till Akrylfärg, men det skulle jag nog avråda ifrån. Gjorde ett litet test med färg som jag penselmålade med - det blev inte bra alls. Dels löstes den underliggande färgen upp, dels blev det en "flammig" skiftning som såg rätt illa ut. Huvudbeståndsdelen i Tamiyas & Gunzes förtunning är Isopropanol (troligtvis) och denna alkohol finns att köpa hos Kjell & Co i 1-liters förpackning till ett hyfsat pris (179,- SEK). Dock är denna väldigt "ren" dvs 99,5% och bör därför spädas med destillerat vatten. Sedan är det ju det här med retarder, som Denstore nämt. Tamiya & Gunze förtunning inehåller troligen någon form av retarder, men det får man ju isåfall lägga till i en ev. hemmagjord variant. Ett annat alternativ är vanligt kranvatten , lär funka bra - har jag hört. Billigt är det också…har dock ingen egen erfarenhet.

starhawk
2008-12-12, 08:28
#52

#51: Jag har testat med kranvatten, iofs rätt länge sedan, men det gick inget bra alls, färgen liksom rann bara av modellen, så jag tog en annan burk, samma märke och kulör, och penselmålade, till min stora förvåning blev det riktigt bra, snudd på spegelblankt

Numera har jag en flaska Isopropanol från Mej&Co stående hemma, skall väl använda den någon gång också …

Kjell

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus
Hayabusa
2008-12-12, 10:02
#53

Kolla hur stark konc. är på Isopropanolen från Mej & Co. Det finns nämligen en risk att man kan "chocka" akrylfärg genom att ha en alltför starkt koncentrerad alkohol. Isopropanol och dest. vatten i en lagom blandning är nog inte fel. Vad är lagom? Tja, det får man nog testa fram. Sedan tycker jag personligen att eftersom Tamiya & Gunze har egna förtunningar - varför inte använda dom? Det enda som talar emot dom är priset, men å andra sidan; vem vill riskera målningsarbetet på ett bygge?

Det jag skrev om akrylfärg avser målning med airbrush. Precis som Denstore skrev, så tycker jag att akrylfärg lämpar sig mindre bra för penselmålning. Här är de oljebaserade färgerna (eller enamel, som dom också kallas) betydligt enklare att få ett bra resultat med.

Det är vid sprutmålning som fördelarna med akrylfärg är så uppenbar, jämfört med oljebaserade färger. Rengöringen är busenkel och man slipper alla jobbiga lösningsmedel.

Vill bara poängtera att detta är mina personliga erfarenheter och representerar ingen absolut sanning om ämnet  sig. Denstore ska ha cred för att han skrev bra artiklar om akrylfärger & Airbrush. Jag tror att det är två ämne som många har frågor & funderingar kring.

StefanW
2008-12-12, 14:36
#54

#47, 51 & 53 Välkommen hit och hoppas att du kommer att trivas.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare
johannespanzer
2008-12-12, 15:06
#55

Hayabusa, välkommen. Spännande om färg. Var det inte någon som skrev i en tråd att man kan köpa billigaste isopropanolen på apoteket? En liter för 100:-?

Jag undrar om grundningen av modellerna, använder ni riktig "grundfärg" (primer eller sealer eller filler?) eller helt enkelt en lämplig basfärg?

Sen lackningen, exact vilket akryllack använder ni, både i lack (blank) och matt?

Hayabusa
2008-12-12, 22:11
#56

Tack! Jodå, Apoteket säljer Isopropylalkhol för tekniskt bruk. Art.nr. 337329. Kostar 56,- SEK för 100 ml. Inte så billig, med andra ord. Sedan har jag hört att det kan vara vissa problem för privatpersoner att få köpa denna hos Apoteket. Men, som sagt, priset är inte så attraktivt. Möjligen finns det andra alternativ hos Apoteket?

Personligen brukar jag sällan använda en riktig grundfärg. Tycker inte det behövs - under förutsättning att man rengjort/tvättat modellen ordentligt. Precis som Denstore skrivit, så är det ju som så att ju fler färglager ju mer detaljer döljs. Däremot använder jag Gunzes Mr. Surfacer till skarvar och liknande, men det är ju mer som flytspackel. Ytor som man spacklat/slipat/putsat kan man med fördel spruta på ett tunt lager färg t ex ljusgrå matt kulör. Har man enhetlig kulör så upptäcker man ojämnheter/missar i slipningen mycket lättare.

På resin eller fotets däremot, så är det ingen dum idé att använda någon form av primer. Finns hos såväl Tamiya som Gunze.

Tänker du på klarlack, Johannespa? Eller vilket fabrikat på akrylfärgerna i allmänhet?

starhawk
2008-12-12, 22:41
#57

#55: Jag använder primer på det mesta, jag har intrycket att när man målar på primer så fäster det bättre på något vis, jag penselmålar även akrylfärger, det går utmärkt för mig det är bara dom ljusa kulörerna som är svåra att få att täcka, jag vet att många här hävdar att det nästan inte går att penselmåla akryler men jag har aldrig haft några problem utom med dom ljusa kulörerna så det är inviduellt, prova så får du se

Vilken akryllack man använder, tja före dekalerna skall det vara blank för bästa resultat med dekalerna, har jag hört, själv har jag missat den punkten sen efter dekalerna är det ju en fråga om modellen skall vara blank eller matt som gäller en del hävdar att man skall "försluta" dekalerna med blank lack först. Beträffande Tamiya så har dom ju ingen matt lack utan en pasta för att göra färg matt, så kör med Gunze eller Citadel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus
johannespanzer
2008-12-13, 00:03
#58

Ah, det är lite olika alltså. Sån där flytspackel  (mr surfacer) har jag aldrig provat, verkar intressant, det känns som jag varit borta så länge att jag inte vet hälften av allt nytt.

Jag tänkte liksom att man kanske kunde köpa en jätteburk lack, jag har en här som heter Alcro trälack Aqua, glans 90, Akrylat polyuretan, kan det vara nåt att späda och spraya med? Priset är väl rätt ok, speciellt som jag kan köpa den i färghandel med farbrors byggrabatt :D

 Lite offtopic - Var på ett forum för airbrushning av hjälmar och där rekommenderade de "scotchbrite" för enkel första slip av hjälmen, kunde inte fatta vad det var för nåt, men idag hittade jag denna "typ disksvamp" i en mataffär… Kanske kan hjälpa någon

Har inte provat att spraya hjälm än, men gamla hockeykrukan ligger illa till.  Mina puckar har jag dock gjort orangea ränder på, för de blir stulna hela tiden! Usch!

linusorn
2008-12-13, 03:44
#59

Själv sprejar jag me vallejo färger som jag blandar med vanligt kranvatten. Funkar utmärkt!

StefanW
2008-12-13, 13:09
#60

#59 Visst är Vallejo trevlig? Glad

Stefan - Modellbyggare
Exelon
2008-12-13, 13:23
#61

Till akrylfärg så använder jag MR Hobby (sprayburk) eller Aduieous H20 Klar Matt som är vatten baserad till lack.

Men har även kört med Modelmaster´s matt lack till akrylfärg. Enamelfärger så blandar jag i lite matt lack i färgen, så det blir lite starkare (om man ska göra sliten vinter camo över)

linusorn
2008-12-13, 13:51
#62

#60 Ja, höll på med humbrol förut, men blev ju lite yr i mössan efter ett tag… Använder dock hellre humbrol när penseln ska fram…

Hayabusa
2009-06-24, 14:36
#63

Till 74Andy74: En läsvärd tråd.

/Stefan

berfrund
2009-06-24, 23:23
#64

# 63  Tackar denna hade jag missat helt klart läsvärd!

Som sagt tidigare saknar den store…artiklar o goda råd…

Hayabusa
2009-06-24, 23:53
#65

#64 Ja, absolut…Denstore är saknad. Han har/hade mkt info att dela med sig av. Undrar hur det gick med hans Akagi? Jösses, det hade varit kul att få se.

Jaja…livet går vidare.

Det här med färg & airbrush är nog ett av de "hetare" ämnen, eller? Kanske beroende på att det ofta upplevs som ett av de svårare momenten. Sedan denna tråd var aktiv sist, så har jag testat mer av Vallejo Model Air - det är en mycket bra färg. Enda nackdelen är att den är något svårare att rengöra från färgsprutan än Gunze/Tamiya. Fast, totalt sett är alla tre mycket bra färger. I mitt tycke, åtminstone.

/Stefan

Upp till toppen