Matchbox F3D 1/72
Tjenis på er. Ny medlem här. Har byggt lite till och från i några år, mest i skala 1/72. Just nu har jag snöat in på tidiga navy jets. Jag har en F9F Panther och en F11 Tiger i vitrinen och snart får de sällskap av en lite udda fågel, F3D Skyknight. Satsen är en Matchbox med allt vad det innebär men den är "the only game in town" i denna skala. Har aldrig stött på den här byggsatsen i Sverige men den är inte så svår att hitta på ebay dock är den bland de dyraste "tändsticksaskarn" jag ropade in mitt ex för 15$ + 10$ i frakt.

välkommen
Nu har bygget av min F3D Skyknight startat. Matchbox är inte kända för sina superdetaljerade cockpits och Skyknighten är inget undantag. Här finns två fantasistolar och en instrumentbräda. Jag byggde nya stolar och instrumentbräda av plasticard plus en del annat lull lull. Jag hittade en passande spak i skräplådan. Nu ser det lite intressantare ut där framme.
Välkommen hit Hogge
Intressant bygge det här
Att bygga lite mera ovanliga modeller ger bara lite extra krydda tycker jag
Ska blir kul att följa ditt bygge här, och det ser ju redan mycke lovande ut
/Janne
Dags att måla. Jag började med att grundmåla cocpiten med Tamiya TS-4 German Gray sedan airbrushade jag tamiya Nato-black som ljusats upp med några droppar vitt. När allt torkat torborstade jag allt med en ljusgrå färg. Sen duttade jag dit instrumenten med vitt och svart. Jag gör inge anspråk på att det skulle vara exakt som förebilden men ett klart lyft är det i alla fall. Obs! blixten gjorde att den gråsvarta färgen blev blågrå på bilden.
Mycke snyggt.
Den inredningen ser superb ut, lyfter till och med en gammal Matchboxsats ex antal snäpp uppåt.

Välkommen hit!
Det skall bli kul att följa ditt bygge! Har inte byggt den själv, men väl en och annan Matchbox!
Hittade en recension om den som är skriven av Scott Van Aken inne på modelingmadeness: Matchbox 1/72 F3D Skyknight som kanske kan vara till nytta under bygget. Så här ser hans modell ut när den var färdig:
Är imponerad av din detalj rikedom av cockpit, mycket snyggt!
Stefan - Modellbyggare
Välkommen hit :)
Kul att fler hittar hit.
Ditt bygge ser väldit bra ut..
Snygg Cocpit..
Kul me lite udda plan..
Henke

Som sagt, Välkommen hit! Det ser ju mycket lovande ut detta bygge! 
#0 Din cockpit bådar gott!

Hej och välkommen!
Intressant bygge i en imponerande skala. Cockpiten ser lovande ut!
Och du, det var schysst fotograferat med en krona som storleksreferens.

instämmer med tidigare talare.. 

#4: Jo blixten ställer till det för oss ibland, så jag blev väldigt glad när min nya kamera ställs in på "Best Shot" och "Samlingar" då tar den inomhusfoto utan blixt och då blir färgerna rätt
Och välkommen hit förresten!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hej och välkommen hit Hogge!
Mycket snyggt bygge så långt!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Bygget rullar på. Jag köpte gammal Dymotejp på CO och satte igång att rista nya panellinjer. Jag var lite orolig inför momentet då jag tidigare misslyckats, men det var mycket lättare att få snygga linjer med dymotejpen än med vanlig tejp som kantstöd. Blev ganska nöjd med resultatet så nu ligger Heller's svenska plan risigt till. Nu återstår lite finputs och primer innan den är klar för målning.
Ja det är ite det lättaste att får till fina panellinje igen
Brukar oftast misslyckas me det
Men det här ser ju bra ut.
Jag kan varmt rekommendera Dymo-tejpen. Den har en styvkant att lägga Olfa-kniven mot så man slipper skära snett. Dock upptäkte jag att man får byta tejpbit då och då annars blir kanten sliten och skären lite krokiga. Man borde kunna skära tunna strippar av tejpen för riktig kurviga ytor. Jag använde de upphöjda panellinjerna som guide. En liten miss var att limma dit stabben, då det blev svårt att komma åt med Olfa-kniven längst in mot fenan.
Ser bra ut Hogge! Får ta och skaffa verktyg och tejp och prova på nån modell!
Azgaron

Välkommen hit Hogge, intressant bygge du börjar med.
Här finns planet in action.
Dogfights - Nightfighters (3 of 5) Börjar vid 4.45 in i filmen
Dogfights - Nightfighters (4 of 5)
Mycket nöje 
"den här är en annan, en Airfix"
Tack för länkarna.
Riktigt snygga animeringar. Har en P-61 som ligger och lurar i modellhögen 
History channels dokumentärer spöar Discovery's med hästlängder. Sen att man kan se de på You Tube gör inte saken sämmre.
Bygget av min F3D verkar bli lite av en rysare både pga av mig och nötterna på Matchbox som inte kan räkna. Jag målade hela planet i Tamiya "Nato Black" sedan maskade jag nos-konen och ut-blåsen och målade konen halvblank svart och utblåsen burnt metal. Efter att ha tittat på en del bilder kan jag konstatera att ramen runt cockpitglaset var delvis omålat och jag maskerade denna och målade med Tamiyas aluminiumspray. Ställ och insidan av luckor verkar ha varit målade Gloss dark sea blue som standard och gissar att de inte målade om dessa i Korea. (Dock verkar det som man använt zink chromate djupare in i hjulhus mm.) När allt var torrt sprutade jag ett par lager Tamiya Clear över det hela och lät det torka över natten.
Dags för dekaler. Av erfarenhet vet jag att gamla dekaler kan va luriga så jag började med nationalitetsbetäckningen på undersidan. Ner i vattnet, inga problem dekalen håller ihop. Över till vingen, KATASTROF! Limmet på dekalens undersida löses upp till en mjölkig gryning soppa. Inte nog med det, den krymper också och rullar ihop sig. En lätt känsla av hopplöshet sprider sig, kan inte påminna mig att jag sett dekaler till denna byggsats. Efter som jag känner till lite om kris hantering väntar jag på att jag skulle komma in i den kreativa fasen. Efter en halvtimme infinner den sig. Jag börjar med de små dekalerna och doppar dem först i ett glas med vatten för att få bort de värsta limresterna och sedan lägger jag dem i ett fat med vatten. Sedan tvättar jag bort allt lim med hjälp av tandpetare och topps. Är glad att Matchbox dekaler är riktigt sega. Allt går väl och det blir riktigt snyggt. Går över till de lite större dekalerna och dessa drar ihop sig men efter dragit ut dem med toppsen några gånger håller de formen.
Nattjakten var märkt WF på ena vingens under och översida och på fenans båda sidor. Nu ska vi se 2 + 2 = 4 inte enligt Matchbox som anser att 2 + 2 = 2.
Så det blir till att använda dekalerna som mall och skära ut en mask och måla egna. Det kanske blir snyggast så då det är mycket dekalfilm mellan bokstäverna.
En annan lite roligare miss är jag själv
skyldig till. Planet är rejält baktungt och det visste jag men glömde ändå att lägga bly i nosen innan jag limmade ihop halvorna. Jag borrade upp ett hål i hjulhuset och fyllde på med snabblim och blyhagel, tydligen så slet sig ett par hagel och nu kan man använda Skyknighten som en maracas! Eller som piloten säger "F**k! who left the wrench in the fuselage!?)
Ser bra ut Hogge! Tur att du lyckades få ihop dekalerna trots allt!
Missa tyngd i nosen har väl hänt ett par gånger eller så! 
Azgaron

Gick smidigare än jag trodde. Scannade dekalerna och skrev ut på ett vanligt papper sedan la jag en bit Tamiya-tejp ovanpå och skar ut med skallpel. Sprutade med outspäd Gunse 414 Rlm röd.

Det blev ju riktigt lyckat
Misslyckades tydligen med att lägga in flera bilder, först fanns de där sen försvann de. Mysko. Sätter samman så här istället.
Bild 1 Masken är klar, dags att måla.
Bild 2 Resultatet blev riktigt bra.
Bild 3 Jag gör hjulmasker med hålpipor och tamiyatejp. Standardmått finns i de flesta byggaffärer. Moduni har billiga pipor i 0,5mm steg från 1mm till 7mm.
Bild 4 Sista lager klarlack över dekalerna innan vädring och slutmontering.

Det ser verkligen bra ut! Fixade in bilderna åt dig.
Stefan - Modellbyggare
Hej Stefan. Vad är det för bildbred som gäller?
Ser bra ut Hogge!
Några hålpipor kanske skulle vara en bra investering!
Azgaron
Ser mycke bra ut Hogge, läckra maskiner du har byggt ihop.
Mycke fina plan du snickrat i hopp Hogge 
Tummen upp
Henke
håller med dom övriga ser mycket bra ut !
Då Har man en Douglas F3D Skyknight i hyllan, Mysigt! Det va ett roligt och lärorikt bygge samtidigt lagom svårt. Tog ca 1-2 timmar per kväll i 2 veckor att bygga (snickrade samtidigt på Hobby Boss Wild cat). Jag fick även möjlighet att pröva promodellers wash och återkommer med en recension (Spring inte och köp!). Så här i efterhand kan jag ifrågasätta om det va värt att fixa cockpiten då man inte ser mycket genom glaset. Jag kan helt klart rekommendera modellen med reservation för dekalerna. Hoppas att Revell snart gör en re-issue med bra dekaler. Nu vill jag ha fler flygplan från Koreakriget, kanske en B-45 Tornado eller F7F-3N Tigercat eller varför inte en F2H-2 Banshee? Så många plan, så lite tid.

Snyggt jobbat 
"den här är en annan, en Airfix"
Ser bra ut Hogge! Lite fler eller större bilder hade varit kul!
Azgaron
Kan nog vara vettigt, men vad kostar en sån?
Azgaron
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
160 Euro! men då är den ihoppfällbar
Finns på Moduni. Annars kan man nog hitta det mesta man behöver i pappersaffären och sen ett par lampor från Ikea så spar man 120 euro, men då är den inte ihopfällbar
Men visst blir man sugen när man ser videoklippet.
Riktigt snygg, din Skyknight, Hogge.
Är det en sådan här du är ute efter? 

Jag har Rarebits-konverteringen i vacu till Nattjaktversionen också…
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ska du sälja?

Apropå Tigerkissen, så håller Tandapan på med ett snyggt bygge av en Tigercat i 1/48 på Umeå Modellbyggarforum. Kika in på det, och kolla speciellt motorerna.
Mycke fint bygge :)
Henke

Snyggt Hogge

Snyggt bygge, men lite nyfiken, nån som vet varför kabinramen skall vara målad på det där viset ?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vad jag kan se från bilder så verkar de flesta ha ramen omålad. Men medans vissa ser ut att va aluminiumblanka ser en del ut att vara målade med grå primer eller så är de bara oxiderade. Så är det med lite udda objekt, svårt att veta vad som e vad och man får chansa lite. Jag tänkte först ha ramen svart men den ser snyggare ut i alumimium. Tyvärr är Matchbox ramar lite väl grova, i verkligheten är effekten mer subtil. Hoppas Revell släpper en nyutgåva snart så kanske vi får en ny huv från Aeroclub.
Myket tjusigt bygge Hogge! Tack för det fina bilderna!
Azgaron
#39 Kanske det… Du har PM.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
# 51 Har inte den varit i Bidalite en gång?