Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2605 ggr
pentti01
0

Färg-Fabrikat.

Återigen söker jag efter alternativ av färg till airbrush.. Har hittils hunnit testa följande: Humbrol,Tamiya,"vanlig" lackfärg för Allmänt hemmabruk,Glasfärg (till plast o glas -transp.)och en sort från hobbex vars namn jag förträngt.. Det jag lyckats/trivts bäst med är den jag väljer att kalla "vanlig" lackfärg. Tamiyas färg torkar för fort (för mig) Glasfärgen funkade fint till ändamålet! Humbrol funkade oxå bra! Det jag dock söker är en färg som är relativt lätt att tvätta bort om (när Flört) man misslyckas.. Akrylfärg kanskeObestämd?  Så, ni som testat; kom gärna med tips på fabrikat samt var den kan inhandlas! Helst inom landet!        Pentti.

Maysula
0

Tjena Pentti

Du har ju tänkt besöka oss till veckan, då kan du kika lite på

Acryl färger från Modelmaster.

Hörs

Thomas

Göranssons Färg

ElLobo
0

Några fabrikat av akrylfärger jag har funderat på att använda när jag kör igång med min airbrush är JPS, Agama och Vallejo.

pentti01
0

#1 Så bra, visste inte att ni hade dem! Glömde att jag provat Modelmasters klarlack: lite svår att få den rätta finishen.. förmodligen jag som är ovan med den?

#2 Var inhandlar du JPS, Agama och Vallejo ?

Någon annan som har testat ovanstående fab? 

Pentti.

starhawk
0

Jag har sprayat mest med Model Master dock enamel, har endast två burkar Model Master akryl och dom har jag inte öppnat än. Model Master fungerar bra och jag är mycket nöjd med den, den går ju bra att penselmåla också

Jag köper min Model Master färg på Harambee hobby

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

#3-2: JPS finns hos bl a Rebell Hobby. Stefan har skrivit en bra recension, JPS Color.

Om inte Rebell tar hem färgen, så finns det tre ställen i Tyskland som lagerför JPS färger enligt hemsidan:

48 Special Model

Detail Modelbau

PREmodels

ElLobo
0

#3-2: Agama är ett polskt fabrikat och sälja av JadarHobby.

Vilka som säljer Vallejo kan säkert andra svara på. Bl a Stefan använder ju dessa.

Om du använder sökfunktionen, och skriver in fabrikatet hittar du fler inlägg med olika kommentarer om färgerna.

starhawk
0

Hobby bokhandeln har en hel del Vallejo, Wentzels har också ett omfattande sortiment (och själv använder jag inte Vallejo Förvånad)

Sven-Erik
0

#7. Jag får hålla med dig där. Jag har nu provat Vallejo Air på ett par byggen men blev inte nöjd! Tycker färgerna har svårt att fästa på underlaget och så "klumpar" färgen gärna. Det får bli att prova Tamiya istället!

Greenhorn
0

#8 Håller med Sven-Erik angående Vallejo Air, dessa färger brukar jag alltid få späda ut extra annars geggar dom ihop i airbrushen. Tamiya är för mig alltid ett säkert kort när det gäller airbrush.

gigabyte
0

Vallejo Air är ingen favorit hos mig heller ,torkar i sprutan  o vill ibland pärla sig på plasten , Tamiya är ett klart bättre val , Gunze ligger bra till enligt många här ,så  jag har köpt ett parti som kommer hem i nästa vecka .

starhawk
0

#9: En liten fråga bara hur mycket skall man späda Tamiyan, jag har bara testat en gång med Tamiya (om man inte räknar primern förstås) och då spädde jag med vatten vilket iofs är fel men det blev alldeles för blaskigt och bara rann av modellen. Numera har jag en flaska Isoprpanol från Mej&Co men hur mycket färg och hur mycket Isopropanol?

Greenhorn
0

#11 Jag brukar använda Tamiyas egna thinner (X-20A) men isopropanol går lika bra. Jag brukar späda så konsistensen på färgen blir som lättmjölk. Det är alltid bättre att lägga flera tunna lager än ett enda tjockt. Numera använder jag också alltid Tamiyas tunna vita primer innan jag airbrushar, jag må kanske ha fel, men jag tycker att den primern har bäst "bett" när jag airbrushar med Tamiyas akrylfärger.

pentti01
0

Jag kanske kommer i håg fel men, när jag inhandlade min Tamiya-färg blev jag rekomenderad att tunna ut med t-röd..  och så gjorde jagSkäms??   I alla fall fick jag ungefär som damm-partiklar på vissa ställen?   trots att jag endast lade flera tunna skikt?!  Gråter.

Pentti.

Greenhorn
0

#13 Jag har också hört att man kan tunna ut Tamiyas färg med T-röd. Jag har själv inte provat detta och kommer nog även låta bli det i framtiden.

WildeSau
0

#6 Agama är tjeckiskt, men säljs bl.a av Jadar, Hobbyshop och TS-Modellbau

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#12: Eftersom Lättmjölk är en förbjuden vara här hemma så är det lite svårt att göra jämförelsen, är färg:Isopropanol=1:1 för mycket eller kan man testa det?

ElLobo
0

#15: Solly! Skäms  My mistake!

pentti01
0

Har idag inhandlat lite färg från ("min"Flört) eminente färghandlare;Thomas på Göranssons färg i Danholn-Falun. Det blev några burkar ModelMaster och lite acrylic thinner av samma fab. Återkommer med recension när jag provat spruta den! Behöver jag ens nämna att den käre Thomas lyckades "lura " på mig en byggsats oxå Tungan ute!!!!!  Så nu är bubblan jag sökt bla. här på forumet, införskaffad   Glad!!     Limma på! 

Pentti.

Greenhorn
0

#16 Börja med 1:1 och testa dig fram utifrån det, till vad som passar din airbrush bäst. Min förra airbrush från Jula ville ha runt 70% iso och 30% färg för att inte klibba ihop, medans min nuvarande Iwata HP-CH trivs bäst med 40% iso och 60% färg.