Annons:
Etikettertips-råd-problemlösningmodelljärnväg-mjverktyg-och-utrustning
Läst 1949 ggr
starhawk
2020-08-28 21:04

Min MJ-anläggning - ledningsdragning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag inte vågar bygga nu innan fönstergubbarna kommer vidtar lite ledningsdragning. 

En titt var som finns i min låda med ledningsprylar avslöjar att jag har massor av såna här som vi kallar sockerbitar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

  • Redigerat 2020-10-07 11:23 av Niklas
  • Redigerat 2021-04-13 16:20 av Roca
Annons:
starhawk
2020-08-28 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu visar det sig att sockerbitar är i skälva verket några kopplingsplintar i porslin som inte finns mer, men i min familj och alla arbetsplatser jag varit på så kallas dom sockerbitar, så det så! 

Jag var inte särskilt förtjust i dessa och i MJ-kretsar betraktas dom som lite av ett nödvändigt ont. Emellertid hittade jag en tråd på ett MJ-forum där man praktisk taget gjorde reklam för en annan sorts kopplingsplintar som en MJ-rallare på nätet hade hittat. Dessa såg mer ut som något för mig. Dom består som synes av fem plintar med 12 punkter per sida, och på locket finns alla 12 tydligt numrerade. varje skruv är elektrisk kopplad till skruven ovanför. Med är även fem kontaktlister för att koppla ihop alla skruvar på en sida så man får en fördelningsplint.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta är emellertid ett slöseri med resurser och plats eftersom det löses med dessa Wagos

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kopplingsplintarna är betydligt bättre att användas som en "kopplingstavla" där man har ingående på ena sidan och utgående på andra sidan. För att lätt koppla isär om man behöver dela på bordet eller koppla om så är emellertid gaffelkontakter bra att ha, det fanns mått på hur stora gafflarna var på dom där listerna så jag köpte baserat på det ett gäng gaffelkontakter som anlände före kopplingsplintarna. Efter att ha kontrollmätt gafflarna köpte jag en påse med 100 gafflar till som också anlände innan kopplingsplintarna. När sedan kopplingsplintarna kom prövade jag med hjärtat i halsgropen om dom passade. Dom passade perfekt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu är gafflarna s.k. crimpkontakter som man klämmer fast sladdarna i. Lyckligtvis har jag en sådan tång eftersom flatstiftkontakterna till Märklinrälsen ockå är Crimp kontakter. Det behövdes emellertid en annan sorts käftar här men tången har fem olika att välja på.

Lägg märke till att storlekarna är helt felmärkta, den gula skall vara röd, den röda skall vara blå och slutligen den blåa skall vara gul

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Där kommer vi in på avdelningen tänger, när jag slutade på yrkeskolan (tele och radiorep) för länge, länge sedan köpte jag den här skaltången konstaterade snabbt att den inte var mycket att ha men den finns fortfarande kvar, den resulterar oftast i att ett antal kardeler följer med den skalade delen, och man får slita och dra.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Köpte vid ett senare tillfälle denna som åtminstone har rätt form på öppningen men det är samma problem där med kardeler som följer med

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2020-08-28 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

För inte så länge sedan köpte jag denna, ser billig och plastig ut men den är perfekt. Den borde jag köpt för evigheter sedan. Den är självinställande och skalar sladdar oavsett storlek utan att ta med sig några kardeler, kan det bli bättre?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fast riktigt stora kablar är föregående skalare inte lämplig för så jag köpte den här. Skaldelen är längst upp man sätter i kabeln i dom båda käftarna, den vänstra håller i och den högra har längst fram ett par "vassa kanter" framför käftarna. när man trycker till drar den högra av det hölje som är närmast med rejäl kraft. Dom vassa kanterna går inte alls djupt utan markerar bara så det brister där enligt principen att kedjan går av på den svagaste punkten. Den drar av  ytterhöljet på en elkabel med tre ledare utan att röra isoleringen på dom inre ledarna. Tänk hur många elkablar med jord man fibblat med under åren för att spara innerledarna. Innerledarna kan man skala alla tre på en gång eftersom den vassa kanten är rak. 

Tången har som synes också möjlighet att crimpa men crimparna är för smala jämfört med crimp-tången.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Slutligen skaffade jag den här som en mantelskalare den klarar att skala två olika storlekar på mantlar och i den lilla "vingen" sitter en egg som skär upp manteln på längden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

So synes har den även uttag för att skala lite mindre kablar men vem behöver det med tillgång till dom skalarna ovan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-28 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Man behöver ju också fästa upp kablarna lite här och var och då har vi förståss buntband med ankare och det är inte alltid bra läge för att dra åt dom ordentligt. Jag kom då på att tänka att på yrkeskolan hade vi buntbandverktyg. Letade då fram den här som är av betydligt bättre kvalitet än dom . Designen avslöjar att den från början var av plåt men nu är den av glasfiber vilket lett till att kanterna är mjukt rundade, den är riktigt komfortabel att hålla i

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tarmvred
2020-08-28 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag jobbar som elektriker och använder enbart kabelsax CC 22(Blåtång i vardagligt tal) till all form av kabelskalning. Att undvika att skada kardeler handlar nog mest om vana och handlag. Hur tunna är ledarna du ska koppla?

Emo
2020-08-29 05:13
#13

Intressant och lärorik tråd.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Slasktratt
2020-08-29 09:05
#14

Instämmer med #13 Emo

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

starhawk
2020-08-29 12:55
#15

#12: Rätt tunna, dom tunnaste kablarna är 0,14 mm2 så det är väldigt tunna kardeler som regel.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-30 15:32
#16

#12: Närmare studium visar att ovanstående sladd består av 18 st kardeler om 1 mm vardera. Försök att skala den med blåtången.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-30 15:42
#17

#12: Närmare studium av kablarna anger att dom består av 18 kardeler om 0,1 mm vardera, försök att skala det med blåtången.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-30 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

När det gäller att skarva kablar finns det två skolor; antingen löder man ihop kablarna och skyddar det hela med en krympslang, eller också så crimpar man ihop dom med en s.k. Buttsplice. Man kan i och för sig även skydda den med en krympslang men miljön under bordet är ju knappast fuktig så det är inte nödvändigt. Jag skarvar normalt genom att löda men miljön under bordet är bitvis trång och instängd så lödning är inte så lämpligt. För övrigt så har lödningar den nackdelen att det hamnar alltid lite lod i den isolerade delen av ledningen, vilket gör den stel och stela ledningar är känsligha för vibrationer. Med en buttsplice är alltid ledningen mjuk och följsam.

Jag har redan tidigare skaffat såna hära buttsplice.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-30 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

När jag skulle provcrimpa en av dom upptäckte jag att jag hade fel om min crimptång, den är inte felmärkt. Det som jag tolkade som gul markering var i själva verket orange och då stämmer det hela. Orange grunkor är nästan omöjliga att få tag på det var därför jag köpte röda, den näst minsta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-08-30 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag stoppade in den röda i den orange öppningen i tron att det var en felmärkt gul och klämde till. Det blev stopp direkt jag var tvungen att peta upp spärrspaken för att få isär det hela. Sen gjorde jag ett nytt försök i den röda öppningen. Gick hur bra som helst! Drog som sjutton i kabeländan, den satt som gjuten. petade in andra änden och testade, gick återigen hur bra som helst. Stoppade in fingrarna i den uppkommna öglan och drog, ingen chans att få isär det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2020-09-16 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Fick i dagarna hem denna bok, lite skillnad från tidigare då alla böcker jag hittade baserades på tvåspårsystemet, kanske beroende på att dom som skrivit var amerikaner eller engelsmän som aldrig hört talas om Märklin och det utmärkta trespårsystemet. En stor del av dom böckerna handlade om hur man fixar problemet med växlar, ett problem som man inte har med Märklin, där fungerar växlarna utmärkt utan en massa trixande.
Den här boken är också skriven av en amerikan, men som barn bodde han i Tyskland eftersom hans far var placerad där av militären, senare blev han själv placerad där av militären. Detta ledde till att han skaffade Märklin istället ett val som han inte backade från. Nu är boken från 1998 och han hade kvar sin orginalanläggning så han hade inte gett sig in på Märklins data-styrda system. Vidare har han bara Märklins K-räls och M-räls, C-rälsen kanske inte fanns på den tiden?
Jag har börjat läsa den och den verkar bra. Frånvaron av data-systemet är inget problem eftersom jag tänker styra mina växlar, signaler och järnvägsövergångar med ställpultar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

  • Redigerat 2020-09-16 19:14 av starhawk
starhawk
2020-09-25 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

När man drar kablar under bordet är det bra om man har en pall att sitta på som är lagom låg så man slipper slå i skallen hela tiden. Eftersom man inte vill såga i den pall man har så blev det till att tillverka en. Jag hade sedan tidigare en sits som jag tillägnat mig när en barstol på jobbet slaktades, till den tillverkade jag en fyrkantram och fogade tre ben. Varför inte fyra kanske någon frågar? Jo fyra måste noggrant kapas till rätt längd och minsta avvikelse så gippar den, men med tre ben står den alltid stadigt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Emo
2020-09-25 16:22
#23

Smart!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

starhawk
2020-10-09 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Pallen blev inte oväntat för låg, många parralaxfel och skattningar vid mätningen av dess höjd. Den var dessutom inget bra att sitta på, för låg.
Men när man satt där hade man ett utmärkt läge för att mäta från skallen och upp till bordets undersida. Jag hade kvar av materialet till pallbenen så jag limmade på förlängningar, men tydligen slarvade jag med sista benet, det blev lite snett. Emellertid satt man bra när jag provsatte mig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

  • Redigerat 2020-10-09 15:31 av starhawk
starhawk
2020-10-09 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Så var det då till att prova den i aktion! Det var lite knöligt att krångla sig in eftersom plattan med switch-aggregat och transformator hängde ner på vägen in men när man väl satt på pallen var det helt okey. Jag skruvade dit den tredje fördelningsplattan (den till vänster) och det gick hur lätt som helst, till skillnad från dom andra två som jag under stort besvär fick dit sittande på hallpallen, som var den enda pall jag hade då.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-10-09 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Sen var det dags att bringa lite ordning i alla sladdar som hängde ner jag försökte förts skruva fast en sladdlist, men skruvarna ville inte samarbeta, så då snodde jag ett par spikar från ett par kabelclips som låg och skräpade och spikade fast dom. Inte lätt att spika uppåt men dom kom på plats. Sladdarna till växel B är placerade i listen för att se hur det funkade

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-10-09 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Sen var det dags för kopplingsplintarna, för att förankra en sladd som skulle gå in till växlarna, jag klämde på gafflarna och skruvade fast dom. Först stötte jag på patrull med crimp-tången, den röda gaffelns fäste gick inte att klämma ihop i den rödmarkerade öppningen men jag stoppade in den i den blåa öppningen och det funkade och sladden satt fast.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
stickanw
2020-10-09 22:05
#28

#27: Den där modellen av plint ser smidig ut i varje fall för svagström.

starhawk
2020-10-11 19:07
#29

Nu har jag kopplat två växlar och testade dom, först växlade dom snällt mellan båda lägena och sen "fastnade" dom i ena läget. Efter att ha "gymnastiserat" växlarna lite grand med spaken fungerade dom igen en kort stund innan dom återigen fastnade. Tydligen ett känt fel. Enda åtgärden man kan göra är att kortsluta dom båda ändlägesbrytarna i växelmotorn, men då fungerar inte återkopplingen till ställpulten så man ser inte på den vilket läge växeln står i . Men jag har växellyktor på alla växlar så när man väl lärt sig vad dom visar sidledes bör det fungera.

Men det hela innebär att jag måste montera bort alla växlar och fixa dom som inte fungerar. Så nu står ledningsdragningen still i väntan på att växlarna gås igenom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-10-11 21:21
#30

Jag har demonterat dom båda växlarna och en del räls för att få loss dom. Jag konstaterade att båda hade den nya växelmotorn men den har också det kända felet. Men jag la återigen märke till att den är märkt med max 18 volt och Märklins switchade verk ger ju 19 eventuellt 20 volt. Fungerar dom på 16 volt? jag har en Veismann trafo som ger 16 volt under MJbordet. Så jag kopplade om och kopplade upp växelmotorerna mot den och testade. Jag har nu kört en del långa testserier och dom fungerar hur bra som helst. Dom har ett betydlig lägre växlingsljud till skillnad från den Märklindrivna Smällen! vilket jag inte beklagar. Nu skall jag montera tillbaka växlarna och testa dom övriga på plats varefter dom kopplas upp.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-10-17 16:14
#31

Nu har jag återmonterat växlarna och fick då ta tag i att bygga upp den övre delen av banan.
För att få loss växlarna var jag tvungen att borra ett par hål i övre banan så att jag kom åt skruvarna i rälsen på undre banan och då rasade en del av pylonerna helt och andra delvis.
Att skriva upp på minneslistan: ändbiten på plywood fastnar inget vidare vid limning. Så när jag nu bygger upp det hela sätter jag en liten bit fyrkantlist där plywoodpylonen möter bordet resp. övre banan det blir längsträ mot längsträ och det håller. Man märker direkt hur mycket fastare det blir.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-10-29 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Medans jag höll på med att göra iordning övre banan kom jag att tänka på att jag faktiskt sett orange buttsplice på Amazon vid ett tidigare tillfälle. Som det är nu med dom röda måste jag först skala en bit på sladdarna, sedan tvinna dom och sedan vika dom dubbla två gånger innan jag crimpar dom. Men dom orange är ju mindre så dom borde ju passa bättre?! Jag gick in och letade men hittade inga orange buttsplice, men jag hittade några andra orange saker.

Dom behöver inte vara orange förresten, det varierar, dom är oftast klara. Dom kallas ofta Jelly crimps eftersom dom oftast innehåller en gel som gör dom vattentäta. Dom är avsedda för "telephone wires" vilket verkar vara ekvivalent med mina sladdar. Dom är mycket lätta att använda, man petar bara in sladdarna och klämmer in locket, man behöver inte ens skala sladdarna. Jag testade en med vanlig "modelljärnvägssladd" och det funkade hur bra som helst. Dom med orange lock är för två sladdar och dom med rött lock är för tre sladdar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-10-29 14:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Närstudie!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-10-29 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

När jag klämde in locket vid testet använde jag en vanlig kombitång men skall man klämma många så är det bäst att använda en specialtång så jag beställde en, den kom i en sats med ett antal jelly crimps här är dom små 2-sladdars crimparna gröna och 3-sladdars crimparna helt genomskinliga.
Längst fram på tången ser man att käftarna inte går ihop, dom lämmnar en öppning precis lagom stor för en ihopklämd crimp

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

  • Redigerat 2020-10-29 14:57 av starhawk
Annons:
starhawk
2020-11-06 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Nu har jag anslutit dom båda växlarna men med "Jelly crimps" istället för butt splices. Väldigt smidigt! man bara stoppar in sladdarna, håller den med baksidan framåt så man ser att sladdarna sitter som dom skall och sedan klämmer man in hatten - Färdigt!
Den gröna Fleischmann listen är till för om fönstergubbarna vill ha mer plats, en ny firma är i gång, då kan man lätt koppla loss dom här två växlarna. Men den var inte helt lätt att handha, det krävdes en del trixande innan den fungerade, kommer antagligen crimpa dom sladdarna när fönstergubbarna är klara.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

  • Redigerat 2020-11-06 16:19 av starhawk
starhawk
2020-11-06 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag köpte och installerade växellyktor till alla växlar, tanken var att man skulle se på lyktorna i vilket läge växeln var. Men. . . dom är för små, man ser bara att dom lyser man ser inget av symbolerna. Men jag har ju ställpultarna med LED lampor som visar i vilket läge växeln står, växellyktorna får därför endast tjäna som belysta dekorationer.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-11-12 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu är det åtta lyktor som lyser, tja två är skymda på den här bilden men dom finns där bakom. Detta leder till åtta växlar kanske ni tror, men det är bara sju för trippelväxeln längst till vänster har två växelmotorer med tillhörande lyktor.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-11-12 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag klippte upp kabeln som skall kopplas mellan växlarna och ställpultarna sedan virade jag upp två par i vardera ände och kontrolmätte dom, det stämde. Så småningom måste jag kontrollmäta vilka dom "döda" paren är för den här sladden har 17 par och kontakten har bara 25 stift, det skulle räckt med 13 par.
Det var lite knepigt att skala dom här, under manteln är det först en skärmstrumpa, därefter en metallfolie och slutligen en plastfolie. Jag använde min Knipex mantelskalare, först tog jag det lite försiktigt då fick jag bort manteln och fick knipsa bort skärmstrumpan och folierna bit för bit. Andra gången tryckte jag ihop mantelskalaren under roterandet och då skar den bort skärmstrumpan också.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

  • Redigerat 2020-11-12 16:33 av starhawk
starhawk
2020-11-12 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Den här parallellkabeln ettiketerades som skarvkabel men det är ju skruvar i båda ändar! Men jag har köpt buntband från Clas i sjön som är öppningsbara så jag får använda dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-12-01 11:51
#40

Nu har jag kopplat dom sista 4 växlarna på "hjärtbordet". Till skillnad från dom 8 föregående gick det inte utan problem. När jag kopplade till strömmen så lyste inte växellyktan på en av växlarna och den växeln och en till var helt döda vid testen. Jag kollade kablaget och hittade en misstänkt crimpkontakt och bytte den. Lyktan tändes och vid test fungerade växeln, lätt fixat, men den andra växeln var värre. Jag gick igenom hela kablaget och det såg helt OK ut. Bara för att vara säker knipsade jag loss den gula strömkabeln och kopplade den direkt till srtömfördelarplattan. Fortfarande helt död! så jag knipsade bort crimparna som kopplade till dom blåa signalkablarna och riggade upp min bruna kabel och testade direkt mot dom blåa kablarna, fungerade hur bra som helst. Jag kopplade ihop signalkablarnas ända och mätte i andra änden. den visade 0 Ohm så det var inget fel på kabeln. Jag klämde dit ett par nya crimps och nu fungerade i alla fall ena växelläget. Då knipsade jag bort den felande crimpsen och klämde dit en ny ! Nu fungerade det!
Dom här crimparna som är lite luriga är tvåtrådars crimparna. Tretrådars crimparna fungerar och har man inte tryckt in tåtarna ordentligt så syns det. Får hålla lite bättre koll på tvåtrådars crimparna i fortsättningen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-12-12 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Så här ser det ut under bordet med all ledningsdragning nu skall jag tejpa upp dom här ledningarna så att dom inte hänger så mycket

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2020-12-12 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Så här blev det, men håller det ? Jag kanske måste skaffa ett gäng små ankare och buntband gärna vita.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-12-14 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu har jag suttit och benat upp den här parallellsladden, Eftersom kabeln består av 17 par och kontakten av 25 stift förväntade jag mig att det var fyra "döda" par. Jag mätte dock upp varenda sladd, för säkerhets skull, men jag hittade bara ett dött par. Detta innebär att dom lött på "förstärkningspar". Så nu återstår att hitta dessa förstärkningspar så att det inte blir kortslutningar mellan växlarna. Oklart varför dom struntat i ett par ?!?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2020-12-16 08:15
#44

Jag riggade upp kabeln mot tre kopplingsplintar för att kunna utforska hur det var kopplat. Det visade sig vara lite konstigt gjort. Inga par var "dubbelkopplade" utan ena ledningen var ren medans den andra var hopkopplad med en annan, i nåt fall var den hopkopplad med två ledningar!?

Jag har nu bestämt att skippa det här försöket med att använda en parallellkabel av följande skäl:

Ledningarna är väldigt tunna och ömtåliga, kardeler går lätt av vid såväl skalning som hantering.

Dom här ledningarna är ju datakablar som är designade för att klara 5 volt. Växlarna går ju på 16 volt men dom skickar ju bara en kort puls så det klarar dom väl men även husen skall ju kopplas in på detta nät och dom går på 16 volt konstant och belysningen är i vissa fall på 20 volt, klarar ledningarna det?

Den konstiga kopplingen och det faktum att en del par är så snarlika gör att man måste mäta sig fram till att man håller i rätt sladd det gör att det hela blir väldigt rörigt.

Så jag återgår till mina 8 och 12 ledningars kablar dom är betydligt tjockare och varje ledning har en egen färg så det är aldrig någon tvekan om vilken sladd man håller i. Dom är ju för övrigt designade som telefonledningar vilket väl betyder att dom klarar upp till 24 volt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2020-12-16 08:41
#45

#44: Låter klokt tänkt! Bortsett från besväret att reda ut vilken tråd som leder till vilken annan så vore det ju onekligen ganska trist att göra sig en massa sådant, bara för att mötas av avbrunna ledningar!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2021-01-12 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Efter misslyckandet med parallell-sladden fick det bli dom "gamla vanliga" sladdarna. Fördelen med att använda samma sorts sladdar ut som in är att man kan låta färgerna följa med, brun på sladd 1 in blir brun på sladd 1 ut.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-01-12 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

För att ersätta kontakten fick det bli separata kontakter, jag hittade ett gäng med två sladdar till varje kontakt och beställde dom, efter en tid så kom meddelandet att dom förmodligen kommit bort, men jag kunde be om pengarna tillbaks. Jag svarade att jag ville ha likadana sladdar som ersättning men det gick inte att ordna, jag fick förslaget att beställa nya. Men när jag letade hittade jag kontakter med fyra sladdar till varje, det skulle ju reducera antalet kontakter per sladd med hälften. Det blev emellertid en väntan med lösa boliner paketet skickades utan spårning så man hade inte en aning om var paketet var, men idag rasslade det till i postfacket och en liten grå påse kom, den innehöll följande kontakter. Varje påse skall innehålla 10 honor och 10 hannar men det stämmer inte, den innehåller 20 honor . . . och tio könbytare så att man kan förvandla 10 av honorna till hannar. Strunt samma! det funkar ju. Så nu kan jag sätta igång igen!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mike gbg
2021-01-12 20:47
#48
SKYLTHÅLL PTE F9,5-38 50ST/FP hos ELDIREKT. Stort utbud av elmaterial & belysning online. Öppet köp i 30 dagar & fri frakt. Köp online!
Annons:
starhawk
2021-01-13 12:23
#49

#48 Tack för tipset! men den enda märkningen av kablarna blir eventuellt färgprickar för att passa ihop kontakterna rätt. Men jag har två stora Raako skåp med en massa omärkta lådor och vanliga Dymo-remsor känns lite stora och klumpiga, den där varianten ser mer behändig ut.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-01-21 11:42
#50

#48: Hittade en annan Apparat som var avsedd för att märka just kablar den skriver ut en etikett som bara har text på hälften av etiketten så man kan vika den runt kabeln med hela texten synlig . . . men som sagt, jag behöver knappast märka kablarna.

Jag har emellertid skaffat DYMO-apparaten för det andra syftet men inte kommit igång än, jag vill skruva upp det andra Raako skåpet och ta bort den dåliga Raako-kopian först. Raako-kopian har "chassiet" av plast istället för plåt så den har säckat ihop som ett U ungefär, så går det när man använder plast på fel ställe!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-02-05 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Jag ligger lite efter i bilder!
Dom första grejorna köpte jag i butik, jag var ute efter ett tyskt ånglok, jag gillar dom med röda hjul. Det fick inte vara för litet, som dom där löjliga loken man fick i startsatserna förr i tiden. Det fick heller inte vara för stort, jag har ju redan en Challenger. Utrustad med en lista på tre olika lok gick jag till butiken, jag skulle bara ha ett av dom. Det första gick inte alls, det hade inte kommit ut än. Dom andra två var rätt lika det som skilde dom åt var att den ena hade små hjul och den andra större. Jag föll för dom större hjulen. Loket heter visst 041.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-02-05 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Den andra prylen var oplanerat en tunggodsvagn som jag beställt för länge sedan, den hade just kommit in. Jag trodde att det var en färdig vagn som man satte ihop av några delar. Men det var en plastmodell. Tyvärr har den hjul av plast och inga koppel, men byggbeskrivningen anger snällt vilka koppel och hjul man kan köpa om man vill ha en rörlig modell

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-02-05 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag snubblade över dom här när jag var ute och letade efter ett Santa Fe lok på nätet dom såldes av en och samma firma men på två olika Amazon-sidor. Dom lovade att dom skulle komma före Jul men det kunde man ju glömma! Den jag beställde först kom sist. Men dom är rätt fina, jag behöver förstås byta koppel på dom men det är ju lätt gjort

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mr_bob
2021-02-05 16:24
#54

#6: Den är den bästa avskalaren om man får in den rätta känslan. Har använt den länge i min yrkeskarriär.

rocc1
2021-02-05 19:58
#55

Ångloket var läckert👍 Det är något speciellt med ångmaskiner och ånglok😁
Rolf

Annons:
starhawk
2021-03-20 20:35
#56

Enligt tidigare uppgift skulle fönsterbytet i våran länga börja vid månadsskiftet Mars-April och i andra änden av längan, men i fredags kom en lapp i lådan som säger att dom börjar i våran lägenhet på torsdag!

Så nu är det bara att möblera om igen precis som när dom renoverade elementen för inte så länge sedan. Dom vill ha 2 meters svängrum framför fönstren vilket är lite väl tilltaget. Men dom skrev inget om balkongdörren :) där har dom knappa metern. Får se vad dom säger om det.

Men egentligen är det skönt att få det gjort så man kan ge sig på den sista biten av anläggningen igen. Det har ju stått still med det sen sist.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-03-27 14:23
#57

I torsdags kom dom kl 07:00 på morgonen och satte fart! Det vart ingen kommentar om luckan på MJ-bordet, dom bara lyfte av dörren och körde på. Fem av lägenhetens sex fönster plockades bort och sedan gav dom sig på fönsterkarmarna med tigersågar och kofötter så det blev rätt dragit och kallt i lägenheten. Sen bar dom in nya karmar och monterade dom på plats och hängde på dom nya fönstren. Bara en kille kom tillbaks efter lunch eftersom dom övriga fönstren var klara. Dom gav oss en liten chokladask som avskedspresent! Oklart om det var ett "förlåt" för att köksfönstret inte var bytt, dom pekade på det och sa att dom inte hade det. Jag e-postade projektledaren och han svarade att det var en felleverans och att nya var beställda.
Så nu återstår att möblera tillbaks allt. Det tog flera dagar att röja området och tar säkert flera dar att plocka tillbaks allt, utom i köket förstås där har vi anpassat för att snabbt kunna röja.
Men nu behöver man ju inte tänka på det kommande fönsterbytet längre vilket är riktigt skönt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
2021-03-29 08:47
#58

Vad skönt att det är klart med fönstren, nu kan du bygga vidare i lugn och ro!

Spännande och lärorikt att följa din modelljärnvägstråd.

//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
2021-04-06 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Nu när jag inte behöver ta hänsyn till fönsterbyggarna kan jag ta itu med den där sista biten av den sista (för den här gången) slingan.
Så här såg det ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-04-06 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Och nu ser det ut så här
Anledningen till att dom sitter så tätt är naturligtvis för att dom sitter på varsin sida av skarven. Jag lägger ut dom direkt och fixar stöd innan jag kapar rälsen så att det inte blir några avvikelser

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

  • Redigerat 2021-04-06 19:32 av starhawk
starhawk
2021-04-09 12:11
#61

Jag pustade ut för tidigt!
På tisdag kommer fönstergubbarna tillbaks för inspektion! Som tur var har jag inte flyttat tillbaks så mycket efter installationen ännu. Nu är det bara att röja igen. Återigen ett litet stopp för MJ-bygget.
Vi har i alla fall fått information om dom fellevererade köksfönstren, dom installeras enligt planerna i vecka 21.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2021-04-13 16:00
#62

Nu kan jag pusta ut! Fönstergubbarna var just här och inspekterade fönstren så nu är det i alla fall färdigt i alla rum utom köket. Så nu kan man äntligen återgå till normalt läge igen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Roca
2021-04-13 16:17
#63

#62: Skönt!

Jag startar en ny deltråd nu för ledningsdragningen. Den hittar ni här:

https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1500040/min-mj-anlaggning-ledningsdragning-del-2

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

  • Redigerat 2021-04-13 16:19 av Roca
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: