Tips om verktyg
Hej på er! Är ny på forumet och även inom hobbyn. Står nu inför införskaffandes av min första trämodell., och till detta behöver jag också köpa lite verktyg. Är helt novis på detta område och min fråga är om det finns tips på någon sats att köpa eller om det är bättre att köpa sak för sak, anpassat efter den modell jag väljer att börja med. Hade varit skönt att kunna komma igång direkt och inte behöva göra uppehåll för att leta upp ett saknat verktyg på stan…
#0: Hej, och jättevälkommen till forumet!
Slippapper med olika kornstorlek är alltid bra att ha. Nu kom jag på ett litet tips till; min syrra brukar tillverka svepaskar och svepfat av lövträ, och hon berättade för mig att när hon slipat klart de så tar hon toalettpapper(!) och finputsar med innan hon oljar in träet, för att det ska bli extra slätt.
Själv bygger jag av oiika skäl inte trämodeller, så min erfarenhet av sådant bygge är väldigt begränsad, men nu har du i alla fall ett litet tips.
Lycka till så mycket, och visa gärna bilder av bygget, om du har möjlighet🙂.

En gammal ullstrumpa är åxå finemang att finpolera med, men det ska vara ull och inget annat.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Välkommen till forumet! Du hittar en ganska utförlig diskussion om grundläggande verktyg för trämodellbygge i allmänhet och båtmodellbygge i synnerhet i en tråd betitlad "Orolig nybörjare", som bör ligga här:
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/513ce1fdce12c43f19008ea1-orolig-nyborjare?participating-5#6. Lycka till och mycket byggnöje! /Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Tack så mycket!