Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 7212 ggr
hultkrantz
2013-03-10 20:41

Orolig nybörjare.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på Er!

Beställde precis en modell från nätet, en Amati Enterprise - 1930 - US Defender. 

http://www.amatimodel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=6

Problemet är att jag är helt oerfaren inom modellbyggarbranchen. Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Annons:
Banjoman
2013-03-10 21:18
#1

Hej!

Förhoppningsvis inte; det faktum att den kommer med färdigt skrov tör underlätta ganska väsentligt.

Jag konstaterar också att Cornwall Model Boats klassificerar den i gruppen "Beginner/Intermediate Kits: These kits are suitable for a confident beginner or anyone who has previous model building experience."

Så är du en nybörjare med självfötroende skall det väl inte vara omöjligt… Och huruvida så är fallet finns det ju bara ett sätt att ta reda på, nämligen att bygga 🙂

Lycka till!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Denna kommentar har tagits bort.
muggebigge
2013-03-11 07:41
#3

Håller med föregående talare.Känn dej fram lite i början.Om det skulle dyka upp problem,finns det en hög folk här som kan hjälpa dej.Välkommen i träbyggarträsket😃 o lycka till

hultkrantz
2013-03-11 12:21
#4

Härligt med lite uppmuntrande ord, jag är grymt taggad på att börja bygga.

Har ni några tips på vad man behöver för vektyg, bra lim osv?

Tack för Ert stöd 🙂

petzon
2013-03-11 18:04
#5

Du fixar säkert att bygga den. Ta god tid på dig (räkna med cirka 500 timmars arbete på modellen) och läs instruktionen noga flera gånger innan du börja bygga. Amati är ett högt rankat märke, men det är italienskt och italienska byggbeskrivningar är inte alltid ett under av klarhet.

Den stora fördelen med träbyggsatser är att man alltid kan tillverka nya delar om man skulle göra ett misstag. Ett av de viktigaste momenten är bordläggningen av skrovet. Det krävs en del övning innan man får in rätt teknik, men egentligen är det inte svårt en jättebra guide finns här http://modelshipworldforum.com/ship-model-framing-and-planking-articles.php andra dokumentet uppifrån. Det är lite svårt att se på bilden men jag tolkar det som att skrovet är målat och då går det ju alltid att spackla om man gör missar.

Kom ihåg att de enda dumma frågorna är de som aldrig ställs. Vi är ett helt gäng träbåtsbyggare här på forumet.

muggebigge
2013-03-11 18:45
#6

Ett gäng småfilar,platta,runda,trekantiga.Ett bra set med knivar.Själv använnder jag mestadels vitlim för utomhusbruk,finns dyrare alternativ.Byggnålar o klämmor är oxå ett måste.Nålarna finns hos dom flesta hobbyhandlare.Rekomenderar dom längre med blå skalle.Började min bana med dom grövre som brukar finnas hos bokhandlare,Rekomenderas inte😃.Sen är tålamod ett väldigt viktigt verktyg.Mät testa o fundera minst tre gånger,limma en.Inte alltid man kan göra direkt efter ritning alla gånger.Hoppas du lägger ut lite bilder under byggets gång.Lycka till o hojta bara till om det skulle vara nått

Annons:
Banjoman
2013-03-11 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mer exakt vilka verktyg man behöver till en given modell beror förstås på mer exakt hur den är konstruerad och skall byggas ihop. Om du, som petzon föreslår ovan, läser igenom bygginstruktionerna noga ett par gånger bör du dock kunna skaffa dig en uppfattning, inte bara om hur bygget skall gå till, men också om om i vilken ända du kan börja skaffa verktyg, så det kan vara en idé att vänta md att köpa alltför mycket verktyg innan du fått hem modellen (även om man givetvis vill låsa in sig och börja bygga omedelbums 😉)

Här är icke desto mindre, i ingen särskild ordning och för vad den kan vara värd, en liten lista (och en bild) på saker jag för min del tycker hör till en grundläggande utrustning för träbåtsbygge:

1. En riktig bra, vass modellkniv! Själv använder jag skalpeller från Swann & Morton, som jag tycker är fullkomligt lysande grejor (och inte alltför dyra), med ett stort utbud av blad i olika former. I jämförelse känns den gamla x-actokniven närmast slö och trubbig!

2. En kraftigare kniv, typ Stanleykniv/mattkniv. Även här är jag frälst på Swann & Morton, inte därför att skaftet är så mycket bättre, men för att bladen är vassare än på någon annan sådan jag nå'nsin provat.

3. En stållinjal (både för att mäta och för att skära längs med).

4. En handborr (längst ner mitt i bilden, till vänster om skalpellerna och kniven) med utbyt/vändbara spänntänger (för att kunna ta olika tjocka borr, från 0,3 till +/- 2,4 mm). Mer effektiv för att borra små hål än man skulle tro, även i ganska trånga lägen.

5. Pincett(er).

6. Så bra penslar du har råd med, företrädesvis mårdhår (om du tänker måla med pensel, vilket jag natar). Kostar men är precis lika mycket bättre som de är dyrare, om inte mer ändå. Håller dessutom länge, länge om man sköter dem.

7. Klämmor och gummiband m.m. dyl för att hålla i spänn och fixera medan limmet härdar.

8. En riggtrådssax. Liten och vass för att komma åt även där det är trångt. Förmodligen mindre intressant för den sorts modell du har beställt eftersom dess rigg är ganska okomplicerad och lättåtkomlig, men ändå.

9. Maskeringstejp i olika dimensioner.

10. Avbitar/plattång och en vanlig sax.

Och så behöver man naturligtvis sand/slippapper o.dyl…

Återkommer senare med fler verktyg av mindre grundläggande slag!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-03-11 19:30
#8

Glömde ju alldeles att skriva:

11. En skärmatta, gärna minst A3-storlek och ännu hellre A2.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2013-03-11 19:49
#9

Hej och välkommen till hobbyn!

"Det finns ingen anledning till oro" (för att citera min förra chef, i alla lägen 😃)

Jag vågar påstå att jag har bra koll på Amatis modeller - så länge du har tålamodet så kommer du att klara detta galant. Tålamodet är inte för att kommer att bli bråkigt - utan för att som många påpekar redan, det är a och o att ta tid på sig att läsa och förstå ritningen. Mät och torrpassa flera gånger så du är säker på din sak. Är olyckan/misstaget framme, ja då är det oftast enkelt att reparera och ersätta - det är träbyggets stora fördel.

Amatis ritningar är mycket bra, instruktionerna inte superbra, men bättre än många andra italienska/spanska tillverkare. Ta tid på dig att jämföra det du läser i instruktionerna med det som visas på ritningen, så får du snart en känsla för hur det hänger ihop. Framförallt finns det i instruktionerna en materiallista, som tillsammans med ritningen utgör grunden i byggandet. 

Det färdiga skrovet gör det mycket enklare att komma igång. Det kräver sannolikt inte mycket efterarbete heller, men en del slipning med fint sandpapper för att få bästa ytan för målning får du räkna med. Tänk på att skrovet är av resin - när/om du slipar ska du ha bra ventilation och helst mask  över mun och näsa så du undviker andas in slipdammet från resin, vilket inte är hälsosamt. Kan du så var utomhus när du slipar, slipdam från resin kan bli rätt statiskt laddat med elektricitet och smådjävligt att städa undan. 

Petzon (#5) är ju en nestor i träskeppsbyggande och han ger ett bra länktips, men till denna modellen behöver du inte bekymra dig om plankningen. Men till nästa fartyg kanske? :-) 

Banjoman (#7) ger en utmärkt utrustningslista. Mitt tillägg är om lim, jag tycker du ska skaffa vanligt trälim (vitlim) samt så kallat superlim (även kallat ca-lim eller cyanoacrylat). Helst trögflytande eller i gelform. Det biter bra på metalldelarna du har i byggsatsen. En mix av de båda limmen kan vara att föredra när du lägger trädäcket mot resinskrivet dessutom. 

Allmäntips om verktygen: Kolla om det du behöver handla finns på ställen som tex Claes Olsson. Ofta säljs tillräckligt eller lika bra grejor där, till en betydligt billigare peng än i hobbybutikerna. Men det är som sagt bara min erfarenhet, jag kan ju ha otur med överprisade tillbehör hos mina hobbyhandlare :-) Jag brukar förespråka stöttning av lokala handlare, men vi är ju inte gjorda av pengar…

Lycka till! 

och vi vill ju gärna både följa och stötta under bygget här på forumet!!

//markus

petzon
2013-03-11 21:53
#10

Det är märkligt hur kort minnet kan vara ibland. jag läste ju att det var färdigt skrov, men det var som bortblåst när jag började svara. Teflonminne…

Verktyg är mycket en personlig fråga, man hittar sina favoriter och ett verktyg som är nödvändigt för en byggare används aldrig av en annan byggare.

Det som jag tycker att man absolut bör ha är:

Flera bra knivar, jag använder både skalpeller och X-akto och billiga brytbladsknivar. Swann & Mortons skalpeller är suveräna, rakbladsvassa, men bladen tål inga sidkrafter, jag vet inte hur många blad som jag brutit när jag glömt detta. X-aktoblad har jag aldrig brutit. Swan & Morton köper man riktigt billigt från Cornwall model boats som var länkade i tidigare inlägg.

Sandpapper. kapa till några bitar av vanlig snickeriplywood (typ 10-12 mm tjock) 5*15 cm burkar vara lagom, kontaktlimma fast sandpapper i olika grovlekar 100 för grovformning 180 & 240 för finslipning och ibland använder jag även 400 våtpapper. Gör lika dant med ett par bitar rundstav typ kvastskaft. Skall man slipa någon knepig form kan man slipa fram en träbit med rätt form och limma på sandpapper. Dessa billiga slipverktyg är oumbärliga och det är bara att göra nya när skärpan försvunnit eller när man har slipat färg med dem.En vanlig slipkloss av kork kostar bara någon tia och är bra att ha ibland, men man kan klara sig utan den.

Peang använder jag mycket hellre än pincett, med pincett är det lätt att tappa greppet eller trycka för hårt och man skjuter iväg föremålet tvärs över rummet. Clas Olsson har billiga

http://www.clasohlson.com/se/B%C3%B6jd-peang-2-pack/Pr407319000

Nålfilar måste man ha, köpet et set billiga från Jula, Biltema eller Clas i sjön. Sen kan man alltid byta upp sig mot Bacho för en femhundring den dan man får pengar över.

En rakbladssåg (ultratunn ryggsåg) och geringslåda är jättebra att ha för att kapa grövre lister men även för att kapa tunna lister vinkerrätt, med kniv blir det snett.

Stållinjal, biltema har billiga.

En borrsats från Jula för 49:- är värd varenda krona.

http://www.jula.se/miniborrsats-snabbstal-20-delar-181000

, förresten köp två satser så har du reservborr, tunna bor går av!

En Pinwise (handborr) som visas på bilden i tidigare inlägg är också ett nödvändigt verktyg. 

Angående penslar så är mårdhår väldigt trevligt att måla med, men en bra nylonpensel är mycket billigare och inte så mycket sämre. Jag brukar köpa mina i konstnärsaffärer, där är priserna betydligt lägre än i hobbyaffärerna.

En rulle matttejp är också ett jättebra hjälpmedel. Den starka dubbelhäftande tejpen är suverän att tillfälligt fästa detaljer som man behöver hålla reda på (typ när man skall måla dem)

Som lim är ett bra vitlim nödvändigt. Vanligt Cascol duger i nödfall, men torkar långsamt, och ger en seg fog som är mycket svår att slipa. Min favorit är Alipatic resin Snabblim (CA) är också nödvändigt, medium och tunn är de jag använder mest. Tjock eller Gel är bra om man har en fog som behöver fyllas, men med ett gott hantverk skall de egentligen inte behövas. Jag gillar bäst snabblim i platta flaskor, de runda med skruvkork slutar alltid med att jag får lim i korkens gänga och får slänga en halvfull flaska lim som inte går att öppna. ZAP:s extraspetsar med teflonslang är också en riktigt kär vän. http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=320&pid=PT-18.

Ett par tänger brukar finans i den normala verktygslådan, efterhand kompletterar man med fler i minsta storleken. 

Skärmatta som, banjoman skrev om är bra, men man klarar sig med en bit plywood eller spånskiva att skära mot i början .

Om du fortsätter bygga fartygsmodeller så kommer verktygslådan att växa rejält, men fortfarande kommer du att märka att det är basverktygen som man använder hela tiden,

Banjoman
2013-03-12 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag håller verkligen med om vad Petzon skriver i #10 där han i alla väsentliga delar föregriper av det jag hade tänkt nämna i detta inlägg (som jag aldrig hann få i väg i går kväll).

På bilden nedan syns i alla fall ytterligare en del verktyg, de flesta av dem redan nämnda ovan av Petzon:

1. Rakbladssågar (eller borde "razor saw" möjligen översättas med "rakknivssåg" på svenska? till formen påminner de ju onekligen om gammaldags rakknivar…) i olika tjocklek med passande geringslådor. Sågarna på bilden är från Zona i USA (men köpta från någon av de brittiska nätbutikerna, jag minns ej vilken). För de allra flesta arbeten klarar man sig utmärkt med en enda, men som komplement är den längst till vänster intressant: det faktum att den nästan helt saknar ryggförstärkning gör bladet flexibelt, vilket innebär att man kan använda den till att såga parallellt med en yta.

2. Peanger, både raka och böjda. Petzon har helt rätt i att de för ett antal arbeten är klart överlägsna pincetter, även om det finns andra arbeten (i rigg t.ex.) där jag nog tycker att det är tvärtom. Och bleve jag för min del tvungen att bara använda endera skulla jag förvisso prioritera pincetter, men tack och lov är ju världen så vist inrättad att man kan få bådadera utan att behöva ta nytt topplån på huset. 😉

3. Nålfilar i olika form och grovlek, samt handtag till desamma. Även här håller jag med Petzon om att det är bäst att börja med en uppsättning billiga sådana. T.ex. säljer The Shipwright Shop ett set om tio nålfilar i budgetklass för £5,75 (+/- 55 kronor), medan de för toppkvalitetsfilar från Vallorbe begär i snitt 10 pund styck!

Så långt sådant som kan räknas till det mera grundläggande i verktygsväg -- återigen kan jag bara hålla med Petzon om att det är till dessa verktyg man återvänder gång efter annan.

Någon bortre gräns för verktygsanskaffande har jag för min del dock ännu inte stött på… 😉 Ju längre man håller på, desto mer välfylld blir verktygslådan. Mitt i bild syns t.ex. en liten miniatyrhyvel, i första hand avsedd för fiol- och annat instrumentbyggande. Det är ett fullkomligt fantastiskt litet verktyg, men kostar dessvärre därefter (runt en 500 spänn ungefär), så det är inget att skaffa innan man verkligen vet att det är något man behöver. Har man ingen instrumenbyggarbutik i närheten finns sådana att få från bl.a. Dictum i Tyskland, som även annars är en källa till mycket verktygsdräglande (även om deras priser dessvärre är därefter… brrr! 😮)

Även avbitartången (från Lindström Tools) i mitten var en investering som sved när den gjordes, men som betalat sig många gånger om i sparad tid; den ger nämligen så nära på vinkelräta snittytor som bara är möjligt, vilket har besparat mig en hel del planslipande av snedbitna mässingstrådsändar. Köper du nå'nsin så dyra tänger, var då uppmärksam på hur grov och hur hård tråd de är spec:ade för -- jag skulle t.ex. aldrig försöka klippa av en pianotråd med Lindströmstången…

Längst upp i bild, till sist, syns några praktiska mätverktyg: miniatyrvattenpass och -vinkelhakar, i bägge fallen från Dictum. Alls inget man måste ha, men nog så användbara när man väl har dem. 🙂

 Mycket byggnöje och glad verktygsjakt 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

hultkrantz
2013-03-12 11:20
#12

Är smått rörd av allt engagemang, tusen tack för alla tips och idéer.

Med Er i ryggen känns det ännu roligare att få ge sig in i modellbyggarvärlden. Ser även fram emot att publicera bilder och tankar runt själva byggandet (var tidigare tveksam till detta) men jag kan se av detta inlägg att man får mycket goda tips. Om inte annat kan jag ju få bjuda på några goda skratt när jag framför min kavalkad av nybörjarmissar.

En orolig nybörjare är nu en förväntansfull nybörjare. 😃

Tack!

muggebigge
2013-03-12 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det är inte bara nybörjarmissar man gör😭.Håller just nu på med ett scratchbygge av en motorkryssare från 30-40 talet.På nått vänster blev plankninget åt skogen i fören på den.Kan bero på att jag förlängde den,vem vet?.Fick börja riva o ha mej,men fixade till det till slut.Så det händer oss alla,eller hur Petzon🤐.Så jag hoppas du lägger upp bilder under byggets gång o än en gång lycka till                                             Per

Annons:
petzon
2013-03-12 21:51
#14

#13 att göra fel och tvingas göra om innebär ju bara att man får ut fler underbara byggtimmar på en byggsats och därmed sänker kostnaden per timme så det är egentligen bara en fördel. Jag erkänner inga misstag😇.

Plankningen är lurig tills man kommit på hur man skall jobba med trät och inte mot det. Alltid lite lurigt att bedöma från en bild men jag ser några saker som förmodligen skulle kunnat underlättat bordläggningen:

1 Det är för glest mellan spanten i fören med tanke på bordens böjning, listerna knäcks över spanten och det blir ingen mjuk rundning. jag skulle lagt till ett extra spant mellan första och andra spantet..

2. Utfyllnadsklotsar (Filler blocks) av balsa längst fram hade gett möjlighet till mjukare böjning i fören och mer limyta att fästa borden i.

3. Bordlägg symmetriskt, jobba med båda sidor samtidigt, annars risk för skevheter när limmet torkar.

4. Svårt att se på bilden men jag tycker att det ser ut som om borden är dåligt avfasade, liter mer slipning på dessa hade nog hjälpt. Kolla alltid med en lös list att det inte finns någon springa mellan spant och list när man böjer listen över 3 spant, kollas längs hela skrovet och hela spantet.

5. Viktigast av allt: Man får aldrig vrida en list, fasa av listerna mycket tidigare. Börja med 1-2 lister helt utan avfasningar. Nästa list läggs intill de tidigare på skrovets mitten och böjs utan att vridas, listen kommer då att överlappa de föregående bord i fören. Märk med spetsig blyerts hur mycket och var överlappningen börjar. Fasa listen (lättast med tapethyvel från Clas i sjön, men går även med kniv och slipkloss. Spara några tiondels millimetrar till markeringen, prova, hyvla ytterligare lite, prova igen, hyvla igen tills det passar perfekt. Listen får aldrig bli smalare än halva bredden. Bliir den smalare låter man två bord växla över i en ny listbit, en s.k. stealer (kan man kalla det för tjuv på svenska?) På vissa skrovformer blir det glipor när man låter trät böjas naturligt, främst i aktern, men förekommer även i fören. Då får man lägga in stealer där också. Detta finns utförligt beskrivet på engelska http://modelshipworldforum.com/ship-model-framing-and-planking-articles.php.

När man lär sig hur trät böjs naturligt så går detta ganska enkelt. och man får skrov som inte behöver något spackel alls. Helt nödvändigt när man skall göra skrov som skall lackas och inte målas. Med bara klarlack på skrovet går det inte att spackla.

Ursäkta trådkapningen

widen76
2013-03-12 21:57
#15

Vilken grym modell!

Jag har själv funderat i de banorna och jag har ännu inte byggt en sådan byggsats, men jag skulle vilja! Det känns mer som ett hantverk än att "sätta ihop" en Hasegawa-byggsats 😐

Lycka till!

/Marcus

muggebigge
2013-03-12 22:47
#16

#14 Fillers o extrabord löste saken🙂.Det blev som du nämde för glest,så planken började skeva rejält.Spanten är allt avfasade,men svårt att se.Fick även göra som du nämde o kilade av planken tidigare.Kolla gärna in resultatet i GB 63 motoryachten

hultkrantz
2013-03-14 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ja då var man igång! Till min stora överraskning har de bytt ut resinskrovet mot ett i trä. Är detta bra eller dåligt? Har ni kunniga byggare några tips på hur man får ut rätt vinkel när man skall borra hål för masten? Enligt ritning skall masten luta 88grader bakåt, äger tyvärr ingen pelarborrmaskin. Nog för att det är kul att köpa prylar men det känns kanske i överkant att börja med en sådan. :-)

Per's Nirvana
2014-03-29 06:01
#18

Hultcrantz,

Trevligt val av model, att börja med denna Amati model torde inte ge dig några problem. Arbeta sakta och var noggrann. Modellen kommer inte springa sin väg. Mät två gånger extra innan du sätter skär.🙂

Själv blev jag förvånad att se ett färdigt träskrov. För enligt specifikationer från tillverkaren är det plastskrov.

Jag är medlem i Modelshipworld en plats jag rekommenderar varmt.

petzon
2014-03-29 08:16
#19

Att borra för masten i rätt vinkel kan ordnas via en enkel mall. såga till en träkloss med en 88 graders vinkel och ställ den på däcket och borra längs mallen. Träskrov tycker jag är mycket trevligare än plastskrov, mer jobb men mycket mer känsla.

julle doris
2014-04-01 09:47
#20

Hej modellbyggare.

Ett tips när du ska få en rak vattenlinje,skaffa en kloss som är lika hög som vattenlinjen, sätt fast en penna,sen drar du bara klossen runt modellen,så får du en rak vattenlinje.

MVH  Kenneth

Annons:
Upp till toppen
Annons: