Vantskruv med gaffelände
För en tiid sedan var det någon av träbåtsbyggarna som letade efter fungerande vantskruv med gaffelände, men jag minns inte vem och jag hittar inte det aktuella inlägget. Men jag hittade sådana alldeles nyss när jag slösurfade runt på jakt efter livbojar. http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/rb_bottlescrews.html
Vad för slags elände är ett gaff-elände?! 😉
Nä, men allvarlig talat: både Skalski och jag själv har vid tillfälle diskuterat/letat efter vantskruvar med gaffel i ena och ring i andra ändan. Jag införskaffade i det syftet en dubbel uppsättning av just de RB-skruvar du nämner, dvs. ett gäng med gaffel i bägge ändar och ett med ring i bägge ändar, i akt och mening att sedan byta en gaffel mot en ring på var och en.
Dessvärre blev jag ganska besviken på de gaffeländade: öppningen i gaffeln är väldigt smal (< 1 mm) så det skulle blivit rejält svårt att få in en vajerögla där på ett snyggt sätt … 😕 Dessutom tyckte jag inte att RB-skruvarna var särskilt snygga heller (vilket är tråkigt och lite förvånande med tanke på att så många andra av deras tillbehör är genomtjusiga).
Det finns riktigt snygga vantskruvar med gaffeländar att få från Aeronaut, men de är, tror jag, i första hand tänkta för segelbåtsmodeller i den lite större skalan, eftersom de minsta har en hylslängd på 35 mm och en arbetsspännvidd mellan 62 och 94 mm, vilket åtminstone på Eilean Mòr skulle se alldeles för stort ut.
För egen del har jag därför valt att köra med Eskader-vantskruvar, och kommer i stället för gaffel använda ett schackel av R-typ från RB för att koppla ihop med vajeröglan.
Icke desto mindre och som alltid ett varmt tack för tipset! 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"