Gruppbyggen

GB #129: Hawker Typhoon Mk. IB, No. 439 Squadron

2019-11-09 16:09 #0 av: Ilmavoimat

Jag vet att byggstarten är den 16 december, men jag tänkte redan nu annonsera ut vad jag kommer att bygga till det här gruppbygget.

https://www.scalemates.com/kits/airfix-a02041-hawker-typhoon-ib--173943

Anledningen till det här är att just den här byggsatsen innehåller två flygplansindivider, som var baserade i Eindhoven, en av de flygbaser som attackerades under Unternehmen Bodenplatte.

Jag avser bygga den kanadensiska versionen, fast i lite, lite grann omändrad.

Byggsatsen är redan på väg i ett paket, som borde gå att hämta ut i början på nästa vecka.

Till min hjälp har jag också nedskjutningsdekalerna ifrån Tamiyas P-47D "Razorback", som i nuläget planeras som flygmaskin i tjänst hos de fria franska styrkorna, samt en omfattande byggartikel ifrån en tyskspråkig modellbyggetidning om en Typhoon i den större skalan 1:48.

Kanske jag kommer att förbereda byggsatsen lite grann fram till byggstarten, men huvuddelen av tiden kommer ägnas åt att studera referensbilder samt lusläsa artikeln i den tyska modellbyggetidningen.

Det här bygget får gärna ta lite längre tid. Jag har lärt mig läxan från Mustang-bygget inför det förra gruppbygget. Ingen idé att stressa fram något, det slutar bara med pannkaka.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2020-04-03 20:06 #1 av: Ilmavoimat

Då har äntligen, efter fyra och en halv månad, energin infunnit sig att påbörja det här gruppbygget. Fast ikväll blev det inte så mycket gjort, bara de förberedande stegen.

Jag har tänkt att ha båda ammunitionsluckorna öppna så det första steget blev att skära bort de stängda luckorna, så att de öppna luckorna kan limmas på plats vid ett senare skede. Detta innebär också att RAF-rondellerna (egentligen RCAF, då min Typhoon kommer att tillhöra ett kanadensiskt flygförband) på ovansidan måste skäras till med hobbykniven, men detta är fullt genomförbart med en stadig hand.

De enda dekalerna som kommer att läggas till är tre nedskjutningsmarkeringar ifrån mitt blivande P-47D-bygge samt det blygsamma namnet RITA ifrån påsen med otaliga sparade dekaler ifrån tidigare byggen. Engelsmännen och kanadensarna var ju mer blygsamma med personliga markeringar än jänkarna var, så därför kommer det inte att hamna några lättklädda damer på den här jaktbombaren.

De utsorterade delarna. Det här blir en raketbeväpnad Typhoon, vilket också var orsaken till att detta flygplan fick smeknamnet Rockphoon bland de allierade marktrupperna, som det understödde.

Det är ju tre månader kvar till 1 juli, när det här gruppbygget avslutas. På den tiden borde flygplanet hinna bli klart utan jäkt och stress.

Anmäl
2020-04-04 00:22 #2 av: JaGa

Airfix nya typhoon ser riktigt fin ut. Ska bli kul att följa bygget ditt...😃
Med Corona-eländet lär man dessutom få extra mycket byggtid framöver!

Anmäl
2020-04-04 06:50 #3 av: Ilmavoimat

Förhoppningsvis ska bygget gå vägen, Jan. Jag ska i alla fall göra mitt bästa.

Och ja, jag håller med dig helt. De nya Airfix-byggsatserna är jättebra!

Hittills så har jag haft turen att inte bli tvångspermitterad ifrån jobbet - peppar, peppar, ta i trä - så det är i alla fall positivt, i synnerhet i kombination med det mycket låga bensinpriset just nu.

Det var lite grann OT, men ett ihoplimmat och färdigmålat flygplan ska jag nog kunna presentera innan den 1 juli.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.