Fartyg

Norsk fiskebåt

2018-11-09 09:50 #0 av: bommen99

Dags för ett nytt bygge, förhoppningsvis inte så tidsödande som Titanic...

Jag vet inte varifrån denna byggsats kommer, den har legat på hyllan ett tag. Hittar inte igen det på nätet, inga foton eller så. Detta innebär kanske att jag kan bygga lite fritt då ingen vet hur den skall se ut Skämtar

OK, kölen var delad i tre delar och skulle således limmas ihop (i rätt ordning helst..) Anammade ett av Banjomans bra tips, att lägga plastfolie mot underlaget för att förhindra att kölen fastnar.

Anmäl
2018-11-09 09:55 #1 av: bommen99

Jag limmade dit några förstärkningar i "kölskarvarna" (nytt ord..?) efter att först kollat så de inte skulle vara i vägen för spanter eller annat. 

Fäste kölen i jiggen från HZ

Anmäl
2018-11-09 09:58 #2 av: bommen99

Akterbiten består också av tre delar med bra passform. Jag har bestämt mig för att använda trälim, så långt som möjligt.

Anmäl
2018-11-09 10:00 #3 av: bommen99

Dags för spanterna då. Alla passade väldans bra och satt, med lite trälim, som gjutna. Skrattar 

Med denna fotovinkel tro man lätt att fartyget är 2 m långt

Anmäl
2018-11-09 10:01 #4 av: bommen99

Likadant från andra hållet...

Anmäl
2018-11-09 10:03 #5 av: bommen99

Från bredsidan ser den ju mer "normal" ut, ca 75 cm lång och i skala 1:30.

Anmäl
2018-11-09 10:06 #6 av: bommen99

Dags att börja bordläggningen och jiggen från HZ kan åter läggas i förrådet.

Min "patent" funkar ypperligt till detta skrov, ett flexibelt skruvstycke som innebär att jag kan rotera skrovet i 360 grader, tilta o luta åt alla håll.

Anmäl
2018-11-09 10:10 #7 av: bommen99

Man måste dock förstärka mellan spanterna så det  blir nästan stumt. Sparade fyrskärningar blev superbra . Observera trianglarna mellan köl o spant. De är i original och förmodligen beroende på att modellen är förberedd för RC (dock inte lika häftiga som Robbans...)

Anmäl
2018-11-09 10:12 #8 av: bommen99

Extra förhöjning av kölen. Limmas och "armeras" med tandpetare. Det gäller ju att den sitter ordentligt fast och tål omilda behandlingar.

Anmäl
2018-11-09 10:17 #9 av: bommen99

Börjat så smått med plankorna. Sätter plankorna med hjälp av tandpetare, naturligtvis med för-borrning med ngt vekare borr än tandpetardiametern och sedan att några slag med "släggan". Tycker spontant att detta är enklare (och roligare) än nålar som böjer och "har sig". Nörd

Anmäl
2018-11-09 10:19 #10 av: bommen99

Plankar vidare, enkel och rolig plankning må jag säga Skrattar

Anmäl
2018-11-09 10:25 #11 av: wooderson

kul, ser lovande ut

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-11-09 10:27 #12 av: bommen99

Liten annorlunda metod. Spanterna i för och akter är nästan lika lång som spanterna midskepps, vilket innebär att man inte behöver smalna av så många plankor mot för/akter. Min annorlunda metod innebär att jag fäster en planka löst under föregående planka som är fastlimmad. Lägger den lösa plankan så att den liksom bara faller på plats och den överlappar då den övre plankan ngt. Ritar av och tar bort den lösa plankan. Fila av efter ritsen och det blir en väldans bra anpassning mot nästa planka.

OBS. när jag nu skriver den ÖVRE plankan så menas ègentligen den undre då jag ju plankar från kölen och uppåt, men har vänt allt upp-ock-ned... Någon som fattar``

Anmäl
2018-11-09 10:30 #13 av: bommen99

Resterande del av köl-förhöjningen på plats. Även den armerad med tandpetare. Egentligen skall denna del fästas efter plankningen men med den på plats så kan jag använda tvingar med tag mot kölen och på så sätt trycka ihop plankorna mot varandra. Fiffigt värre liksom Skämtar

Anmäl
2018-11-09 10:32 #14 av: bommen99

OK, nu är det bara resten av plankorna kvar och med nyanlända kompisar från Sverige på besök så lär det dröja innan plankorna är på plats

OBS. Ser nu att jag glömt tala om vad fartyget heter, vilket naturligtvis skulle göra den ännu enklare för mig att bygga denna modell helt efter eget tycke. Namnet på skutan är ASTRAAL 

//h

Anmäl
2018-11-09 12:14 #15 av: GusLars

Vilken bygg glädje du har ett nytt projekt redan man blir bara  så impad,

den bygg energin skulle jag haft när det gäller mitt bygge av Ymer

Lars

Anmäl
2018-11-09 13:56 #16 av: ROBBAN68

Så läckert! Bra tips med tandpetare. Detta ska bli riktigt skoj att följa! Jag har mer och mer börjat använda sån där brun packtejp i byggena. För det är som med gladpack, det lim eller spackel är inte uppfunnet än som biter på det! Så när pluggen till Sunny 2 är klar så kommer den kläs med packtejp för att glasfiberskrovet ska släppa från formen. 

MVH//Robert C

Anmäl
2018-11-09 14:41 #17 av: bommen99

#15. Tja, vad skall man annars fördriva tiden med då man är pensionär och befinner sig ca 1000 mil från Sverige. Man har ju hur mkt tid som helst.

#16. Jodå, tandpetarna är bra o billiga. Jag fick hit ett antal burkar från Sverige i hopp om att dom var tillverkade av svenskt hederligt virke o inte bambu, men tji fick jag då dom också var av bambu. Förklaring då, jo bambupinnar har liksom kanaler som syns vid vissa tillfällen. Nu, då jag bankar in dom i plankorna spelar det naturligtvis ingen roll, limmet täcker ju hålen.

Nu var det "hundra år sedan" jag höll på med fiber o pluggar men jag har för mig att det fanns "släppmedel" som innebar att man fick formen o glasfibern i två hela delar liksom.

Anmäl
2018-11-09 14:46 #18 av: bommen99

Som jag skrev i #13. Kölen blir bra grepp för tvingarna och man slipper glipor mellan plankorna.

Det var väldans ojämnt på sina ställen, vilket störde mig så pass mkt så för att kunna fortsätta planka så var jag tvungen att spackla lite

Anmäl
2018-11-09 14:55 #19 av: bommen99

#11. Tack wooderson, man får ju hoppas att den blir bra. I alla fall inget foto-ets, men däremot mycket vitmetall. Nåväl, vitmetallen går i värsta fall att ersätta med ngt annat material

//h

Anmäl
2018-11-09 17:14 #20 av: stickanw

Kan inte låta bli att vara besserwisser.https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjS1a6N2sfeAhXJZCwKHRQZDGQQFjAAegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FDymling&usg=AOvVaw1-id4Eec2zzGJlKamrSj86

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.