Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3855 ggr
ROBBAN68
2018-08-18 02:04

SUNNY

Detta är fortsättningen på tråden "Min gamla båt" Då fokus nu ligger på själva modellen så ville jag ha ett namnbyte på tråden också. 

Hehe, jag har funderat lite på det där med dynor i soffor och stolar. Har lite rött fuskskinn liggande så man vet aldrig! 

MVH//Robert C

Annons:
ROBBAN68
2018-08-18 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag blev det lite inredning gjort! Bakre sittbänken är klar, och en liten bit av golvet framför är klart. Det blev nåtad ek som även resten av golvet blir i båten.

ROBBAN68
2018-08-18 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen har jag idag rättat till ett litet misstag som jag gjort under byggets gång. Inget som egentligen gör nåt, men jag kan inte sova gott om jag inte åtgärdat det. Takvinkeln var/är fel. Jag utgick från att taket följde däcket och byggde det så. Men vid en noggrann  kontroll så visar det sej att taket är parallellt med vattenlinjen på båten.  Så jag fick lägga på 5 mm i bakkant och lägga en ny korrekt taklinje där sidan på överbyggnaden sen ska kapas. Ungefär i tejpens underkant ska sidan kapas ! Gör om -gör rätt!

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-19 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Helgen har inneburit en hel del byggande för min del! Men den har också inkluderat en ångbåtstur och ett besök på ett hembygdsmuseum som hade sommarfest! 

Nog om det nu! 

Jag har gjort två sittbänkar/förvaringslådor som ska stå på sidorna inne i båten:

ROBBAN68
2018-08-19 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den felaktiga taklinjen åtgärdades och jag kunde då börja malla upp dom tre frontrutorna på ett bra sätt.  Men för att få rätt höjd på dom så var jag först tvungen att tillverka både bakre och främre takbjälke som oregonepinen sen ska ligga på, utan dom kunde jag bara gissa hur höga rutorna ska vara???? Den bakre bärningen var nog det djävligaste momentet på hela båten! till skillnad mot den främre som är rak som  det "bara" är att såga ut den och smacka dit så var den bakre  rätt mycket mer jobb med. den lutar framåt, så den är si samma linje som sidorna på överbyggnaden, typ ca 45 grader eller nåt! Och då den lutar så kan jag inte kopiera välvningen på den främre för då skulle den bli för låg i mitten. dessutom skulle det dit en klack där oregonpinen ska ligga mot i bakkant.  Till slut blev det bra i alla fall! en blid på dom tejpade mallarna till fönsterramarna:

ROBBAN68
2018-08-19 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu kände jag att jag var tvungen att provlägga taket, för att se om mina lister räckte till:

ROBBAN68
2018-08-19 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Listerna räcker bra, och med tanke på att det ska nåtas med papper så har jag marginalerna på min sida! 

Av bara farten så tillverkade jag en gösstake med fäste för topplanternan, visste inte ens att gösar hade en stake? Här står den på fördäck, men det är mer troligt att den hamnar på taket sen. det sitter fyra löjligt små skruvöglor i den, två på sidorna för stagning, och sen en två i bakkant på  staken, en där uppe och en där nere där klubbvimpeln sen ska knytas mellan.  I framkant på den så är det ett 1.2 mm brett spår som är 3 mm djupt, där kommer sladdarna till lanternan att gömmas sen!

Annons:
ROBBAN68
2018-08-19 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

La dit beslagen också mest för att kolla hur det skulle se ut, och jag blir nöjd med resultatet!

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
2018-08-19 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Just det, vill ju visa den nya takvinkeln också. Den ser mer rätt ut än den tidigare som var ca 7 mm fel i ena änden så att säga. Tror att den blev 2 mm lägre fram och 5 mm högre där bak nu. Man ser det tydligt om man kolla på rutans passform och jämför med tidigare bilder.

Nu är jag klar//Robert C

ROBBAN68
2018-08-20 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Första rutramen på plats!

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-21 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Snart är Sunny redo för att lämna byggvarvet och flyttas över till utrustningsvarvet (andra arbetsbänken i hobbyrummet) Ska bli kul att få göra nåt annat än träarbeten sen.

MVH//RobertC

bommen99
2018-08-21 16:17
#11

Det vill gärna bli bra..👍

ROBBAN68
2018-08-21 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har nu gjort allt utvändigt träarbete klart. Det som är kvar är inredning bara.

ROBBAN68
2018-08-21 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till….

Annons:
ROBBAN68
2018-08-21 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och sen en sista bild på den. Nu ska allt slipas och slut-lackas, sen ska skrovet tvättas och få slipas för att få en omgång med Biltemas vita fälgfärg igen! Sen är det bara inredningen, rutorna, lite el, däcksdetaljer och sånt som ska till så är den klar! Jag började med den den 23 Juni, så det har gått ganska fort tycker jag! 

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
2018-08-22 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Skarndäcket klart med fyra stycken spygatter på varje sida, hålen för ventilerna är också klara. Blev inte nöjd med min lösning, så det blev "riktiga" köpesventiler som är runda.

ROBBAN68
2018-08-23 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En bild till då. I och med det så är båten klar att maskas och få skrovet vitt igen. därefter kommer all mahogny pansellackas. Det blir nog snyggt! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-23 00:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En bild på orginalet också som jämförelse. Nu är den där snygga killen med igen…….

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-23 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Lite mer har hänt

ROBBAN68
2018-08-23 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En till….

ROBBAN68
2018-08-23 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och en till….

Annons:
ROBBAN68
2018-08-23 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

På bilden ovan så ser det ut som den har ett gigantiskt sökarljus, men det är bara fläkten i hobbyrummet! Sökarljuset är den lilla grejen i nerkant/höger i fläkten. 

Här en bild akterifrån  med alla beslag monterade. Vad luftutsläppen på akterspegeln gör för nytta, det vet jag inte. Men dom ser fräna ut så dom ville jag ha på modellen med. 

Ni ser nog att taket inte ser ut som på orginalet? Det stämmer då jag vill ha en clean look på den. Jag valde att ha hela taket intaktdå jag tycker det är snyggare. Den tanken fanns även hos oss när vi renoverade orginalet, men vi kom aldrig så långt i det jobbat.

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
2018-08-24 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Jag försökte hitta samma vinkel och höjd på några bilder på originalet och modellen. Här kommer några "jämförbilder"

ROBBAN68
2018-08-24 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

En till….

ROBBAN68
2018-08-24 01:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Och en sista då…..

Jag tycker att modellen inte är så långt från originalet i alla fall.

ROBBAN68
2018-08-24 08:06
#25

Ett av skälen till att jag har denna tråd här är att kunna visa vad man gör, diskutera, få råd och kritik och uppmuntran kring mitt byggande. Men nu har iFokus modellbygge totalt dött verkar det som.  Det kanske är så att diskussionerna har flyttat över till andra sociala medier? Det känns inte motiverat längre att visa framstegen i hobbyrummet så jag kommer inte att vara lika flitig här som jag varit tidigare. Önskar alla lycka till i sitt byggande!

MVH//Robert C

bommen99
2018-08-24 08:42
#26

Hej Robban. Håller med, något verkar ha hänt. OK att det är lite dött under sommar o semester, men nu är vi ju långt in i augusti. Läget betr. ny värd är ju dolt i dunkel 🤔

#21. Kan luftutsläppen ha att göra med ventilation av soppatanken..??

ROBBAN68
2018-08-24 10:56
#27

Hej Bommen,  Ja du har nog rätt i det. Det satt ju två raka 6:or i den, bensindrivna sidventilare av märket Grey Marine (Chrysler) Och dom torde ju skapat en ansenlig mängd brandfarliga ångor som på ett eller annat sätt måste ventileras bort. Har dock inget minne av att det fanns nån fläkt med i båten…

MVH//Robban C

Annons:
Banjoman
2018-08-24 11:25
#28

Jag är fortsatt mycket imponerad av ditt bygge, inte minst då av den mycket lyckade mässingsslöjd du ägnat dig åt! 👍 Även om jag inte haft så mycket tid på sistone att skriva inlägg och kommentarer följer jag det hela med stort intresse!

Ett tips i det sammanhanget -- än om jag antar att du redan tänkt på'at -- är att lägga ett tunt skickt eller två av blank klarlack på mässingsdetaljerna sedan du slutputsat dem, och fått dem alldeles blanka och fina. Det skyddar ganska effektivt mot oxidation, och du slipper därmed regelbundet återkommande putsövningar, som kan vara lite kinkiga att få till utan rester av Häxans på omgivande trädelar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2018-08-24 11:29
#29

Hej

Jag tror det är många som läser den här tråden men inte kommenterar. Kollar man längst upp i tråden så står det att den är läst 776 gånger.

Tycker det vore synd om du slutade skriva, tycker det är mycket intressant att läsa om bygget, som nybörjare har jag inte mycket att kommentera annat än att bygget ser väldigt snyggt ut.

ROBBAN68
2018-08-24 12:04
#30

Banjomannen,  Jag har faktiskt lackat även mässingen på båten med samma lack som allt trä är lackat med! Och jag blev lite förvånad själv hur kul och lätt det var att tillverka mässingsdelarna! Dom färdiga delar jag hade köpt var väl fina, men för små för att passa min modell. perfekt. Hade kollat runt på olika ställen för att hitta beslagen, men det finns inte i storskalan 1:8. Hade som ni kanske minns tanken att få en guld/silversmed att göra dom åt mej i rätt skala åt mej. Ångrar inte att jag vågade att testa tillverka dom själv. 

Just nu drar jag kablar och kopplar el och fixar dynor och detaljer så den ska vara klar till den 2/9 då det är modellbåtsträff där jag vid ett tillfälle av sinnesförvirring sa nåt om att jag skulle vara med……

Ubjs, Jo jag ser ju att det är folk inne och tittar, nu har tolv till varit inne och läst sen du skrev ditt inlägg. Men jag menar faktiskt överlag också. Förut när man gick in på sajten så var i stort sett hela listan till vänster FETMARKERAD för att visa att nån skrivit nåt intressant i trådarna. Nu kan det gå ett helt dygn utan att nån ens skrivit nånting! Det är det jag tycker är tråkigt för denna sajt är helt underbar att sitta och gotta sej till alla fina saker. 

Lite av mina tankar i alla fall! 

Har faktiskt börjat planera och samla delar till nästa bygge, en båt det också! Då jag nu tycker att jag bevisat för mej själv att jag kan bygga en riktigt vacker båt med fina linjer så ska jag ge mej på  raka motsatsen. En havsisbrytare från förra sekelskiftet med lite storlek på.  Skrovet finns redan, men kommer modifieras det första som händer.

MVH//Robert C

GusLars
2018-08-24 18:16
#31

Välkommen med att bygga isbrytare så är jag inte ensam längre om ett sådant bygge

Lars

Lars

ROBBAN68
2018-08-24 21:54
#32

 I kväll har jag gjort motorkåpan som sitter på det bakre  golvet. I framkant på kåpan sitter det en datorfläkt, chassiefläkt, industrifläkt- ja ni fattar! den är 50X50 mm och skyfflar undan flera kubikmeter luft i timmen! Då golven är lösa så måste jag på nåt sätt få ström till fläkten, och kontakter vill jag inte ha och plocka med varje gång man ska titta inuti båten. Så jag Offrade en bläckpenna och snodde fjädern från den. tillverkade ett fäste och borrade ett hål i det som var lika stort som fjäderns diameter. Lödde fast matarkablar på fjädrarna och sen limmade dit fästena på rätt plats. på undersidan av golvet limmade jag dit två tunna mässingsplåtar och lödde dit sladdarna från fläkten. Köksluckemagneterna som håller golvet på plats är tillräckligt starka för att fjädrarna ska tryckas mot mässingsplåtarna och kretsen är sluten. Lanternorna lyste så fint också.  och både fläkt och lanternor slås på/av från radion. 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-25 01:26
#33

Räknade på materialåtgången lite…….

Reling o kölstock:  gummiträd, lister från Biltema 15X3 mm ca 19 m.

bordläggning: mahogny egensågad och slipade till 8X2.5 mm ca 100 m.

Däck/tak: Oregon Pine: egensågad o slipade till 6X3 mm ca 18 m.

Överbyggnad: Mahogny egensågad till 25X4 mm, slipad efter behov sen ca 30m.

Durk: Ek, egensågad och slipad till 10X2 mm ca 7 m.

Spant: 4 mm plywood från bygghandeln 2400X1200 mm åtgång ca 0.7 kvadrat.

Inrdedning och durk: 1 st 3 mm plyfa (modelflyg) 500X250 mm

inrdedning: 2 st 1.5 mm plyfa (modellflyg) 500X250

Nåt: svart tjockt papper som jag giljotinerat 4 mm breda remsor av, ca 25 m.

Lim: Snabblim från Kjell & Co.  ca 100 tuber hittils. 

           Snabblim, geléform ca 20 tuber hittils.

Färg: bottenfärg: Rödbrun rostskyddsfärg, Skrov: vit fälgfärg. däck o inredning :                     riktig båtfernissa av "Nondrop" typ. 

MVH//Robert C

wooderson
2018-08-25 09:01
#34

På bara det här bygget? 100 tuber lim, jag håller mig till plast ;) där går det iaf fem modeller på en tub

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
ROBBAN68
2018-08-25 10:18
#35

Hehe, ja det är  ju bara  3 g i varje tub så det blir ju några stycken! Vill inte göra reklam egentligen, men biltema tar 15 kr för en tub snabblim, exakt samma lim säljs på Kjell & Company i trepack. Ett sånt paket kostar 20 kr, så det blir under 7 kr/tuben där. 

När jag var yngre så byggde jag mycket i plast, men efter att ha testat schratch så blev jag totalt fast i det.  Och jag har nog kanske gått lite FÖR långt i mitt schratchande då jag helst sågar upp mitt byggmaterial själv, tillverkar dom maskiner jag behöver och låter modellen växa fram utefter några bilder, antingen på papper eller i min hjärna. 

Nu ska jag åka ut till uppläggningsplatsen för den ångbåt som jag börjat engagera mej i. Självklart har jag med mej kameran och mina ögon spanar hela tiden efter spillbitar av mahogny, ek och valnöt som jag kan få med hem för att göra byggmaterial av.  Jag ska ta med Sunny dit, för jag kanske ska ta en premiärtur! 

Mitt nya bygge känns mycket friare vad det gäller materialvalet, då i stort sett allt ska målas förutom en liten styrhytt uppe på däck!

Allt för nu!

ROBBAN68
2018-08-26 05:04
#36

God morgon! Igår var jag tillbaka på "brottsplatsen" Jag har gått med i en förening som äger, sköter om och kör en ångslup. Denna slup ligger upplagd vintertid på samma ställe  som jag hade Sunny på.  I ett avgränsat hörn på båtuppläggningsplatsen  där veteranbåtsklubben huserar. Mitt gamla båthus som jag byggde för 27 år sen stod kvar och inget  var ombyggt eller reparerat på det heller. Bra betyg till byggherren eller? 

Då modellen nästan är klar till det yttre så hade jag med den dit, tillsammans med fotona jag har på den riktiga Sunny. Det var kul att få visa den, men det blev inget köra då jag inte har gjort min tilltänkta "sjösättningsvagga" än. Men jag fick visa att allt funkade med motorn, styrningen, kylfläkten och lanternorna i alla fall! 

Bilder och filmer på premiärturen kommer efter nästa helg då jag ska köra tillsammans med med den lokala modellbåtsklubben.

MVH//Robert C

DIOWORK
2018-08-26 09:58
#37

Hej Robban! Jag har inte varit inne på din tråd många gånger tyvärr. Men nu när jag kollar den sista delen här så blir jag grymt imponerad. Kan bara ge en stor tumme upp och tack för att du lägger tid på att rapportera till forumet. #25 Känner igen det där. Lägger själv tidvis upp mycket rapporter om byggen som tyvärr ger dåligt med feedback. Ingen kritik mot forumet dock, är ju själv dålig på att ge feedback många gånger. Jag ser det mycket som en sorts dagbok för ett bygge. Om något år eller så är det roligt att kolla sina egna minnen och då finns de ju där om man lagt upp det:) lägger man inte upp något så är risken stor att dokumentation inte finns kvar. /Erik

ROBBAN68
2018-08-26 18:03
#38

Tack 91:an, Har faktiskt inte tänkt så. Men det är ju en dokumentation både för mej själv och för att visa andra vad man pysslar med.  Jag har ju faktiskt länkat till min trådar många gånger så mina vänner kunnat se vad man gör. 

Var på biltema idag och köpte glasfibermatta och polyester! Jag har även lagt en del pengar på lite grejer till nästa bygge. En separat tråd kommer framöver om det också! 

MVH//Robert C

JaGa
2018-08-26 22:21
#39

Ja, jädrans vad fint bygge! Det är något visst med träbåtar dessutom…🙂

ROBBAN68
2018-08-26 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Ja, det har jag alltid tyckt! det var extra kul att ta med den till båtklubben och visa upp den för dom som var med på den tiden då orginalet fanns där. Många igenkännade kommentarer.  Ska bli kul att få inredningen helt färdig så jag kan ta bilder i sin rätta miljö.  Tanken på en actionkamera fann redan på Hjullastarens tid, men nu är jag ännu mer sugen på en sån!

Har varit en del i bunkern under eftermiddagen och kvällen. dagen resultat: Lanternor monterade.

ROBBAN68
2018-08-26 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Den aktre durken har fått golv och sittbänkar.

Annons:
ROBBAN68
2018-08-26 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#42

Gjorde ett test med dynor, tycker det blev trevligare  på nåt sätt nu. Kan det bli FÖR mycket mahogny? Med/utan bild:

ROBBAN68
2018-08-26 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Vad väggen under soffan ska ha för utseende vet jag inte just nu? Rött fuskskinn blev rätt bra tycker jag. Jag kommer göra "dynor" till sittbänkarna, ryggstöden och till dom två stolarna inne i styrhytten också.  Ser rätt kul ut när jag fotar fördäck inifrån hytten……

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
2018-08-26 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Kan ju fresta med en bild på vispen till mitt nya bygge, 122 mm i diameter ich nästan 2 hekto tung!

MVH//Robert C

bommen99
2018-08-27 05:27
#45

För mkt mahogny..? Nja, men den röda klädseln passar in bra och visst ser det trevligare ut. Trä har ju en tendens att se lite sterilt/hårt ut om det blir för mkt. Vad blir det efter insidan av sidorna?

Tänkte på detta med någon figur. Svårt att hitta men med ett kirurgiskt ingrepp, bål och lår, så blir ju formatet mindre. Breda axlar avslöjar en flitig gym-besökare 😉

#43. Bilden skulle kunna vara 1:1

Vispen ser ju mäktig ut.

ROBBAN68
2018-08-27 06:14
#46

Hej Bommen, insidorna blir det sista som kommer åtgärdas. Jag har sågat och slipat ganska tunna mahognyribbor, ca 5X2 mm som ska limmas på insidan av spanten och sen lackas. Dom kommer bara att limmas dit där dom syns med inredningen på plats. 

Ja jag tycker att det blev fint med dynor! Men  dom på soffan och sittbänkarna blir lösa så jag kan ta ur dom om jag skulle vilja det. Dock inte helt lösa, då det kommer limmas fast en bit stålplåt på baksidan och under bänkarna sättas fast en sån där superstark neodynmagnet eller vad dom heter.

Hehe, jo jag tänkte på det med! Kommer bli bättre med inredningen i sen med instrumenteringen, ratt och stolar. Måste ta bort tejpen i taket med som håller kablarna på plats såg jag också. Kan bli fina bilder inifrån sen med en actionkamera! 

Ja den propellern är rätt maffig! Läs mer i min nya tråd som heter "Isbrytaren".

MVH//Robert C

Banjoman
2018-08-27 14:11
#47

Håller helt med om att dynorna lyfter helhelsintrycket! 👍

Däremot ställer jag mig lite undrande till ditt val av propeller … 🤔

På bild ser den vad gäller antal blad och bladens stigning i mina ögon mer ut som en typisk propeller för ett (relativt) långsamt deplacementsskrov -- typ ett ångfartyg från första halvan av 1900-talet. -- än vad man brukar se på ett planande motorbåtsskrov.

Sedan ger 122 mm diameter i skala 1:8 en motsvarande fullstorlek på hela 976 mm -- nästan en meter i diameter! Hade originalet verkligen så stora propellrar?!?

Om det faktiskt är n deplacementsskrovpropeller löper du risken att under verklig belastning i vattnet suga ackarna tomma på ganska kort tid, men också att (åtminstone momentant) skapa ett så kraftigt strömuttag att kablage och/eller fartreglage börjar brinna. Har du kollat hur många ampère drivlinan drar i vatten?

Du brukar ha så bra koll på vad du gör att jag antar att detta är något du redan har funderat på och inte är orolig för, men ville ändå ställa frågan …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ROBBAN68
2018-08-27 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Hehe, ja  den propellern skulle nog inte funka så bra på Sunny!  Den är till nästa projekt som  är precis du säger ett väldigt stort deplacementskrov. Sunnys propeller är en 55 mm:s fyrbladig sak med snäll stigning.  

Så här ser Sunny ut under aktern:

Annons:
Banjoman
2018-08-27 14:52
#49

#48 Hoppsan! Där tittade jag lite snett, ja, på bilden i #44 … 🤪

Jag fick av någon anledning för mig att det var Sunny i förgrunden, men nu ser jag ju att hon står snällt på bänken i bakgrunden …

Skönt att höra att det var jag som var ute och cyklade, och att full koll råder … 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ROBBAN68
2018-08-27 14:54
#50

Misstänkte att det var nån sån kullerbytta du hade gjort! För du brukar ha koll också! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-28 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Främre golvet klart. Det kommer inte att monteras nåt på det, dom delar som utgör sätena sen kommer att sitta fast med magneter i golvet är det tänkt:

ROBBAN68
2018-08-28 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Främre skottet som ska lackas en gång till innan det sätts fast inne styrhytten. Det ska monteras en magnet bakom också:

ROBBAN68
2018-08-28 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Den magneten kommer hålla pulpeten där ratten och instrumenten sitter, det skymtades tidigare, men här en bättre bild på den:

ROBBAN68
2018-08-29 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Nu börjar det se ut som en båt även inuti! Bara sidolådorna där förare och navigatör kvar.samt att klä insidan med mahognylist.  Ingångshålet ner till förpiken är fixad med nu:

ROBBAN68
2018-08-29 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Från förarsätet:

Annons:
ROBBAN68
2018-08-29 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Förar platsen framifrån:

MVH/Robert C

ROBBAN68
2018-08-29 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Jag har tyvärr ingen bättre bild på orginalets förarplats. Men  nog kan man se att det är rätt lika så här långt.

MVH//Robert C

bommen99
2018-08-29 17:16
#58

Om en kopia från Asien…😃 Ser bättre o bättre ut, ditt träarbete är på topp

ROBBAN68
2018-08-29 17:28
#59

Tack, Det är kul att jobba i trä, men det har varit många "gör om gör rätt" som jag inte visat för er! Men det är ju fördelen med ett sånt här bygge. -Man kan ju bara såga till en ny bit istället för att tvingas beställa från en tillverkare. Noggrannheten kommer sej av att jag byggt nyckelharpor sen mitten av -80 talet!

Jag tycker faktiskt att det ibland är svårt att se om det är modellen eller en referensbild på orginalet  jag tittar på.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-29 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

lite mer…..

ROBBAN68
2018-08-30 04:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

ytterligare lite mer.  Orginalet var ombyggt med en diskbänk och kök bakom vänster sittplats. Jag bygger inredningen utan denna ombyggnad och försöker hålla den så lik orginalet som jag kan med med bara minnesbildern jag har.  Där ser ni magneten på insidan av sätet som kommer hålla den på plats.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-31 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Lite mer mässingsslöjd gjort:

Annons:
ROBBAN68
2018-08-31 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Inredningen är "träfärdig":

ROBBAN68
2018-08-31 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Har köpt lite smågrejer som ska vara med ombord sen:

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
2018-08-31 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Just det, glömde ju att kapten har fått en ny kikare också!

wooderson
2018-08-31 22:01
#66

I vissa vinklar är det ju så bra byggt att man funderar om det är en modell eller en riktig båt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2018-08-31 22:09
#67

Tack, det är väl det finaste beröm man kan få? 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-09-01 02:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Gick ner en stund till efter maten, gjorde sitsarna och klädde dom med rött fuskskinn så  piloten och navigatören kan sitta ståndsmässigt! lackade på det sista också d å. Jag tillverkade även ett handtag som tillsammans med två spännband kommer hjälpa mej att sjösätta båten.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-09-01 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Så var premiärturen avklarad tillsammans med Linköpings modellbåtsklubb.  Dessa båtar var med:

Annons:
ROBBAN68
2018-09-01 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

En till….

ROBBAN68
2018-09-01 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Sista…..

ROBBAN68
2018-09-01 16:25
#72

Utvärdering av provkörningen visade att allt funkade. 

Skrovet höll tätt och inga läckor kunde hittas. 

Vikten låg nästan bra i förhållande till vattenlinjen, den ska viktas med lite i bakänden bara. 

Propellern är troligtvis för stor då det kändes som motorn inte klarade att varva ut ordentligt, så en ny testkörning med en trebladig, lite mindre propeller och snällare stigning kommer ge högre varv på motorn och få den att gå lättare.  Med denna propeller så gick det för tungt och drog massor av ström och mycket av strömmen försvann i form av värme istället för rörelseenergi. Trots detta så planade den ut bra med ett bra släpp av vattnet kring akterspegeln och ett rejält bogsvall som såg mycket realistisk ut! 

Utkastet av kylvattnet kommer att flyttas,  till en plats nära fartreglaget då trycket inte räckte till på halvfart för att kyla ordentligt. Och det är på halv/lågfart som behovet av kylning på reglaget är som störst.

Det var svårt att fota själv när jag körde, men bilder på det kommer så fort min kompis har mejlat över bilderna hon tog med sin mobil. Ladda batterierna, byta propeller och fixa utkastet, sen är ny provkörning!

Nu när jag vet att skrovet håller tätt så kan jag klä insidan av skrovet  med mahognyribborna och sätta i fönstren  i hytten också. 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-09-02 09:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Nu har jag fått bilderna som togs på Sunny av min kompis, men det är så dålig kvalité och blir upp o ner när jag visar dom. Men jag lägger ut dom ändå, håll till godo:

ROBBAN68
2018-09-02 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

En till då…

wooderson
2018-09-02 16:28
#75

Grattis att allt funkar, gärna lite videosnutt också :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2018-09-02 19:59
#76

Ja det var kul att det funkade och bara krävdes små justeringar. Nu ska den in på "varv" igen för att få rutorna och insidan av skrovet klart. Sen blir det en provkörning i kanalen, och då ska jag se till att jag har nån som KAN filma och förstår sej på kameran är med! När jag har presenterbart material så blir det ut på tuben med det och sen kommer jag länka dit!

MVH//Robert C

Annons:
wooderson
2018-09-02 20:11
#77

👍 perfa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2018-09-03 17:50
#78

Propellern är bytt mot en lite snällare variant. Kylvattenutkast flyttat så det sitter under skrovet, direkt i anslutning till fartreglaget.                                                     Styrstaget mellan roder och servo förlängt så vinklarna på servot blir rätt för att kunna få samma utslag åt båda hållen.                                                                                              Viktat båten med 3 hekto M12 muttrar akteröver för att få vattenlinjen att stämma bättre.                                                                                                                                            Sågat o slipat till mahognyn som insidan av skrovet ska kläs med.                      Funderar på vad jag ska använda för lim till rutorna? Blir nog klar silikon tror jag.

MVH//Robert C

bommen99
2018-09-04 02:44
#79

Har för mig att efter ett tag brukar silikon släppa mot trä, jag kan ju ha fel, men men

ROBBAN68
2018-09-04 02:58
#80

Hej bommen,  rent tekniskt sett så limmar jag ju inte rutorna i trä, för allt är ju lackat ett antal gånger så det är ju i det som silikonet biter.  Jag vill gärna ha silikon då man enkelt kan ta bort överflödet när det har torkat, utan att det lämnar spår efter sej på rutorna.  Ska testa lite i morgon så får vi se🤫

MVH//Robert C

ubjs
2018-09-04 11:03
#81

Bilderna är väl ok tycker jag, kul att se.

Däremot är det värre att båten körs i den hastigheten förarlöst! :)

ROBBAN68
2018-09-04 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Att kaptenen inte är på plats får väl jag ta på mej, Under denna provtur så valde jag att köra utan inredning så han har ju ingenstans att sitta. Och även om han hade varit där så hade han nog inte varit en lämplig kapten, för det här var det sista jag såg innan vi åkte dit:

stickanw
2018-09-04 11:53
#83

# 81

Ja nog borde det stå en miniRobban vid roder och fartreglage.

Tjusig blir den och enormt stor jämfört med de andra objekten på borden.

På den där typen av båtar var det vanligt att man satte trimplåtar eller vad de kallades i eller alldeles under vattenytan på aktern under 60 och 70tal. Då var det fasta bockade metallplåtar, nu för tiden är det nästan standard med ställbara sådana på många båtar.

Annons:
bommen99
2018-09-04 11:57
#84

Saknar inte föraren, däremot bikinibruden på fördäck 😃

stickanw
2018-09-04 15:54
bommen99
2018-09-04 17:27
#86

Mycke brudar vare..

ROBBAN68
2018-09-04 18:45
#87

Hehe, mumsiga…… Men nån låt hittade jag inte! 

MVH//Robert C

stickanw
2018-09-05 11:56
ROBBAN68
2018-09-05 12:16
#89

Den var riktigt bra! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-09-05 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Ja, idag blev Sunny klar kan man väl säga. Har lackat det sista, satt dit en brandsläckare och tillverkat alla rutorna. Nu är det bara småsaker som verktygen, dynor vindrutetorkare och sånt som ska på plats. Några bilder på den då:

Annons:
ROBBAN68
2018-09-05 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

En till:

ROBBAN68
2018-09-05 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Och en sista då:

Allt för nu

MVH//Robert C

Banjoman
2018-09-06 07:22
#93

Gratulerar till ett mycket vackert och väl genomfört bygge! Hatten av och tummarna i vädret!!! 👍👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ROBBAN68
2018-09-06 09:34
#94

Tack Banjomannen! Jag är rätt nöjd själv faktiskt. det kommer mer bilder efter nästa provkörning, och då har jag förhoppningsvis dammat av den också..

MVH//Robert C

stickanw
2018-09-06 13:48
#95

Jättefin och så realistisk att man blir sugen på en åktur men utan de där brudarna på fördäck för då tror jag att sjögången skulle bli urdålig.

bommen99
2018-09-06 14:19
#96

Med dom brudar som fanns på bilden #85. så behövs i alla fall ingen ballast.

Med eller utan (kanske helst utan) dessa brudar så är ditt bygge suveränt, man må ju också ge extra poäng för att det inte är en byggsats 🏆

ROBBAN68
2018-09-06 18:15
#97

Tack grabbar! Ja det där med byggsats är ju lite fusk. Jag får be om ursäkt att jag inte planterat träden som jag sågat virket ur,  men annars har jag sågat upp allt själv. Så det är verkligen ett hembygge. Ratten är väl det enda som jag köpt färdigt tror jag! 

MVH//Robert C

Annons:
ROBBAN68
2018-09-06 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Lite bättre bilder på Sunny vid premiärkörningen som en klubbkompis tog:

ROBBAN68
2018-09-06 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Och en till då:

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-09-29 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Håller på med lite "finlir" till Sunny nu så hon ska bli helt färdig till nästa helg då det är körning. Tillverkade några "putt-ifrån-korvar" till henne. Dom ska på nåt sätt få en lite ljusare färg på den struktur som är mest ytlig, så dom ser mer levande ut tänkte jag. 

MVH//Robert C

[ludgopelle]
2018-09-30 09:51
#101

Vilken fantastisk båt. En riktig skönhet.🏆 Ett otroligt hantverk. Där ingår både teknik, metallslöjd och träslöjd. Detta gör att det blir extra intressant att läsa din tråd.

ROBBAN68
2018-09-30 16:15
#102

Tack! Ja den har gett mej mycket byggnöje!

MVH//Robert C

JaGa
2018-09-30 21:46
#103

Mycket vackert bygge!

Det är ett nöje att följa byggtråden din här också…👍

wooderson
2018-10-01 13:55
#104

ett riktigt fint slutresultat. det kan du känna dig stolt över

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
ROBBAN68
2018-10-01 22:07
#105

Tack killar! Jo jag kände mej rätt stolt o glad när jag fick ta ut den och visa upp den för andra "modellbåtare" och publik! Jag håller på nu och fixar det sista på den inför helgens körning. Då ska jag fota och filma tänkte jag. Men det blir inte samma sak som när man får köra ute och kan lurs med bilden så den ser riktig ut.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-10-05 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Nu ät Sunny helt klar! Står redo i köket för morgondagens körning tillsammans med andra modellbåtsbyggare/ägare/kaptener. Alla rutor är på plats, all inredning likaså och lite tillbehör som gör livet på en båt lättare att leva! Några bilder på det då:

ROBBAN68
2018-10-05 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

En till då:

ROBBAN68
2018-10-05 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

En närbild på vänstersidan:

ROBBAN68
2018-10-05 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Och en på höger, jag menar styrbordssidan……

Sjökort och kikare vill nog navigatören ha tror jag! Om gud och Bill Gates vill så kommer det lite bilder och filmer efter morgondagens körning!

Allt för nu//Robert C

stickanw
2018-10-05 21:16
#110

Vilken båt du gjort, men det är två saker som stör mig. Vad är det för jätte som håller till på däck över ruffen😃. Och så skulle det inte skada med lite inredning i ruffen tex. britsar på den här härliga båten.

ROBBAN68
2018-10-05 21:25
#111

Haha, ja jag såg det nu, skapligt stora glasögon han lämnade där! Inne i förpiken så är det helt tomt ja. Och anledningen till att du ser det är för att blixten hoppade igång. Annars ser man inte ett skit av vad som finns där inne! Kolla bild #106 och #107 så ser du vad jag menar. Jag  funderade på att göra inredning där inne, men jag jag måste hålla ner vikten i fören då den ändå vill stå på näsan lite grann. Däremot ska det till en ledslinga i taket som lyser upp, så det kommer lysa lite trevligt i ventilerna på skrovet vid mörkerkörning.

MVH//Robert C

Annons:
bommen99
2018-10-05 22:55
#112

En båt jag gärna tar en tur i, snyggt bygge med många fina detaljer 👍

ROBBAN68
2018-10-06 00:12
#113

Tack Bommen, Men en sak jag inte har tänkt på är den svenska flaggan på akterspegeln!!!!! Det gå ju för f-n inte åka på körning utan den! Så det blev att kl 22 gå ner och kapa en pensel och slipa ren, svarva till en mässingsknopp och slöjda till ett fäste! Nu ska jag bara printa ut en flaggdj**el också… Bild kommer om en stund!

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-10-06 00:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Så, nu har den en flagga med!

ROBBAN68
2018-10-06 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Jag hittade ett foto på en flagga som jag klippte ihop i paint, kopierade flaggan och spegelvände den ena och la dom bredvid varandra så jag kunde vika ihop sidorna runt flagglinan och limma ihop dom.  När man väljer att jobba med ett foto så blir det mera liv i flaggan, man får med skuggningar och sånt på ett bra sätt. 

NU är allt klart inför morgondagen! (Hoppas jag)

Så här ser hon ut med "putt-ifrån-korvar" och allt! Det är inga kyltorn till nåt amerikanskt kärnkraftverk bakom Sunny, det är mina lampskärmar som är tillverkade av pissblåsa från en oxe…… Sa dom i affären i alla fall….

MVH//Robert C

stickanw
2018-10-06 02:25
#116

#112

Jag håller med dig, en åktur det blir man sugen på.

stickanw
2018-10-06 16:37
#117

"115

Och jag som trodde att du lagt till vid Three Mile Island.

ROBBAN68
2018-10-06 19:03
#118

Hemma igen efter en härlig dag i Småland. Provet med den nya propellern visade att hon numera kan klassas som klart övermotoriserad! En fullgasrepa från ena änden av bässängen till den andra var avklarad på några sekunder! Hon bara studsade fram över vattnet så det gällde att hålla igen för att inte göra för mycket svall eller köra på nån av dom andra båtarna! Det var kul med mörkerkörning i hallen också! Körningen av uppdelad i tre grupper, 1 båtar som ger svall, 2 U-båtar och till sist 3, funktionsbåtar! Det var kul att få se alla andra båtar in aktion och att få prata med andra båtbyggare! Träffade även andra som håller till här på iFokus! Trevligt att få träffa er på riktigt! Under sista körningen då det var parad med allt som gick att köra blev det lite trångt, så jag sammanstötte med en annan båt och Sunny fick en liten skrovskada så hon läckte in lite. Det var en ren raceincident! Men jag ville inte riskera nåt så då tog jag upp henne! 

MVH//Robert C

Annons:
JaGa
2018-10-06 20:55
#119

Himmel & plättar, vilket grannt bygge…😃 Trevlig byggtråd dessutom !

ROBBAN68
2018-10-06 21:01
#120

Tack JaGa! Ja den blev fin! Det var faktiskt en som kom fram och sa att när jag vill sälja den så ville  han köpa modellen!

MVH//Robert C

stickanw
2018-10-07 11:54
#121

Men man kan väl inte sälja sina BARN!!!😮

ROBBAN68
2018-10-07 15:50
#122

Nej, den ska rensas från el nu och upp på en hylla på väggen!

MVH//Robert C

forts i del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: