Annons:
Etikettallmänt
Läst 4835 ggr
ElLobo
11/19/17, 11:44 AM

Nytt i verktygslådan, kv 4 2017 -- del 2

Fjärde kvartalet fortsätter med ny del. 🙂

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

2017 års tidigare trådar:

Annons:
bommen99
11/21/17, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har varit lite vårdslös mot händer/fingrar då jag ju använder lösningsbaserade färger. Inte bra att bada i Thinner, i synnerhet inte i tvätt-thinnret som finns här, "kryptonit-thinner" vill jag påstå. Dessutom blir det jäkligt kletigt då man klarlackar, väldans irriterande.

Således blev det en packe med 100 st latexhandskar. Funkar kanonbra, men man måste ta på dom ordentligt annars fastnar "överhänget" i precis allt

JohanRydberg
11/23/17, 4:14 PM
#2

#1 Handskar är jättebra, och Latexhandskap skyddar mot mycket. Tänk bara på att Latex släpper igenom en hel del otrevligheter (gäller väl framförallt organiska lösningsmedel). Därför är Nitrilhandskar ofta att föredra (om man kan välja).

/johan

bommen99
11/26/17, 7:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för tipset Johan. Nu är det som du skriver inom parentesen, "om man får välja" vilket blir svårt här. Men bättre med latex än inga alls .

Det har skrivits om matpinnar bl.a. för sushi i någon tråd och vissa problem att hitta sådana. Kan meddela att om det finns något här så är det grillpinnar, ätpinnar etc. Finns även ätpinnar i olika ädelträ, tjusiga saker. Skall nog köpa ett par paket och kanske klyva till bräder…

Köpte i dag stek o matpinnar, bra att ha hemma. Tror att jag betalade för båda paketen ca 10 kr.

bommen99
11/26/17, 7:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Häromdagen köpte jag spatlar, ni vet sådana där so doktorn lägger på tungan för att kika ner i halsen. 

Jag brukar använda dessa pinnar till lite av varje. Såg nu att det fanns färgade och det kan man ju inte undvika

bommen99
11/26/17, 7:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Av matpinnar och spatlar snodde jag ihop denna skapelse, långt ifrån vacker men fyller sin funktion.

Jag använder ju bil-lacker (matta) då jag målar och minsta volym är 1/2 liter. Perfekt att fylla småflaskor med färg som är utspädd med förtunning, klart att måla.  Plastflaskorna är köpta på aliexpress och en ny laddning är på väg

bommen99
11/27/17, 7:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mera lister. Då jag har ett antal fartyg från Turkmodel som skall byggas och då det kan finnas en risk att de bifogar trävirke  som jag inte gillar (min bedömning alltså!!) så samlar jag på mig träbitar lite då o då.

Dessa från Aliexpress. 40 st 1/2 meters bitar, 4 x 2 mm

Kakburken är bara med för att lättare fota listerna, kan meddela att kakorna är synnerligen goda

Annons:
bommen99
11/27/17, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tamiya-liknande tejp. För ett tag sedan köpte jag även hållaren, så ju bra ut på bild.

Inte helt nöjd, kanske en vanesak. Tejpen i alla fall bra och allt inköpt på Aliexpress

bommen99
11/27/17, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

I dag kom det ytterligare pkt på kvällssidan (som hade landat hos ngn granne som levererade paketen hit👍)

Mer plastflaskor, dessa rymmer 1,2 dl. Tanken är att jag skall hälla över från 1/2- litersburkarna till ngn annan förpackning. Kanske dessa är i minsta laget, apoteket har superbilliga, skall kolla om dom har lite större flaskor (typ 2 dl..)

Sedan skall ju färgen åter hällas på mindre flaskor se #5 som blir mer lätthanterliga och tar mindre plats i verkstan. Visst, det blir mycket hällande hit o dit….

Färggranna korkar och små "pipar" följde med så man kan hälla försiktigt. Hursomhelst, visst är den lilla tratten läcker 🙂

bommen99
11/27/17, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har ju best ett antal magneter och nu kom 4 st. Verkar helt ok o storleken är bra. När resterande kommer så kan jag visa hur bra det blir då man bygger saker typ byggnader etc.🤓

bommen99
12/2/17, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tror att dessa små rör används till el- kabelfästning eller ngt dito.  

Min tanke är att då man borrar ett hål för t.ex. en ventil i ett träfartyg och trär in ett rör så blir hålen finare. Ena änden är konad lite,vilket jag inte såg då jag best. Best från Aliexpress och kostar ca 75 kr för 1900 st rör. Lär räcka till väldans många fartygventiler…

bommen99
12/2/17, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mer trä. Detta är ngn variant av balsa (tydligen finns det olika sorters balsa, hårdare till porösare). Dessa är 4 x 4 x 300 mm

Ny kakburk med smaskigt innehåll  (bilderna 6 o 7 visar ju en helt annan burk) 😃

bommen99
12/2/17, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mer plastflaskor, Dessa rymmer 60 ml och de skall innehålla färdigblandad färg (färg + förtunning) Det skickades med små metallkulor för att underlätta omrörningen, annars går det ju bra med rostfria muttrar.

Inhandlade 20 flaskor, alla med praktisk kork ungefär som Vallejos flaskor

bommen99
12/2/17, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu får det vara slut med plastflaskinköpen. 🤪 

På apoteket hade dom denna förpackning med 100 st plastflaskor som rymmer ca 2,5 dl. Dom skall fyllas med oblandad färg direkt från affären och får förvaras utomhus. Hoppas nu att dom håller för färgen, skall testa med thinner. Håller dom för "kryptonit-thinnret" så lär dom hålla för färg. Kostade under en svensk hundring

Flaskorna i bild 8 får användas till thinner och förtunning i stället för färg

Annons:
bommen99
12/2/17, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Alldeles nyss damp ett paket in som innehöll ett maskinskruvstycke. Från Aliexpress (vart annars..) och kostade ca 160 kr.

Rätt tyngd och verkar vara stabilt o rejält 🙂

Dioramabyggare
12/2/17, 10:40 AM
#15

#14: Grattis!

bommen99
12/3/17, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Möjligen (troligast) blev det lite rörigt med mina plastflaskor.

Bilden visar 2,5 dl flaskor med färg. Blir ju 2 st/nyans då minsta volym att köpa är 1/2 liter. Enligt min uppfattning så behöver man inte så många olika nyanser då man bygger träbåtar, dessutom går det ju att blanda, blått + gult lärde vi ju oss i småskolan att det skulle bli grönt.😉

bommen99
12/3/17, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nästa steg är ju att hälla "vardagsbruket" på mindre flaskor, I dag när frugan ville köpa några skor (tydligen ett vanligt fenomen hos kvinnor) så sneglade jag på en hylla med plastsaker för förvaring. Där fanns en superbra pryl till mina småflaskor som passade perfekt (jo, jag hade ju en flaska i ficka utifall..)

Det ryms två sådana ställ i  min "färghurts" med utrymme för 24 flaskor i vardera ställ, bör räcka

Dioramabyggare
12/4/17, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Räknas ny "bygghörna" som nytt tillskott i verktygslådan 😉?

I vilket fall som helst har min bygghörna flyttat(s) ut från köket för gott. IKEA Ivar-hyllan jag sedan tidigare hade i "kontorsrummet" är nu utbyggd och min "bygghörna" har jag "byggt in" i en av hyllans 80-cm-sektioner.

 Gummipenselställen till vänster i bild gjorde jag av VP-rör som jag hittat i en närbelägen elfirmas behållare för spillmaterial som de enbart är glada att bli av med genom att de får betala för att få det fraktat till kommunens återvinningsanläggning. "Tavlan" rakt fram och "väggarna" är gjorda av överblivna hyllplan.

Också LED-armaturen i "taket" hittade jag i nämnda elfirmas "fyndlåda" (som jag kallar den, genom att jag hittat så mycket användbart till min hobby #1 i den).

petzon
12/10/17, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ligger lite efter med att lägga upp mina inköp p.g.a. datorstrul.  Jag besökte International Model Boat Show i England för en månad sedan och fick med mig lite verktyg hem. En helt fantastik limflaska med riktigt metallpip, fyllde den med vitlim och sedan dess är den mitt absoluta favoritverktyg, Skalpellskaft kan man aldrig få får många av och när de kostar  £2.50  är det svårt att inte handla. En böjd Perma-grit-kloss har länge saknats i verktygslådan

bommen99
12/13/17, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Mina magneter har kommit. Blev till att besöka den lokala järnhandeln och där bakgården där det svetsas och grejas med metall. Jodå, de kunde undvara en 3 mm plåt, 300 x 300 mm.

Magneterna som kommer från Aliexpress är ordentligt starka, faktiskt lite för starka då det är ganska jobbigt att ta isär dom från plåten eller från varandra. Stor risk för att fingrar kommer i kläm, när de väl får sin dragningskraft har man ingen chans att komma undan,  har man fingrar emellan så … 😮 Tips är således, köp inte för starka!

De små svetsmagneterna (röda) är lagom starka.

Bilden visar ett exempel på hur man får bra stöd då man sätter ihop träbitar, finns naturligtvis mängder med andra bra användningsområden

Funderar på att lacka plåtbiten  vit med klarlack oppanpå (lättare att hålla rent!) och måla upp svarta tunna linjer i 90 graders vinkel, kanske andra vinklar också

Annons:
Banjoman
12/13/17, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 Även jag besökte IMBS utanför Leamington Spa i England för en månad sedan, och hade där bland mycket annat trevligt också det stora nöjet att träffa petzon 🙂

Som man kan förstå hade även jag svårt att hålla plånboken stängd (😇), och slog således till på 5 x 5 meter (dvs. 5 meter vardera av varje disponibel dimension) av min favoritkedja i kopparpläterat stål …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/13/17, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

… liksom jag köpte gjutna bronspropellrar av Protean Designs extra prima tillverkning till mina två nästkommande byggen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/13/17, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

… och därtill en propelleraxel till det första av dessa.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/13/17, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Drivlinebehoven till nästa bygge fullbordades så genom köp av en borstlös elmotor med tillhörande elektroniskt fartreglage.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/13/17, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Även sedan jag återvänt hem från Storbittanien har det fortsatt rycka i verktygsköparnerven, och för en vecka sedan kom en speditör förbi med ett stort paket från Maschinenhandel Meyer i Tyskland …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/13/17, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

… med där i en betydligt större och kraftfullare bandsåg – en Record Power BS250 – än min gamla Proxxon! Det är fortfarande en bordsmodell – en 10-tummare, närmare bestämt – men den tör kunna och orka betydligt mer än min gamle lilleman! Jag tvekade och funderade både länge och väl, eftersom jag egentligen velat ha en fullstor golvmodell på minst 14 men gärna upp till 18 eller 20 tum. 

Givet att redan Record Powers kinabyggda 14-tummare går lös mer än det tredubbla och ett riktigt dregelobjekt, typ en Hammer 4400 (alltjämt, tror jag, tillverkad i Österrike) kostar bortot sju gånger vad jag gav för den här mindre maskinen, och att jag har en shoppinglista lång som min arm men betydligt mindre djupa fickor, så valde jag i slutänden att nöja mig med den här, som jag tror kommer vara fullt tillräcklig för så gott som alla mina behov de kommande tre à fem åren … och sedan får vi se! 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/13/17, 5:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Redan innan sågen levererats hade jag dessutom fått ett paket från Tuff Saws i Wales, med däri tre sågblad (ett 1/4" 10/14 TPI, ett 3/8" 10/14 TPI samt ett 1/2" 3/4 TPI) av deras synnerligen välrenommerade tillverkning.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
bommen99
12/16/17, 8:59 AM
#28

#26. Ser ju väldans bastant ut, man anar att det blir ett scratch-bygge av större format som denna såg klarar… Inte utan att man blir avundsjuk.

Klarar den hardwood på några cm tjocklek?

bommen99
12/16/17, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Varför jag köpte detta fil-kit vete tusan. Billigt i alla fall och man kan ju köpa filar utan skaft o använda skaftet som funkar ungefär som en skruv-vise.

bommen99
12/16/17, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Nästan fjoll-rekord alltså. Men ibland så vill man ha någon pryl upp-vinklad mot sig och denna kostade ju lite o inget. Ställbar i olika vinklar. Frugan har inte sett den ännu, men lär gapskratta då hon ser den.

bommen99
12/16/17, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lite mer "grabbigt" då. Billig rullbänk i plåt som kostade ca 6-700 SEK. Varken bättre eller sämre än de modeller jag sett i Sverige

bommen99
12/16/17, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Mer magneter. Dessa hittade jag av en slump på samma ställe där jag köpte rullbänken ovan. Massa möjliga vinklar och lagom styrka i magneten (är det weber eller tesla som anger styrkan?)

bommen99
12/16/17, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag har flera "uttjänta" stållinjaler som funkar bra ihop med magneterna. Och visst, det blev ännu ett magnetköp (man kan nog aldrig ha för många, ungefär som klämmor)

bommen99
12/16/17, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Inhandlade också underlaget från bilderna ovan, alltså den vita plåtbiten. Är egentligen en pryl som skall sitta på vägg där man kan hänga prylar. Denna funkar bra om man har större saker man vill ha stadga på, t.ex. om man nu får för sig att börja med Titanic..

Vinkeln till vänster kom också med i köpet

Annons:
Dioramabyggare
12/16/17, 10:39 AM
#35

#32: Weber=magnetiskt flöde. Tesla=magnetisk flödestäthet/magnetisk fältstyrka.

Banjoman
12/18/17, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#28 Så till den milda grad stor och stöddig är den inte – det är trots allt en 10-tummare – men för sin storlek är den tillfyllest bastant och kapabel. Den har givetvis en del svagheter (kullager i bandförningen till exempel, och att man måste ta bort parallellanslaget helt för att kunna byta blad) men givet den relativt måttliga prislappen och många andra, mycket goda egenskaper (sågbord i gjutjärn, stadig ram, m.m., tillräckligt karftfull bandspänningsmekanism) var jag beredd att kompromissa med både det ena och det andra.

Max såghöjd är +/- 120 mm. Hur bra det går att såga så stora saker i hårdare träslag beror givetvis på vilket blad man sätter i.

För att testa satte jag i ett 1/2-tumsblad med 6 TPI, och spaltade först upp en gammal sängbottenribba från Ikea, 4 cm hög och i bok. Snittet gick nog så geschwindt, och sågytorna blev helt OK …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/18/17, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

…så jag gick upp i vardagsrummet och hämtade en klabb ur vedkorgen, dryga 10 cm på det högsta stället och i ek.

Även detta snitt gick alldeles utmärkt, åtminstone längs med ådringen, även om jag fick mata snäppet långsammare …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/18/17, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

… liksom det fungerade utmärkt att säga skivor ur samma material, den ena +/- 2 mm, den andra +/- 5 mm tjock. I bägge fallen låg den huvudsakliga avvikelsen från inställd tjocklek på +/- 0,25 mm. Det är möjligt att en ännu noggrannare inställning av parallellanslage och etablering av datumytor samt mera övning skulle tillåta mig att såga ännu precisare, men för Allmänt bruk får man nog ändå anse detta vara en acceptabel avvikelse … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/18/17, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Apropå bandsåg så låg det i dag ytterligare ett paket från Tuff Saws i brevlådan, med däri tvenne blad: ett på 1/4" och ett på 1/2", bägge 6 TPI.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
12/20/17, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Inhandlade lite tillbehör för lackering.

Grundfiller. Superbra produkt, spädes med acryl-förtunning så att den antingen funkar som primer eller som filler/primer. (alltså mer eller mindre förtunning om nu någon undrade…😉) Jag kör den i en AB med 50 munstycke med mycket utspädning. Annars spruta med 1,2 mm munstycke

Torkar slipbar på någon timme och kostar möjligen 40 kr/liter (svårt att tyda kvittot)

bommen99
12/20/17, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Feta fingrar på det man skall måla är inte bra. Denna produkt är bra, tar bort silikon o andra för lackeringen katastrofala ingredienser och är otroligt dryg. Dessutom billig,

Annons:
bommen99
12/20/17, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Rengörings-thinner, otroligt effektiv och naturligtvis inte bra för fingrar och miljön. Latexhandskarna håller… en stund, sedan blir det hål i dom, men färgen lossnar.

De tre produkterna (denna o de 2 övre) kostar tillsammans ca 75 sek.

Nu är det inte 5 liter i femliters-dunken, utan 2 kg?? Man kan köpa detta thinner på typ en pilsnerflaska och den är inte heller full, mysko.

bommen99
12/20/17, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nytt lim som jag skall prova (tror i alla fall att det är ett  lim)

bommen99
12/20/17, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Borrar då. De har ju en tendens att gå av, i synnerhet om de är av vekare dimension i kombination att man lägger lite för många kilo bakom borrmaskinen 🤓

Har sett att många kör med liknande borrar och jag har köpt dessa tidigare men fyller nu på med 2 förpackningar

bommen99
12/20/17, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Dom här är min favorit då dom har samma diameter för chucken i pelarborren. Även dessa går av och därför blev det 2 nya förpackningar.

Finns även som fräsar och visst, dom går också av alltför ofta

bommen99
12/20/17, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Passade på att fylla på med lite mer "vanliga" borrar, de går ju åt. Blev lite dålig bild, men hur kul är det med superbra bilder på borrar……

bommen99
12/20/17, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Slutligen 2 pkt med innehåll som skall vara till ett planerat Dio i framtiden. Kanske skulle platsa bättre i "Nytt i bygghögen", fast sakerna är liksom verktyg på ngt sätt.

Vad det blir för Dio..? 😎

bommen99
12/21/17, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Föremålen är visserligen visade tidigare i denna tråd, dock blev jag inspirerad av Banjoman där han använde ett rullbord för att fästa div maskiner på. Jag skall nu använda min rullande plåtbänk för pelarborr samt ha alla borrar samlade.

Tankjo Banjoman för inspirationen👋

Annons:
bommen99
12/23/17, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Lite lister damp ned. Tänkt som bordläggning, 1,5 x 4 mm. Jag tycker att 1,5 mm tjocklek är det tunnaste man bör ha vid bordläggning (enkel plankning), fast det är ju som jag tycker, det finns säkert andra uppfattningar.

bommen99
12/23/17, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Lite mer till kommande dio…

ElLobo
12/26/17, 11:51 AM
#51

Fortsättning i del 3.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: