Nu är det dags att påbörja en Panther till gruppbygget. [Länk: GB #97//ElLobo] Vi börjar i sedvanlig stil med en bild på boxarten... Byggsatsen kom förra året och verkar lovande. Verkar ha fått ett bättre mottagande än äldre Zvezda-modeller...
#9 Jo, det visste jag. Hittade ingen bild på 824, men väl 521. Det var en vagn som ryssarna kom över under Kursk och ställdes ut (typ). Chassi nr 210055 tillverkad av MAN i början av maj 1943. Intressant nog finns bilder på hjulen med följande text:
Hjulet precis bakom drivhjulet har 16 bultar, medan hjulet precis framför vändhjulet har 16 bultar + 16 nitar. Kommer bild via mail till dig.
#17 Ser ut som att Tamiyas nya Panther endast innehåller hjul med 16 bult. Tamiya verkar ha glömt att räkna nitarna
Huruvida alla Kursk-Panthers hade hjul med 16 bult + 16 nit vet jag inte. Dock finns en bra bild på #745 (som är ett av märkningsalternativen) som visar att en del av hjulen var i detta utförande.
Och detta blir ett minus i betyg: det fanns en defekt i gjutningen av ena halvan av kanonröret. Dock enda defekten jag hittat hittills, annars är gjutningen fin och krispig. Förhoppningsvis bara en liten tråkighet på just detta exemplar...
Det har ju inget med bygget i sig att göra, men jag lyssnar på en så fängslande radioföljetong på SR play medan jag bygger, som jag måste rekommendera: "Käre ledare -min flykt från Nordkorea" av Jang Jin-sun... gå in på Sveriges radio på nätet och sök på radioföljetong så kommer den upp. Måste höras!!
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.