Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 3928 ggr
Sven-Erik
0

GB 5 Tiger I Late, Dragon 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag får väl erkänna då…jag har faktiskt fuskstartat med GB 5!
Kunde inte låta bli en sådan mumsbit som Dragons Tiger I:a.Fot i munnnen
Den här modellen är rätt utmanande, innehåller 660 delar!
Jag har precis gjort klart hjulen. Jag lade en svart bas och duschade sedan Humbrol 93 över alltihopa!
Invändigt på golvet har jag lagt en röd primer som tyskarna senare under kriget lät vara utan ytlack.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=393bdf26-57c9-4f4e-a6b2-d6dd485a5ebb&Filename=Mig-15 014.jpg)

Sven-Erik
0

Hjulen lackade och monterade.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0031c245-6d65-4b6e-95eb-705a6330134e&Filename=Mig-15 016.jpg)

Sven-Erik
0

Lite mer närbild då…

Sven-Erik
0

Den retliga byggbeskrivningen! Svår att tyda och plottrigt med utspridda delar över alla kartorna!

[Tunnan]
0

Ser ju riktigt bra ut Sven-Erik.
Jag försöker att lägga en wash på inne i min IL-2a, men men…tja…övning ger färdighet sägs det.

Sven-Erik
0

#4. Gick det inge bra??? Förvånad Ta det lugnt, oftast går det att lägga på ett nytt lager med sprutan så suddas det värsta ut.
Har du någon bild??

[Tunnan]
0

Ja det har jag fixat, men jag har bara testat med lite mörkare grön färg

pebben
0

jaha nu ligger jag visst sisst! Förvånad har inte satt dit en pryl än! så jag har lite kvar 1166 delar i min! tur det är 3in1 hehe

gott å va klar med hjulen va? ska visst vara nån mjulplast till banden på din stämmer det?

//pebben

Sven-Erik
0

#6. O.K! När det är så där smått tror jag att det är bättre om du börjar med en mörk nyans, låter det torka och sedan spraya ett tunt lager ljus nyans. Gärna lite från sidan och långt ifrån, då framträder de högre partierna! Lycka till! Skrattande

[Tunnan]
0

Jag penselmålar mest så jag får försöka hitta på nått annat.

Sven-Erik
0

#9. Men då kan du ju testa med Drybrush! Ta en liten klick tjock färg på penseln, torka av det mesta på en trasa så att nästan ingen är kvar och sedan borsta över kanter osv..!

[Tunnan]
0

Jaha torrborstning
Vad tycker du jag ska har för nyans?

Sven-Erik
0

#11. Väldigt ljusgrön nyans! Blanda dig fram till någon som ser bra ut! Fot i munnnen

Sven-Erik
0

#7. Hehe…och där sitter du och har en paus….Cool

Jo, jag börjar bli sugen på din variant! Såg en på Tradera (Ztriker) men han ville ha 600-700 för sin….Uh..

Skönt med hjul-eländet klart! Det ska väl finmålas lite mer och donas men sen börjar pillet med ljuddämarna (redan tappat bort två pyttesmå stag där).

Ja, det medföljde bara gummisnoddar till min! Blä…De är mjuka och så men vadå? Det är ju snoddar! Hemlis

pebben
0

kawasaki grön?

//pebben

[Tunnan]
0

#12 Tack Sven-Erik, då ska jag testa det.
Tur att det finns goda läromästare här Flört

[Henke29]
0

Ja här finns möe hjälp att få :)
Kul att få tips om målning.

Sven-Erik
0

#14. Jag var inne på ärt-grön! Fot i munnnen

#15. Kul att hjälpa till! Och det inte jag kan, får du fråga pebben om! Skrattande

[Tunnan]
0

#17 Ha testat nu med lite H-78 uppblandat med 130, det verkar blir riktigt bra.
Ska köra en runda till.
Tack än en gångGlad

Sven-Erik
0

#18. Kanon! Skrattande

Azgaron
0

Kul att se att ditt bygge är på g. Ja, hjulen är bra att ha undan.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

Snygg början svenerik ! ser fint ut ,kul att få börja eller hur! Det är en fin insp att bygga samma modell som ni andra, kan ta o kopiera ,lära ,på ett annat sätt !!

Sven-Erik
0

Tack grabbar! Jo, det är faktiskt väldigt kul att bygga gemensamt! Man tittar på de andras byggen och snappar upp ideer och tekniker.

Men ikväll tar jag byggledigt! Dessa tidiga morgnar (04.45) tar knäcken på mig! Nu ska här bara slappas och ätas Jordnötsringar! Skrattande

gigabyte
0

det första jag skall "knycka "är att måla botten på tigern vit!

gigabyte
0

Det gör du rätt i !ha en skön slappar kväll Glad

pebben
0

en slappar kväll lät faktiskt inte så dumt! men mnja vi får se men nu e det kaffe! Flört o ett litet bloss! pebben duktig nere på 5 cigg om dan nu! nästan lite stolt över mig själv! hehe

//pebben

gigabyte
0

Det är bra pebben, skippa röken o köp modeller för kulorna ,som blir över !

Sven-Erik
0

#23. Feel free! Det är på det sättet man lär sig något nytt Skrattande.
Ja, det skall bli skönt att krypa ned i soffan med "gumman" och kolla på film!

#25. Men vad duktig du är pebben! Har du trappat ned rökandet så pass? Jag försökte själv sluta för ett par månader sedan. Det slutade i en katastrof förstås, bolmar numera som aldrig förr!Gråter

pebben
0

jo jag vet vad du menar bara att tänka på att sluta får en ju att dra i sig 2 cigg hehe!  men vad tusan är ju 43 nu så det är nog på tiden får gnaga på en penna eller nått i stället!

//pebben

WildeSau
0

#27-28 Ni får börja att inhalera Tamiya smoke istället Flört

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
0

Huga! Jag kunde inte hålla mig, så idag försökte jag på mig att lägga zimmerit på frontplåten. Det är inte lätt!! Jag använde Tamiya Putty Basic, som stelnar nästan direkt! Man får vara snabb som attan. Men när man väl hinner få fram zimmerit-rullen och börjar köra i det våta spacklet, så glider den bara och lämnar endast en fartrand! Fot i munnnen Vid nästa drag har den då redan stelnat…Det här kräver övning!

Azgaron
0

Kan tänka mig att det gör det. Låter inte lätt precis, men det är väl bara att öva på.

Azgaron

Sven-Erik
0

Rapport från zimmeritens förlovade land! Nu har jag smetat och kletat zimmerit för första gången. Det är inte lätt, blir inte bra men nu sitter det där! Jag har försökt att göra så att det ser ut som en del har blivit avskrapat/ bortskjutet. Mer skall till när resten av vagnen monterats ihop….blä…

Inuti så har jag trixat ihop kylfläktarna, kylarna osv. Kåpan över fläktarna är foro-ets, och idag har jag verkligen saknat Etch-mate! Det blir snett och vint med tänger! Fot i munnnen

Sven-Erik
0

Kylfläktarna!

Sven-Erik
0

Bakifrån. Det är väldigt mycket fin-pill med grejerna på bakstammen!

Sven-Erik
0

Zimmerit på fronten….

Sven-Erik
0

Förresten, jag kastar in en bild på bakpartiet också! Jag har knycklat till stänkskärmar och bucklat till skydden för ljuddämparna lite…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=65ed4ab9-fc35-42cd-944b-79e476209700&Filename=Mig-15 040.jpg)

gigabyte
0

Jäklar vad det blir fint med alla fläktar o dyligt ,skall den in redas komplett?,det med zimmerit är vad det verkar vara en plåga ,för modellbyggare! Får väl pröva på det någon gång,kommer ju inte undan ,men inte denna gång !

[Tunnan]
0

Det kommer att blir hur tjusigt som helst när det kommer färg, wash och vädring på.

/Tunnan

[Henke29]
0

Ja de där ser väldit bra ut :)
Sen lite färg på så kommer de se ännu bättre ut :)

TommiN
0

Mycket snyggt,gillar det tillknycklade plåtet.

Sven-Erik
0

Tack för responsen! Kul att ni gillar det!
Det är ingen annan inredning i denna än kylaggregaten. (Tack och lov!) När jag känner mig mogen för det så har jag min Tiger I:a från Academy. Den är det fullt detaljerad inredning på….

gigabyte
0

Etch-mate ett verktyg ?

Sven-Erik
0

#42. Japp! Det är en sorts platta med tvingar, som man fixerar etsen i. Sen kan man böja knavskarpa veck lätt!

gigabyte
0

En sudden ska skaffas! en snygg ubåt ,mera bilder på den haaaaaaar du det ?

Sven-Erik
0

#44. Ja, en mycket praktisk hjälpreda! Har inga direkt fler bilder på U-båten, den följde bara med på recenssionen av etch-mate.
Jo, en bild faktiskt! Skrattande

pebben
0

se där ja du har ju kommit en bit! Glad  har fått för mig att fläcktarna ska vara vita! men vet inte varifrån!  kanske daggs att kolla lite på nätet

//pebben

Azgaron
0

#32-36 Ser mycket bra ut så långt, Sven-Erik!

Inredning kan ju vara kul i sig, men tyvärr så syns den ju inte så mycket sen.

#43 Bra att ha verktyg, eller snarare Vill Ha verktyg, men det får nog bli ekonomimodellen istället! Glad

Azgaron

[Tunnan]
0

# 45 En tocken där platta skulle en annan också behöva.
Vad kostar dom ca ?

pebben
0

Hm jag kan inte låta bli att notera att du satt dit bogser öglor i plast? fick du inte med några i metal?

//pebben

Azgaron
0

Fin iredningsbild, pebben!

Azgaron

pebben
0

bra att ha bild! sven-erik behöver lite sådant när han ska bygga academy tiger sedan!  för academys färgschema är inte riktigt 100% hehe

//pebben

Sven-Erik
0

Hmm, "In plast we trust"? Nä, det fanns bara med dessa plastöglor! Jag får väl hänga blysänken inuti sedan, så att den får den rätta tyngden? Fot i munnnen

Tydligen inte bara Academys färgschema som stämmer dåligt!
Enligt min byggbeskrivning skall fläkthusen vara i aluminium och fläktarna i koppar….Ännu en fet-miss av Dragons beskrivningsritare…Gråter

pebben
0

ja jag blir bara mer och mer irriterad på ritningen jag jävla röra rent ut sagt! tur man har byggt nån modell innan Skrikandes 

pssst sven-erik jag målade chassit på 51an igår i smyg! hysch

//pebben

Sven-Erik
0

#53. Kan inte du heller sova? Gråter

Hehe…vissa saker görs bäst i det fördolda! Fot i munnnen

Azgaron
0

Glad

[Tunnan]
0

Ja det är ingen som hör oss här Hemlis Flört

pebben
0

du sven-erik lägg på locket och se hur mycket som syns av våra fläktar kyl odyl haha det här är nästan bortkasstat jobb Glad

//pebben

Sven-Erik
0

#57. Sannerligen! Nu när jag har lagt på luckorna så blev det bara mörkt därunder….

Men nu har jag hunnit en bit i alla fall! Knåpandet med foto-etsen är tålamodsprövande! De minimala detaljerna försvinner lätt i en gammal traktormekanikers valkiga nävar! Fot i munnnen
Så de minska beslagen som håller spadar, yxor osv. struntade jag i! Då hade de fått lagt in mig på hispan….
Men motorgallren är på + lite diverse. Men visst ser foto-etsen mumsig ut!?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=08166d7a-eb6a-49ad-9de7-7b28eddee588&Filename=Exterior 002.jpg)

Sven-Erik
0

Nåja, ett skydd för spaden hamnade på plats…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=62b69626-c214-4519-a23f-1a89fa78e4ee&Filename=Exterior 005.jpg)

Sven-Erik
0

Tycker att jag fick till rätt bra häng på gummisnodden i alla fall!?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=60b83968-646b-4555-b3f7-40006d38ba7a&Filename=Exterior 008.jpg)

Sven-Erik
0

Så den sista! Det var allt för den här gången! Skrattande

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5aa3d2a1-6eed-4f38-820a-460c027130ec&Filename=Exterior 001.jpg)

[Tunnan]
0

Fotoets och grejer…mumma.
Ser som vanligt utomordentligt bra ut Sven-Erik.

Sven-Erik
0

#62. Man tackar för det Tunnan! Skrattande

kurre-93
0

hur snyggt som helst önskar att ja med hade varit så braGråter

[Tunnan]
0

Varsågod
Ja jag får väl be om lite tips sedan när jag ta itu med min T34a.
Har ju som sagt aldrig byggt pansar förrut, men det ska verkligen blir spännande.
Inte omöjligt att det kan blir ett litet diorama tillsammans med en propellerkrafsare framöver.Glad

/Tunnan

Janne heter jag igentligen om du undrar. Flört

Sven-Erik
0

#64. Tack Kurre! Generad Det är bara att öva och öva..! Det enda som är viktigt är att man inte är rädd för att prova något nytt!
Det är på den vägen man lär sig att hitta "sin" byggstil! Skrattande

#65. Jag står alltid till tjänst om jag kan ge dig några tips och råd! Skulle vara kul att se ett diorama från dig! Det är jättekul att bygga dion, men kräver massor av tålamod och fantasi.

Så äntligen har vi blivit presenterade då! Skrattande

[Tunnan]
0

Jepp
Janne ``Tunnan´´Arvidsson var namnet Skrattande

Sven-Erik
0

#67. Angenämt! Mitt namn kan du väl sen tidigare!? Skrattande

[Tunnan]
0

Tja…öööööh…kan det vara Nils-Erik? Flört

Azgaron
0

Glad

Sven-Erik
0

#69. Hehe….Glad

pebben
0

här går det undan! Glad själv tar jag det manjana osv!  men fick ihop kspn i alla fall  ser att du tänker ha stängda luckor på din! tror jag tar en av varje men har inte bestämt mig än  hehe det blir några val man får göra när man bygger dml 3in1! Flört i övrigt ser det super ut i vanlig ordning sven-erik!

//pebben

Sven-Erik
0

#72. Nja, det går stötvis! Efter en kväll med lucklås, så behöver jag någon dag "off" för att hämta kraft!
Ja, många val blir det! Och inte förstår jag alltid vad som man ska välja. Tycker att det framgår lite dåligt vad som hör till vilken version…(sabla beskrivning)

Tack för det pebben! På något vis tycker jag att dessa DML byggsatser utmanar en att bygga så himla bra man. De tillåter en inte att slarva..(för mycket limångor nu igen?) Fot i munnnen

Azgaron
0

Nä, man vill nog helst inte sjabbla med en modell för flera hundra spänn.

Azgaron

pebben
0

nä man får hålla tungan rätt i mun! det blir ju en del jobb men det är också lite kul att testa vad man går för! men det lär ju snart visa sig nå tar man steg för steg ror vi nog det här i hamn också! (hoppas jag!)  Räcka ut tungan

//pebben

[Henke29]
0

Jippi nu har ja bjudit på en Tiger 1 oxå :)
Fast en Academy skala 1:35

Sven-Erik
0

#76. Hoppas att den blir din! Det är ju en jättefin modell med full inredning m.m. Hoppas att inte priset drar iväg!

[Henke29]
0

Ja den är särket fin..
Har blivit alltmer intreserad av Stridsvganar nu sen ni har visat upp era snygga byggen här på forumet.
Näe vi får se va priset kommer att hamna på.
Va kan en sånn modell vara värd ??

Sven-Erik
0

Jag tror att Ztriker brukar ha ett utgångspris på ca: 400kr. Det är klart väl använda pengar! Skrattande

[Henke29]
0

Okej!
Men är den lättbyggd som Tamiyas Tiger ??
Eller har man gett bud på en svår byggsats ??

Sven-Erik
0

#80. Jag har inte byggt min Academy-Tiger ännu! Men med tanke på att den består av en MASSA små detaljer ,så är den nog inte det lättaste man kan bygga! Men med tungan rätt i mun så går allting! Skrattande

Sven-Erik
0

#75. Jajamensan pebben! Det gäller bara att visa vem som bestämmer! Fot i munnnen

gigabyte
0

Snyggt sven erik , fint jobb ,!!!!!!!!!!

Sven-Erik
0

#83. Tack Giga! Det här är en fantastiskt utmanande men stimulerande modell!

pebben
0

hehe bara resten kvr nu sven-erik! Fot i munnnen

//pebben

Sven-Erik
0

…och resten kvar även denna gång! Fot i munnnen

Jag har pulat på med tornet! Cuppolan består av 7 separata prismor plus en pyttepytte ring, den ena tornluckan av 8 små delar….
Lägger in lite bilder på hur det ser ut nu!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=34033e41-2512-474e-a923-0d93020ac311&Filename=Exterior 021.jpg)

Sven-Erik
0

Bakifrån!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b048c559-1bb9-42b4-a53e-f4bc5b10c506&Filename=Exterior 024.jpg)

Sven-Erik
0

Sidoskydden är kvar att montera+ alla bandlänkar som sitter på tornet. Det skall även sättas dit ett skåp på tornet, med supersmå hänglås i fotoets som består av en 5-8 olika delar…..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6a3a546c-89c0-4003-af18-0be73e722163&Filename=Exterior 027.jpg)

Sven-Erik
0

Lite detaljer på fronten. Hmm, ser nu att jag missat att ledningen till lyset har hamnat snett! Generad

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b61389ea-311d-4515-be06-3811ffef348a&Filename=Exterior 029.jpg)

Azgaron
0

Ser mycket bra ut, Sven-Erik! Märks typ att det är lite skillnad på Dragon och Italeri! Glad

Azgaron

TommiN
0

Tjohoo!! Uursnyggt Sven-Erik!!!

ElLobo
0

Snyggt!

Sven-Erik
0

Danke schön!!! Skrattande

pebben
0

här ligger man regält effter ser jag tur man e uppe tidigt! hehe ursnyggt sven-erik  har du funderat på om du ska ställa den på något?

//pebben

ElLobo
0

På hyllan? Flört

[Henke29]
0

Ja den såg väldit bra ut din Tiger 1 :)

gigabyte
0

Ur snyggt bygge Sven Erik ,detta blir hur fint som helst ,snyggt !!!!!!!!!!!!!!!!

Sven-Erik
0

Tack allihopa! Känns bra med stöd i ryggen, det behövs med denna modell! Fot i munnnen

#94. Nä, den här får nog respass till bokhyllan illa kvickt när den är klar! Ska bli riktigt skönt att få den här klar. Efter att ha suttit och försökt bygga hänglås i 7 delar som är 0,1 m.m tjocka, så har man smått nått gränsen för mentalvården.

Azgaron
0

Med så stora hänglås kan jag tänka mig det! Glad

Azgaron

pebben
0

har du nyckel till dom? hehe jaja jag har samma elände på min

//pebben

Sven-Erik
0

#100. Hehe….nä, nyckeln är kastad i vallgraven!

Äntligen så är Tigern färdigbyggd! Den sista antennen är riggad och det sista lucklåset kastad i papperskorgen.
Nu skall det läggas zimmerit på tornet och sedan kan den roliga målningen ta vid! Vi får se vilket kammo den får, ska försöka skaka liv i min andra spruta som är lite bättre. Vädringen blir pricken över i:t och det som jag tycker är roligast att hålla på med!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f7f70f5a-8db7-4ccc-8f37-1b116ee106c1&Filename=Exterior 033.jpg)

Sven-Erik
0

Jo……

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1f00bf98-62c1-4376-baf1-7228750f47dc&Filename=Exterior 034.jpg)

Sven-Erik
0

Så…..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b0b00667-142d-4e42-af72-11413f021ccb&Filename=Exterior 038.jpg)

Sven-Erik
0

Tärve….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=ffec7770-0af3-4747-a6f1-50abd2f74cc9&Filename=Exterior 039.jpg)

[Tunnan]
0

Ännu ett mästerbygge av en mästerbyggare Glad

Sven-Erik
0

#105. Tack!  Som sagt, det är inte svårt att bygga en modell, det svåra är att dölja alla missar man gör! Fot i munnnen

[Henke29]
0

Säger som Tunnan ännu ett snyggt bygge Sven Erik Skrattande

Sven-Erik
0

#107. Skrattande

Sven-Erik
0

#107. Henke!! Jag håller tummarna för dig! (Tomahawk) Cool

gigabyte
0

Snyggt jobbat sven erik ,fina detaljer ,mycket fint ,kommer att bli super fin ,lycka till med målningen ,!!

[Henke29]
0

# 109 Jippiii Ja fick Tomahawken Skrattande

Sven-Erik
0

#111. Haha!! Jag såg det! Vad kul, verkar vara en fin modell!Skrattande

Sven-Erik
0

#110. Tackar så mycket Giga!

Azgaron
0

Ser bra ut, Sven-Erik!

Ska bli kul att se den målad!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja den verkar helt okej Skrattande
Funderar ju på att bygga lite 1/48 nu..
Så nu kan man börja samla på lite i den skalan..

Sven-Erik
0

#114. Tack Azgaron! Jo, det är ju färgen som görét!

#115. Vad bra! Då har du ju en anledning att köpa en massa nya modeller! Fot i munnnen

starhawk
0

#101-104: Det är tydligen en renlig besättning i den där vagnen, dom har ju torkställningen uppfälld Skrattande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

#101-104: Mycket snyggt Sven-Erik!

Azgaron
0

#117 Glad

pebben
0

ja så här ska det se ut! Glad mycket tjusig kisse sven-erik!

//pebben

Sven-Erik
0

#117. Hehe…Ja, de är mycket grundliga tyskarna! Hmm, när du säger det, det ser ut som en torkvinda vi hade i mitt föräldrahem….Fot i munnnen

Sven-Erik
0

Äntligen färg på Tigern! Skönt att ha kommit så långt.
Jag grundade med pre-shade i mattsvart, sedan ett lager "Tysk-gul humbrol 93. Kammot är taget lite i fria luften, men jag gillade inte de alternativ som var i beskrivningen! Färgnyanserna är egenkomponerade, blandning från olika kulörer.
Nu får den stå och torka något dygn, sedan skall det vädras! Skrattande

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=271cb349-5891-4da8-aae4-a8dd8bd0b6d5&Filename=Exterior 041.jpg)

Sven-Erik
0

Bakifrån..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2a06b5a3-ec62-4c13-96b3-f7b0242c0c47&Filename=Exterior 043.jpg)

Sven-Erik
0

The other side….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=10bc9dd5-349d-4a65-a44a-120c85a2d666&Filename=Exterior 044.jpg)

Sven-Erik
0

Ovan där……

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=fceffa3f-052b-40dc-a430-1be13283c814&Filename=Exterior 052.jpg)

kurre-93
0

skit snyggt men det blir nog snyggare när du har målat lite detaljer

pebben
0

visst är det skönt när det kommer lite färg på? suttit i ovädret och vädrat för fulla muggar här hämma! Glad

//pebben

gigabyte
0

Jävlar vad fin du har fått den ,vilken kammo, gillar den skarpt färgvalet o storlek på ränderna är perfekt avvägt Glad det är en strålande tiger som du har fått ihop sven erik!

Sven-Erik
0

Tackar för lovorden!!Skrattande

Ja, idag är det "vädrings-väder" Fot i munnnen

Nu skall alla detaljer målas och dekaler monteras. Sedan lägger jag ett lager matt klarlack över hela köret. På det viset så är det lättare att lägga den mörka washen, den tränger inte ned på de övriga färgerna då. Sedan skall det bli rost, lera, damm och smuts! Skrattande

gigabyte
0

ser att du målar detaljerna monterade är det en fördel ,jag målar dom först, men lim o färg är en dålig kombination har jag märkt ,matt klarlack det skall jag anv nästa gång INNAN washen

Sven-Erik
0

#130. Jag tycker det är enklare att montera allt först och måla sedan. Tycker att det blir svårt att få smågrejerna att sitta annars, blir ett jäkla skrapande av färg hela tiden för att få limmet att fästa. Men det där är olika, prova dig fram!

Man lär sig sina knep från de misstag man gör. Huvudsaken är ju att man blir nöjd med sina byggen! Skrattande

[Henke29]
0

Mycke fin tiger du har fixat till Sven Erik Skrattande
Så de blir tummen upp…

pebben
0

kommer du ner till mariestad i år sven-erik? om så får du nog ta med den ner!

//pebben

Sven-Erik
0

#133. Jo, jag har tänkt det så! Vilket datum var det nu igen? Frugan fyller år den 15:onde, det får jag inte missa! Annars så siktar vi in oss på det!

pebben
0

8e mars tror jag det var. nä frugans födelsedag e nog bäst du inte missar! vågar inte äns tänka tanken hehe

//pebbiz

Sven-Erik
0

#135. Kul! Då får vi väl träffas in real life! Jag tar nog med mig några alster, får se vad det blir? Skrattande

StefanW
0

#135 & 136 Glöm inte av kvällsaktiviteterna i Locketorp!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#137. Låter himla långt bort! Fot i munnnen

#135. Pebben! Vart sjutton är kulsprutan som skall sitta i tornet? Jag har letat medn det finns ingen med i min sats! Fick du med någon??

Proosen
0

Vilken tur att du inte gjort tvärt om Pebben, suttit i vädret och ovädrat.

Ni pansargökar är tokiga, men på ett positivt sätt. Det är så skoj att se hur ni får till dessa plåtchabrak. Å du Sven-Erik, det ser skitbra ut tycker jag. Tufft kammo!

Niclas

Sven-Erik
0

#139. Hehe…mucho locko! Tack proosen! Skrattande

pebben
0

#138 haha! satt och letade effter den också förut men jag kan då inte hitta nån  vi får rota i reserv lådan! blir ju lite tomt där! har du ingen så säg bara till har gått om dom annars! Flört

//pebbiz

Sven-Erik
0

#141. Helt sjukt!!! Hur kan de missa själva kronan på verket??
Trodde för en sekund att jag blivit senil……Jag får kolla i mina lådor, har jag ingen så hör jag av mig!

pebben
0

ja halva lådan är ju fortfarande full med prylar men ingen spruta kan ju vara en miss eller så tycker dom väl inte att den behövs bara för det så ska jag sätta dit en så det så!

//pebben

Sven-Erik
0

#143. Haha!! Så ska dom tas! Skrattande

Azgaron
0

Snygg Tiger, Sven-Erik! Ser fram emot att se den vädrad och klar! Hoppas kulspruteproblemet fixar sig!

Azgaron

Sven-Erik
0

Nu anser jag mig färdig med GB5! Allt är färdigvädrat och detaljerna är målade. Visst finns det mer att göra, men nu får det vara nog! Fot i munnnen

Jag lägger in en massa bilder, hoppas ni orkar gå igenom dom! Skrattande

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=569cb457-9311-40c9-9bc1-26914aed653e&Filename=Exterior 054.jpg)

Sven-Erik
0

På tornet….det utan kulspruta….Fot i munnnen

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5712134f-e85d-4c4b-bbfa-04ce9e5e0b15&Filename=Exterior 056.jpg)

Sven-Erik
0

Vänstersidan…hm..notera hur korset hänger och dinglar! Microsol!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=76fafd12-9994-48cc-80a0-6218c1b13265&Filename=Exterior 059.jpg)

Sven-Erik
0

Ovanifrån…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=47675681-e8bd-4ebb-acb8-e75cec0983e8&Filename=Exterior 064.jpg)

Sven-Erik
0

Närmare….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1325f669-5eac-4872-a931-7864e161c9d7&Filename=Exterior 065.jpg)

Sven-Erik
0

Den illa härjade aktern….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b7a21265-124a-4098-8797-155a2f0f6e3f&Filename=Exterior 067.jpg)

Sven-Erik
0

Fronten…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=bfb7fe2d-0f57-40fe-a0f8-5d7bcd66e3ef&Filename=Exterior 073.jpg)

Sven-Erik
0

Närbild…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=51c9496d-d3fe-4277-97a0-0383973d3152&Filename=Exterior 075.jpg)

Sven-Erik
0

Också nära…..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7e5bf57e-d906-4ebd-bb1d-1831fcfc7d3a&Filename=Exterior 079.jpg)

Sven-Erik
0

Och så den sista…..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=99f83248-b1d4-4b59-9d36-fc3b6adb3309&Filename=Exterior 080.jpg)

pebben
0

säger bara uber!!!!! det är peppliska för skitsygg om någon undrar det påstås också vara tyska men då jag inte talar detta språk så måsste detta ses som ett ful påhop…hehe

skönt att vara färdig va? dom där små grejorna kan man ju alltid återvända till senare när man pustat ut lite!.

// das pebbisch

Sven-Erik
0

#156. Tackar så mycket pebben! Tro det eller ej, med den här blev jag faktiskt ganska nöjd! Skrattande

Nu får den här stå ett tag…..men vänta nu…jag gick ju och köpte lite gubbar (infanterister) som skall sitta på vagnen!
Kanske kul att bygga gubbe ett tag efter den här omgången?

StefanW
0

#146-155 Ojoj, den blev bra! Hoppas att det blir tillfälle att se den IRL på Modellträffen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

#157 jag har börjat lite fick ju med en i min låda sedan har jag lite obyggda figurer liggandes höhö låter det bekant?   figurer ger ju liv åt vagnen  men håller med dig en åt gången får räcka!

//pebben

Sven-Erik
0

#158. Tack Stefan! Det värmer! Jo, den här tar jag med mig till träffen! Skrattande

#159. Generad eh..jag skall faktiskt bygga fem gubbar……Jag hittade en sån fin sats från Mini-art, fem gubbar som åker på vagnen. Har redan börjat…Fot i munnnen

pebben
0

ja men sådana ger bra med liv i bygget   få se vad jag kan skrapa ihop! Glad

//pebben

Sven-Erik
0

#161. Hehe, jaha då går vi in i fas 2 på det här bygget då! När skall detta ta slut!?? Skrattande

[Henke29]
0

Ja den var väldit fin Sven Erik :)
Ska bli kul att få kika närmare sen på denSkrattande

pebben
0

det är ju det med modell pansar att det finns ju inget slut!  bara när fantasin tryter då

//pebben

Sven-Erik
0

#164. Vad säger du pebben? Ska vi göra det officiellt? Gb5 går vidare i fas 2, eller på svenska: GB 5 1/2! Fot i munnnen

gigabyte
0

Mycket snygg sven erik ,gillar bla slitaget runt lucker tornkrans , dom tillbucklade värmeskydden ,ett bygge med fin insperation. Vajert gjort sven erik, en hög klass på bygget !!!!!

Sven-Erik
0

#166. Mangen tack Giga! Ja, skönt att det blir resultat efter allt slit det har varit med den här modellen! Skrattande

pebben
0

ja jag hakar gärna på men kan ju inte visa nått fören i mariestad!  det blir la lite trist kanske?

//pebben

Sven-Erik
0

#168. Du kanske kan få låna någon kamera från någon du känner? Såna här prylar blir ju fort omoderna, så folk köper nytt hela tiden. Själv kastade jag en 2 megapixel kamera för inte mer än två veckor sedan! Fot i munnnen

Jag tror att jag startar en ny tråd i alla fall! Det kanske finns fler som hakar på??

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Sven-Erik! Fantastiskt fint målat och vädrat!

Azgaron

Sven-Erik
0

#170. Bockar och bugar Azgaron! Känns verkligen skönt att kunna luta sig tillbaka lite, och känna tillfredställelsen över att vara klar med det här bygget!

[Tunnan]
0

Urläckert Sven-Erik

kurre-93
0

hur f***n lyckas du skit snyggt sven-erik grymmt imponerad

Sven-Erik
0

Tack!! Kul att ni gillar min lilla kissekatt! Tja, en gör så gott han kan!

Greenhorn
0

Übersnygg Tiger Sven-Erik! Fantastisk målning och realistiskt slitage.

pebben
0

har du plast pipa till kanonen????? kollade lite på dom lite tidigare bilderna och det ser precisut som plast men fick du väl ändå med en i metal??? eller har dom snålat in på den gobiten?

//pebben

Sven-Erik
0

#175. Tack! Ni gör mig nästan generad! Generad

#176. Ja, kan du tänka!? Här fick man med en liten ynka plastpipa istället för godingen i metall! De gör tydligen allt för att kunna gå ner någon hundralapp i pris!? Ledsen

ElLobo
0

#146-155: Mycket snyggt bygge Sven-Erik!

Sven-Erik
0

#178. Gracias ElLobo! Skrattande

ElLobo
0

#179Glad

WildeSau
0

En finfin Tiger blev det Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.