Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3837 ggr
Joppo
0

Stug III B - "The Russian Comrade"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett gäng bilder på min senaste kreation. Modellen föreställer en Stug III B  i rysk tappning. Idéen fick jag när jag såg en polack som målat en Pz IV i ryssgrönt och då tänkte jag att det skulle kunna bli fräsigt att göra samma sak med en Stug. Om detta är historiskt korrekt vet jag dock inte. Jag vet att ryssarna kom över en del Stug:ar, men jag vet inte om de någonsin målade nån grön. Dock tycker jag man kan ta sig lite konstnärlig frihet ibland :)

Planen är i varje fall att göra vagnen väldigt chippad(med panzergrå som tittar fram under det gröna lagret) och belamrad med diverse bråte och några fyllegubbar. Lite "Old dirty bastard 2.0" skulle man kunna säga :) Jag vet inte om det blir nån platta dock. Det får framtiden utvisa.

Joppo
0

Här är modellen som gav inspiration till bygget. Den är byggd och målad av en polack som heter Radek Pituch. En riktig liten godbit…

Joppo
0

Såhär långt har jag kommit nu. Byggdelen är väl 2/3 klar skulle jag säga.

Joppo
0

Modellen är tillverkad av Tamiya och innehåller en spartanskt inredd interiör. Denna har jag detaljerat ytterligare med ets från Eduard.

Joppo
0

Jag kommer inte att göra så man kan lyfta på taket, vilket gjort att jag hoppat över en massa detaljering i den främre delen av vagnen. Min plan är att man ska kunna kolla ner i en av luckorna och då går det inte att se den främre delen av interiören. Det känns ju lite onödigt att bygga en massa som inte kommer att synas :)

Joppo
0

En ganska stor miss av Tamiya är att de glömt en massa skruvar som ska sitta på överdelen och sidorna. Lösningen på detta problem blev att köpa etsskruvar från Aber och pilla dit.

Joppo
0

Jag funderar på om jag ska fästa denna Maxim med kedjor i denna position eller om jag ska stuva in den bland lasten i bak.  I bak har jag nämligen tänkt göra såna där räcken som det brukar vara på Stug:ar där besättningen ska förvara diverse jidder. Jag får känna lite på det längre fram.

Joppo
0

Tillknöcklade framskärmar. Dessa lödde jag samman med min butanbrännare.

Joppo
0

Frullebanden. Jag valde en ny metod denna gång, nämligen att dippa dem i Blacken-it innan jag limmade ihop dem. Anledningen till detta var att jag ville slippa att få ickeoxiderade ytor vilken man får om man limmar innan blacken-it:en. Den kan ju liksom inte tränga under superlimdropparna, vilket ser lite dumt ut.

Banden ska såklart vädras mer, med bland annat sandpapper och pigment.

Joppo
0

Hjulen. Jag misshandlade gummidelarna med min skalpell och stöpplade lite spackel på dem för att skapa  textur.

Joppo
0

En kort 7.5 cm kanon. Den är faktiskt riktigt fint detaljerad om man jämför med resten av interiören.

Joppo
0

En rolig detalj är att fjädringen är fungerande. De två yttersta hjulparen är fjädrande, medan hjulen däremellan hänger löst och dras när av gravitationen. Det kanske låter skumt, men det funkar bra faktiskt.

Joppo
0

Blandat kollimok.

Nästa steg blir att måla interiören och sen försegla den. Dock tänkte jag försöka bli klar med JSU-diot först. Jag har bara några gubbar kvar att måla och det vore göttigt att bli klar nån gång.

Det var det hela :)

[Hayabusa]
0

Ser ju göttigt värre ut Glad

Ryska fyllehundar (igen) som kör tysk kvalitetsvagn..? Kan aldrig gå vägen.

IKV91
0

Trevligt att följa dina bygge, denna blir säkert riktigt läcker.

Roger

JaguarMkVII
0

Ser mycket lovande ut. Det här skall bli intressant att följa….

Joppo
0

#13 Kombinationen innebär nog en del risker :) Jag har för övrigt tänkt att ryssarna har bytt användningsområde för handgranatsförvaringen och placerat flaskor där istället :)

Tack för de uppmuntrande orden också!

[Hayabusa]
0

#16 Nä, just det Glad Sprit istället för krut, det är väl "The Russian Way".

Framskärmarna i fotoets ser jäkligt nice ut. Platta eller inte, det är frågan. Personligen tycker jag att en väldigt basic platta duger mer än väl. Kanske bara ett stycke mark/gata eller vad som helst. Helt utan detaljer.

Azgaron
0

Ser riktigt bra ut så långt! Ska bli kul att följa ännu ett spännande bygge!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Joppo
0

Här kommer en drös med bilder på mitt senaste projekt. Först ut är laddaren Vlad. Han är i stort sett klar förutom att han ska vädras lite.

Joppo
0

*

Joppo
0

Figuren är tillverkad av detta ryska företaget Tank. Jag har bytt huvud på den, satt dit en ny hand och gjort en liten reva på knäet.

Joppo
0

Interiören är helt klar. Egentligen har jag lagt ner onödigt mycket jobb på den, eftersom den inte kommer att synas så mycket, men jag får väl trösta mig med att jag vet att det finns en massa detaljer därinne när locket sitter på 🙂

Joppo
0

*

Joppo
0

*

Joppo
0

"Kolla här Vlad! Värsta fiffiga flaskstället!"

Joppo
0

Denna omsorgsfullt målade stol kommer i princip inte att synas när locket är förseglat👍

Joppo
0

Lillgrabben. Jag kommer förklara i slutet vad han har för roll i dioramat som jag kommer att bygga till denna modell.

Figuren kommer från Andrea och är gjuten i vitmetall. Jag har satt på honom en rysk stridsvagnsmössa och skulpterat ett par byxor i Milliput(ursprungligen hade han kortbyxor)

Joppo
0

*

Joppo
0

På ryggen ska han ha en "bysse".

Joppo
0

Figur nummer tre. Han ska stå på stolen som man inte kommer att se inuti StuG:en.

Joppo
0

Såhär tänker jag mig kompositionen.

Pojken kommer att stå vid sidan av stridsvagnen och kolla på vagnschefen(figuren i inlägget ovan). Tanken är att han ska se imponerad ut av att få titta närmare på den spännande stridsvagnen. Mössan som han har på sig har han fått låna av killen i blå overall.

Scenen är tänkt att utspela sig i Moskvas utkant våren 1942. Ryssarna lyckades nämligen komma över ett antal StuG B:s i detta område när de intog en reparationsanläggning.

Huset i bakgrunden ska vara ett klassisk ryskt trähus. Jag har velat bygga ett hus länge och speciellt ett ryskt sådant, eftersom jag tycker de är fina.

Nu måste jag sova. Jag hoppas detta inte blev alltför rörigt. Ni får väl fråga om ni inte förstår nåt, så kan jag svara imorgon när jag är utvilad😴

[Hayabusa]
0

Coolt & snyggt. Hög klass, som vanligt 👍

Decaius
0

Dundersnyggt! Vilket fint arbete med lillpojkens byxor! Det här blir bra! Får man se mer av det live på påskdagen? 👍

Charlie82
0

Hur tuff idé som helst! Gillar´t skarpt! Hur tusan har du lyckat få så snygga byxor på grabben? 👍

nox_umbra
0

blir riktig bra. tycker "emil byssen" är en väldigt rolig detalj.

Tarmvred
0

Fy satan så snygg inredningen blev, och sedan så ska allt byggas in.

Du gömmer snyggare detaljer på dina modeller än jag visar upp på mina…

Joppo
0

#32 Danke 🙂

#33 Jepp. Jag tänkte måla lillgrabben på vår modellträff om jag hunnit fixa klart själva modellen(det återstår lite slipning).

#34 Jag vet inte riktigt 😃 Milliput, en skalpell, sandpapper, en nypa kärlek och lite fixande och trixande. Jag är inte helt nöjd med dem själv, men det var lärorikt och kul att fabricera dem. Jag har som mål att lära mig mer om skulptering eftersom det är användbart när man gör dioramor. Det vore till exempel coolt att göra en helt egen figge(minus händer och huvud).

#35 Kul att du gillar "byssen"🙂

#36 Hehe 🙂 Egentligen gjorde jag som sagt en massa onödigt jobb med inredningen, men när man väl börjat är det svårt att sluta.

BjarneS
0

Underbart Jesper. Sitter och väntar på nästa uppdatering. 👋

Bjarne

Joppo
0

Här kommer en liten miniupdate med den färdigmålade pojken. Jag tänkte jag skulle beskriva lite kort hur jag målat honom också. 

Steg 1: Förarbete/Primer - För att figuren ska bli lyckad är det väldigt viktigt med ett bra grundarbete. Det gäller att vara mycket noga med att putsa bort eventuella gjutskarvar och dylikt. För att figuren ska bli smidig att hantera brukar jag borra ett hål i foten på den och fästa den i mitt miniskruvstäd. Som primer använda jag Tamiyas grå sprejburk som jag applicerar via airbrush.

Joppo
0

Steg 2: Preshade - För att ge figuren "djup" brukar jag börja med att preshada den med min airbrush. Detta gör jag genom att först spreja den med svart i alla skrymslen och vrår och sedan spreja den med vitt ovanifrån. Till detta använder jag mig av Tamiyafärger. Detta steg gör också figuren helt matt, vilket jag gillar.

Joppo
0

Steg 3: Basfärg - Generellt sett så låter jag basfärgen vara aningen mörkare än vad jag föreställer mig slutresultatet. Jag brukar spädda färgen ganska mycket till detta steg(typ 70% vatten). Detta för att inte preshaden ska täckas helt och för att färgen ska bli jämn och fin. Jag brukar också tillsätta lite av Tamiyas Flat base för att säkerställa att färgen blir helt matt. Färgerna som figuren är målad med kommer från Vallejo och Andrea.

Joppo
0

Steg 4: Skuggor och högdagrar - Efter att basfärgen torkat målar jag skuggor och högdagrar. Detta gör jag genom att blanda till i genomsnitt tre ljusa nyanser av basfärgen och en till två mörka nyanser. Dessa nyanser målar jag sedan så att de simulerar ett ljus som faller rakt ovanifrån på figuren. Genom att göra detta så träder detaljerna fram och figuren ser mer visuellt intressant ut. Även här så använder jag mig av kraftigt utspädd färg och bygger upp färgen i lätta laveringar. Gällande kontrasten mellan mörkt och ljust så är den väl lite av en smaksak. Jag personligen brukar vara ganska återhållsam när jag målar realistiska figurer och lite mer "vågad" när jag målar hittepågubbar. 

Ett litet trick som jag använder mig av till ögonen är att måla irisen med sk ink. Den ink jag använder mig av är ganska blank, vilket ger ett subtilt liv åt ögonen genom att ljuset reflekteras i dem. På såhär små figurer brukar jag måla väldigt lite ögonvita eftersom jag tycker det ser bättre ut när ögonen mestadels består av skugga. Det ger liksom ett bättre skalaintryck.

Jag skulle kunna skriva mer, men nu måste jag sova 😴 Om ni undrar över något får ni gärna fråga.

Joppo
0

*

Joppo
0

*

grDalMas
0

Snyggt så snyggt !känner att jag måste öva mig mycket mera i figurmålning.

erihan
0

Jättesnyggt! Byxorna du skulpterade blev ju perfekta!

Decaius
0

Mycket snyggt Jesper! :-)

Joppo
0

Tack boys!

Charlie82
0

Fantastiskt snyggt Joppo! Tack för en målande beskrivning :D

IKV91
0

Väldigt snygg figur! Snygga ögon har du fått till!

Roger

Tarmvred
0

Bidrar till hyllningarna. Verkligen skitsnyggt. Det märks att man har en lång väg kvar att vandra :)

fjantomen
0

Ta med på söndag så man får luppkolla, du är verkligen grym men det har jag sagt så många gånger nu så du är väl trött på att höra det nu 😉

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

[Hayabusa]
0

Cool "Joppo-style" 👍

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer