Igång med Tigern
efter mycket om och men är jag nu igång med min Tiger1,få se vad det blir av denna.bara ett bygge eller ett dio har en ide men vi får se,tigern skall penselmålas då jag inte har byggt någe på ett antal år och pensel målning var det som gällde då.en sak som är säker är att detta kommer att ta sin tid.
Spännande! Lycka till! Jag kommer att följa detta med stort intresse, då jag själv är penselmålare och funderar på att gå upp i skala! Vad använder du för färger? /Calle
jag har provat att göra en filt av magic skulp och tycker att det blev rätt ok resultat. jag kavlade ut den rätt tunn och tunnare i kanterna sen pressade jag ett fint tyg emot det för att få mönstret.
annars kan det gå med någon form av rispapper eller silkespapper bara att måla och rugga upp det lite. jag brukar göra det när jag gör ihoprullade presseningar och liknande.
Tack skall testa detta med magic sculp,det skall bli en bit tyg som täcker en stupad soldat så jag vill få till det så att det följer kroppens konturer.
/Anders
Jag har inte provat själv, men jag har sett fina resultat där man använt en bit tidningspapper, doppat i trälim utspätt med vatten. Det blir rätt fint "fall" på presenningen/filten! /Calle
Skall prova detta också, gamla tidningar och trälim finns det gott om och bråttom har jag inte heller, behöver hitta en tysk soldat 1944 pansar grenadjär 1/35 som gräver ,de andra har jag.
#6: vilka proportioner har du på din lim-/vattenblandning?

Åtminstone på byggen i skala 1:72 fungerar det även med pappersnäsdukar duschade med vitlim/vattenblandning.
#6 50/50 är vad jag hört vid första vändan. Ska det på med mer lim så brukar nästa lager ha mer lim runt 60/40. Håller på och spånar på detta då motorerna på A-10:an jag bygger ser rätt illa ut på insidan så jag tänkte täcka över intagen, har sett exempel på det.
Läste någonstans att pappret som sitter under locket på smörpaket också ska funka.
grrrrr gjort zimmerith som ser ut som s..t lägger upp bilder på första försöket senare i em,skall göra försök nr2 med en skruvmejsel istället för med verktyget.
Ja att göra zimmerit själv är tydligen inte lätt! Själv har jag aldrig försökt.
Roger
Spontant tror jag att Tamiyas spackel inte är den optimala produkten att göra zimmerit av. Jag skulle hellre rekommendera någon slags skulpteringslera typ Magic Sculp el Milliput. De har en mycket längre härdningstid och hårdare konsistens. Dessutom är de båda vattenlösliga(innan de torkat), vilket gör att man kan ta bort eventuellt kladd enkelt.
Jag har dock heller aldrig gjort zimmerit, så mitt råd bör ses mer som en spekulation snarare än fakta 🙂
Du har iaf min djupaste respekt för att du ger dig på ett så pass svårt projekt som att göra zimmerit. Jag har hållt på med denna hobby i några år nu, men jag har inte vågat mig på att försöka 😉
Ser bra ut men annars kan du ju köra med fotoets zimmerit , tror det är betydligt enklare :)
Jag ger mig inte ska få detta att se hyfsat ut! faen kan andra så ska välan jag lyckats oxå bara jag kommer på hur att utnyttja toolsen på rätt sätt eller köra skruvmejsel.kör en vända på lördag sen får vi se
om den åker ner i broder papperskorg eller får leva vidare utan zimmerith😕
jag tycker det ser bra ut, fortsätt kämpa så ska du nog se att det blir bra.
Ser bra ut! Rejäl kärra!
ja det där ser bra ut, du går nog imål med det där bygget snart hoppas vi.
Riktigt snyggt , imponerande
Ser mycket tjusigt ut! 👍
Tjusigt Tjusigt…😎
Snyggt jobbat. Nu börjar man ju bli riktigt sugen på att bygga.🙂
Brutalt! Zimmeriten ser jättebra ut.
har fått ångest!klar med cammot men vad gör jag nu?ska jag spä ut tamaiya brun och washa allt eller ska jag sätta på dekalerna och lacka?
hmmmm tack för ifall jag får en begriplig förklarning då det var 30 år sedan jag pysslade med något sådant häringa.
Jag skulle sätta dekaler först och washa sen! Så gör jag själv iaf. Lycka till, oavsett tillvägagångssätt! :-)
Jag känner verkligen igen ångesten efter varje moment; är jag klar? Vad har jag glömt? Kommer någon att upptäcka missarna? Klarar jag att fixa till dem efteråt?
Tigern ser riktigt bra ut!
Jag föreslår att du lägger ett tunnt lager klarlack, sedan dekalerna och sedan ytterliggare ett lager klarlack innan en mörk wash. sist en omgång med matt lack.
Har nu satt på dekalerna,ska jag klarlacka dem innan jag drar på en wash eller efter?
/anders
Strunt i frågan:)har slängt på klarlack och väntar på att den ska torka,sen blir det wash och lite annat innan mattlacken.
Oroa dig inte över glansen. De flesta modeller måste gå igenom en plastleksaksfas innan de är färdigvädrade och kan rulla ut på vitrinskåpets slagfält.
Dock så tycker jag att du kan vida till bärhjulen lite, kamo-mönstret ser lite för symmetriskt ut(titta mellan linje 18 och 24 på skärmattan).
För övrigt grymt imponerad över din zimmerit. Det vete sjutton om jag vågat på mig det själv.
tack! men cammot på bärhjulen kom ju till när hela tigern stog still,även om tyska soldater kanske beskrivs som ena uber soldaten så tror jag inte att de hann jaga runt på fordon och flygplan och se till att det blev symetriskt,eller som min far som var med om ww2 sa det blev som det blev man tog det som fanns i närheten och smetade på huvudsaken var att det stämde någotsånär
Snyggt! Det blir kul att följa avslutningen. Roger
Ser grymt bra ut som sagt. Tycker gubben ser bra ut redan nu, go och glad är han också. Ser verkligen ut som att han står och stolt poserar framför sin kisse. 😉
Vad kan man göra en lördag?hmmm man kan pensel måla ca200 bandlänkar jiiipie jätte kul inte,men det blev bra.dom skall bara torrborstas för att få fram lite slitage men det får bli en annan dag,jag tar ett glas rödvin och relaxar istället Skål!

😂 Men kom ihåg, det går lika bra med något godare i glaset … 😇
#42: Du hinner väl bygga ett par timmar före Coctail-timmen? 😎
Ser bra ut! 👍 Ska dom hålla i cigaretter? Ett bra knep är att tillverka dessa av uttänjd gjutstam!
cigg ja bra ide! trodde dom spelade sten sax påse med lite god vilja så kan man tolka poserna till detta,men det får nog bli nikotin klubben av detta.
ser bra ut tycker du fått till gubbarna väldigt levande, det känns som att dom skrattar åt något gott och totalt glömt kriget för en stund.
ja ögon kan vara knepiga ibland, jag målar alltid mina ögon med akrylfärg och då börjar jag med ögonvitan och sen brukar jag ta blått till pupillen, använder man svart så brukar det kunna bli för mörkt. sen brukar jag ta ett hårstrå och göra lite reflex glans också. men det är svårt att få ögonen små nog. en sak jag brukar glömma är ögonbryn, har märkt att gubbarna blir mycket bättre med dom.
Det blev ett snyggt bygge. Jag gillar kamouflaget och figurerna särskilt! Roger
Snyggt jobbat! Tycker att både gubbar och vagn blev bra! Håller med #55 om att det ser ut som en levande scen! 👍
Ett tips när man målar ögon är att först lägga en mörk ton av hudfärgen i ögonhålan, innan man målar vitan. Det ger ett mer naturligt intryck.
Nu ser vi fram mot nästa projekt! 🙂
/Calle
tack för tyckandet och de goda råden skall genast testa dem.