Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 3512 ggr
Proosen
0

Ingen rågfralla men väl en limpa.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på att snickra på en Hornet 53:a som fått lägre hållning och väntar på rakning. Gult och grönt blir temat på in- och utsida.

Niclas

50m2
0

Ser fram emot att se detta fullkornsbygge färdigt!

StefanW
0

Me like!

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

Coolt, Niclas Glad

Rakning, var det ja…hur mkt kommer du raka bort?

/Stefan

Proosen
0

Har rakat av lite dörrhandtag, backlampor och de där ornamenten på framskärmarna. Just nu står den på tork efter några duttar primer igen. Lite mellanslipning och några pustar till så är den nog klar för lackering tror jag?

Kanske, kanske ryker det lite grejer på skuffluckan också? Vet inte riktigt hur mycket jag ska ta bort men det känns lite fränt med "Twin H-Power" på luckan.

Ju mer jag sitter och kollar på den här desto mer säker blir jag på att det måste byggas en till framöver. Fast den gången med vildare och mer omfattande karossmodifieringar. Finns en del gjuttekniska finesser som gör en sektionering ganska enkel, tror jag?

Niclas

Charlie82
0

Störtskön kärra! Tungan ute

[Henke29]
0

Ser verkligen fram emot slutfarsen på denna bil Tungan ute

PonCar
0

NiceSkrattande!

bsgm
0

Riktigt skön kärra, ett klart fall av måste ha Glad

Maysula
0

Tungt Cool

Proosen
0

Arbetslivet kom i mellan med c:a 70 timmar jobb på fyra dagar, trött är bara förnamnet men det är värt ganska mycket pengar i vår skrala ekonomi så det var bara att ge järnet och servera runt 800 personer vid Ingmarsspelen i Nås.

Bygget har då fått stå tillbaka lite granna, men inredningen har fått färg och krom. Nu väntar klarlack för att få rätt lyster på ytorna. Blev trippelgrön interiör istället för gult och grönt.

Karossen håller fortfarande på och finslipas så jag slipper otrevliga överraskningar när sedan lacken ska åka på. Twin H-power får kvarstå på skuffen liksom skyltbelysning/handtag och hornet-raketen.

Tack, och ha det gott!

Niclas

zoncar
0

Huhu fy fjämtan vad läcker!! mycket hög dräggel faktor Tungan ute

Proosen
0

Går sakta framåt med denna. Motorn har tagit plats och inredningen närmare sig slutmontering. Lite fipplande så är allt utom karossen färdigt.

Kommer bilder vad det lider, kanske redan idag om tid gives. Ska packa ihop familjen och rymma till stugan några dagar nu, sen en dags jobba innan färd till stockholmen vidtar.

Det myckna regnandet med tillhörande luftfuktighet har omöjliggjort karosslackning. Gjorde ett försök med kepsen som blev mattgrön istället för blank pga. just fukten.

Ha det gott mellan skurarna!

Niclas

Proosen
0

Motorbild.

Tändkablar, bränslerör och förgasarlänkage gjort av tunn kabelisolering och koppartråd. Jädra knåpande att få tändkablarna att ligga som de skulle, men det gick med lite milt våld!

Niclas

Proosen
0

Andra sidan av möllan.

Niclas

Denna kommentar har tagits bort.
Proosen
0

En försmak av inredningen i trippelgrönt.

Niclas

[Hayabusa]
0

Cool limpa Glad

zoncar
0

huhu och flämt, en totalt underbar modell, ack så läcker och vilka färger mums

Proosen
1

Tackar tackar! Här står det still då det är alldeles för hög luftfuktighet för vidare lackering. Gjorde just ett försök till med gangsterkepsen och det blir allldeles mjölkigt. Nu är det så tjockt med färg på den att det får bli ett litet bad och nya tag längre framåt hösten med resten av karossen tror jag.

Skittråkigt när allt annat är i princip klart och vädret osamarbetsvilligt. Är visst 48% luftfuktighet just nu, har haft några dagar med uppåt 80%. Skoj när det känns som att sova i tält när det regnar, allt i sängen blir rått och otrevligt med fönstret öppet och stänger man så blir det olidligt varmt istället. Nåja, bara att gilla läget och gå ner å sprätta en kartong till då….

Niclas

bsgm
0

Stilrent och snyggt Glad

Proosen
0

Nu är den "elfenbensgul" eller vad man nu ska kalla en nyans av elfenbensvit bruten med en gnutta gult?

Humbrols enamel så nu får det stå och torka läääänge innan maskering och taklackering tar vid. Det blir mörkt grönt tillsammans med kepsen i samma nyans, lite grönt pärlemor på det som effekt.

Niclas

Dioramabyggare
0

#21: Flämt flämt… detta kommer att bli supertjusigt, ser man ju "redan nu"… tidigare har jag inte varit mycket för sådana där "limpor" (mera gillat 60- och 70-talens kantigare karossformer), men när jag tittar på din fina Hornet så är jag definitivt beredd att tänka om Skrattande

StefanW
0

#21 Tummen upp!

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

Snygg behaglig färg och med den kontrasterande gröna kommer det att bli riktigt läckert.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Snyggt så det förslår! Härliga former och färgvalet är kalas. En annan modell med former i samma stil är på G - Revell släpper snart sin '50 Oldsmobile.

muggebigge
0

Hal som en ålTungan ute…Kanonläckert bygge.Sugen på nått liknande i verkligheten

Proosen
0

Färg på limpan så nu får det torka en redigt lång stund då det är enamel även på taket.

Tänkt att den skulle vara klar till Mini-meet på lördag men det går nog inte pga. torktiden. Vill inte riskera märken i en fortfarande mjuk färg när BMF'n ska på.

Ha det!

Niclas

Proosen
0

Fixade även till en tass åt avgasröret, tog väl c:a en timmer i anspråk innan det blev som jag ville.

Knackade/tryckte till formen ur folien från ett värmeljus som polerades och limmades på plats.

Niclas

Harvåker
0

Snyggt!

Magnuzk
0

Det här är fint Niclas. Då mina grejjer är alldeles för stadiga så har jag tyvärr inget alls att välta över den.

Snart ska jag beställa färger och börja bygga en bil jag med! Det är en Le Mans Porsche från Tamiya.

Magnus.

zoncar
0

Hehe flämt och nästan pervoflämtande!!  fy bubblan vart läckert! Tassrör, sjukt läcker färg på taket hmm proosen du är liksom min idol just nu!! så förbonkat läckert!!!!!!Tungan uteTungan uteTungan ute

Proosen
0

Ohh! Nu får man akta sig för sedlighetsroten snart om det ska låta så ute i stugorna!

Taket är ett sorgeämne, två lackförsök hittills och nu sist landade det en del damm i den våta färgen. Inget att oroa sig för i normalfallet. Den här gången kom det fram tre vita prickar. Fick slipa lite hårdare än jag tänkt från början, men inte mer än att en omgång till med den gröna kandyn fixar till det. Hoppas jag….

Tack ska ni ha för uppmuntran!

Niclas

StefanW
0

Tummen upp!

Stefan - Modellbyggare

Harvåker
0

Apropå dina färgbekymmer, har du testat Zero Paints? De ger en halvmatt finish och sist lägger man tvåkomponent klarlack, resultatet blir mycket bra! Jag har köpt från Hirobuy i England och använd den färgen några gånger, lättarbeta och torkar betydligt snabbare än humbrol och ger en hållbar, mycket blank yta.

Proosen
0

Japp, har en räcka burkar från england i låddan. Dock ingen som passade just nu.

Den här Camaron är i Arancio atlas från Zero, dock klarlack från Plastic Padding som blir stenhård och hyperblank.

Enamel blir också hård som sten men det tar som sagt ohemult lång tid, får bli en frukt/grönsakstork framöver. Finns på Coop för strax under 600 kr och då blir torktiden dagar snarare än veckor.

Niclas

zoncar
0

#32 Mja inte ska man väl slå på stora trumman bara för att man tycker en bil är sjukt läcker! men jag gillar färgsättningen på stort allvar!!!

ja förutom den orange camaron då, ja inte färgen men den är för modern ja kanske!!!Obestämd

Proosen
0

Har äntligen fått lite gjort på frallan igen.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser (ungefär lika många omlackeringar) har det äntligen blivit en färg som sitter kvar och ser ut som jag vill på taket.

Svart bas, metallick british racing green och klarlack. Saknas polering på bilden men det är också gjort i skrivande stund.

Nu är det krom i stora lass som ska på i form av BMF på karossen och Alclad på kofångarna. Sen är det mest montering kvar.

/Niclas

Proosen
0

Nu är det nära!

Fick fram byggbrädan istället för skärbrädan i köket och med lite mera småfixande så är snart limpan färdiggräddad.

Ett inte helt igenom "perfekt" bygge men det blir ju alltid bättre nästa gång. På det stora hela är jag nöjd och belåten, inte alla gånger som den initiala visionen håller hela vägen. Den sprack en liten, liten aning då inredningen inte blev gul/grön som tänkt från början utan trippelgrön med några blå pluttar på vevar, spakar och knappar istället.

/Niclas

StefanW
0

Attans läcker!

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

Absolut snygg 👍

StefanW
0

Stefan - Modellbyggare

Harvåker
0

Åh! Vad snygg!

Proosen
0

Färdig!

/Niclas

Harvåker
0

Nähe, lägg av, det är en riktig bil ju! Visa modellen nu.

muggebigge
0

Otroligt läcker…Håller med om att den ser verklig ut

AkrylBob
0

Läcker blysläde, snygg modell och bra plåtad.🙂

Decaius
0

Mycket fint bygge! Det var en spännande och informativ tråd! 👍