Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 1796 ggr
Kemisten78
1

Betsning av rår och master

Ny på forumet, men en någorlunda habil trämodellbyggare :)

Håller på med Meta af Byxelkrok (Billing boats) och det börjar dra ihop sig att behandla rår och master. 

Frågan är bara med vad. Vill gärna ha en mörk ton men är lite vilsen när det gäller val av lack/bets. Är det någon som har något bra tips om märke? Finns det i småförpackningar? Känns lite dumt att köpa en burk för hushållsbruk och bara nyttja en liten del av den.

Bilder kommer också vad tiden lider.

MarkusN
1

Hej och välkommen hit!

Smaken är som baken, men antagligen vill du inte ha blanka master och rår? Det är det första att tänka på, att köpa något som blir matt när det torkat, om du frågar mig. 

Vill du bara ha lite mörkare ton och lite mera "djup" i träet kan en liten flaska möbelolja fungera. Jag använder en teakolja av märket MP52, det står "färgar ej träet, men det är inte riktigt sant, fär träet får ett annat djup och blir mera levande.

Vill du får det riktigt mörkt så skulle jag leta upp bets i lämplig kulör, finns ju från det normalbruna ek, till näst intill svarta kulörer. Kolla så att den torkar sig matt bara (tycker jag då :-) 

Ett alternativ - om du bara vill få en mörkare yta och inte handla på dig stora behållare vätska du inte har så stor nytta av - är ju att handla matt akrylfärg och spä ordentligt med vatten innan målning. Då suger träet åt sig färgen mera än att du bara målar träet, vilket behåller träets struktur och ådror hyfsat synligt. 

Var tvungen att googla sitt skeppsnamn, är det denna du bygger?

Denna kommentar har tagits bort.
Kemisten78
1

Tack! Möbelolja har jag inte tänkt på men helt klart värt att testa. 

Ja, det är den Meta som jag bygger. Köpte skrovet färdigbyggt på Tradera. Tycker personligen att själva skrovbygget är ganska trist och är därför glad att jag slapp 🙂.

erihan
1

Hej!

Jag har använt den här för att färga trä…håller med dig om att det ser mer realistiskt ur med lite mörkare trä. Finns i olika nyanser och är vattenlösliga…

http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/admiralty_stains.html

AkrylBob
1

Här är ett annat enkelt förslag.

Du har kanske en skvätt kaffe eller te hemma.
Blanda någon av dessa med linolja eller vatten.🙂

SGH
1

Hej Har tagit en vanlig vattenbaserad typ möbellack från färghandlarn. Man kan sedan blanda den med lasyr eller någon färg med den kulör man önskar. Det viktiga är att lacken och färgen är blandbara med varandra men det brukar dom kunna svara på i färghandeln.

petzon
1

Herdins pulverbets anser jag åär bäst, de olika kulöärerna är blandbara så det går lätt att blanda om man inte hittar rätt nyans i det stora utbyudet. Blanda betesn med hälften vatten och hälften t-röd enligt receptet på baksidan så torkar den fortare än bara vatten. Min favoritlack är Humbrols Satin cote. Lagom glans, lätt att stryka ut och gulnar inte. Betsen går att spara i en glasburk med lock i flera år

Kemisten78
1

Många bra förslag - tack för det! Måste hem och testa tror jag.

F. ö just hemkommen från världens största modelljärnväg, Miniatur Wunderland i Hamburg. Satan i gatan är ett bra epitet. Kan varmt rekommenderas.