Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 3233 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen, april 2013

Ny månad, ny tråd. Glad

2013 års tidigare trådar:

Och kom som alltid ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

starhawk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppsan blev jag först den här månaden? Nåja i Tisdags var jag till Taylors & Jones för att köpa bacon men dom hade en pajad kylanläggning så det blev inget där, men Hobbybokhandeln ligger ju i närheten så då gick jag dit för lite "tröst". Hittade den här påsen, nostalgivarning! när jag var grabb så var det såna här påsar som gällde kommer ihåg när jag snurrade på stället i varuhuset Kringlan för att välja ut en lämplig påse då vi var på besök i Södertälje (bodde ute på landet vid den tiden), det var tider det. Numera ser man ju knappast dessa påsar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

lanm65
0

#1 jo dom där ställen med byggsatser mins jag väl. De var rätt billiga, kostade bara 3-4 kr i början på 70-talet. Gick oftast att tjata till sig en när man var med morsan och handlade.

felle-j
0

08:as inköp idag. Blev ett riktigt kap. Allt gick på 300kr och då är det 2st Texan i SK16 kartongen. Dock så är dom lite påbörjade men inte mycket.

StefanW
0

#1 Den väcker minnen!

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Titta vad Tomte….ehh förlåt Henke kom med häromdagen.
Tack Henke. 👋

Roca
0

En liten Messerschmitt i 1/144 från Eduard har ramlat in.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

grDalMas
0

Moi moi!kikade in på Modellhuset Liden för att köpa lite färg fick en trevlig stund där samt med mig hem detta.Nu blir det lite perkeele bygga av det värmer ett blåvitt hjärta.

Anders

ElLobo
0

#7: Det kan vara ett "farligt" ställe att besöka, speciellt för de som gillar pansar. 😉

Roca
0

En Roco Minitanks DL 22 i skala 1/87!

erihan
0

En Liberator i 1/144…skall bli ett diorama med en amerikansk nödlandare i Halmstad 1944…

erihan
0

Ochnya  engelska soldater i 1-48 från Airfix…figurerna ser mycket bättre ut än den stela, datorritade boxarten…

[Tunnan]
0

Detta kom Henke med idag
Tusen tack

[Tunnan]
0

Och denna

[Tunnan]
0

Första är i sksla 1/72 och Zeron är 1/48

Tankboy
0

Men så trevligt, ett paket från Bromma Hobby har trillat in. Håller mig kvar på småskalig pansar men byter "lag".

Får se vilken jag börjar med, dags att sätta sig och gosurfa inspirerande stridsvagnsbilder. Eh, inte på arbetstid förstås… 😃

Roca
0

Trevliga inköp ni har gjort allihop!

Här kommer ett par stycken från mig, först:

Revell 1/72 J28 B, från Dioramabyggare!

Roca
0

Och två fina resinkits, Hauler i skala 1/87, från Kits for Cash:

Phänomen Granit ambulans samt en Tatra tung lastbil

Roca
0

Och från Alfa Hobby;
2 x Zvezda 1/144 Bf 109 F

Roca
0

Och 2 x Ace 1/72 leFH 18

Dioramabyggare
0

#16: Ah, så den "landade" hos dig till slut🙂… hoppas byggsatsen är till belåtenhet, och lycka till så mycket med bygget!

Decaius
0

Många trevliga köp ni har gjort! 🙂

Själv fick jag den här med posten! Galet mycket ets! (För skalan)

Men ta det lugnt, jag får även en 1/35-vagn i morgon! 😃

Dioramabyggare
0

#21: Jag har letat information om användningsområde för lyftkranen på Sd.Kfz 186, men inget hittat. Vad användes den till? Den verkar vara för klent dimensionerad för bärgningsuppdrag, tycker jag. Kanske den användes för ammunitionshantering?

Decaius
0

#22: Jag antar att "2metric ton lifting crane" betyder att den har en lyftkapacitet på 2 ton. Ammunitionshantering låter som ett sannolikt användningsområde! :-)

Decaius
0

22# Proportionerna mellan kran och vagn är ungefär som frambenen och en tyrannosaurus rex :-D

Roca
0

#22-24:
Om man kollar lite i referenserna och på nätet, ser man mest att kranen var monterad på den nära släktingen "Sturmtiger", vagnen med samma chassie men med en raketkastare/mörsare som huvudvapen:
Sturmmörserwagen 606/4 mit 38cm Raketenwerfer 61

I boken "Waffen Arsenal Band 99, Elefant - Jagdtiger Sturmtiger - Raritäten der Tigerfamilie" av Wolfgang Schneider, på sidan 40, finns en suverän bildserie där besättningen jobbar med "Aufmunitioneren" på sin Sturmtiger; de lyfter den nästan 90 cm långa raketprojektilen med hjälp av kranen, in i fordonet (man kunde ha med 14 projektiler)

Men nu ska jag ju sitta och plugga samhällskunskap, ni får sluta ställa så här frestande frågor mitt på blanka förmiddan 🤐😉(skojar bara, mycket intressanta funderingar, vill höra mer!)

[Hayabusa]
0

Ganska säker på att kranen användes för att lyfta ur motorn. Även andra vagnar har fästen/socklar "Pilzen" på tornet som jag tror användes för denna typ av kran.

Decaius
0

#25, #26: Intressanta upplysningar! :-)

starhawk
0

Kranen verkar överdimensionerad för ammunitionen, Sturmtigers kran är betydligt klenare

starhawk
0

Idag vart det en tur till tobakisten (Shenker) och kom hem med ett paket med följande innehåll. När jag tittade igenom den fick jag en så överväldigande lust att bara sätta igång, så nu gäller det bara att hitta ett lämpligt gruppbygge att peta in den i

grDalMas
0

ang kranen så sitter det 3 sådana fästen på min tiger1  uppe på tornet samt att det är rör 3x2mellan bogservajrarna skulle ju kunna vara en plockihop kran.

grDalMas
0

här är en på hur kranen ska sitta på tornet.

Dioramabyggare
0

#18: Vad spännande med två lika modeller! Har du tänkt bygga de som individer från samma flygförband? Diorama, kanske, eller som vinjetter?

Visa gärna bilder under byggets gång🙂!

Harvåker
0

#30; stängerna mellan bogservajrarna är delar till en viska för att rengöra eldröret. Men jag tror också att tvåtonskranen på Sd.Kfz 186 är till för byte av motorpaketet. Det gäller troligen även kranen som kan monteras på tornet på Tiger I. Man kan nog anta att reparationsgruppen har med sig en dylik kran i sina fordon.

[Hayabusa]
0

#33 Jäpp

Roca
0

#26, 28, 33: Säkert är det så!

#32: Jo, nåt sånt blir det! 🙂bilder utlovas!

IKV91
0

En fd ryss/syrier har letat sig hem till min bygghög.

Byggsatsen ser riktigt trevlig ut (fast det brukar jag nog tycka om allt som jag köper från Tamiya)

Jag får se vad man kan i tillbehörsväg, det finns säkert en del.

Roger

[Hayabusa]
0

#36 Säker fin, Roger. Skulle jag föreslå något, så är det nya band och bränsleledningar till tankarna (på skärmarna). Annars tror jag man kan bygga den ganska rätt ur lådan.

/Stefan

erihan
0

Lite 1/1200 till kommande diorama…Först en svensk Bellona fregatt…skall bli systerskeppet Camilla

erihan
0

Sedan USS Constitution,,skall bli USS President

erihan
0

Och sist en lite chebeck….

grDalMas
0

Skulle bara kika in på modellhuset liden och köpa lite färg och några gubbar,ojsan! det blev visst en finsk vagn också + trevligt prat med Christer Mann och Stefan Wadman.

/anders

ps tack för tidningarna Stefan🙂

StefanW
0

#41 Tack själv för en trevlig pratstund och välkommen till IPMS!

Stefan - Modellbyggare

Charlie82
0

Lite som har trillat in.

Tyskt fältgendarmerie med vaktkur i 1/35

Sovjetisk tankbesättning under pågående service i 1/35

Sovjetisk 152mm ammunition i 1/35

Torrdekaler från Archer

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

starhawk
0

#43: Torrdekaler? menas därmed gnuggisar?

Charlie82
0

#47 helt rätt. Det är gnuggisar. Man slipper den förargliga kanten som dekalfilmen annars har.

nox_umbra
1

jag hittade tillslut vad jag har sökt efter jättelänge nu. så jag köpte 2😃

se och njut :)

ElLobo
0

Det är visserligen bara en dag kvar av månaden, men man kan aldrig veta … det kan komma fler bidrag till bygghögen.

Alltså fortsätter vi i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer