Revell 1/76 Kruppp Kfz. 70 DAK
Har börjat bygga på min nyinköpta byggsats av en s.k. "Kfz. 70 Krupp-Protze", enligt bilden dragfordonet för, eller åtminstone förknippat med, PAK 36, 37 mm. Här har vi boxart, det rör sig förstås om en ompackad gammal Matchbox-modell, det visste jag redan innan.
Men, det är ju faktiskt inte en Kfz. 69 i lådan, vilket det borde vara om den ska dra på en PAK 36, utan en Kfz. 70, alltså versionen för trupptansport, motoriserat infanteri. Det hade jag inte koll på innan! Nå, det gör ju ingenting! Då bygger vi väl ett trupptansportfordon istället. Den medföljande kanonen var ändå inte mycket att ha som modell i sig själv, den förpassas till reservdelslådan så länge.
Efter lite funderingar och kollande i bl.a. böcker från Waffen Arsenal efter lämpliga förebilder, bestämde jag mig för att bygga den som ett fordon ur DAK, Afrikakåren. Jag har bara hittat ett par färgteckningar/profiler, t.ex. på AFRICA-AXIS-ALLIED men detta låter jag mig inte hindras av.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Jag satte igång bygget genast, så det blev inga "sprue shots", men dessa finns t.ex. på Henk of Holland-Revell
Så här ser det ut idag, efter lite byggande och målande med Flames Of War Spraydosefärg, SP06 German Armour (Desert)

Bra början Peter. 

Tack Tunnan!
#2: Finns det mycket figurer till 1:76? Tycker det är ganska tunnsått redan till 1:72… Iaf om man vill ha crew till sina fordon..

#5: Jo, det stämmer; det är ganska tunt med lämpliga figurer i båda skalorn, just för att använda som crew - en del modelltillverkare (styrenplast) som Airfix, ESCI, Hasegawa osv, inkluderar ofta figurer i sina fordonsbyggsatser - av mycket varierande kvalitet. Föraren och officeren från Airfix Kübelwagen är ett exempel; ganska enkla, passivt sittande gubbar - desa två "gömde" jag inne i Hanomagdragaren till min V-2 raket: 

Annars så har ju plasttillverkarna i dessa båda skalor, som ofta blandats, historiskt främst tillverkat stridande soldater; där skiljer storleken rejält!
Valiant t.ex. med sina brittiska soldater i 1/72 har en medellängd på 26 mm, ca 1,87 meter i verkligheten, i överkant av spektrat, medan Matchbox 1/76
amerikanska soldater, är betydligt mindre (21 mm, 1,52 m om man utgår från en jämförelse med 1/72), vilket nästan går att kombinera med Preisers tyskar i H0, skala 1/87 (20 mm, 1/44 m).
Nåväl, tillbaka till passagerarna och förarna;
På skotska firman Milicasts hemsida finns en fin samling figurer i skala 1/76, 20 mm, som till viss del kan tillfredsställa behovet. Dels rör det sig om Milicasts egna (i resin), dels om metallfigurer från AB Figures.
På bilden har jag satt in en sittande Afrikakårs-gubbe samt en stående (crew Flak 18) från AB Figures, köpta via Milicast, i Airfix 1/72 Kübelwagen!

Och nu är i alla fall alla delar ur lådan ihopsatta till en liten Krupp! Plus förare från AB Figures och ett par Afrikakorps-palmemblem från diverse gamla icke politiskt korrekta dekalark 
Jag har inte besämt ännu vad mer som ska hända med den här modellen; diorama blir det, men det återstår att se om det blir "action" med stridande, av- eller påstigande infanterister, eller om det blir någon form av transport- eller underhållsdiorama. Lite vatten- och bränsledunkar, packning, personliga vapen mm mm kommer i alla fall också att läggas till då.
6-7: det var mycket upplysande! Själv har jag beställt lite gubbar från preiser.. 8: ser mycket fint ut! Måste dock titta noggrannare på en större skärm ikväll. Underhålls-diorama, röstar jag för!:-)

#9.1: Preiser är alltid rätt! Mycket fina figurer med korrekt anatomi, ofta skulpterade efter riktiga referensfoton.
9.2: Tack! ja, jag lutar åt underhållsdiorama själv också, roligt med mycket detaljer! Jag målar dels med pensel, dels med spraydosa. Vädringen är bara torrborstning och ibland någon wash, där har jag mycket kvar att lära. Markfordon och artilleripjäser är mitt senaste intresse, efter att nästan enbart ha byggt propellerflyg i 1 /72 de senaste åren.
#7.2: Rättelse; Airfix Kübelwagen är förstås i 1/76.
Nu har jag tittat lite närmre på större skärm! Mycket trevliga byggen, både kruppkärran och kübel-vagnen! Jag gillar vädringen, speciellt på hjulen. Själv har jag en tendens att överdriva, när jag börjar vädra. Bra jobbat!

#11: Tack ska du ha!

Ett litet dio byggs också kring denna vagn; en tung MG-grupp ur ett Afrika-Schützenkompanie någonstans i Tunisien 1943 håller på att inta sin eldställning. Figurer från Revell och AB Figures. MG:t på fordonet är lite stukat, får ta och fixa detta 
Det ärr väl så varmt att den smälter! Snyggt!

Tack! 😂
Just nu går det här bygget på högvarv, massor av små gubbar befolkar plattan. Kommer uppdatering snart.
#15 Spännande! 🙂

Nu är det här lilla dioramat klart!
Alla soldaterna har fått sina personliga vapen och stålhjälmar, åtminstone med i närheten även om de bär fältmössor på huvudet. Personlig packning har jag inte lagt till förutom det som en del hade på kroppen redan, vi får anta att en del blev kvar hos trossen.
Rommel har även i detta diorama fått för sig att springa fram till fronten och leda från första ledet! Kunde inte låta bli att peta in honom, då bygget av hans lilla SdKfz 250/3 "Greif" har gått så långsamt framåt, så fick han vara med här i stället.
Figurerna kommer från AB Figures (metall), Revell (mjukplast) och Revell (Matchbox hårdplast). Några stålhjälmar och ett gevär har jag plockat från en Caesar-figursats också.

Ha, ny syns det lite superlim under MG:t på Kruppen, får ta och fixa till det. Och en sak som jag saknar är flera MG-ammunitionslådor, men det finns inte så många i de olika figurseten jag har tillhanda.
Det blev riktigt bra! Väldigt levande scen med välmålade figurer! Tummen upp!
Skulle inte du plugga, förresten?! ;-)

#19: Tack ska du ha! Känns skönt att ha den klar.
#20: Hrrm jo. Lite blev det i alla fall. Får ta nya tag nästa vecka 😂