Apropå "Blue Nose".
Hej!
Jag är ny på detta forum, men har med långa perioder av inaktivitet byggt trämodeller sedan 1967. Alla har varit modeller från Billing Boats för att det var det enda som fanns i min då danska föreställningsvärld. Först ett vikingaskepp, sedan Lilla Dan som blev klart 1969, men som sedan av en katt knuffades ner från en bokhylla med en katastrof för hela riggningen. Den lades i påse och blev liggande till på 1990 talet då jag renoverade riggen och sydde segel som jag inte hade på den från början. Jag hade efter att jag första gången blivit klar med Lilla Dan köpt en byggsats med Fregatten Jylland men kom snart fram till att den var för avancerad och köpte istället Blue Nose. Denna påbörjades men blev sedan liggande ett antal år till den togs upp igen för ett par år sedan och gjordes klar förre året. Nu har jag senaste halvåret jobbat långsamt på Fregatten Jylland. Att allt har tagit så lång tid har inte varit pga bristande intresse utan på annat som tagit min tid bl a utlandsarbete i perioder. Intresset har funnits, men inte tiden. Jag har aldrig haft någon att fråga till råds och har lärt mig mycket av egna misstag. Har på olika museer tittat på modeller och har några böcker bland annat med tekniska detaljer från verkligheten bland annat praktverket "Fra mast til køl", "Maritim håndbog", Nyt Nordisk Forlag 1963. Fregatten Jylland har jag, som ursprungligen dansk, följt genom åren och var 2007 och titta på i Æbeltoft på Jylland. Kom då underfund med att BB's ritningar inte alls var korrekta och jag håller nu på med egna ändringar.
Jag har redan lärt mig mycket av att kolla genom aktuella och tidigare byggen på detta Forum. Jag är verkligen imponerad över den entusiasm och den kvalitet som framvisas. Även den öppna dialogen med inhopp från nykomlingar. Ingen fråga är för enkel. Det är så lätt att köra fast om det kör ihop sig. Jag kommer säkerligen att återkomma för råd och dåd efterhand. Jag har börjat spana lite på vilken modell jag skall ta nästa gång. Bounty? Riggningar tilltalar mig som mest i byggandet. Men är det någon som vet vilket firma som har den "bästa" modell? Den finns ju från flera olika.
Jag har ingen egentlig aning om vilken firma som har "bäst" byggsatser; för att kunna uttala sig i den riktningen skulle man behöva ha byggt en eller flera modeller från varje tillverkare, och det har jag inte gjort.
Det jag kan säga, baserat på min begränsade erfarenhet, är att JoTiKa/Caldercraft gör väldigt trevliga byggsater: väldokumenterade, med god passform, kvalitetsmaterial, fina detaljer och mycket bra ritningar och instruktioner. Deras "Bounty" är en modell jag redan dreglat över flera gånger, även om jag (som det ser ut just nu) misstänkar att jag för nästa statiska bygge snarare kommer fastna för "Endeavour" … eller kanske en fregatt … Men det blir en senare historia.
JoTiKa/Caldercraft säljer själva via The Shipwright Shop, men det kan vara värt att kolla priserna hos t.ex. Cornwall Model Boats, The Model Dockyard m.fl. – vad jag kunnat se är de mellan varven billigare.
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Hej Ställde samma fråga till dom på Wentzels Hobby en gång. Dom anser att Amati är bäst sedan Corel och på tredje plats Billing Boats. Amati ska tydligen ha både bra ritningar och hög kvalité på materialet. Corel hög kvalité på materialet men lite sämre ritningar och beskrivningar. Billing Boats börjar få hyfsad kvalité på materialet men ritningar är fortfarande bristfälliga. Nu är ju dom lite partiska så man får väl tolka svaret som deras uppfattning om det dom själva säljer. Sedan finns det ju ett antal tillverkare till på marknaden. Den enda jag har någon erfarenhet av är Billing Boats , den modellen jag håller på med är ca 35 år gammal men har även en som bara är något år gamal från Billing. På dom åren ser dom i alla fall ut och blivit mycket bättre både vad det gäller materialet men även ritningarna.
Hej o välkommen.Håller med om att det är svårt att säja vilken tillverkare som är bäst.Själv kan jag bara komma med tipset att söka på just den båt du är intresserad av,kolla in andras byggen o kommentarer.Finns otroligt många forum o byggloggar ute i cyberrymden.Kan vara lite lurigt att förstå utlänska sidor typ spanska iof😃.Men man kan få en någolunda bild av hur det ser ut.Det var så jag fasnade för Victorymodellen jag valde.Finns en massa tillverkare till den,men den jag valde hadde färdigskurna kanonportar o fått väldigt bra kritik bland dom som byggde den.
#2 Wentzels behöver nog uppdatera sin ranking 😉
Alla tillverkare har nog några svarta får i utbudet - inte minste eftersom många modeller har, som du själv erfarit , decennier på nacken.
Tillverkaren Mantua är en av dem som har många ålderstigna byggsatser och för några år sedan försökte de modernisera sig genom att lägga med mera laserskuret. Tyvärr av dålig kvalité och ramaskrina på det engelska forum jag besökte då lät inte vänta på sig. 😃
I topp vågar jag påstå att vi har Caldercraft och Victory Models (som Amati har ett ägarförhållande till och de delar hemsida). De är de två yngsta företagen i branchen, så de har inget gamalt i bagaget, har modern teknik för tillverkningen och gör sin historiska research av förebilderna ordentligt. På så sätt är de i en klass för sig.
Det går också (tycker jag i alla fall) att ana samma hand i byggsatsens utformning - och så är det också, designern Chris Watton började på Caldercraft men gick sedan till Victory Models. Han har en mycket stor del i att dessa två tillverkare kan erbjuda det de gör. Han var mycket öppen med sina designidéer på nätet i olika forum, men efter att Caldercraft och Victory Models hamnade i konflikt så var han tyvärr tvungen att hålla tyst.
Därefter vill jag placera Amati som jag tycker håller hög klass på materialen, bra ritningar och fullt begripliga instruktioner. Dessutom lite mera ansträngning i researchen än många andra (undantaget de två ovanstående)
Sen finns det två tillverkare vi ofta glömmer bort i Europa: Model Shipways och Bluejacket från USA. Vad gäller material och historiskt korrekthet slår de flera europeiska tillverkare på fingrarna.
Sen Corel och Mamoli, men man får passa sig för de där riktigt gamla byggsatserna (som idag säljs till överpris i förhållande till vad man får). Det mest irriterande med dem tycker jag är deras totala nonchalans för research av förebilden, de ljuger dig rakt upp i ansiktet om vilket fartyg det är du bygger. Exempel: Mamolis "HMS Surprise" som passligt dök upp efter storfilmen Master and Commander är deras La Glorie med ny galjonsfigur!
Artesania Latina och Occre är två andra som jag inte har någon egen erfarenhet av. Dock verkar de prisvärda. Artesania har dock fått kritik för att ersätta allt för mycket trämaterial med dåligt gjutna metallbitar.
Hur funkar det att köpa från leverantörer i USA ? Frukter ,tullkostnader , betalning m.m.
#5 Aldrig köpt nått från USA,men mycket från England däremot.Funkat görfint.Har ett e-kort kopplat till mitt bankonto,så sätter bara in det leverantören ska ha betalt.Frakt o tull är inräknat i priset.Leveransen brukar gå rätt snabbt,ca en vecka.Men ibland kan man bli förvånad.Victorymodellen kom på bara 3 dagar,tillomed levererad direkt hem till dörren.En ända gång har det krånglat.Köpte Mississippi från Cornwall o dom skickade båten före deras semester.Hadde satt e-kortet på 2 veckor,så det gällde inte när dom kom tebaka från semestern,och skulle ha ut sina pengar,men det löste sej snabbt efter att dom ringt mej o jag kontaktade min bank

Vid köp från USA får man räkna med ganska höga fraktkostnader jämfört med köp från Europa (fraktkostnaden ökade dramatiskt för några år sedan), och eftersom USA ligger utanför EU så får man räkna med att paketet fastnar i tullen, varvid det tillkommer moms (25% på hela priset inkl frakten) samt expeditionsavgift. Tullkostnad kan tillkomma men det är marginellt i sammanhanget.