Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 3127 ggr
nox_umbra
0

Tamiya Krupp protze 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som om jag inte har nog med aktiva modeller redan så började jag på ett nytt projekt, den här gången blev det en Krupp Protze ifrån Tamiya.

tycker det är en helt ok modell och bra passform på delarna som för ovanlighetens skull nästan helt saknar gjutskägg, det är en del delar som skarven syns på lite väl mycket men inte så farligt iallafall. byggbeskrivningen är också helt ok ganska självklar då modellen inte är så avancerad. det saknas dock mycket detaljer som fins på den riktiga tex pedaler till föraren och nitar och bultar lite här och där. på bild 2 så ser ni en modifiering till huven som jag gjorde, det saknades ett gångjärn och även spännena som låser fast huven så dom var jag tvungen att tillverka själv. men det blir ju bara roligare så :)

tanken är att den här ska ingå i ett diorama tillsammans med min italeri 7,5 cm howitzer som jag håller på med.

nox_umbra
0

.

nox_umbra
0

så nu har jag fått ihop den, inte limmat huven och flaket på plats än dock. tänkte att det blir lättare att måla på så sätt. det som är kvar är spadar och yxor och sånt, men det sätter jag på efter målningen.

tänkte måla den i den typiska tyska gråfärgen och försöka få lite slitningar på träplankorna på flaket, får klura lite på hur jag ska göra det lättast. tror att det inte funkar så bra med vanlig chipping teknik som man brukar göra på stridsvagnar. funderar på att måla den i träfärg först och låta det torka sedan målar jag med den grå färgen utanpå och borstar med en sträv pensel innan den färgen torkat, då borde trät lysa igenom lite tror jag. eller vad tror ni? har ni några tipps?

en annan fråga jag har är ifall någon vet vad dom extra träplankorna som hänger utanpå flaket har för funktion?

Roca
1

Ser ju himla fint ut! Ska bli kul att se dioramat färdigt sen, med kanonen!

Jag har läst en hel del om Krupp Protze i olika publikationer. De undervarianter av Krupp L 2 H 43 och L 2 H 143 som tycks ha haft brädorna på sidan, var "din" version från Tamiya som heter Kfz. 70 (Mannschaftswagen) för trupptansport, samt Kfz. 81 (Leichter Flakkraftwagen), dragfordon för 2 cm Flak 30 0ch 38, samt Kfz. 83 (Leichter Scheinwerferkraftwagen I & II).

På sidan 14 i boken "Waffen Arsenal 107, Krupp-Kraftwagen im Kriege" omnämns brädorna som "Brückentafeln", alltså är det bromaterial, för att kunna lägga ut och ta sig över ett mindre vattendrag t.ex. kan man tänka sig.

Varianten som Tamiya givit ut är egentligen en Kfz. 70 vad jag kan se, som användes för trupptransport och inte som dragfordon för 7,5 cm l.G. 18, det fordonet kallas Kfz. 69 och ser annorlunda ut, men det visste dom nog inte och inte Matchbox heller!

Mycket information och bilder finns på Kfz der Wehrmacht

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nox_umbra
0

tack för den länken, där fans det ju mängder att läsa. går ju att nörda ner sig totalt om man vill :)

ja att den egentligen inte användes som dragfordon till kanonen spelar ingen större roll för mig. och odsen för att den någon gång drog en kanon är ju ganska stora. men jag får försvara mig med att det scenen utspelar sig i tumultet och kalabaliken under tyskarnas reträtt på västfronten , och då käns det som att man tager vad man haver.

Ja jag mistänkte att brädorna på sidan var någon form av bro material eller för lättare kunna kör i lera och liknande. men tycker det ändå kändes lite primitivt, andra fordon hade ju plåtar med hål i till det ändamålet. jaja budgeten räckte väll inte till helt enkelt :)

idag tänkte jag se ifall jag lyckas få på lite färg på flaket iallfall, och kanske hinna måla klart gubbarna om jag har tur. så vi får se ifall det kommer någon ny bild till kvällen.

Decaius
0

Det hoppas vi på! Att det kommer bilder till kvällen, alltså! Måla lugnt! 👍

Roca
0

#4: Härligt! Ser fram emot fler bilder på bygget 👍

Och varsågod, ja det är en suverän sida tycker jag!

nox_umbra
0

så nu har jag målat flaket.

jag målade först hela flaket med en brunaktig färg för att få det att se ut som trä. tyckte det såg rätt bra ut men kanske lite mörk. sen lät jag det torka ordentligt innan jag målade flaket med färgen som det är på hela fordonet, jag använde humbrol 67. och innan färgen torkat så tog jag en hårt pensel och skrapade i den, använde lite lacknafta för att få den att släppa lite lättare. tycker att det blev hyfsat bra men skulle ha gjort trät lite ljusare. ska prova att torrborsta lite ljusare färg på vissa ställen och torrborsta lite 67 på andra ställen så det ser mer ut som att det har lossnat färgflagnor. men den ska få torka lite till först.

resten av lastbilen är också målad men den ska jag måla klart lite mer innan det blir något foto på den.

jag skulle behöva lite smakråd. vilken färg ska det vara på sittsarna på flaket? har sett att förarsätet ska vara i läder iallfall men det känns inte rätt att ha så mycket läder till att tillverka sitsarna på flaket, någon som har nån tanke på vilken färg jag ska göra dom i?

Roca
0

#7 Här en länk till en "Walkaround", renoverat fordon måhända men bänkarna ser ut som trä.

nox_umbra
0

ja det är inte träbänkar i min, jag har nog kommit fram till att det troligen var något billigt material på sätet så jag tänkte att jag målar det lätt ljusbrun.

en annan sak jag så på en av bilderna i länken däremot var låsningen till bakluckorna någon sån var det inte på min modell, jag ska se om jag kan tillverka nått själv.

nox_umbra
0

och så var även denna färdig :) (mer eller mindre iallafall)

jag har inte vädrat särskilt mycket än utan det gör jag när den är i sin rätta miljö. däcken är nymålade därav glansen.

flaket blev jag rätt nöjd med tillslut :) det är väll den enda delen som är mer eller mindre färdigvädrad ska på lite lera på golvet bara men det kommer nog inte synas så mycket när flaket är lastat. jag försökte få till fläckar efter olika vätskor på bänkarna tycker det blev hyfsat bra.

utsidan på flaket grundmålade jag enligt min förra bild sen torrborstade ajg det med ljusare träfärg, efter det så duttade jag på gråfärg med en spretig pensel. jag tyckte inte jag fick till rätt struktur så jag tog hushålspapper och började dabba bort färgen och då märkte jag att små fibrer ifrån pappret fastnade i färgen och jag tycker att det ger ett bra utseende. 

nu ska jag börja med dioramatillbehören och börja planera det lite mer.

här följer 3 bilder

nox_umbra
0

.

nox_umbra
0

.

gustav.lek
1

http://www.ministuff.se/sv/fotoets-pipor-och-resintillbehor/plus-model/krupp-protze-engine-set.html

Motor på extrapris 🙂

Riktigt snyggt. Vädringen på bänkarna är otroligt verklighetstroget.

nox_umbra
0

tack.

#13 ja hade jag varit mer ambitiös så hade jag nog köp den. för motorn som följde med modellen var halv så bara under sidan syntes.

men eftersom den ska ha stängd huv så får det vara.