Finsk BT-42
Vill ge ett tips på en trevlig pansarmodell i 1:35 av lite ovanligare slaget. Bygg Tamiyas modell av av en BT-42! Som jag har förstått var den byggd på erövrade sovjetiska BT-7 varpå man monterade en brittisk haubits som finska armén fått under vinterkriget. Jämfört med samtida tyska stridsvagnar är den liten men hög! Det kanske inte var det mest idealiska i strid…
Fick se denna modellen inne i stan föra veckan, var nära det blev ett köp.
Och så här blev den när den blev klar. Låg hemma i influensa i en dryg vecka i mars och detta fördrev jag tiden med när jag inte låg nedbäddad i sängen. Ber om ursäkt för bildkvaliteten (bristande skärpa delvis och blixtblänk). Vädringen blev bitvis bra men bitvis för mycket (som vanligt). Vädring blir lätt alldeles för mycket. Det gäller att göra lite, göra en paus, gör lite till osv. Jag har ungefär följt Toni Canforas artikel om att "Vädra en stridsvagn" i Allt om hobby nr 3 2012 och bland annat använt oljefärger (vitt, gult, engelsk rött och svart). Om man använder oljefärger tänk på att vissa pigment är kollosalt dryga. Att skapa lite rostpatina med engelsk rött kräver bara ett en eller par pytteduttar på en tandpetare! På slutet har jag också använt Vallejos pigment "järnoxid" (nästan svart) och ljus sienna (grågul) dels blandat med lacknafta, dels torrt borstat på.
Trevligt hade jag när jag byggde och Tamiya gör ju väldigt fina modeller även om man bara som jag har "byggt direkt ur lådan"!
Köp Tunnan, köp!
Du får gärna lägga ut fler bilder. Jag byggde Bt-7 och gillade allt utom banden.
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4e3e7d2ed4ebea72cc005da6-tamiya-bt-7
Roger
Ser bra ut! 👍 Gärna fler bilder, som sagt! 🙂
Mycket snyggt, som sagt! Känner igen det där med att man blir lite för ivrig ibland när det ska vädras. Dock tycker jag att din vädring ser tämligen trovärdig ut. Gillar speciellt smutsen runt band och hjul! Tummen upp!