Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: radiostyrt-rc
Läst 3258 ggr
Figaro1987
0

Koppla elmotorer till lyftkran

Hejsan!

Jag har en liten fråga till er!
Jag håller på att bygga en lyftkran i skala 1:50 och jag ska använda mig utav 3st elvinchar, en till höja och sänka boomen, en för att svänga, och en för att kunna höja och sänka kroken, det jag undrar över är hur ska man kunna koppla dessa 3 st motorerna så att man kan använda en vanlig handkontroll som jag använder till min 6 kanal´s helikopter, och vilka grejer går åt?
Mvh Richard

starhawk
0

Beror ju på, är det en 6-kanals radiostyrning det är frågan om ?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pentti01
0

Är det ett scratch-bygge du håller på med?  Lite bilder vore skoj, intressant med "annorlunda" projekt!

//pentti

ElLobo
0

#0: Hej och välkommen hit! Var snäll och gå in och aktivera ditt konto, så kan du skicka PM (personligt meddelande) till andra medlemmar och de som vill ha kontakt med dig kan också göra det via PM.
Och ännu roligare att kika på medlemsinformationen blir det om du fyller i var du bor. Tack! Glad

Aktivera eran sajt - inlägg #10.

Figaro1987
0

Dum fråga kanske men vart aktiverar man sin sajt?

Ja det är en 6kanal´s sändare som jag tänkte använda likså 6 kanal´s mottagare.

ElLobo
0

Ja, jag ser att du har hittat hur och var du aktiverar, så det är klart. Du kanske följde länken i #3? Bra i alla fall, Richard!

starhawk
0

Du behöver egentligen bara tre kanaler för att styra den där kranen du kan välja att bygga egna kontaktbleck som du styr med servona, eller mikrobrytare som aktiveras av servona med nåt lämpligt länkage. Det mest lämpliga vore väl halvt utslag= låg fart, helt utslag=hög fart. Det enklaste vore väl att koppla en fartkontroll för en elektrisk radiostyrd bil till varje motor då får du mycket fin kontroll över hur fort motorerna går.

PonCar
0

Detta låter ju onekligen spännande och man blir ju grymt nyfiken. Kan du inte lägga in nån bild på din kran? Ska kranen ingå i nåt större sammanhang , tex till radiostyrda fartyg i hamn eller nåt?

Figaro1987
0

Går det att koppla in tex 3st fartreglae till en mottagare?

Kranen är en miniatyr utav Liebherr Lr1750, nej det kommer bara bli en kran som man kan köra lite med;-) har även nästan byggt klart min Liebherr Ltm 1070-1 i skala 1:10 fattas bara hydruliken.

starhawk
0

Jag var närmast inne på såna där fartreglage som man styr med servon, elektroniska går väl också på servoutgångarna? har du en 6-kanalare så finns det ju rimligtvis 6 servoutgångar på mottagaren

classeman
0

Ett alternat iv skulle ju kunna vara att använda moddade RC-servon som kan snurra kontinuerligt.Finns och köpa annars kolla sidan 27 i pdf:n nedan för ett exempel hur man moddar ett vanligt RC-servo.

http://www.parallax.com/dl/docs/books/edu/roboticsservomod.pdf

[Krille351]
0

Fick du de att fungera??