Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 6592 ggr
Hogge38
2

Bästa spacklet EVER - Perfect Plastic Putty

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Perfect Plastic Putty är det blysamma namnet på ett nytt spackel för plast. Namnet är ingen överdrift, det är det bästa spackel jag provat! Det här är spacklet har jag drömt om sen jag slipade min första humbrolspacklade modell!

Spacklet är vattenbaserat och där i ligger genialiteten, lägg på och ta en fuktig tops och torka av överflödet, KLART! Nästan i alla fall , beroende på hur ojämn ytan är krävs mer eller numera mindre slipning men så länge plasten är i nivå längs glipan så behövs ingen slipning, bara torka av med en fuktig tops. Spacklet blir hårt på en kvart och är mycket lättslipat och går att våtslipa. Jag har använt det till två modeller nu och kommer aldrig mer använda stinkande Tamiya kladd!

Som ett elddop spacklade jag Eduards Ju 52 som har extremt fin korrugerad  ytstruktur, helt hopplöst med vanligt spackel men med PPP så var det bara att torka bort spacklet i den korrogerade ytan. Se bilderna som följer i tråden.

Enda nackdelen är att spacklet torkar i pipen som följer med, använd skruvkorken.

Hogge38
0

Här har jag lagt på spacklet med en tandpetare som jag brukar.

Hogge38
0

Torkar bort överflödet med en fuktig tops.

Hogge38
0

Klart! Spacklet krymper inte och skulle det visa sig att det inte fyllde helt är det bara lägga i lite till.

fjantomen
0

Var köpte du det ?

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

starhawk
0

Hittade deras hemsida men det verkar inte som om dom säljer från den, inga svenska distributörer, så liksom fjantomen undrar jag: Var köpte du det?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Oriax
0

Jag hittade den på hobbybokhandeln:

http://www.hobbybokhandeln.biz/14126-perfect-plastic-putty.html

Tack för tipset!

Hogge38
0

på Hobbybokhandeln. Det verkar vara samma som tillverkar lim-märket Roket så möjligt att Rc-butiker kan ha det också.

fjantomen
0

Suveränt! tack för tipset (är förb*nnat trött på Tamiyas)

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

[Henke29]
0

Det där ska jag kolla upp
Tack för tipset Skrattande

Greenhorn
0

Har aldrig hört talas om detta spacklet förut. Men det verkar vara klart värt att prova. Köpte precis en tub på eBay.

TobbeA
0

Bra tips, kan vara värd att prova.

starhawk
0

Definitivt värt att prova, hade inget ärende till Hobbybokhandeln så jag gjorde som Greenhorn, högg den på e-bay

widen76
1

Hogge38: Utmärkt tips! En fråga, hur är spacklet att slipa? Jag tänker då på ytor som inte har en glipa. Jag vet att med Vallejo akrylspackel så har spacklet en tendens att lossna i kanterna och man får ingen mjuk övergång mot plasten. Det är väl det i så fall som talar emot akrylspackel jämfört med t ex Tamiya som har mer "bett" i plasten tack vare lösningsmedlet.

//Marcus

starhawk
0

#10 o 12: Har du fått ditt spackel än greenhorn? jag väntar fortfarande på mitt

pentti01
0

Hur är spacklet om man tex. har en lite större yta som har gropar och man vill få jämn?  Tex. en motorhuv eller ett tak på en bil man modifierat?

Sjunker det mycket efter torkning så att flera procedurer krävs?

Greenhorn
0

#14 Jag fick mitt spackel i onsdags.

TobbeA
0

Har använt det här spacklet ett tag och kan bara instämma, bästa spacklet ever 🙂🥳 Det är lättarbetat när det är vattenlösligt och måste det slipas blir fin yta.

starhawk
0

Efter att ha använt det noterar jag att det har dålig vidhäftning, det gick utan problem att peta bort kluddar som hamnat vid sidan om med nageln, sen känns det liksom mjukt även när det torkat, så för mig blir det ett spackel för speciella situationer där man inte kommer åt att slipa, kör med Tamiyas för resten