Matchbox Tempest Mk.II helgbygge!

Nja, riktigt så gick det kanske inte till! Men det gick snabbt att bygga ihop denna modell i alla fall må jag säga
En titt på vad som finns i lådan, det är förresten samma byggsats som Texxas visade oss ett tag sen, fast jag tänker bygga min som en Mk.II.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Den indiska Mk.II:an ska det alltså bli! Men den ska bli färdigt snabbt! Ett helgbygge ska det vara i det närmaste. Jag började i torsdags kväll. Nu är den i alla fall ihopbyggd och målad med metallfärg, mest detaljmålning, smådelar och dekaler kvar då! Mer bilder kommer.

#0: Mums, och den rätta färgen på lådan också!
Den har bara ett fel, det är den där vita otäckingen som någon elak typ har placerat i lådan. Och kom ihåg, det är absolut tillåtet att plocka från det undre lagret innan det övre är tömt! Fattas bara annat …
#1: Den där såg riktigt mumsig ut!
#7: Yes!!! Fram för de ovanliga alternativen!
#1 (& #3) Romrussin och marsipan 
Annars Tempest Mk.6 passar ju på ditt tema Israel-Arabstater.
RAF var ju baserade i Egypten vid den tiden.
Synd att det inte finns någon mer detaljerad Mk.VI.
Det blir till att kitbasha en Academy Mk.VI med en Special Hobby Mk.II.
(Mk.V och Mk.VI skiljer sig bl.a på vingkylaren)
Hur är den oranga färgen på dekalerna?
Mina har någon konstig brun nyans.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Mina dekaler var också bruna. Till trikoloren på fenan är det helt klart fel. Det ska vara saffransgult som den Indiska flaggan men hur är det på solhjulet, Chakran?
På denna bild ser den ganska mörk ut. (Svartvit bild)
Jag har sett den i blått som på flaggan.
Jag kommer nog behålla den bruna Matchboxchakran och måla om trikoloren på fenan.
Kanske man ska ta fram projektet igen. Jag tog Mk.II delarna från en gammalt Matchboxvrak och försökte få ihop dom med en Academysats men det hela dog ut innan det blev klart.

Blir trevligt att följa detta bygge.
Jag byggde själv samma för inte så länge sedan men det blev den brittiska.

#8: Ja visst ser det smaskens ut alltihopa
Jag har nu kommit en bra bit in på det undre lagret kan jag säga…och bygget framskrider det med. Ja, det är kul att bygga plan från lite varjehanda nationer tycker jag!
Lite info om Tempest i Indisk tjänst på The Hawker Tempest Page

#9: Nånting sånt ja
Mmmm! Gott!
Jo, det har du rätt i! Skulle haft en RAF-maskin i Egypten också. Har en Revell Mk.V i ny kartong men modellen är den gamla stenåldersvarianten - kunde i alla fall vara en utgångspunkt för konvertering!
Dekalerna ja, mina är nog rätt så brunaktiga dom med, snarare än saffransgula.

#10, vet inte riktigt hur den där chakran egentligen ska se ut, jag behåller nog min som den är! Tack för länktipsen.

#11: Jo, jag kom ihåg ditt bygge när jag började plocka i den här byggsatsen. Jag höll på att leta här på sidan efter nån som hade byggt en Dassault Mystère eller Ouragan och hittade Henkes Mystère, ett fint bygge. Den byggsatsen är ju en Matchbox senare utgiven av Revell, så kom mina tankar in på Matchbox och jag kom på att jag ju har den här Tempesten liggandes!

Ralph Koziarski har gjort ett fint bygge med denna modell, se länken till Modeling Madness.

Det verkar som att jag har återvänt till enmotorig propellerjakt så här en bit in på det nya året!
Matchbox Tempest II, påbörjad för en eveighet sedan, är nu slutligen nästan färdigmålad, efter en del sorger och bedrövelser. Några dekaler till ska också på. Jag saknar dock ena hjulet till huvudstället! Är det måhända någon här som har något lämpligt liggande som reservdel?
Det var ett tag sen man byggde den där Mysterien oh den är fortfarande kvar men tyvärr inte Tunnan..
Då den gick åt pipan vid flytten..
Ditt bygge ser bra ut.
Ska kolla om ett hjul…

Tack Henke det var snällt! På byggsatsens fälgar syns ju "ekrarna" och det ser snyggt och tufft ut, men om jag skulle komma över ett par hjul i rätt storlek från t.ex. en Revell Tempest, där det snarare äe navkapslar som syns så gör det ju inget. Huvudsaken att jag inte står utan fungerande landningsställ! 

Jaha, då har man kommit en bit till på denna modell; jag har kollat på en del färgprofiler och foton och kommit fram till en märkning/målning som jag gillar, med orangeröd spinner och fena samt anti-glare panel i svart.. Sen så målar jag just nu över de där stora svarta "walkways" som jag hade fått för mig att måla dit tidigare. Dekalerna är på, man kanske kan lägga till lite småtexter eller så, men det kan ev. få räcka så här också.
Ser bra ut tycker jag! Löste det sig med landningsställ?

#21: Tack! Jo, på sätt och vis så har det löst sig; ett tidigare Revell Tempest V-bygge som inte blev så bra och som troligen kommer att skrotas, har fått sätta till hjulen. Men dessa är av typen med navkapslar, utan synliga ekrar.

Jag tycker också att det ser bra ut. Och det är kul att se de mer ovanliga indiska rundlarna som bara fanns några år.
Håller med om att det är kul att se lite udda märkningar..
Ditt plan ser förövrigt bra ut 
Lycka till med fortsättningen Roca..
Mycket trevlig bygge
Härlig kärra där. Blir mycket fint. Ovanlig märkning.

Ser mycket snyggt ut! Bra jobbat! :-)
Snyggt!

Sådär, nu slipper han draget runt öronen. 😃
Åh så tjusigt!

#34 Tack, Kalle!

Den blev ju jättebra!

Tack så mycket!