Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2736 ggr
Alenzi
0

Spackla kartongmodell?

Hej modellare. Jag har en kartongmodell med både glapp & limfläckar, jag funderar på om den kan piffas till lite. Funkar det att spackla och måla, tror ni (och, i givet fall, med vad?)? Kartongen är 1mm.

nox_umbra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

först skulle jag kunna tänka mig att det är lite väl tunn kartong. men kanske skulle funka om du la på nått tätskick av någe slag, men då kommer ju problemet vilket spackel som fäster på det. jag använde tjockare kartong (ca2.5-3mm) till ett hus jag gjorde och använde hobbyspackel som jag smetade på direkt på kartongen. kartongen slog sig lite och blev sned, men slutresultatet funkade iallafall.

här har du några bilder på det dioramat http://postimage.org/gallery/6ztx8t2/d830e305/

Alenzi
0

Jo, just det är jag väldigt rädd för, att det skall slå sig.. :-/ Det är inga gigantiska ytspann, men i alla fall. 

( :o hur lång tid tog det där, om man törs fråga?)

nox_umbra
0

hela dioramat tog någon vecka från start till klart. huset gjorde jag på 2 kvällar plus en kväll till taket. har du inte någon liten kartongbit att prova på först? nått du inte är rädd om

Alenzi
0

Det syns, jättefint.

Jo, kartongbitar har jag massor, men det känns lite surt att knatta ut och investera i spackel och färg om det inte fungerar.

nox_umbra
0

ja då får man aldrig veta :)

men som du säger "investera" i spackel och färg är ju alltid en investering och kommer säkert att komma till användning nån gång.

du kan inte göra modellerna i något annat material då?

annars finns det en lufttorkande lera som heter Daz tror jag, finns på claes ohlson bla, som kanske skulle funka. beroende på hur tjockt skickt du tänkt dig. om du tänkt täcka hela som jag gjorde med huset.

PAK43
0

Om du ändå ska måla kanske du kan skära till/vika till papper och bara limma det över de ytor som behöver fixas till och måla på papperet? Kör du tunt vitlim i små mängder så borde inte kartongen slå sig.