Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1829 ggr
Piston1891
0

Revell Masterclass kompressor

Hej!

Letar nu efter en ny kompressor och undrar om någon här har erfarenhet av Revell's 'Masterclass' kompressor? Hittar inte mycket info eller omdömen på nätet. Är det månne Werther som gör dem också?

Jag har kört med en enklare Biltema-kompressor tidigare men känner att det är dags att investera i bättre grejer nu då Bilteman varit lite småstrulig.

Tack på  förhand!

[Hayabusa]
0

Har ingen egen erfarenhet av Revells kompressorer, men de är med stor sannolikhet tillverkade av Sparmax i Taiwan. Säkert helt OK, dock inte lika tysta & vibrationsfria som en oljesmord kompressor.

Piston1891
0

Ok. Så det kanske är smartare att spara ihop till t.ex. en Eurotec 20A? 

Bor i lägenhet så ljudnivå är absolut viktigt och vibrationer på arbetsytan vill man ju undvika.

Är det enbart fördelar med oljesmorda kompressorer? Har för mig att jag läst någonstans att man skall helst ha en oljefri kompressor för AB?

[Hayabusa]
0

#2 Enligt min mening - definitivt. Vibrationer = oljud. Tänk dig basgången i ett par feta högtalare, hur vibrationerna fortplantar sig i en byggnad som oljud. Ok, jag överdriver lite grand men jämför du en Sparmax med en oljesmord Werther, sida vid sida, så är det en markant skillnad.

Det här ämnet har varit uppe tidigare, så leta upp lämpliga trådar.

Det finns för- och nackdelar med allt men en oljesmord Werther är helt klart att föredra. De vinner "hands down" enligt mig.

Piston1891
0

Alright! Tack för svaren! Skall definitivt kolla närmare.

Piston1891
0

Har kollat runt en del och har nog svängt över till att gå på en oljesmord Werther som du sa, Hayabusa.

Beställde en Sil-Air 20A och en H&S Evo silverline 2in1 igår. Paketpris från Die Düese. Misstänksamt billigt så får hålla tummarna. :)

[Hayabusa]
0

#5 Bra val, är övertygad om att du blir nöjd.