På byggbordet: Leopard/Leoparder del 2
Själv struntar jag i primer. Ett extramoment som kan gå fel.
Airbrushar Tamiya och Gunze/Mr Hobby och dom fäster bra utan primer.
Har precis målat gummiplattorna på banden till två vagnar. Vad mycket lättare det går med Real Color Markers från AK. Använder deras rubber black penna.
Det blir snyggare än penselmålningen jag hållit på med tidigare, använder den även till gummi på hjulen.
- Redigerat 2025-12-21 17:38 av Orso
#1: Ok, jag funderar på att helt gå över till Tamiyas färger för just nu använder jag som oftast Vallejo Air och då gäller det att ha en bra primer. Jag får titt som tätt stopp i sprutan även fast jag späder ut med vatten vilket jag gärna slipper, jag har sett filmer på nätet där folk använder sådana pennor som du skriver om och dom verkar bra, det blir en helt annan precision i en penna såklart så det tipset tar jag med mig också, tack Björn 👍
Jag ska snart vända på chassit och måla från det andra hållet, jag tror egentligen att den mörkgröna ska vara mer grön så att säga, jag tycker det är svårt att få till den exakt rätta nyansen.
- Redigerat 2025-12-21 19:13 av BornToGlue
Jag håller med om att den nya ser bättre ut. Den första påminner mer om den äldre färgen som jag använde på min Strv 130B
Ja vad bra att du också tycker det 👍 för jag tycker som sagt att det är svårt med nyanser 🧐
Ser lovande ut! Hårtorken är bra till mycket! Böja band, torka färg och krympa in dekaler i underlaget 👍
#7: Tackar 🙂 Jag visste inte att hårtork också funkar för dekaler så det tipset tar jag med mig 👍
Man får se upp med små känsliga delar bara. Typ kulsprutor och liknande. Blir det för varmt kan sånt deformeras.
Vad ska göras med hårtork?
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#10: gissar att band ska böjas?
#10: Jag värmer upp banden med den så dom blir mjuka så att jag kan böja banden runt drev och hjul 👍
Liten uppdatering, just nu har jag påbörjat bygget av tornet och resten av vagnen är i det stora hela byggd men den behöver bättras lite. Det här bygget har inte varit någon dans på rosor direkt men desto mer tillfredsställande blir det när bygget är klart, det var riktigt dåligt med utrymme för banden och vissa hjul tog i varandra så jag har fått justerat några hjul bla😱
- Redigerat 2025-12-27 00:51 av BornToGlue

Jag har använt Revells instruktion till mönstret för mina vagnar. Har färglagt för att underlätta målandet. Skriver ut i rätt storlek och skär ut mallar för mönstret.
Större bild här: https://baecklund.eu/bilder/Pansar/strv122.jpg
- Redigerat 2025-12-28 16:48 av Orso
#16: När jag sitter och målar kamouflaget så har jag din bild som ett riktmärke så stort TACK för din bild Björn 👍 Jag fick göra om den ljusgröna färgen då den blev på tok för ljus, jag blandade i några droppar mörkgrön så nu tycker jag nyansen är hyfsad.
Aha! Jag trodde det hade något med typ chipping effekt att göra.
Men nu hänger jag med.
Har inte handskats med den typen av band på länge.
Väl utfört.
#21: Stort TACK Janne 🙏
Snyggt bygge! Kamouflaget blev fint och trovärdig vädring! 👍
#23: Tackar så mycket! 🙏
Du är snabb och effektiv. Gillar din 122
#26: Kul att höra, tack så mycket Björn 🙏 Jag får nog rätta mig själv då jag skrev att det var en 122B då det stod i beskrivningen att det extra minskyddet i underredet endast fanns på B och inte 122A, det är dock en 122A jag byggde men jag blev lite förvirrad 🤔 ett tag. Jag fick på mejl en avisering att min beställda A7:a ska gå att hämta ut imorgon 🙂
Det verkar höra till med förvirring när man ska bygga Strv 122.
Jag började bygga en 122A och en 122B som avstannade. Sedan började jag på en 122C och skulle omstarta bygget av dom andra men helt plötsligt ändrar jag mig så att min 122A får tornet från 122C bygget och blir en C medan 122C vagnen får tornet från 122A och blir en A…. tror jag.
Även fast du blivit förvarnad tror jag att du blir förvånad över hur mycket som blir över när du byggt klar din 2A7V.
#28:Ok, ja det var väldans mycket plast i lådan 🤣
Då har jag öppnat lådan till A7:an och ska under dagen börja bygga den, och som Björn skrev så blir det mycket plast över då det är 6 större gjutstammar och 2 mindre då man verkar kunna bygga andra versioner också, fast i beskrivningen är det bara en A7:a man kan bygga. Lådan är dubbelt så tjock än de tidigare Revellådorna, sen blir det tredje gången gilt med frugans hårtork tydligen 😅 Här är vad som fanns i lådan 😊
- Redigerat 2026-01-14 09:19 av BornToGlue
Dagens sista uppdatering, jag har kommit en bit på det nedre chassit som har fått primer på sig och imorgon börjar målningen. Jag tittade lite på referenser på kamouflaget som tyskarna har, jag såg att deras bruna partier är mer rödrostiga och lite ljusare än vad jag har målat mina tidigare 🐆 så jag ska ändra lite på den nyansen den här gången 👍
Jag köpte AK Real Colors Markers - Rubber Black för att testa och vad mycket lättare det var att måla gummiplattorna med den än med pensel.
#35: Ja jag ska ta och köpa mig markers jag också, jag har för övrigt kikat lite på en Leopard 2 från Vespid Models. Det finns några trevliga videos på Youtube där man bygger Leopard 2 A7 från andra märken än Revell, det enda som gör mig lite fundersam är PE:n som följer med och PE är inte det lättaste tycker jag. Jag såg också att membranet på hjulen är inte så svarta som på de andra versionerna från A7 och neråt.
- Redigerat 2026-01-17 11:47 av BornToGlue
Själv är jag lite intresserad av Mengs 2A4 fast jag vet inte vad jag ska ha den till.
På Leopard 2 fronten gäller förutom den schweiziska som jag håller på med sedan att få klar mina tre Strv 122 och sedan ta upp den sovande danska 2A5.
Den enda som sedan känns intressant att börja vore kanske den grekiska 2A6.
#35:
Det verkar vara en smart användning av dessa.
Helgen har ägnats åt att bygga ihop tornet och jag lyckades skjuta iväg en liten del med hobbykniven också så jag fick scratcha den delen, idag ska jag köpa mer superlim så jag kan börja med att limma dit banden på vagnen 👍 Det var nästan fler delar till tornet att limma dit än vad det är på den övriga vagnen 😮
Varfö använder du superlim. Det är väl normal plast?
Loctite har en gel-variant också, har du provat den? Jag föredrar den själv i typ 95% av alla applikationer.
https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-Power-Flex/p/25-1705
Finns till och med på Ica Maxi här.
#43: Det har jag inte testat men det ska jag ta och göra 👍 Tack för tipset 🙂
Nu är min A7:a färdigbyggd förutom kjolarna som först ska målas innan dom sätts på sina platser och sen är det kamouflagemålning på tur. Det här är en mycket väldetaljerad byggsats från Revell som var rolig att bygga under hela vägen 🙂
- Redigerat 2026-01-20 12:43 av BornToGlue
Kul att se hur den ser ut. Jag byggde ju min som en Strv 122 och den är ju väldigt olika.
Kanske man skulle bygga en 2A7V ändå. KAn vara lite ku bredvid en äkta A7V, d.v.s. den tyska stridsvagnen frå första världskriget.
#46: Ja precis, de är mycket olika. Jag tycker absolut du ska bygga dig en A7:a Björn 👍
Nu är min Leopard 2 A7V klar och jag gjorde även en basplatta av ett gammalt underlägg i trä. Om det blir några fler Leoparder i tråden så blir det en Leopard 1 från Revell, jag ska fota några gruppfoton och göra en sammanställning på dom 6 Leoparder som jag har byggt i mina 2 Leopardtrådar också lite längre fram 🙂
Innovativ basplatta.
- Redigerat 2026-01-22 23:52 av Janne Nilsson
#48: Tackar Janne! 🙏🙂
Här kommer ett foto på min lilla flock av 🐆, jag måste skriva att det är mycket skoj att bygga modern pansar 🙂 Under dagen kommer jag att starta en annan stor byggtråd men med en helt annan kategori 👍 Fördelarna med att föra en byggtråd är enligt mig att jag kan gå tillbaka och titta när jag byggde den aktuella modellen, vilka färger som jag använt, men också fabrikat om jag nu mot förmodan skulle glömma det 👍
Dessa versioner är med på fotot:
🇩🇪Leopard 2 A4 🇩🇪Leopard 2 A5 🇩🇪Leopard 2 A6 🇩🇪Leopard 2 A7V 🇹🇷Leopard 2 A4 och 🇸🇪Stridsvagn 122 (Leopard 2 A5 i grunden)
- Redigerat 2026-01-23 13:24 av BornToGlue