Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1106 ggr
nox_umbra
0

Hjälp: vilket flygplan är detta?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

köpte en messershmit för någon vecka sedan som jag hade tänkt ställa upp med i gruppbygget I filmens värld. hade tänkt försöka göra det till flygplanet från krigsfilmen Sahara från 1995.

tänkte att innan jag började bygga så skulle jag leta lite referens bilder och kollade då på filmen igen, och inser att det där är ju ingen messerschmitt. så då är min fråga vad är det för flygplan?

och sen undrar jag om någon känner igen cammo målningen på det? det syns aldrig uppifrån så det enda man ser är på framsidan av vingarna och av det så tycker inte jag det ser ut som något cammo jag sett på några tyska plan tidigare.

vore väldigt tacksam för hjälp

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EdQubWc0tr8#t=153s

Decaius
1

Det är inte en sån här rackare?!

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.55

nox_umbra
0

ja ett sånt kanske det är. får leta reda på någon modell av ett sånt ifall jag ska ge mig in på orginalplanen med bygget. eller så får jag hitta på något annat.

tack för hjälpen

[Orso]
0

Svårt att få rätt märkning på den när det inte går att se vilket flygplan det är.😃

ElLobo
0

Det där var inte så lätt, men för att förvirra lite till så i originalfilmen från 1943 användes en tidig P-51 Mustang målad i tyska färger.

Magnuzk
0

Macchi 205 Veltro, Italiensk målning?

nox_umbra
0

# ja att få helt korrekt märkning kan ju bli svårt. men det som syns är ju att det är tyska kors på vingarna och ett vitt streck runt bakkroppen. sen vilket nummer den har är ju lite svårare att se. borde finnas någon information någonstans om vilket flygplan som användes i filmen. annars får jag vända mig till historiska fakta och se vilka plan som flög över lybien. 

#4 ja jag läste att det var en p-51 någonstans och var som hastigast inne på det i början just på "luftintaget" på buken, men skrotade den iden ganska fort.

#5 ja cammot var ju rätt iallafall men jag tror nog att det är en fiat g55 har kollat på bilder på dom och dom är ju väldigt snarlika. men en skillnad jag la märke till är att när Macchi 205 Veltro flyger så är hjulet längst bak infällt i kroppen men det är det inte på Fialt G55. och i filmen så syns hjulet utanför kroppen. och sen så tycker jag att luftintaget inte riktigt stämmer, och även motorhuven så att säga, verkar sticka upp lite mer som en puckel ovanför propellern och inte lika slimmad som på fiat'en.

men jätte tack för hjälpen, man märker att kompetensen finns i företaget så att säga :) nu ska jag forska vidare och läsa på en massa.

EDIT: det skulle ju kunna vara en Mc 202 folgore också ser jag nu. jobbigt att snöa in på nått sånt här. men det är ju söndag så vist varför inte

ElLobo
0

#6.1: I IMPDB finns inga uppgifter alls om 1995 års film, bara om den från 1943.

Magnuzk
0

Jag tror på Macchi 202 pga spinnern som liknar 202 mer än 205.

Decaius
0

hittade det här:

"In the remake of the film the fighter was played by Guido and Lynn Zuccholi's Fiat G-59B"

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=55233

nox_umbra
0

vad himmla bra. hittade till och med en bild på flygplanet men då inte med märkningarna från filmen.

jätte tack för hjälpen. det som återstår nu är att hitta den som modell. och bygget så klart :)

[Orso]
0
[Orso]
0

Ungefär vad jag också kommit fram till. Inte nog med att nosen skall ändras det ser ut som om ryggåsen också ska ha en annan form.

http://www.airliners.net/photo/Fiat-G-59-4B/2073412/&sid=7c661ec15724c765a2cea3f4308ae1c3

Bilden verkar vara tagen samma år som filmen kom ut så kammot kanske stämmer men inte märkningarna. Det här känns ju nästan som ett av mina konstiga projekt. Såga, såga. 🤪

nox_umbra
0

börjar kännas mer och mer som ett för stort projekt, speciellt som att jag inte är en flygplans byggare.
men vi får se, drömmen lever vidare. :)

ElLobo
0

#11: Jo där finns den med, men inte i IMPDB.

#14: Är du ute efter 1:72 så finns/fanns i alla fall en resinsats med G-59 utgiven av Cunar. 

nox_umbra
0

det lutar nog åt att jag köper en G-55 i 1:72 och provar att bygga om den lite. ska ju vara lite utmaning också :)

ElLobo
0

#16: Ja, det blir nog både betydligt billigare och kanske också enklare trots allt.

Roca
0

Spännande projekt det här!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

#16 Ska bli kul att följa konverteringen och bygget. Jag har ett magasin i pdf med en artikel om Fiat G.59:an som jag kan maila dig om du vill. Du kan PM:a mig din adress i så fall. Artikeln innehåller bland annat några bilder på G.59 I-MRSV.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus