Hjälp med färgval
Tjenare!
Undrar om någon här inne vet om någon av färgtillverkarna, (helst Tamiya eller Mr Color) gör en olivgrön som är precis rätt för till Amerikanska andra världskrigs hjälmar. Jag har en hjälm som jag tänkte lacka om i rätt färg, den är från andra världskriget men överlevde både det och vietnamkriget, tyvärr blev den omlackerad i annan nyans inför vietnam och jag tänkte gör om den till en band of brothers replica. Jag tror färgen heter Us olive drab.
Tacksam för tips!
/Jocke
#0: Jag hade "en gång i tiden" en amerikansk hjälm, lackerad i en kulör som jag närmast skulle beskriva som ett mellanting mellan Humbrol 114 Matt Russian Green och Humbrol 78 Matt Cockpit Green. Jag är dock osäker på om den var från andra världskriget eller Koreakriget🤔. Hjälmduken till den var i kraftigt blekt "Woodland"-kamouflage. Kanske inte mycket till ledtråd, förresten😞?
Utanför ämnet; har du tänkt använda den till någon "utställning" eller så? Jag undrar om man inte "förstör" hjälmens "äkthet" genom att måla om den, lite som i den historien ägaren 1920-tals A-Ford cabriolet berättade för mig för några år sedan, att han hade tänkt renovera bilen, lackera om den och fixa till sufletten. Han kontaktade en svensk A-Fordklubb för att få lite tips, och personen han pratade med utbrast "Nej, är du inte klok, de ska se ut så där!".
Jag tänkte sätta ihop en komplett uniform av samma typ som amerikanska fallskärmsjägarna använde, med en blandning av gammalt och nytt (ny jacka, skjorta och byxor, resten gamla grejor) eftersom jag redan har en del detaljer.
Angående värdet bekymrar jag mig inte så mycket, dels hade jag inte tänkt sälja igen, dels är det just nu ett tomt hjälmskal som redan har blivit ommålat en gång eftersom man återanvände hjälmar som klarat sig hyggligt under 2vk i vietnam och korea.
Nedan är ett exempel på den färg jag är ute efter.
#2: aha, så hjälmen är redan ommålad… ja "då kommer ju saken i ett helt annat läge" för att citera Gösta Ekman i sketchen där han står tillsammans i tobaksaffären och inte kan bestämma sig för vilken kvällstidning han ska köpa.
Skicka gärna bild på din fallskärmsjägaruniform när du har fått den komplett!
#3 Det kommer nog ta ett tag innan jag är där 😃
Det är ju jakten på prylar som är det roliga! Men visst jag lägger gärna upp en bild på den när den finns 🙂
Förutom att jag bygger modeller samlar jag på andra världskrigsföremål, jag har absolut ingen gigantisk samling, men jag tycker om att gå på loppisar och veteranmarknader och ibland har man tur!
#4: Ja, visst är det spännande att samla på militaria😃. Jag "dammsugar" varenda loppis jag är på när det gäller olika militärföremål. Varje lördag sommartid här i staden är det två uteloppisar där ett par killar har med sig massor av "grönsaker". Jag är lite bekant med en av de, efter att ha köpt "ett och annat" av honom, och varje gång jag ser att är där och säljer plockar jag åt mig det jag tycker är intressant och/eller har praktisk användning för i friluftslivet och så frågar jag honom "hur mycket ska du ha för det här?".
Förutom friluftsprylar samlar jag på svenska militärhjälmar, men jag anar att hustrun tycker att det får räcka med de som två av "Billy"-hyllorna i vardagsrummet… annat jag samlar på är militära ficklampor, kompasser, kragspeglar och förgyllda truppslagsmärken och annat "smått och gott".
Vad tror ni om Tamiya TS5, den verkar rätt efter de bilder jag kikat på?
Ta Tamiya Dark Green, lägg på två lager, efter det torkat så ta en fuktig tumme och polera på hjälmen så får du fram en mörk färg.
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/5048d420d4ebea6cb6002d6d-zvezda-t-90-135 Se bild nummer två.
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
Andra världskrigets olivgröna amerikanska färg lär ha varit lika spretig som tyska dunkelgelb, det vill säga, det fanns en standard, men det var så många fabriker och så olika slitage etc etc, så blir nog egentligen rätt svårt för dig att göra fel om du är ens i närheten av färgen på bilden.
Tack för alla svar! Har dock bestämt mig för att inte måla om det gröna, ska fundera en runda till, men kommer nog istället att bara måla ditt insignierna d.v.s de vita spadertecknen på sidorna. Färgen som sitter på är visserligen inte original från andra världskriget, men hjälmen har trots allt överlevt 2vk och vietnam och har sin originalfärg därifrån, och som du säger #8 det fanns så många olika kulörer att det är den som sitter på troligen inte är omöjlig, dessutom har den äkta och härligt sliten men inte skabbig patina! 🙂