Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 3246 ggr
Decaius
0

Dragon 1/72 StuG.III Ausf. G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat så smått med en den här. Tanken är att den ska ingå i en liten vinjett/diorama så småning om. Måste bestämma mig för om scenen ska vara "rast" eller "in action" bara…

Decaius
0

Lite ets och inte mindre än sex olika märkningar…

Decaius
0

Och så här långt har jag kommit. Det är en fint detaljerad byggsats, på gränsen till löjligt detaljerad faktiskt. Har suttit hela morgonen och svurit över allt småplock i aktern. Det där etsarket man kan skymta känns ju nästan som slöseri med findetaljer 😛

Den ser lite skev ut på bilden, men jag tror att det är kamran som spelar ett spratt. 😉 Jag skulle aldrig bygga skevt 😇

[Hayabusa]
0

Ah, grymt 👍 Detta är en av Dragons "finare" 1/72-byggsatser. 

/Stefan

Decaius
0

#3: Ja, en riktigt delikat byggsats! Har du byggt den?

[Hayabusa]
0

#4 Nej, bara spanat 😎. Den är av samma anda som den Panzer IV som jag bygger på (fortfarande). Sjuk nivå på detaljer som inte syns för blotta ögat. Har äntligen fått mina etsdelar från Tjeckien, så förhoppningsvis ska jag kunna avsluta det bygget inom kort. Typ…

Decaius
0

#5: Nice! Ser fram mot att få se hur din fyra blir! 👍

Beträffande det här bygget lekte jag med tanken på att försöka mig på ett "fult"/realistiskt camo… Jag menar, när man tittar på referensbilder ser man ju många vagnar som inte har så bildskönt camo. Som modellbyggare tenderar man ju att gå på vad som ser estetiskt ut.. Vore en skojig utmaning… "kill your darlings" typ… 😮

[Hayabusa]
0

#6 Mmm…förstår vad du menar. Det är skillnad på vad som är attraktivt för ögat och vad som de facto är hämtat från verkligheten. Ska bli spännande att se vad du åstadkommer.

Decaius
0

Kvällens arbete. En tämligen pillig, men GRYMT fin byggsats! Kan bara hålla med dig, Stefan… 🙂

Jag har bestämt mig för en scen "in action", så jag bygger vagnen med stängda luckor.

[Tunnan]
0

Ser himla bra ut.
God fortsättning på bygget. 😉

Decaius
0

Tack, Tunnan! Ja jag hoppas på några byggtimmar i helgen! 🤪

Charlie82
0

Ruggigt snyggt! Hur får du dina fingrar att fungera i den skalan? Jag har ju fullt upp med 1/48 😂

Decaius
0

Tack Charlie! Nja, det gäller väl att limma småbitarna innan man går på pilsnern! 😛

Nu börjar jag bli sugen på att mixa ihop lite Dunkelgelb! 🤪

Jag tycker att infanteristerna är aningen stora för 1/72, men de kanske bara är välväxta tyska bondgrabbar! 😎

Decaius
0

Basfärg pålagd. Nästa steg är torrpensling.

Jag har suttit och glott på gubbarna i #12 och de är uppenbart lite för grova för att vara 1/72.. Jag har dock en diorama-idé där vagnen ska stå uppe på en väg och gubbarna en bit nedanför vägen. Min förhoppning är att höjdskillnaden gör att storleksförhållandet syns mindre tydligt 😛

Decaius
0

Jag har provat att måla en av figurerna. Jag var nyfiken på hur det skulle vara att måla prickigt kamouflage på en 1/72-gubbe. Just det blev jag ganska nöjd med, i övrigt är gubben lite hafsigt målad… 😛

nox_umbra
0

vilket pill göra. jag bävar över att behöva göra dot cammo på mina 1:35 gubbar. men går det att göra på dina 1:72 gubbar så ska det nog gå. men det blev väldigt snyggt

strigon
0

Gillar cammot på gubben, det har du fått till redigt bra tycker jag!!

Joppo
0

En fin liten pyssling. Imponerande resultat med tanke på skalan.

[Hayabusa]
0

Gött jobbat 👍 Vad är det för fabrikat på figurerna?

/S

Decaius
0

#15-18: Tack ska ni ha! :-) Stefan: Fabrikatet på figurerna är Valiant, beställa från Brommahobby: http://byggsatser.brommahobby.com/index.php?main_page=product_info&cPath=24_108_115_136&products_id=529&zenid=8b460479e12f44ad7d868c5669590d23 De är fina, men som sagt så är de en aning för stora för att vara 1/72, om man är petig!

erihan
0

Snyggt! Pilligt kamo. Är det metallfigurer?

Decaius
0

#20 Nä, hårdplast! Italeri-kvalitet snarare än preiser, dock…

Decaius
0

Lite uppdatering av bygget. Målade om allt en gång, då jag blev missnöjd med kamot första gången. I slutändan blev det ett hittepå-kamo i tre toner!

Decaius
0

…

Roca
0

Finfint bygge! Jo, Valiant är kända för att ha lite "overscale" figurer i förhållande till 1:72 och även lite knepiga proportioner vad gäller huvena ibland, det är nog för att de är designade mer i "FoW"-strategispelstil än i diorama/modellbygge-stil.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

Tack Peter!

Aha, då vet man det.. synd, för de har ju ett bra utbud.. 😮

TobbeA
0

Hittepå eller inte, snyggt blev det iallafall.

Decaius
0

Det kändes som att det var dags att försöka avsluta stuG:en.. Så nu är den ganska färdig. Så småningom ska jag måla gubbarna och göra en dioramaplatta.

Jag är inte helt nöjd med banden… Jag skulle vilja ha lite mer häng på dem. Kanske pillar lite med dem sen…

Decaius
0
Decaius
0
Decaius
0
Decaius
0
Decaius
0
Joppo
0

Tjusig! Kamot ser lite ut som såna däringa skitstarka chilifrukter tycker jag. Habanero tror jag de heter🙂En StuG med sting i med andra ord.

Decaius
0

Habanero-tarnung! 😃

[Hayabusa]
0

Snyggt!

Roca
0

Fint, Calle!

Med din målningsteknik, som du beskrivit, ser det ut att gå bra att få ytorna av färg att "smälta ihop" på ett snyggt sätt! Jag har en Airfix StuG III Ausf. G i 1/76 liggandes, får se vad det blir av den…inspiration har jag fått i alla fall!

#24, 25: Vad gäller figurerna från Valiant, så kan det vara på sin plats att notera, att det ingalunda är några dåliga figurer. De är korrekt utrustade och autentiskt klädda, problem uppstår väl egentligen bara när man vill kombinera dem med tyska soldatfigurer av andra fabrikat, eftersom medellängden i det här setet är 26 mm, vilket är väl stort för 1/72. Se:
Plastic Soldier Review -  Valiant Germans in Normandy
för mer info. Revells pansargrenadjärer är också ganska välväxta, 25 mm: Plastic Soldier Review - Revell German Armoured Infantry
men de är inte så kul att jobba med (medelmjuk plast).

Lycka till nu med resten!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

#35,36: Tack ska ni ha! :-) Peter, roligt om du fått inspiration! Ja, jag gillar valiant-figurerna som så, gäller bara att placera dem så inte stuGen ser liten ut… Som sagt, ska försöka fixa det med lite höjdskillnad! ;-)

IKV91
0

Snyggt bygge. kamouflagemålningen blev snygg.

Stug är lite av en favorit!

Roger

Decaius
0

Tack, Roger! Roligt att du gillar kammot! Jag tycker det är lite klurigt att måla kamo utan förlaga, men: "okänt förband, Frankrike 1944" känns som det släpper igenom det mesta 😉

Charlie82
0

Snyggt! Du är minsann en fena på penselmålning!

Decaius
0

Tack Charlie! :-)