fråga: maskeringsvätska
tänkte bara kolla med er som också målar med humbrol enamel färger och använder maskeringsvätska. hur brukar ni göra för att få bort den? väntar ni tills färgen är helt torr eller gör ni det så fort som möjligt?

Maskeringsvätska brukar jag alltid applicera på heltorr modell. Annars kan det hända konstiga saker med färgen.
Är det Maskol du använder, eller är det någon annan sort?
nä jag har inte börjat än utan tänkte bara kolla hur ni andra gör. jag tänkte köpa winsor & newton masking fluid så kan jag använda det till akvarellmålandet också, det är ju iprinsip samma produkt. men det jag funderade på är om det blir svårt att få bort maskerings vätskan om enamel färgerna torkat dom brukar ju sitta som sten på modellerna när det är tort.

Åtminstone är Maskol inga som helst problem att få bort från Humbrol Enamel och liknande. Det är bara att rulla bort de gummiliknande resterna efteråt. Det blir som resterna efter mjukt radergummi, tycker jag.
Men mestadels använder jag Maskol till att maskera klarplastdetaljer såsom huvar, lyktor och liknande.

Jag gjorde ett experiment en gång med Maskol, la på en hel del duttar med Maskol och målade även över dom sen tog jag bort dom med två dars mellanrum ungefär, dom blev lite hårdare vartefter men det var aldrig nåt problem att ta bort dom. Det stora problemet med Maskol är att appliccera det, och få det att täcka det man vill ha täckt så numera använder jag mig av maskeringstejp och Maskolburken står och samlar damm
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus