Nybörjare - Flyg
Halloj!
Har funderat ett tag på att börja med modellbygge, och skulle behöva råd med i princip allt: färg, lim, verktyg, penslar, för-och efterarbete etc.
Jag är mest intresserad av militära flygplan från andra världskriget ( skulle helst vilja bygga brittiska och tyska, drömmen vore en Avro Lancaster i 1:48),har dessutom en modell av en bf109-E som ligger och skräpar i ett skåp, modellen är i skala 1:72, och av märket Airfix, däremot verkar den ha ett gäng år på nacken, då jag inte hittar exakt den förpackningen på deras hemsida.
För att inte förstöra denna modell har jag funderat på att göra något enklare först, t ex en färdigmålad bf109-F, då jag inte är någon höjdare på målning.
Vill också tillägga att jag endast är 15, och har inte någon jättelik budget. Därför undrar jag vilka märken( har hört att vissa märken kan ha dålig passform på delarna, och då kan behöva slipas/filas, ett företag som jag inte vill ge mig på i första taget) och återförsäljare som är bäst lämpade för mig, och letar dessutom efter tips på några nybörjarvänliga modeller.
-Axel
Hej Axel och välkommen till en kul hobby!
Jag byggde själv när jag var i din ålder och har nu trillat dit igen i 30 års åldern.
Jag känner inte till några färdigmålad kit att köpa, men ett tips är att kolla rebell hobbys webshop.
Jag rekommenderar dig att börja med en eduard weekend edition, T.ex Bf 109 i 1/48, de ligger på ca 200:- och är lättbyggda p.g.a sin fina passform, men då får du dock måla själv!
ett jätte bra tipps för att hitta billiga modeller är att kolla på tradera.
att du inte är så bra på att måla spelar ingen roll, det lär du dig jätte snabbt.
Tackar så hjärtligt för svar och välkomnande!
Den bf109:an ser fin ut, men verkar tillhöra ett relativt litet märke, därför undrar jag om det är det några skillnader mellan märken, eller om det det bara är kartongen som ser annorlunda ut.
Hur gör man sedan med färg, var köper man den, vilken sort, hur vet man vilka färger man skall ha, vilka penslar? Finns det något slags tejp att täcka med för bättre resultat med målning och bör man ha en grundfärg först och/eller lack efteråt?
Ursäktar alla frågor på en gång, men det är svårt att veta hur man gör när man är helt ny på sådant här.
Om du skriver var i landet du bor, kan du säkert få tips på affärer i närheten av medlemmar här.
Jag tycker att du bör börja med akrylfärger, t.ex humbrol eller vallejo, de är vattenlösliga så det är lättare att tvätta penslar mm efter sig. Revell som även gör modeller gör lim med en metalpip typ ett smalt rör, då är det lätt att vara försiktig och få rätt mängd (det behövs egentligen bara lite grann om det är bra passform! Jag använder vanlig maskeringstejp för att få till raka linjer, kostar typ 15:- för en rulle i vilken färgaffär som helst, eller bauhaus eller liknande, det finns säkert bra specialtejper som kostar en massa mer, men jag tycker det funkar bra. Det bästa är om du har en hobbyaffär i närheten att helt enkelt fråga om råd, de brukar gärna hjälpa till!
MVH Jocke
Kanske den här boken vore nå´t att börja med?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172430575
/Stefan
#3 Hej och välkommen!
Jag skulle säga att du behöver följande för att komma igång:
Lim
Hobbykniv
Ev nått spackel för att täta glipor i flygplanskroppar el dyl
Penslar i några olika storlekar
Färg, vattenbaserad eller enemal. Själv kör jag med vattenbaserade färger, alltså akryl, luktar mindre och torkar fortare.
Det kan vara bra med en primer oxå, alltså en sprayfärg, som du grundar med innan du penselmålar!
Sen utökar du din verktygslåda allt eftersom, när du märker vad du behöver!
Lycka till!
Bor i Sölvesborg, en liten stad ungefär mitt emellan Karlskrona och Kristianstad, alltså nästan i östra Skåne, och tyvärr finns det nog inga hobbyaffärer här, däremot finns det säkert i Kristianstad.
Undrar också hur man vet vilka färger som skall användas, står det i info, eller om måste det köpas efteråt (är inte särskilt pigg på det, då det blir väldigt mycket rännande). Sedan undrar jag om det finns en allround-pensel, eller om jag behöver flera olika, är också nyfiken på vilken skala som är bäst för nybörjare.

#7: Välkommen hit! Gå gärna in på din profil och fyll i ort och annat så kan andra hitta dig om de letar byggkompisar i närheten.
Många bra tips kan du hitta i Bra-att-ha-tråden.
Tackar för alla svar, hade inte förväntat mig ett sådant varmt välkomnande (om det är positivt eller negativt kan diskuteras, men själv är jag positiv)
Jag ska nog ta och börja med Messerschmitten jag har hemma, bara för att kolla om detta med modellbygge är min grej, men innan jag gör en tråd för den behöver jag några förberedelsetips, som är: vilken sida jag kan beställa från, vilka märken det skall vara på lim och färg, vilka penselmått jag behöver, och vilka färger som behövs för den klassiska "battle of britain"-målningen, när man målar vilka delar, dels med grundfärg, och dels med färdigfärgen.
Sedan undrar jag vilken skala jag skall arbeta med i framtiden (Messerschmitten är i skala 1:72) samt om det behövs verktyg för fasthållning när lim och färg torkar.
Som en sista fråga vill jag också fråga om det är någon skillnad på modeller, har bara kollat på Airfix, och sett många fina "collections" där, men undrar om det är ett bra märke, eller om det är helt kass (har hört att deras delar kan ha dålig passform, och är inte pigg på att slipa till dem).
-Axel
det här är vad jag började med.
lim: http://www.konstnarscentrum.se/product_info.php/humbrol-lim-plastlim-flytnal-p-18832
färger: http://www.konstnarscentrum.se/index.php/humbrol-enamel-hobbyfarger-c-17_583_584_2422
penslar: billiga i storlek 000 till 3 brukar jag använda mest.
köp lacknafta eller liknade att rengöra penslarna med om du väljer att använda enamel färger. jag brukar inte grundmåla utan går på direkt med dom färger jag ämnar ha på modellen börjar oftast med den ljusaste färgen och gör det mörka kammo mönstret ovan på
sen vilken skala du ska fortsätta bygga i framtiden är helt upp till dig. jag bygger helst 1:35 på stridsvagnar och liknande. bygger inte så mycket flyg men där tycker jag inte det spelar någon roll på skalan, men helst 1:48 då det är lättare att måla.