Boxart bloopers?
Vet inte om det ens finns något sådant, men någon gång måste väl någon göra misstag? Även med boxart till modeller?
Någon som vet någon sida på det enorma internet som uppmärksammar sådana "missar" med lite humor?
Kom och tänka på det hela av den slump när jag såg denna låda, som ska illustrera tyskarnas "The Channel Dash" då Scharnhorst, Gneisenau och Prinz Eugen tog sig igenom kanalen till hemmahamnar igen, genom desperat men minimalt brittiskt motstånd.
På bilden ser vi Scharnhorst främst, följd av Gneisenau, rimligen skymtar Prinz Eugen längst bak kolonnen. Dramatiken är stor med brittisk motanfall! Så vad sker? Swordfishplanet släpper sin torped längs med och framför kolonnen och utanför jagarskärmen? :-)
Kanske roar detta bara mig ;-)
Att sen Spitfirens högervinge antagligen skär mitt igenom biplanet sekunden senare är en annan femma :-)
PS. Det finns en sida som heter photoshopdisasters som visar upp alster på när retuscherare gått lite väl långt - också skrattvänligt!

Airfix Dogfighterset med Me110 och Spitfire är väl en klassiker där de två planen inte tjänstgjorde samtidigt….
Boxart:en till dessa Dragongubbar tycker jag kvalificerar sig som en blooper.
Först och främst ser merparten av dem märkligt oberörda ut trots att de befinner sig i en mycket farlig situation. Förutom detta så tittar alla åt olika håll, vilket gör att gubbarna ger intrycket av att vara blinda. Detta förstärks ytterligare av att gubbe nummer tre tycks reagera på något som de andra totalt ignorerar.
Snubbe nr3 är blind det är därför han sträcker fram handen för att känna efter "väggen" 😃
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
Där har vi förklaringen till hans beteende😃

Lite nördigt…men linje 38 passerar inte över bron som boxarten visar.

Stefan - Modellbyggare
#5:
"Något" säger mig att det var den byggsatsen jag såg på Modellfordonsmässan i Pylonen i Borlänge i oktober förra året…👍

Det jag kommer att tänka på är boxarten till ett SAS-team, Fyra gubbar med RÖDA baskrar, konstnären tyckte väl det såg fränt ut, men SAS har som dom invigda vet alltid beiga baskrar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
se där, det finns lite :-)
#2 haha, ibland hade det kanske varit bättre att låta konstnären måla först och gjuta figurer sen!
#5 överkurs! och respekt :-)
#8-12 klockrena bidrag Charlie! Praktiskt att Missouri kan ta upp extra jagareskort i sina dävertar!
#8: Helikoptern på boxarten påminner starkt om en Bo 105. Men den är väl inte samtida med Kübelwagen…?🤔
Och robotarna ser misstänkt ryska ut, med tanke på motorarrangemanget… erövrade kanske?
Har byggt denna modell, jag minns att jag hade hejdlöst roligt åt den
blinde chaffisen :-)
Thomas
😃
#15: 😃… de borde ha lagt med en bildtext när de tryckte katalogen; "se upp, blindstyre!!!"
#15 😃 Kanske någon layoutare som gjort det med flit för att ha lite roligt.
#15 hmm aerodynamiskt blir väl luftflödet över vindrutan bättre om hjälmkanten överlappar? 😃
#20: 😃
#20 Jodå, det är vetenskapligt bevisat. http://www.roflgirls.com/lol/28/backwards-helmet/
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#15 Ha ha ha!! 😃
På denna boxart från Roden, har konstnären lyckats fånga ett ögonblick av total förnekelse angående fysikens lagar.
Färdandes i ökensand har en Opel Blitz fått upp sådan fart att den borde omklassats till att ingå i Luftwaffes flotta av transportflyg.
Det är en bedrift att få alla hjul att lyfta på en lastbil som väger 3,4 ton och har en gjutjärnsspis på 68 hästar under huven.
Airfix nya cgi-boxart på Canberra med bombbay doors som öppnas utåt när de i själva verket dras inåt.
Källa: http://img507.imageshack.us/img507/9927/wt333weaponsbay01ks2.jpg
Airfix igen. Undrar om en Land Rover med Bloodhound verkligen får plats på längden i lastrummet och varför de inte fällt in fenorna innan.
Källa: http://www.britishpathe.com/video/stills/bloodhound-missiles-in-australia
#15 är inte spegelbilden i vindrutan rätt så intressant också. Med tanke på att infallsvinkeln = reflektionsvinkeln enligt fysiklagarna kan det omöjligt bli en spegelbild med den vinkeln på vindrutan i förhållande till betraktningspunkten, dessutom har föraren högertummen ovanpå ratten, men inuti ratten i reflektionen.
#24 Hahahahaha! Om jag köpt den och inte fått en "långsvansad ökenkaninkänguru" i 1:35 med i lådan hade jag blivit förbannad!!
😃
Det här var ju hur kul som helst! Jag som trodde ni knappt skulle se vitsen med tråden överhuvudtaget! 👍
#28 Håller med, rolig tråd verkligen 😃
#23 Har sett den förut och tänkt att den måste vara lustgasmatad på något sätt…. 😂
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
#15: Nej men…Blitzen lyfts upp av en plötsligt uppblåsande ökentromb…eller?
#24: Ny klass i Paris-Dakaar rallyt?
Och #10 är ju solklar: De tyska officerarna prioriterar nedgörning av desertörer.
Och jag upphör aldrig att förvånas över varför tysken försöker dölja sig liggandes bakom sin pansarvärnskanon samtidigt som hans stora j*vla lastbil(antagligen full med ammunition) står två meter till höger om honom…
Förresten, hur enkelt är det att ladda en pak40 med en 75mm granat med ena handen när man ligger på mage?
@Maysula Ha, namnet tänkte jag inte ens på :D
#35: John Wayne? ☝️
Jag hoppas förresten att kanonen i Sherman-stridsvagnen inte är laddad och att skytten inte är nervös på avtryckaren, med tanke på vart kanonen är riktad…

#35 Jag tänker nog mer på Menige Kelly som spelades av Clint Eastwood i Kellys hjältar… med Oddball i släptåg
Stefan - Modellbyggare
#38: aha, ja se där så olika "drag" man kan "läsa ut" av ett och samma ansikte… eller som en före detta jobbarkompis sade till mig vid ett tillfälle; "generna går igen"😉

#39 Kanske inte så mycket av ansiktet, utan västern hjälte med en sherman i bakgrunden och Franska vägskyltar som visar på att de är i Normandie. John Wayne då tänker jag närmast på De gröna baskrarna, men det var ju inte på samma kontinent, så därför satsar jag på Clintan!
Vi får se vad Thomas säger! 😎
Stefan - Modellbyggare
Ni är rätt ute här , jag visade den här lådan för ett antal personer på jobbet och fick väl i princip samma svar från allihopa, John Wayne!
Tycker att det syns bättre i verkligheten än på bild.
Denna första som såg det här var en modellkund, han frågade mig
vem han är lik, John Wayne sa jag ! Så rätt naturligt började vi spåna
vilka dom andra gubbarna föreställer, Akroyd är ett hett tips på han där bak men chaffisen är svårare, teorier mottages tacksamt !!
Kul tråd det här 🙂
Thomas

Tror nog att det är Celine Dion som kör, speciellt med tanke på naglarna. 😉
Bjarne
det är helt klart John wayne som sitter på pasagerarsätet
likheten är ju spot on från filmen Den längsta dagen. rätt jacka till och med, skulle inte förvåna mig om det finns en scen i den filmen då han pratar i radio. http://www.doctormacro.com/Images/Wayne,%20John/Annex/Annex%20-%20Wayne,%20John%20%28Longest%20Day,%20The%29_01.jpg
Akroyd håller jag också med om att det är likt.
men föraren tycker jag är lite svårare men jag tänker på taxi driver det är ju trots allt en "driver" helt klart likheter med Robert De Niro eller vad tror ni?
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2024/2030691_445_324.jpg

Vilken skööön tråd… garvar så man viker sig😃

#48: Påminner om Helgonets bil med en stor streckgubbe på motorhuven
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus