Mina färgchips.
För att hålla reda på färgerna gör jag chips på remsor för att jämföra utseende, halva chipset brukar jag sedan klarlacka. Har hjälpt mig mycket med åren. Här har jag lagt första lagret, ser att Model Masters flöt ut mycket bättre än Tamiyas färg, den torkade inte så snabbt, måste testa flera av deras acryl färger.
Sven-Åke

Sitter nu och sliter mitt hår (det lilla som finns kvar) när jag provar en del nya färger. Skulle vilja få tag på färgkartor av t.ex. RAL m.m. så man har något att utgå ifrån. Har lyckats att trolla bort mig själv fullständigt när jag följde olika färgtabeller. Helt plötsligt så hade man en ny kulör! Skulle gärna gå någon "kurs" i konsten att blanda färg och hitta rätt kulör…
Som du har gjort brukar jag göra innan jag drar igång, för att kunna jämnföra så man hamnar där man vill. Har lärt mig att det även skiljer sig mellan burkarna av samma tillverkare, beroende på när de blev tillverkade. Tyvärr så står det inte på våra hobby färger något om det, som man kan hitta på t.ex. tapeter och färg till huset..
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Som du säger, färger är knepiga och man luras lätt. Men som sagt Model Masters acryle måste jag testa vidare, har du någon erfarenhet av dom?
Sven-Åke

#2 Bara de gamla Model Master färgerna! Håller nu på att prova med Vallejo och JPS som båda är acryle och kommer att skriva här om mina erfarenheter när jag "provat" färdigt! Du får gärna skriva om dina erfarenheter, för jag tror (och vet) att det finns många här inne som är nyfikna med mig!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Självklart ska jag det, ska iväg och inhandla några gångbara färger för test med sprutan. Färgen ser mycket vattenlöslig ut, luktar Ajax tyckte jag.
Sven-Åke

Än så länge är jag både nöjd och positiv till färgerna jag provar. Jag har några prov till kvar som jag tänkt att göra. Det är bättre när luktar fönsterputs än nafta! Och med all "miljödebatt" som pågår så ligger det nog i tiden att kunna visa att våran hobby går framåt med mera "snällare" färg! Skulle man sedan hitta en ersättare till etylacetat, så kan vi nog få in modellbygge redan på dagis!

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag hade hoppats mycket på Xtracrylix men de torkar för fort så de är svårhanterliga, men Model Masters ser väldigt bra ut, hoppas nu bara att kulörerna stämmer. De gröna proven var för antennpanelerna på ryska plan, där ligger Tamiya färgen bra till.
Sven-Åke
JPS verkar vara ett intressant färgsortiment, som jag gärna vill prova. Om jag fattat saker å ting rätt så passar den för både pensel och spruta. Bra att den också finns i rätt kulörer. På hemsidan hade de till och med skrivit färgnamnen på svenska 
Ska bli kul att höra vad du tyckte om färgerna. Funderar ju att så småningom byta ut mitt Humbrolsortiment.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#7 Jag kommer nog att byta mer och mer till acrylfärg, men än har jag inte hittat någon som Hu 11 när det gäller att få fram silver… Så till det bl.a. så kommer nog Humbrol att finnas kvar på hyllan.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#8 Håller med om silverfärgen. Nä Humbrolfärgerna kommer nog att få hänga med ett bra tag till, men akrylfärger känns behagligare att jobba med även om jag oftast tvättar penslarna med diskmedel.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag tror att etylacetat är en av de mindre skadliga limmen för plastmodeller