Diorama Söderköping 1522
Då var det dags för första dioramat på det nya året! Den här gången går vi tillbaka till 1522 och vad som brukar kallas den svenska flottans födelse. Gustav Wasa köper ett antal handelsfartyg med 750 legoknektar av Lubeck för att bekämpa danskarna som besitter Sverige. 1522 anländer flottan med tio fartyg i tämligen dåligt skick och av varierande storlek till Söderköping som blir Gustav Wasas huvudbas i kriget mot danskarna som kulminerar i hans kröning 1523 och stillestånd med danskarna 1524.
Vilket roligt projekt! Ser bra ut hittills, tycker jag, trots trilskande däckplank!
Lycka till och god fortsättning på 2013!
/Calle
Härlig dioramaidé det ser vi gärna mer av så mycket kort 
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
#7 Tack detsamma!
#8 Det kommer att bli många bilder, min (enda) erfarenhet av träfartyg är att det tar ganska mycket tid!!
Kul byggide…Ser framemot att följa detta bygge
kommer följa detta spännande bygge 
Byggbeskrivningen lämnar en hel del att önska! Bland annat skiljer sig den engelska och italienska ganska markant åt medolika tekniker och tillvägagångssätt!

Bra jobbat! Jag försökte mig på ett fatrygbygge i trä för många år sedan, men den åkte i papperskorgen. Så jag beundrar dessa som lyckas få ihop det!
Håller med föregående. Kul att se något som blir färdigt. Eller? Fortsätt så . Ser jätte bra ut. Okej då. Skit bra ut.
Kul att det går frammåt! Ser ju förbaskat bra ut! Vad ska du använda för material till vatten?
Funderar på att använda stinkande genomskinligt resin på en gipsbotten, som jag provat ett par gånger tidigare. Skeppet skall ligga i hamn så inga större vågor behövs! Det är dock lite kinkigt att färga utan att få en emulsion (diorama Göra Livgarde 1929) eller skumma kemiska rektioner (diorama Karls XII likfärd 1718)…Tips emottages tacksamt på bättre alternativ, det lär gå åt en hel del…
Jag tycker vattnet ser bra ut på de båda andra! Fantastiska dion för övrigt! Gillar speciellt "Göta livgarde". Vad är det för skala på det? Också 1/56?
Fantastiskt spännande tema denna gången också! Snart har du ju historiska dio till ett helt litet museum! Hur djupt/tjockt tänker du dig den transparente delen av vattnet? Till mitt SAAB S17 BS diorama använde jag Faller tvåkomponents "Modellwasser" till ett ca 10 mm tjockt transperent skikt på en målad gipsbotten. Jag la på tvåkomponentsplasten i tre tunnare omgångar och laverade med utspädd oljefärg på varje skikt för ökad djupverkan. Som sista lager la jag på en mer trögflytande gojja som heter Gel Denso (tror det är Vallejos -har inte burken tillgänglig just nu…) som är vitaktig först med blir transparent när den torkar. med denna kunde jag göra små vågor/krusningar på vattenytan så det blev lite mer liv i den. Finns nog andra liknande produkter på marknaden, tex från Woodland Scenics. En varning bara för att den där tvåkomponentsplasten från Faller luktade grymt starkt och ohälsosamt under härdningen -det var så att ögonen tårades… Ventilera väl!
#18 ja det är 1/56 och 1/48 lite blandat. Tack Poncar, jag tror det är samma tvåkomponentskör som jag använt, det fick stå utomhus och härda över natten för det stank så kopiöst! På morgonen hade trädgårdens alla sniglar samlats runt det och var höga på ångorna! Jag behöver bara någon cm vatten tror jag för att få det att se bra ut, tänkte färga det ganska kraftigt..använde du någon färg i din resin?
Nej jag försökte mig inte på att färga själva resinet, utan jag laverade bara tunnt med blå-grön-bruna färgtoner (tuboljefärg spädd m terpentin) efter att varje lager resin hade härdat, innan jag la på nästa skikt. Kanske kan man lägga nåt färgämne i själva den flytande plasten, men jag ar inte testat.
Plankningen av däcket klart! Spanten som stack upp skulle man ta bort vilket jag missat och fick göra det efteråt med en avbitare. Man skall sedan sätta dit lösa efteråt istället. Insidan på relingen kläs med tunna ekstrips, samma som skall vara på hela skrovet. Dags för spackling av hels skrovet och sedan klä det med de tunna stripsen.
Ser bra ut! Maffigt!
Kommer bli kanonbra!
Ser jättebra ut! Men, skulle det inte vara en vattenlinjemodell? 
Jo, sista centimeterna är inte plankade. Jag hade ursprungligen tänkt såga av den i vattenlinjen, men nu kommer jag att gjuta in den i gips istället. Vågar ine såga av den eftersom jag tror det kan skada resten av bygget! Det blir lite stabilare också!
Låter smart, tycker jag!
Väntar med spänning på fortsättning.Har planer på att göra nått liknande med Ostindienfararen Göteborg.Har dock aldrig byggt nått diorama förr o är intresserad av ideer o matrialval.Keep up the good work
Nu kommer en välvagsfråga….skall man ha båten trären eller skall man måla och vädra?? N[gon som har erfarenhet av vädra träfartyg?
Provade att vädra ankarspelet som var skrikvitt…tycker det blev bättre efter betsning och torrborstning. Fartygen var gamla och dåligt skötta så det gäller att få till det!
Utan att ha någon erfarenhet av träfartyg säger jag vädra och måla! Ankarspelet ser jättebra ut!
Skeppet ser mycket bra ut. Figurerna ser också mycket trevliga ut. Verkar vara fint detaljerade?
Ja, Perry Miniatures är väldigt fina och gjorda i hårdplast. Det är skulptörerna bakom Warhammer på Games Workshop som gör historiska figurer i ett eget företag på fritiden…
http://www.perry-miniatures.com/
De har ett väldigt brett sortiment med hårdplast och metall. Näst på tur står WW2 figurer!!
Tvillingarna Perry! Så klart! Att jag inte kopplade, jag visste ju att dom gör historiska gubbar. 
Ser fint ut så långt!
Intressanta trädetaljer.
Roger