Motsvarighet till PRU blå.
God förmiddag medborgare 
Har precis klickat hem Airfix nya Spitfire PR XIX i 1/48.
Eftersom jag aldrig tidigare
byggt en svensk kärra så har jag lite funderingar. För det första, finns det någon motsvarighet hos Tamiya eller Gunze till Humbrols 230 PRU-blå.
Måste man göra några förändringar på Airfix utgåva eller håller den måttet för en S31.
Synpunkter och hjälp tages emot med tacksamhet. 

Hej Charlie 
Frågan rörande PRU Blue har ställts på några andra forum, t.ex. ARC; och där har man bl.a. fått rådet att blanda Tamiyas Intermediate Blue med vitt:
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Exemplet såg rätt ljus ut och rätt grå har själv den i MMs enamel och White Ensign Models och den har mer anstrykning av blått men det är ju alltid en fråga om hur det ser ut på bild och i verkligheten
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tack ska ni ha. Jag klickade hem två burkar PRU-Blue från Xtracolor. Har faktiskt ingen aning om hur "rätt" den är men vi får se. Jag är inte så fruktansvärt petnoga men jag vill ju inte att ni ska få spunk (som Pippi sade) när ni ser den 

#3: Lite OT, den spunk som förekommer i samband med Pippi är ett djur eller föremål ej att blanda ihop med det dialektala ordet spunk som som betyder ungefär tokspel
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Som sagt OT men i ett avsnitt av Pippi så frågar hon doktorn om hon har fått spunk. Förvisso hittar hon ju "spunken" senare i form av en skalbagge och då blir den ett djur.
#5 Helt rätt, Kalle 
Pippi är fylld av härliga kommentarer/ordspråk.
"Utan snus i trettio dagar, försmäktar vi på denna ö"