Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 955 ggr
Charlie82
0

Motsvarighet till PRU blå.

God förmiddag medborgare

Har precis klickat hem Airfix nya Spitfire PR XIX i 1/48.

Eftersom jag aldrig tidigare byggt en svensk kärra så har jag lite funderingar. För det första, finns det någon motsvarighet hos Tamiya eller Gunze till Humbrols 230 PRU-blå.

Måste man göra några förändringar på Airfix utgåva eller håller den måttet för en S31.

Synpunkter och hjälp tages emot med tacksamhet.

Roca
0

Hej Charlie

Frågan rörande PRU Blue har ställts på några andra forum, t.ex. ARC; och där har man bl.a. fått rådet att blanda Tamiyas Intermediate Blue med vitt:

PRU Blue - ARC Discussion Forums

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Exemplet såg rätt ljus ut och rätt grå har själv den i MMs enamel och White Ensign Models och den har mer anstrykning av blått men det är ju alltid en fråga om hur det ser ut på bild och i verkligheten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Charlie82
0

Tack ska ni ha. Jag klickade hem två burkar PRU-Blue från Xtracolor. Har faktiskt ingen aning om hur "rätt" den är men vi får se. Jag är inte så fruktansvärt petnoga men jag vill ju inte att ni ska få spunk (som Pippi sade) när ni ser den

starhawk
0

#3: Lite OT, den spunk som förekommer i samband med Pippi är ett djur eller föremål ej att blanda ihop med det dialektala ordet spunk som  som betyder ungefär  tokspel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Charlie82
0

Som sagt OT men i ett avsnitt av Pippi så frågar hon doktorn om hon har fått spunk. Förvisso hittar hon ju "spunken" senare i form av en skalbagge och då blir den ett djur.

[Hayabusa]
0

#5 Helt rätt, Kalle 

Pippi är fylld av härliga kommentarer/ordspråk.

"Utan snus i trettio dagar, försmäktar vi på denna ö" 

Charlie82
0