Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2594 ggr
nox_umbra
0

Revell Messerschmitt Bf 109G-10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

får väll bli en liten byggtråd till mitt första flygplansbygge sen jag var barn.

det blir en Messerschmitt Bf 109G-10 rån revell kanske ett uttjatat plan men det är ju ett av dom snyggaste som någonsin flugit.

blev inte särskilt imponerad av detalierna när jag öppnade lådan men jag tänker inte försöka mig på att göra några större förbättringar just av den anledningen att jag inte bygger flygplan i vanliga fall.

lite lite delar också tycker jag

Decaius
0

Vad är det för skala? 1/72?

nox_umbra
0

ja just det det kanske jag skulle ha skrivigt, det är skala 1:48

gick fort att få ihop den iallafall.

Decaius
0

Ja det gick undan! Ser snyggt ut! Vad blir det för färgschema?

nox_umbra
0

jag vet inte riktigt än vi får nog se vad det blir. men jag tänkte föröka få till den nått åt det här hållet

http://www.hyperscale.com/2008/features/bf109g10u432mr_1.htm

sen hur det går får man ju se. målningen är ju det viktigaste på flygplanen tycker jag, en stridsvagn går altid att skita ner så den ser bättre ut men jag tycker inte det är samam sak på ett flygplan

Decaius
0

Du får nog till nåt snyggt den här gången också! Glad

Roca
0

Alltid roligt med en Bf 109! Lycka till!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nox_umbra
0

blev uppe rätt sent igår och fick för mig att jag kunde ju lika gärna börja måla den. men eftersom min kompressor låter ganska mycket och jag bor i lägenhet så känndes det inte aktuellt att starta upp den.

så jag tog en pensel och börja målade cammot på vingarna, tyckte det vart skit fult så jag gick och la mig.

nu i morrse när jag vaknade och kollade på flygplanet så kände jag att " nä så där kan det inte se ut, jag måste göra något åt målningen". Jag provade att skrapa bort färgen utan större framgång, så jag tänkte att jag kan lösa upp färgen med lite thinner.Förvånad

som ni kanske förstår så funkade det inte till belåtenhet.

efter att ha slipat bort smält plast med ett fint sandpapper och karvat in nya linjer i vingen så gjorde jag helt enkelt så att jag började om och grundmålade den igen.

nu har jag fått till den ganska bra tycker jag, ska nog i med lite mer mörkgröna toner här och där kanske.

Så lärdommen av detta bygge är att vill man ha en kraftigt rostskadad modell någon gång så måla på thinner.

men nu ska den få torka lite innan jog provar nått mer

PS min snurrplatta funkar jätte bra Skrattande

ElLobo
0

Glöm inte bort Bra-att-ha-tråden. Där finns bland annat två trådar med färgborttagningstips.

nox_umbra
0

nu är målningen nästan klar. men jag blir inte nöjd tycker den blir för grå och trisst. men nu strular min airbrush så nu ger jag upp för kvällen. börjar känna att flygplan inte är något för mig, håller mig nog till stridsvagnar i fortsättningen men ska försöka göra klart det här iallafall.

känns inte bra nu

[Henke29]
0

Jag tycker den ser bra ut Skrattande

nox_umbra
0

Slängde på lite dekaler på den nu så den blev lite bättre men jag är inte nöjd. men nu är den klar iallafall skippar dom minsta dekalerna för jag orkar helt enkelt inte bry mig. så less på den här modellen nu. hela grejjen med flygplan är ju målningen och dekaler och det är det som jag tycker är det tråkigaste. jaja här har ni den iallafall mitt sista flygplansprojekt. (föräras inte med någon dioramaplatta)

[Tunnan]
0

Ser ju kalasbra ut tycker jag

Charlie82
0

Håller med Tunnan. Ser riktigt fin ut. Personligen tycker jag att målandet, dekaler, masker m.m. och vädring är det roligaste med hela bygget.

Decaius
0

Håller med Tunnan och Charlie, ser mycket bra ut, det här! :-) Jag klickade hem en sån här själv i dag, men 1/72. Ska bli spännande! :-)

Roca
0

Tycker också den ser fin ut! Satt och stirrade på markeringarna och tyckte att något verkade bekant, sen slog det mig; det är ju en av de i Sverige nödlandade Bf 109:orna du har byggt! Horst Petzschlers maskin, som landade på Bulltofta den 5 maj 1945.

Charlie82
0

SkrattandeDu är tametusan som ett levande Lexikon beträffande Bf-109or du Roca.Skrattande

Roca
0

Hehe :) ja fast jag har ju något lite backup från böckerna i bokhyllan också!

Charlie82
0

Skrattande Vad hände med den förresten? Blev den beslagtagen? Finns den kvar någonstans eller gick den samma öde tillmötes som alla andra?

Roca
0

Eftersom planet och dess pilot hade utgått från en del av Tyskland som kom att tillhöra den sovjetiska ockupationszonen, skulle båda returneras österut. Så skedde med Petzschler, som gick ombord på fartyget Bjeloostrov som avgick till Libau (Litauen) den 25 januari 1946. Efter flera år i sovjetiska krigsfångeläger återvände han till Berlin 1949 och bosatte sig senare i Kanada och därefter USA.

Flygplanet, en Bf 109 G-10/R3 med Werknummer 130297, överlämnades till rysk personal på Bromma i augusti 1945. Det havererade där vid provflygning av en rysk flygförare den 27 augusti. Det såldes därefter som skrot senare samma år.

Allt enligt: Widfeldt, Bo: Tyska nödlandare 1939-1945, Nässjö 2007.

Roca
0

#14: En Revell G-10 i 1/72? Ganska OK modell, formarna verkar dock börja bli slitna att döma av de senast producerade jag köpte. Den saknar ett korrekt pansarskydd för pilotens huvud, samt att luftintaget vänstersida motorhuven är massivt, kan dock förstås borras upp! Lycka till med den!

Charlie82
0

#Se där, mycket intressant. Tack för den infon.

Sorry nox_umbra om det blev lite av en trådkapning Skäms

Decaius
0

#20 Hur visste du att det var revell?! :-P Tack för snabbrecensionen! Duger nog som första flygplan i vuxen ålder! Som sagt, nox, sorry för trådkapningen!;-)

nox_umbra
0

Det är lungt jag gillar när det komenteras, och jag gillar historie lektionen också, jag såg att det stog sweden på beskrivningen så jag tänkte, ää varför inte

Roca
0

#22:tänkte bara eftersom du skrev "en sån här" :) #23: skönt! I alla fall, jag tycker den blev fin!

nox_umbra
0

tack för alla komentarer. jag börjar nog gilla den mer och mer. kanske köper mig en Stuka i framtiden också, men då måste jag ha ett allierat flygplan för att balansera upp och då blir det en Spitfire och sen en mustang och kanske en……. och så var man fast i att bygga flygplan då :)

ska till och börja med en ny modell nu kommer väll en tråd lite senare