Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2276 ggr
ford48coupe
0

Klarlack

Har testat många olika vattenbaserade klarlacker, men tycker nog att Vallejos klarlacker funkar bäst. Nu tog min sista droppe lack slut och vad gör man. Jag kom på att jag hade klarlack kvar sen i somras när jag lackade om parkettgolvet i kåken, den tar vi sa Polisen, och se det funkade perfekt. Lacken är Hagmans Klarlack 1K det är en vattenburen, snabbtorkande och slitstark klarlack baserad på en polyuretandispersion. Fördelen som jag ser det, priset kostade typ 300kr för en liter man slipper beställa och betala massa frakter, bara att åka till färgaffären. Är det någon som testat några alternativa klarlacker än dom som säljs.

Charlie82
1

Har använt mig av Johnsons golvpolish även benämnt Future,Klear m.m. beroende på försäljningsland. Många gånger har det fungerat perfekt men på sista tiden har jag märkt att speciellt ljusa kulörer, i synnerhet vitt har en förmåga att krackelera. Vet ej vad det beror på. Har testat med att låta färgen torka upp till en vecka men tji fick jag.

Har dock en teori. Jag applicerar alltid Johnsons med pensel då det ger i mitt tycke en bättre yta än med airbrush (det torkar oerhört snabbt). Kan vara att Johnsons "löser" färgen och genom att pensla på den så arbetas den in i färglagret. Vet inte varför det bara sker på ljusa kulörer dock Oskyldig.

Synd är det för det är en utomordentlig "klarlack" annars. Kostar inte mycket och en flaska räcker en halv livstid.

Numera använder jag Alclads klarlacker. Finns en massa olika och de fungerar ypperligt. Den är dock inte så hälsosam.

ford48coupe
0

Var det golvpolisch till plastgolv eller till trägolv du använde, då färgen krackelerade?

Charlie82
0

Det var till plastgolv.

[Orso]
0

Jag har dålig erfarenhet av Johnson. Det har mestadels krakelerat. Jag har sprayat på den. tamiyafärg eller humbrol enamel under har inte spelat någon roll. Inte heller om färgen torkat en dag eller flera månader innan golvpolish lagts på. Jag har inte kommit på vad som gör att det krakelerar så nu får golvpolishen användas till golv eller inte då plastgolven saknas här.

Numer har jag gått tillbaks till Tamiyas klarlack när det gäller blankt och Panduros oceanlack när det gäller matt.

ford48coupe
0

Har du testat Panduros blanka oceanlack, då jag bara bygger bilmodeller vill man ha en riktigt bra klarlack.