Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 3475 ggr
Roca
0

Italeri 1/72 J26 blå Niklas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att presentera ännu en "långkörare" eller kanske "surdeg"!

Här handlar det om Italeris F-51/P-51D Mustang som jag började bygga på 2006, med avsikt att få till en (ovanligt) kamouflagemålad svensk J26, blå "Niklas" (26031).

Byggsatsens boxart såg ut så här: en F-51 D från Koreakriget.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

De andra dekalalternativen var, som syns på baksidan av lådan, "YT-E", en P-51K ur RAF (som faktiskt var en av de brittiska nödlandarna i Sverige! Gick ner vid Varberg i april 1945.) samt en maskin ur Nya Zeelands flygvapen.

Roca
0

Jag hade kronmärken osv från Airfix J26, men saknade de blåa N:en.

Dessa beställde jag i form av dekaler från Specialtryck, men storleken var ju egentligen anpassad för J30 Mosquito, så där avstannade bygget.

Jag hade målat modellen med Humbrol 155, som ligger skapligt
nära en av de amerikanska Olive Drab-nyanserna, men den färgen stämde troligen inte med originalet, då det rörde sig om en i Sverige ommålad maskin. Troligen var ovansidan i olivgrön W25?

Denna J26 tjänstgjorde vid F16 fram till 1947, då den påkördes av en Sk 16 på marken. Den kasserades senare.

Roca
0

Undersidan målades i någon alltför mörk grå Humbrol-nyans och jag kände mig Allmänt missnöjd. Så fick Mussen stå och damma tills nu. Men nu tänkte jag göra klar den i alla fall!

Italeris byggsats är ju i mellantiden omsprungen av t.ex. Airfix nya modell vad gäller kvaliteten, men för att vara ett av mina tidiga byggen så är jag hyfsat nöjd så här i efterskott!

Nu har jag bara en Italeri och en Airfix Mustang kvar i bygghögen tror jag, därefter blir det nya Airfix eller kanske Tamiya som jag kan tänka mig att bygga. RBD Decals har ju också kommit med en hel räcka J26-dekaler, så då kan man ju bygga en mer korrekt blå N!

ElLobo
0

Den ser jättebra ut, tycker jag. Du är i full färd med det nya byggåret!

[Henke29]
0

Jag tycker du har fått till din Mustang väldigt bra måste jag säga..
Härligt att se en Musse i svenska kläder också Skrattande
De blir väll en sånn framöver för min del med..

Roca
0

#4,5: Tack ElLobo & Henke! Jodå, ett solitt bygge är det ju, om än inget mästerverk, och niträknare har man blivit med åren så då är man lite missnöjd med fel färger och sånt Flört. Men klar ska den bli i alla fall! Några fler dekaler och ett par bortglömda smådelar på det här så…

[Tunnan]
0

Borde vara långa fängelsestraff för att köra på en musse så pass att den får skrotas. Flört

Snyggt bygge Peter

Roca
0

Tack Tunnan! Ja eller hur, riktigt oförskämt :-)

Roca
0

Lite mera läsning om blå Niklas, bilder och även info om ovan nämnda kollision på Silvervingar.se

Magnus Fridsells mästerliga bygge av blå Niklas på Aeroscale (med RBD:s fina dekaler till Airfix nya Musse)

Och nu är jag nästan klar med min!

Roca
0

Det blev en liten Mustangfabrik i tvättstugan när jag samtidigt mekade litemed/dammade av vit David samt 43:an från Israels flygvapen.

Roca
0

Nu är blå Niklas klar, inklusive en del gamla byggmisstag med färger och markeringar, men jag känner mig nöjd ändå Flört ev. lägger jag till individnumret 26031 vid ett senare tillfälle, men just nu får det räcka!

Decaius
0

Mycket stiligt! Tummar upp! :-)

ElLobo
0

Jag kan bara hålla med. Mycket stiligt!

Roca
0

Tack ska ni ha Glad

[Henke29]
0

Mycket snyggt bygge som sagt Skrattande
Mustanger är aldrig fel…

Roca
0

Tack Henke! Går det bra med din B-Mustang?